Gå til innhold

Vurderer å kontakte media. Ang. NAV.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Komplisert og lang historie som jeg ikke orker å gå innpå her.

Noen som vet hvordan man går frem for å kontakte media/avis?

Skrevet

Ringer din lokalavis, eller VG/DB. De har egne "tips oss" telefoner :)

Skrevet

Ehh....ringer dem?

Skrevet

Hehe, ja.. :) Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Hvordan skal jeg starte samtalen, hehe. Uff. Kjenner jeg er nervøs bare for å ringe de. Jeg er ikke så veldig frempå av natur.

Hadde dere kontaktet media, dersom du hadde blitt urettferdig behandlet av NAV og står på bar bakke?

Hi.

Skrevet

Kanskje hvis det virkelig er urettferdig og en saksbehandlerfeil..

Men om det bare er du som opplever det urettferdig pga regler osv som NAV ikke får gjort noe med kan du fort fremstå som en sytepave i avisen..

Skrevet
Kanskje hvis det virkelig er urettferdig og en saksbehandlerfeil.. Men om det bare er du som opplever det urettferdig pga regler osv som NAV ikke får gjort noe med kan du fort fremstå som en sytepave i avisen..

Hvis du med sikkerhet vet du har krav på noe som du ikke får, så hadde jeg ikke stusset.

Som regel så er det å gå gjennom media det eneste som hjelper i noen saker.

Har en venninne som stod anonymt fram i 2 forskjellige medier, først da ble det fart på sakene.

Hos den ene avisen, hadde hun sendt en mail og spurt om de kunne skrive om saken, i den andre, hadde hun ringt og begge avisene sa ja til å skrive om henne.

Skrevet

Jeg forstår. Det jeg er redd for også.

NAV rådet meg i april til å ta opp et privat lån slik at jeg fikk dekket husleie og andre ubetalte regninger, ettersom jeg fikk skattepenger til gode i juni og kunne dermed betale tilbake med de. Mine foreldre betalte mine regninger, mot at de fikk skattepengen mine.

Har i hele 2012 vært arb.søker og tatt alt av jobber jeg kunne fått. Inntekten strakk ikke til utgiftene, slik at jeg hadde ikke annet valg enn å flytte hjem til mine foreldre. (I en annen kommune) Her har ikke barnet barnehageplass og muligheten for meg til å jobbe er vanskelig.

Bodde til mine foreldre, sammen med mitt barn, i et par mnd., før jeg fikk meg egen leilighet. Der flyttet jeg inn med en lovnad fra NAV at det skulle ordne seg med husleie og livsopphold. Det skjedde ikke. Jeg fikk et gjeldsbrev jeg måtte skrive under på 15. juni. Jeg kunne låne 24000,- frem til skattepengen kom inn 25. juni. Jeg skrev ikke under, men sende inn klage. Dersom jeg skal klage videre, må klagen til fylkesmannen - behandltid: 3 månder!

Siden april har jeg levd på barnetrygd og barnebidrag. NAV kontoret i den kommunen jeg flyttet til mente at jeg fra mai - august skal leve på de skattepengen jeg fikk nå i slutten av juli. (24000,-) De skattepengene er allerede betalt tilbake til mine foreldre. Jeg kan ikke sette de i gjeld!

Jeg forstår at man må benytte seg av alt av inntekt osv FøR sosialhjelp, men her ble jeg rådet til å ta opp et privat lån for å dekke opp mine utgifter jeg ikke klarte å betale i januar/fabruar/mars/april grunnet ingen trygderettigheter og lav inntekt, ettersom jeg hadde skattepenger tilgode som kom i juni.

Jeg er kommet veldig langt nede og jeg har ikke midler til å betale husleie bl.a. Jeg er sliten, frustrert og veldig fortvilet. Jeg har gått ned i vekt, blitt mer og mer deprimert og klarer ikke å tenke på noe annet enn den situasjonen jeg står i. Jeg har et barn å forsørge og dette går også utover h*n.

Har skrevet her inne tidligere, og da fikk jeg kritiske spm og refs grunnet at jeg ikke jobber. Mulig mange av dere kommer meg reft igjen også. Det ønsker jeg ikke.

Skrevet

Eneste jeg tenker at er det var lite smart av deg å ta opp lån, selv om en useriøst saksbehandler (?) i NAV anbefalte dette. Trodde du hadde rett på overgangstønad jeg??

Skrevet

Hvorfor har du ikke bostøtte?

Skrevet

Ja, jeg ser jo nå i ettertid at rådet fra NAV setter meg i en vanskelig situasjon nå i dag. Men uansett hadde alternativet, dersom foreldrene mine ikke hadde betalt mine løpende utgifter jeg selv ikke hadde råd til, blitt værre - med tanke på at det hadde gått til inkasso og dermed blitt dyrere. :-/

Hi.

Skrevet

Nav har begått grovere feil med meg. Som annet Nav kontor og forvaltningen har sagt selv i ettertid, allikavel nyttet det ikke en dritt å klage. De er ufattlig arrogante, tok 1 år før de svarte på klagen, og der innrømmet de ingen feil. Selv om det var klar saksbehandler feil og urikktig informasjon, tom skriftlig. Nytter ikke å komme frem med noe i forhold til dem, da må du jobbe hardt,leeeenge tror jeg.

Jeg gikk ikke til media, så er kanskje det eneste som nytter mot dem ja. MASSE,MASSE lykke til, det trenger du!!!!

Skrevet

Hvor mye av dette har du skriftlig da? Hvis du er muntlige anbefalinger ifm møter med saksbehandler e.l., så har du vel ikke så mye å stille opp med. Dessverre.

Skrevet

Når det gjelder sosialtjenester har man ikke RETT på noe som helst, det er helt og holdent ut fra skjønn hvorvidt man får noe eller ei... Dermed er det også vanskelig å både si noe om saken din da du ikke gir alle opplysninger og det er vanskelig å si noe om hvilke vurderinger saksbehandler har gjort.. Du har uansett klagerett og den ville jeg benyttet meg av om du mener de har gjort feil, de omgjør neppe noe vedtak på bakgrunn av noen sak i media uansett... Snakk med saksbehandler og få en begrunnelse for hvorfor du først blir anbefalt å ta privat lån for å betale tilbake med skattepengene og så få sosialstønad etterpå, og så senere får svar at du skal bruke skattepengene på livsopphold.. Kanskje har du misforstått grunnlaget for avslag?

Og gjør det du kan for å få en jobb!!!! Det er jo egentlig det aller viktigste, få det på stell så kommer jo økonomien også på stell og du slipper å ha med nav å gjøre i det hele tatt og ingenting er vel bedre enn det?

Skrevet

Litt utenfor tema her, men man kan desverre ende opp som "nav kunde" med 100% stilling og ;( Alt du trenger er en alvorlig skade eller langtidssykdom ;(

Skrevet

Dette er snakk om ytelser etter lov om sosialetjenester i NAV. Be om å få snakke med den faglig ansvarlige, for å få enhetlig behandling. Er det i en annen kommune de har rådet deg til å lne privat mot skattepenger, kommer ikke det frem i den andre kommunen sine dataprogram. Store sjangser for at det ikke kommer frem noensted om det så er blitt gitt som råd og veilednng. Ofte mangelfull journalføring, mye blir satt som nterne dokument, fordi om det ikke bør være det.

Du kan sende kager til fylkessmannen. Ville nok forsøkt det før media. Lokalaviser er for feige med å bry seg. Nasjonale avviser er ikke intressert i hva den kommunale nav tjenesten gjorde i en utkantskommune.

Stort sett e folk og media lite ntressert i sosialklienters opplevelser i møte med sosialkontoret.

På nav.no kan du sende service klage på saksbehandlere. Dette kan være effektivt, da dette stille det lokale nav kontoret i dårlig lys i nav systemet.

Så snakk ed fagansvarlig. Spør hva du har gjort feil, og h or du skulle trådd annerledes.

Klag til fylkesmannen.

Send brev til sivilombudsmannen.

Send brev til rådmann, ordfører i kommunen.

Send service kage.

Skrevet

Takk for svar.

Nei, det står ikke noe skrevet skriftlig i deres papiret at min saksbehandler rådet meg om et privat lån. Det har de sjekket, og der sto det ingenting skrevet ned om det. Men hallo, saksbehandler skriver ikke ned alt som sies under møter. Er så frustrert.

Jeg kan ikke vente i 3 mnd til fylkesmannen har behandlet ferdig min klage. Jeg trenger penger til boutgifter og livsopphold nå. Sist jeg fikk penger (fra NAV + lønn) var i april. Snart risikerer jeg å bli uten boplass.

Dagene mine er preget av konstante tanker og bekymringer ang. dette, og jeg klarer ikke å fungere som normalt. Har vært flere dager der jeg ikke har spist noe, bare drukket vann. Det er vanskelig for meg å sove, da bekymringene blomstrer opp. Lider av mareritt og vonde tanker. Griner for den minste motgang og føler meg helt ubrukelig. Mitt sosiale liv er svada - bekymringer tar overhånd. Selvtilitten er på bånn og jeg føler meg helt hjelpesløs.

Takk for tips om å sende brev til sivilombudsmannen og ordfører.

HI.

Skrevet

Men hvorfor ikke bruke energien istedet til å finne en jobb??? Jobb = lønn = problem solved... Klarer du ikke finne jobb så snakk med nav ang arbeidspraksis eller kurs, da kan du få lønn mens du er i kurs/praksis og få en god sjanse til å få jobb etterpå.. Sosialstønad er aller siste utvei og ikke noe man skal leve på, om du har vært uten inntekt helt siden april skjønner jeg ikke at du ikke har gjort mer for å finne jobb? Skjønner at barnepass er et problem, men da burde du jo heller bodd hos foreldrene og bedt de passe barnet f.eks på natta så kunne du jobbet natt og helg.. Mulighetene fins, man må bare finne dem og ta dem...

Man kan ikke planlegge fremover i tid at i juni, DA skal jeg leve på sosialstønad.. Man gjør istedet ALT for å unngå å ende opp på sosialstønad.... Har du virkelig gjort det??? Hva begrunner nav sitt avslag med???

Skrevet

Skjønner ikke dette helt... Barnet har jo RETT på barnehageplass, har det ikke det? Siden du ikke har rett på OS så er vel barnet noen år og så gammelt at det skulle hatt en barnehageplass. Det er jo her problemet ligger, for hadde barnet hatt bhg så kunne du ha jobbet/fått støtte mens du søkte på jobber (kommer ikke på hva det heter, arbeidsledighetstrygd?)

Skrevet
Men hvorfor ikke bruke energien istedet til å finne en jobb??? Jobb = lønn = problem solved... Klarer du ikke finne jobb så snakk med nav ang arbeidspraksis eller kurs, da kan du få lønn mens du er i kurs/praksis og få en god sjanse til å få jobb etterpå.. Sosialstønad er aller siste utvei og ikke noe man skal leve på, om du har vært uten inntekt helt siden april skjønner jeg ikke at du ikke har gjort mer for å finne jobb? Skjønner at barnepass er et problem, men da burde du jo heller bodd hos foreldrene og bedt de passe barnet f.eks på natta så kunne du jobbet natt og helg.. Mulighetene fins, man må bare finne dem og ta dem... Man kan ikke planlegge fremover i tid at i juni, DA skal jeg leve på sosialstønad.. Man gjør istedet ALT for å unngå å ende opp på sosialstønad.... Har du virkelig gjort det??? Hva begrunner nav sitt avslag med???

Mine foreldre har ikke noe mulighet til å være barnevakt. Desverre.

Mulig det er vanskelig for deg å forstå dette; men slik jeg føler meg, både fysisk og psykisk, så er jeg helt utbrent. Jeg er ikke i stand til noe slik som situasjonen er nå. Er fullstendig utslitt! Har vært i kontakt med mental helse og benyttet meg av deres (gratise) tilbud. Penger til psykolog har jeg ikke.

Men ja, jeg gjorde ALT for å skaffe meg mer jobb tidligere i år, slik at jeg skulle klare meg fremover og at vi skulle slippe å måtte flytte hjem til mine foreldre i en annen kommune.

HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...