Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Del Skrevet 2. juli 2012 Er det lurt å prøve å bli gravid "fort som fy" hvis det viser seg at man er så uheldig å ha endometriose?? Minsker sjansen for graviditet dess lenger man går med endometriose før man prøver å få barn? Jeg tror egentlig ikke at jeg har det, har pcos, hatt en MA og har noen som sliter med å få barn i familien.........Frykter at jeg skal være så uheldig å bli rammet av endo OGSå, og aldri få biologiske barn :( Blir endometriose bare verre og verre med tiden? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143951201-lurt-%C3%A5-pr%C3%B8ve-%C3%A5-bli-gravid-fort-som-fy-hvis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiemamma Skrevet 2. juli 2012 #2 Del Skrevet 2. juli 2012 JA, JA JA!!!! Ikke finn på å vente!! Jeg har drøyd den for lenge (er 28 år), blir ikke gravid og må inn og fjerne hele eggstokken min i august. Den har grodd fast i livmor! Man kan fint ha PCO og endo på samme tid. Endo blir verre for hver menstruasjon fordi endometriosen begynner å blø inni magen, og da sprer det seg videre med blodet. Kroppens immunforsvar prøver å fjerne endoen, og da oppstår arrvev som er veldig ødeleggende. Endoen min spredde seg på bare 4 mnd, fra en flekk på 1,5 cm til å dekke hele eggstokken. Jeg gikk på pergotime de aktuelle mnd og frykter det gjorde alt verre. Jeg får ikke stressa godt nok hvor viktig det er å ikke vente! Jeg prioriterte å vente på drømmemannen først for å skape best mulig grunnlag for evig liv sammen. Dessverre ble det fullstendig krise i magen min pga. det.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143951201-lurt-%C3%A5-pr%C3%B8ve-%C3%A5-bli-gravid-fort-som-fy-hvis/#findComment-144363532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #3 Del Skrevet 2. juli 2012 JA, JA JA!!!! Ikke finn på å vente!! Jeg har drøyd den for lenge (er 28 år), blir ikke gravid og må inn og fjerne hele eggstokken min i august. Den har grodd fast i livmor! Man kan fint ha PCO og endo på samme tid. Endo blir verre for hver menstruasjon fordi endometriosen begynner å blø inni magen, og da sprer det seg videre med blodet. Kroppens immunforsvar prøver å fjerne endoen, og da oppstår arrvev som er veldig ødeleggende. Endoen min spredde seg på bare 4 mnd, fra en flekk på 1,5 cm til å dekke hele eggstokken. Jeg gikk på pergotime de aktuelle mnd og frykter det gjorde alt verre. Jeg får ikke stressa godt nok hvor viktig det er å ikke vente! Jeg prioriterte å vente på drømmemannen først for å skape best mulig grunnlag for evig liv sammen. Dessverre ble det fullstendig krise i magen min pga. det.. åh så trist å lese,kjære deg :( Hvordan oppdaget du at du hadde endometriose? Kom det "over natta"? Hvilke symptomer har du? jeg håper inderlig at jeg hverken har det eller får det, er bare så redd for å bli rammet....=/ Vet du hvor stor muligheten er til å lykkes etter du får fjernet den ene eggstokken din? ønsker deg masse lykke til og håper alt går bare bra med operasjonen og kommende graviditet:) Takk for at du svarte meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143951201-lurt-%C3%A5-pr%C3%B8ve-%C3%A5-bli-gravid-fort-som-fy-hvis/#findComment-144363820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiemamma Skrevet 3. juli 2012 #4 Del Skrevet 3. juli 2012 JA, JA JA!!!! Ikke finn på å vente!! Jeg har drøyd den for lenge (er 28 år), blir ikke gravid og må inn og fjerne hele eggstokken min i august. Den har grodd fast i livmor! Man kan fint ha PCO og endo på samme tid. Endo blir verre for hver menstruasjon fordi endometriosen begynner å blø inni magen, og da sprer det seg videre med blodet. Kroppens immunforsvar prøver å fjerne endoen, og da oppstår arrvev som er veldig ødeleggende. Endoen min spredde seg på bare 4 mnd, fra en flekk på 1,5 cm til å dekke hele eggstokken. Jeg gikk på pergotime de aktuelle mnd og frykter det gjorde alt verre. Jeg får ikke stressa godt nok hvor viktig det er å ikke vente! Jeg prioriterte å vente på drømmemannen først for å skape best mulig grunnlag for evig liv sammen. Dessverre ble det fullstendig krise i magen min pga. det.. åh så trist å lese,kjære deg :( Hvordan oppdaget du at du hadde endometriose? Kom det "over natta"? Hvilke symptomer har du? jeg håper inderlig at jeg hverken har det eller får det, er bare så redd for å bli rammet....=/ Vet du hvor stor muligheten er til å lykkes etter du får fjernet den ene eggstokken din? ønsker deg masse lykke til og håper alt går bare bra med operasjonen og kommende graviditet:) Takk for at du svarte meg! Ingen årsak Er viktig å få dette opp i lyset så alle får vite om det. Det har jo ligget som en neglisjert tema i mange år uten å opplyse folk om det Er bare noen få år siden jeg selv fikk vite om den kroniske sykdommen endo, men etter den dagen falt alt på plass.. Jeg har siden min aller første mensdag som 14 åring hatt ekstreme smerter under menstruasjonen. Ikke sånn ta-to-ibux-smerter og så går det over litt, men spis-en-eske-ibux i døgnet og likevel spyr jeg, svimer av, hylgråter av smertene, fått masse fravær på skole og jobb, og jeg har aldri blitt gravid - til tross for aldri å ha brukt prevensjon(!).. Dessuten har jeg meget kraftige blødninger. De siste to årene har jeg plutselig fått helt rare sykluslengder og mer eller mindre vondt konstant. Det er ikke unormalt å måtte ligge på sykehus med smertepumpe nåår det er på sitt verste (morfin). Det går ikke en dag uten at jeg kjenner det. Jeg er trøtt/sliten/giddasløs pga null energi, og har en del hodepine. Mistanken kom for alvor når vi ble prøvere og aldri fikk det til. Så her sitter jeg og venter på operasjonsdato.. Hele skiten må ut Men vi kunne telle over 11 eggposer på den høyre, så vi har noe å sanke egg fra til IVF iallefall Hørtes ut på legen min at vi burde få det til med prøverør, så har fått nytt håp og trua tilbake! Skjønner frykten din.. Endo er ofte vanskeligere å ha med å gjøre enn PCO. Endometriosen er så slem at den sender ut proteiner og toxiner som bryter opp både egg- og sædceller før de rekker å møtes. Ofte er egglederne ødelagt så da er man jo steril.. Ta deg en tur til legen din og be om å bli henvist til en gyn/fertilitetslege med peiling på endo på ditt lokale sykehus. Endo har vært tema i media den siste tiden så det kommer nok en strøm av henvisninger kan jeg tenke meg. Ble langt dette, men gjør alt jeg kan for å opplyse andre jenter. Intense menssmerter er IKKE OK, OG IKKE NORMALT! Ei venninne med pco ble nettopp gravid, så ikke gi opp Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143951201-lurt-%C3%A5-pr%C3%B8ve-%C3%A5-bli-gravid-fort-som-fy-hvis/#findComment-144364518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #5 Del Skrevet 3. juli 2012 JA, JA JA!!!! Ikke finn på å vente!! Jeg har drøyd den for lenge (er 28 år), blir ikke gravid og må inn og fjerne hele eggstokken min i august. Den har grodd fast i livmor! Man kan fint ha PCO og endo på samme tid. Endo blir verre for hver menstruasjon fordi endometriosen begynner å blø inni magen, og da sprer det seg videre med blodet. Kroppens immunforsvar prøver å fjerne endoen, og da oppstår arrvev som er veldig ødeleggende. Endoen min spredde seg på bare 4 mnd, fra en flekk på 1,5 cm til å dekke hele eggstokken. Jeg gikk på pergotime de aktuelle mnd og frykter det gjorde alt verre. Jeg får ikke stressa godt nok hvor viktig det er å ikke vente! Jeg prioriterte å vente på drømmemannen først for å skape best mulig grunnlag for evig liv sammen. Dessverre ble det fullstendig krise i magen min pga. det.. åh så trist å lese,kjære deg :( Hvordan oppdaget du at du hadde endometriose? Kom det "over natta"? Hvilke symptomer har du? jeg håper inderlig at jeg hverken har det eller får det, er bare så redd for å bli rammet....=/ Vet du hvor stor muligheten er til å lykkes etter du får fjernet den ene eggstokken din? ønsker deg masse lykke til og håper alt går bare bra med operasjonen og kommende graviditet:) Takk for at du svarte meg! Ingen årsak Er viktig å få dette opp i lyset så alle får vite om det. Det har jo ligget som en neglisjert tema i mange år uten å opplyse folk om det Er bare noen få år siden jeg selv fikk vite om den kroniske sykdommen endo, men etter den dagen falt alt på plass.. Jeg har siden min aller første mensdag som 14 åring hatt ekstreme smerter under menstruasjonen. Ikke sånn ta-to-ibux-smerter og så går det over litt, men spis-en-eske-ibux i døgnet og likevel spyr jeg, svimer av, hylgråter av smertene, fått masse fravær på skole og jobb, og jeg har aldri blitt gravid - til tross for aldri å ha brukt prevensjon(!).. Dessuten har jeg meget kraftige blødninger. De siste to årene har jeg plutselig fått helt rare sykluslengder og mer eller mindre vondt konstant. Det er ikke unormalt å måtte ligge på sykehus med smertepumpe nåår det er på sitt verste (morfin). Det går ikke en dag uten at jeg kjenner det. Jeg er trøtt/sliten/giddasløs pga null energi, og har en del hodepine. Mistanken kom for alvor når vi ble prøvere og aldri fikk det til. Så her sitter jeg og venter på operasjonsdato.. Hele skiten må ut Men vi kunne telle over 11 eggposer på den høyre, så vi har noe å sanke egg fra til IVF iallefall Hørtes ut på legen min at vi burde få det til med prøverør, så har fått nytt håp og trua tilbake! Skjønner frykten din.. Endo er ofte vanskeligere å ha med å gjøre enn PCO. Endometriosen er så slem at den sender ut proteiner og toxiner som bryter opp både egg- og sædceller før de rekker å møtes. Ofte er egglederne ødelagt så da er man jo steril.. Ta deg en tur til legen din og be om å bli henvist til en gyn/fertilitetslege med peiling på endo på ditt lokale sykehus. Endo har vært tema i media den siste tiden så det kommer nok en strøm av henvisninger kan jeg tenke meg. Ble langt dette, men gjør alt jeg kan for å opplyse andre jenter. Intense menssmerter er IKKE OK, OG IKKE NORMALT! Ei venninne med pco ble nettopp gravid, så ikke gi opp igjen, tusen takk for svar, Fryktelig å lese at du har slike plager det høres helt forferdelig ut. Tok det lang tid før de fant ut at det var endo du hadde? Vet du om det har utviklet seg raskt eller sakte? Har du alltid vært plaget med sterk mens blødning og mye smerter? Huff, jeg synes så synd på deg. Håper alt går bare bra og at dere lykkes med prøvrør når du er ferdig operert. -Må dere vente lenge da, før dere prøver på baby? LYKKE TIL!!:) Jeg gikk på p-piller i 8 år, sluttet for et år siden og ble deretter gravid i 1pp, men mistet i MA uke 8. Har slitt en del etter dette og ikke følt meg klar enda.... Har regelmessige sykluser med EL hver mnd, kun svake mens-smerter. Men, jeg er så redd for at jeg har en endo "i dvale" eller "plutselig" blir rammet av det, og at utviklingen da går kjemperaskt :-| Har ufrivillige barnløse i slekta mi, dog ikke søsken etc. Ville vært så "typisk min uflaks" å ikke få det til med baby... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143951201-lurt-%C3%A5-pr%C3%B8ve-%C3%A5-bli-gravid-fort-som-fy-hvis/#findComment-144365504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiemamma Skrevet 3. juli 2012 #6 Del Skrevet 3. juli 2012 Nei det tok 5 min å oppdage det Jeg gikk til gynekolog med spesialisering i barnløshet og kvinnesykdommer og tok en innvendig UL i januar. Der så hun med en gang at det var endo. Man sier at en diagnose ikke kan stilles før du har åpnet opp og sett på det og tatt vevsprøver, og det er jo riktig mtp. å få diagnosen ned i journalen, men sykdommen kan sees på UL uten problem. Endo gir en egen bølgetetthet i ultralyden og vises godt på skjermen dersom man har det på eggstokker og/eller livmor. Dette kombinert med normale hormonnivå i blodprøver, infertilitet og sykdomshistorie vil bare bekrefte det enda mer.. Jeg har nok begynt å få det fra min aller første menstruasjon, og så har det bare ballet på seg mer og mer for hver mens. Vi så på oppfølgingsultralyden at hele eggstokken ble overgrodd på 4 mnd, fra å være knappe 2 cm i diameter, men dette må komme av Pergotimen jeg tok de 4 mnd der. Det er vanskelig å si hvor fort det vokser. Det er nok individuelt, og vokser kanskje mer i noen perioder enn andre hos hver enkelt. Kosthold er med og gjødsler endometriosen, så de som spiser mye av de aktuelle matvarene har nok en raskere spredning enn de som spiser endovennlig mat. Jeg har alltid vært plaget ja, hver eneste mens i mitt liv har vært uutholdelig. På ungdomsskolen måtte jeg bruke store nattbind og 2 boksere med polstring av dopapir imellom bokserne, pluss bukse, skjørt over og genser knyttet rundt livet, likevel blødde jeg igjennom alt, til tross for at jeg byttet bind og polstring hver eneste time. Helt forferdelig. Har også blødd så kraftig at det har vært sammenhengende "sti" med blod på gulvet idet jeg løper fra senga til badet om morgenen (disgusting, I know). Rart jeg i det heletatt lever Takk for medfølelsen Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før vi kan prøve IVF Auda, så trist Men du fikk det jo til på første forsøk etter 8 år med piller, det er kjempebra! Sjansen er ganske liten for at det skal gå galt to ganger på rad, så jeg synes du skal tenke positive tanker, akupunktøren min sier at det er ekstremt viktig å tenke positivt i barnelagingsprosessen Det er naturens måte å rydde opp i det som ikke er forenelig med liv, men som intelligente mennesker er det kjempevanskelig å godta, kan ikke tenke meg hvordan det føles. Er helt sikker på at du kommer til å få det til den dagen du føler deg klar for det Skal love deg at jeg er en Donald selv, og har sjeldent hatt flaks i livet. For 3 år siden lå jeg og svevde mellom liv og død under en alvorlig hjerneoperasjon. Føler jeg har fått min dose nå og fortjener å få drømmen oppfylt! Man kan han endo uten symptomer også. Det er ingen sammenheng i hvor mye/lite smerter man har i forhold til hvor mye/lite endo man har :/ Noen kan såvidt ha noe som helst og pines, mens andre kan ha magen full uten å kjenne noe som helst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143951201-lurt-%C3%A5-pr%C3%B8ve-%C3%A5-bli-gravid-fort-som-fy-hvis/#findComment-144365722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #7 Del Skrevet 3. juli 2012 Nei det tok 5 min å oppdage det Jeg gikk til gynekolog med spesialisering i barnløshet og kvinnesykdommer og tok en innvendig UL i januar. Der så hun med en gang at det var endo. Man sier at en diagnose ikke kan stilles før du har åpnet opp og sett på det og tatt vevsprøver, og det er jo riktig mtp. å få diagnosen ned i journalen, men sykdommen kan sees på UL uten problem. Endo gir en egen bølgetetthet i ultralyden og vises godt på skjermen dersom man har det på eggstokker og/eller livmor. Dette kombinert med normale hormonnivå i blodprøver, infertilitet og sykdomshistorie vil bare bekrefte det enda mer.. Jeg har nok begynt å få det fra min aller første menstruasjon, og så har det bare ballet på seg mer og mer for hver mens. Vi så på oppfølgingsultralyden at hele eggstokken ble overgrodd på 4 mnd, fra å være knappe 2 cm i diameter, men dette må komme av Pergotimen jeg tok de 4 mnd der. Det er vanskelig å si hvor fort det vokser. Det er nok individuelt, og vokser kanskje mer i noen perioder enn andre hos hver enkelt. Kosthold er med og gjødsler endometriosen, så de som spiser mye av de aktuelle matvarene har nok en raskere spredning enn de som spiser endovennlig mat. Jeg har alltid vært plaget ja, hver eneste mens i mitt liv har vært uutholdelig. På ungdomsskolen måtte jeg bruke store nattbind og 2 boksere med polstring av dopapir imellom bokserne, pluss bukse, skjørt over og genser knyttet rundt livet, likevel blødde jeg igjennom alt, til tross for at jeg byttet bind og polstring hver eneste time. Helt forferdelig. Har også blødd så kraftig at det har vært sammenhengende "sti" med blod på gulvet idet jeg løper fra senga til badet om morgenen (disgusting, I know). Rart jeg i det heletatt lever Takk for medfølelsen Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før vi kan prøve IVF Auda, så trist Men du fikk det jo til på første forsøk etter 8 år med piller, det er kjempebra! Sjansen er ganske liten for at det skal gå galt to ganger på rad, så jeg synes du skal tenke positive tanker, akupunktøren min sier at det er ekstremt viktig å tenke positivt i barnelagingsprosessen Det er naturens måte å rydde opp i det som ikke er forenelig med liv, men som intelligente mennesker er det kjempevanskelig å godta, kan ikke tenke meg hvordan det føles. Er helt sikker på at du kommer til å få det til den dagen du føler deg klar for det Skal love deg at jeg er en Donald selv, og har sjeldent hatt flaks i livet. For 3 år siden lå jeg og svevde mellom liv og død under en alvorlig hjerneoperasjon. Føler jeg har fått min dose nå og fortjener å få drømmen oppfylt! Man kan han endo uten symptomer også. Det er ingen sammenheng i hvor mye/lite smerter man har i forhold til hvor mye/lite endo man har :/ Noen kan såvidt ha noe som helst og pines, mens andre kan ha magen full uten å kjenne noe som helst. Det skulle ikke vært mulig at èn person ble rammet av så mye, så urettferdig verden er innimellom Var det en planlagt operasjon du hadde? Glad alt gikk så bra med deg, og håper det kun går oppover herifra på alle områder! Og tida di med mens på skolen må ha vært helt pyton Det du sier som en "sti av blod" fra soverommet til badet minner meg om min 1 mens etter MA`en, det så ut som et blodbad....etter det har jeg blitt ekstra vàr på blod og nesten "redd" mensen, fordi det minner meg om noe trist og vanskelig. Mensen har for min del heldigvis roet seg ned og blitt moderat med milde smerter, noe jeg er overlykkelig for, og skulle ønske også gjaldt deg. Da jeg var rundt 15 begynte jeg på p-piller pga mens-smerter, de hjalp veldig, men det var sånn at jeg hadde ekstra vondt ca hver 3.mens. Nå etter p-pille slutt er det nesten ikke vondt i det hele tatt, bare litt vondt i sida og murringer i korsryggen de to første-og siste dagene, ingenting å klage over. Føler det nesten er "for godt til å være sant". -Er blødningene dine like ille nå som da du var yngre? Hvordan fungerer du på jobb etc under menstruasjonen din, det må være slitsomt? Hva slags mat er eno-vennelig -og hva er ikke endo-vennelig? Har du endo lokalisert "kun" i eggstokken, eller har du spredning? Jeg var nylig på EL og fikk pcos diagnosen (lett grad, heldigvis, håper det forblir sånn) der nevnte jeg endo såvidt, gyn kunne ikke se noe som tilsa at jeg hadde det. Kan man plutselig få det som 25 åring,vet du det? Tusen takk for støtte og gode ord, det setter jeg pris på Var veldig tungt å miste, spesielt når vi endelig hadde begynt å tørre å glede oss og tro på at vi faktisk skulle bli foreldre for første gang....Jeg gikk med dødt foster i 3 uker , fryktelig å tenke på Har så veldig lyst til å bli foreldre, men jeg har blitt veldig nervøs for å prøve igjen....det skal ikke være lett... Klem til deg,og takk for at du deler Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143951201-lurt-%C3%A5-pr%C3%B8ve-%C3%A5-bli-gravid-fort-som-fy-hvis/#findComment-144366077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå