Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min jente blir 11 mnd om to små uker :-) Utviklingen har skytt i været di siste ukene. Hun løper nesten langs sofaen og bordet, reiser seg opp etter alt som kan reises opp etter inkl. vegg. Skal rote i alt av skuffer å skap. Sier hei/heia hele tiden nesten og er kjempeflink til det. Sa mamma og pappa fra 7 mnd alderen, men det sier hun nesten ikke lengre. Bare mamma når hun gråter som oftest. Klapper på "kommando", leke borte bø, vinker til hade/heia, og sier vi "koooose/åååå så gooo" så legger hun hodet inntill oss, spesielt på hunden vår. Krabber i full fart.

Ikke så veldig glad i grøt, så det går mest i brødskiver om dagene, i tillegg til frukt og middag. Drikker 3-4 flasker med melk om dagen og ett måltid med vann. Nettopp nattavvent med melk på natta, så nå får hun kun vann som er varmet i mikroen dersom smokken ikke er nok.

Hun har en lang periode stått opp halv 5-halv 6, og det er kjempetungt og håper at hun snart kan sove rundt og helst til 07-ish. Hun legger seg 18:30-19:00, og våkner 2-4 gang for å få smokk eller for å bli lagt godt i senga igjen (hun havner smått i de rareste stillingene).

Hun dupper 2 gang om dagen, mellom 2-5 timer tilsammen. Vekker henne aldri, med mindre klokken skulle nærme seg 16:00. Sover ca fra 08:30-11:30, og ca 1 1/2 time etter 13-14:00 ca. Varierer veldig, de dagene hun står opp halv 5 så blir hun kjempetrøtt bare en time etterpå. Så av og til må det 3 lurer til...

Og nå er det bare 2-3 uker til hun starter i bhg, og jeg gruer meg sååå! Jeg vet at hun blir å elske det, siden hun elsker å være i åpen bhg. Det blir nok meg det blir tøft for....

Når begynner deres i bhg? Skulle ønske vi hadde økonomi til at jeg kunne vært hjemme med henne en stund til!

Endret av zrah

Fortsetter under...

Heihei, godt å høre hvordan det står til med dere :)

Her går det bra, ikke lenge til 1-årsdag og bhgstart her, blir rart..men spennende :)

Hvordan er deres barn ved matbordet? Hun er så utrolig utålmodig her, føler hele måltidet blir en eneste stress-stund! Hun tar biter i munnen selv, men blir fort lei og begynner å grise rundt istedet, kaster det meste i gulvet, har ikke en gang tenkt på å prøve å gi henne drikke av vanlig kopp som jeg nå leser at de på 11 mnd skal kunne.. alt bare kastes overalt og hun sutrer veldig mye, puh! Vanlig? eller har jeg bare en spesielt urolig unge??

Påkledning og bleieskift er også et styr uten like..legging på kveld også..hehe, egentlig det meste ser jeg :P men hun er jo mye blid og god også, bare blir sånn at jeg tenker mye på det som ikke er bra, og det er vel det man trenger råd om??

Holder på å "avvenne" henne på kveldstid nå så hun kan sove uten å holde i oss..Har prøvd tre kvelder nå og har blitt en del skriking, jeg står ved senga hennes og legger henne ned om og om og om igjen..hun prøver å legge seg til å sove i omtrent 1 sekund før hun blir irritert fordi det ikke går og reiser seg opp..men etter hundre ganger opp og ned legger hun seg uten å holde i oss, føler det ble litt bedre i gårkveld, mest sutring og ikke sånn storskriking som det var før, men er spent på om det kan bli enda bedre i kveld eller om det bare fortsetter slik..

Både jeg og pappaen er veldig slitne for tiden, legging og natt er et evig styr som aldri synes å bli bedre..

Håper alle har en fin søndag!

zrah i forhold til at hun våkner så tidlig, har du prøvd med bare en dupp? Her dupper hun stort sett bare en gang, noen ganger to og etter vi begynte med dette sover hun stort sett til rundt kl 8 (før var det myyye tidligere), men har fortsatt en del oppvåkning på natta da. Tror våre er omtrent like gamle? :) Gruer til bhgstart jeg også, men blir litt godt å komme inn i det som skal bli vante rutiner også. Gruer mest til den første tiden og om hun kommer til å trives eller gråte mye når vi går..

zassy jeg tror det du beskriver er ganske vanlig, i allefall er det sånn her også. Brødskive er han veldig flink til å spise selv, tror det er fordi han liker det godt. Men får han andre ting lagt foran seg så bare griser han. Når vi gir han mat med skje så er vi helt nødt til å underholde han hele tiden for at han ikke skal sutre/skrike. Men han gaper som bare det, så kan ikke tro det er fordi han ikke liker maten...

Også vil han gjerne ha en leke eller to mens han spiser, som han bare kaster fra seg med en gang også skriker fordi han ikke får tak i den, men jeg får ikke lov til å hindre han i å kaste den eller ta imot den i fallet, for den SKAL kastes. :P Vi har forresten heller ikke tenkt på å prøve med vanlig kopp.

Ellers har vi hatt et par veldig gode netter igjen nå. Kveld 20 og morgen 5.30, med kun en halvveis oppvåkning den ene natten hvor han sovnet igjen med en gang jeg tok borti han, og ingen den andre natten. Nettene før orker jeg ikke å snakke om en gang... Håper håper det fortsetter denne gangen! Jeg ammer han fortsatt i søvn, men tror ikke det gjør noen forskjell på nattesøvnen, for det blir tydeligere og tydeligere at det som regel er magevondt som vekker han. Har bestilt time hos lege nå, for å forhåpentligvis få sjekket om det er noe han ikke tåler eller noe. Det kan jo ikke være normalt å være så plaget.

Jeg har også tenkt på om vi burde gå over til en dupp for å få lengre netter, men dagduppingen og mengde våkentid fungerer helt perfekt nå. Og hvis nettene fortsetter å være gode også, så tør jeg hvertfall ikke å ta sjansen på å rote det til. :P Nå sover han ca 9,5 timer om natten og 3 timer om dagen, det er vel nok det eller? Han er i allefall strålende fornøyd når han våkner, så han virker jo uthvilt...

Huff skjønner dere som gruer dere til å sende dem i barnehagen, men samtidig lurer jeg på om vi har tatt feil avgjørelse med å vente til neste år. Jeg jobber jo hjemmefra, og ofte er arbeidsbyrden større enn at jeg kan ta alt når han sover. Så egentlig hadde det kanskje vært greit å ha noen timer om dagen hvor han var i barnehage og jeg kunne konsentrere meg fullt og helt om jobben, også kunne konsentrere meg helt om han når han kommer hjem. I stedet for å være halvveis på jobb og halvveis sammen med han og ha dårlig samvittighet overfor begge...

Hei hei, i dag er vi uthvilte begge to, det er så deilig! Han har våknet 5.30 hver dag en stund nå, og det er jo forsåvidt greit, tatt i betraktning at det ikke er lenge siden han insisterte på å stå opp klokken 4. Men i dag våknet han 04.45 og mente det var morgen, noe jeg ikke uten videre ville godta. Satt med han på fanget og bysset 15-20 min før han sovnet igjen, så la jeg oss ned i dobbelsenga.

Tidligere når jeg har prøvd dette så har han som regel ikke sovnet, eller vært lys våken igjen med en gang jeg har lagt oss ned. Men denne gangen sov han helt til 7! åh, jeg ble så glad når jeg kunne våkne uten å måtte kjempe for å åpne øynene. :P Også var han sååå utrolig blid, så det var jo bare en ren fornøyelse å stå opp med han. :)

Nå, etter 2 timer oppe, sitter han på gulvet og leker så fint med lekene sine uten den minste klaging. (Det er ny rekord om morgenen, han pleier å miste tålmodigheten myyye tidligere.) Frokosten gikk også fint, nesten uten sutring. Tenk om han bare kunne skjønne at det er dette som er lurt å gjøre hver dag. ;)

Hei dere! Noen som har gått over til 1 dupp enda? Vi har hatt første dag i dag med bare 1 dupp, og så langt alt vel! Hun våknet kl 6 i dag, holdt henne våken til kl 11, da sovnet hun sittende på stellebordet mens jeg skiftet på henne stakkar :) La henne i senga men da kviknet hun til igjen og sovnet ikke før kl 12. Sov til 13.45, og la seg for kvelden kl 19 som vanlig (veeeldig sutrete siste timen). Spent på å se når hun våkner i morgen tidlig! Har nemlig et lite håp om at mindre søvn på dagtid nå skal føre til at hun sover litt lengre om morgenen..... Noen som har erfaring med at de sover lenger om morgenen når man går ned til 1 dupp? Er LEI av å stå opp mellom 5 og 6 hver dag!

Annonse

Gjest peacock

1down, vi er i grenseland mellom 1 og 2 dupper. Sover han lenge på 1. duppen er det sjeldent vi får han til å sove noe mer før han skal legge seg. Da sovner han som regel kjempefint på kvelden i 19-20tiden! Om han sover kort på 1. dupp må han oftest sove en gang til, men da kommer han jo sent i seng siden han ikke blir trøtt før rundt kl 21-22.... Synes ikke helt jeg har sett sammenhengen mellom leggetidspunkt, dagsoving og oppvåkning på morgenen ennå, men det kan jo hende det kommer. Noen dager er det morgen kl 6.30, andre dager kl 8. Tror egentlig bare alt er forstyrret etter mye reising, så skal bli godt med lidt rutiner. Etterhvert sover han nok 3 timer i strekk på dagen og ca 11 timer på natten, merker i hvert fall at det går den vei :-)

Vi hadde også 1 dupp i dag for første gang! Siden han sov helt til 7, var mer uthvilt og brukte lenger tid på å bli trøtt enn vanlig, så regnet jeg ut at det ikke ble tid til 2. Ble leggetid 19 i stedet for 20 som vi har hatt i det siste. Men det holdt hardt å holde han våken på slutten både før duppen og på kvelden. Hadde dupp fra 11 til 13. Men våkner han tidlig igjen i morgen, så tar vi to dupper igjen, jeg orker bare ikke å plage han enda mer enn i dag. Da får jeg heller fortsette å stå opp tidlig. :P

Peacock: Ja det hadde vært det ideelle med 1 lang dupp og 11 timer i strekk om natta! Er veldig usikker på om jeg skal prøve å styre dette i den retningen eller om jeg skal la det skje naturlig.... Men er blitt veldig vanskelig å få henne til å sove på dupp Nr 2 så tenker at det er et signal om at hun er klar for bare 1 dupp. Tenker jeg tar det litt som det kommer de neste dagene.

Hannah: Moro at vi prøver på dette samtidig :) Det var lurt å legge han tidligere i kveld! Det skal jeg jaggu teste ut i morgen om hun er like sutrete :-) Får vondt av de når de jo bare vil sove ja, men husker det var sånn da vi gikk fra 3 til 2 dupper også. Tok vel en drøy uke før hun vente seg til det. Krysser fingrene for at vi får sove leeeenge i morgen tidlig ;-)

Gjest peacock

1down, så bra! Håper det fortsetter!

Hannah, det går seg nok til når det blir mørkere ute - men en natt på 10,5 timer er ganske vanlig her i hvert fall :-)

Her sov han fra 1930 til 630. Helt greit når pappa da står opp og jeg fikk sove til 10 :-) Første (og eneste) dupp ble kl 1115-14 ca. og da la pappaen seg nedpå og.

Hvordan går det ellers med babyene deres? Her er han i 200 hele dagen - prater, åler, setter seg opp og står og gynger vilt på alle 4. Krabber med benene på parketten, men har ikke helt skjønt å løfte armene fra gulvet selv om han gjør det iblant. Vil gjerne stå hele tiden men reiser seg ikke selv enda. Han har ikke så bra balanse stående, men klarer å stå litt om han holde i noe (helt til han finner noe spennende han skal kaste seg etter eller han begynner på dansetrinnene sine) Blid og fornøyd stort sett hele tiden:-) Barnehagestart om knapt en måned, det blir stas! :-)

zrah i forhold til at hun våkner så tidlig, har du prøvd med bare en dupp? Her dupper hun stort sett bare en gang, noen ganger to og etter vi begynte med dette sover hun stort sett til rundt kl 8 (før var det myyye tidligere), men har fortsatt en del oppvåkning på natta da. Tror våre er omtrent like gamle? :) Gruer til bhgstart jeg også, men blir litt godt å komme inn i det som skal bli vante rutiner også. Gruer mest til den første tiden og om hun kommer til å trives eller gråte mye når vi går..

Mi blir 11 mnd i helga :)

Hvordan gikk du over til 1 dupp? Hvis mi står opp klokka 5, er hun dautrautt klokken 07... Hvordan skal jeg gjøre det uten at hun tar natt da tidlig på ettermiddagen? Jeg har vurdert flere ganger å gå over til 1 dupp... Det har vært dager hun bare har sovet 30 min x 2, men har fordet stått tidlig opp...

Annonse

Zrah: hun sover myye på dagtid!:) Jeh er heldig om jeg får en god time.. Jeg tror det er litt vanesak. Prøv å gjøre ting med henne, helst ute også kommer hun over den trøtte kneika. Her har vår også gått fra 06 til 07.30-08 da vi startet å legge henne senere (19-19.30) og gikk over til en dupp. Når hun sover til 07.30 er det veldig lett å holde henne våken til 12-13. Når hun stod opp 06 var hun dautrøtt kl 09. Men det er en overgang tror jeg!

Ble 1 dupp igjen i dag, men hun var stuptrøtt kl 18 så da la jeg henne. Våkner sikkert tidlig i morgen da men det er helt greit :)

Her er hun blitt sykt aktiv! Er overalt! Savner litt den tiden hvor hun ble liggende der jeg la henne fra meg he he ;) Reiser seg hele tiden, glemmer seg bort og slipper taket = mye knall og fall!

Her er det mye sutring om dagen, og seperasjonsangsten hennes er blitt helt ekstrem. Hun får helt panikk om hun ikke ser meg, og om hun ser meg men jeg driver med noe annet enn henne er det hyl og skrik. Prøver å gi henne trygghet og tar det på alvor, men ser ikke ut til at det hjelper nevneverdig. Her har vi også barnehagestart om en mnd, veldig spent på det!

En ting som er veldig stas da, er at hun sier "mamma" hele tiden <3 Og "hei hei" :)

• 2 uker senere...

Hei damer :) Da var vi tilbake fra ferie :) Vi har hatt det kjempefint :) Prinsen har blitt enda større, og sover nå bare 1 dupp om dagen.. Venter enda på at han skal klare å sove hele natten, men det ser ut til å vente på seg.. Er våken mange ganger enda, og har nå begynt med våkenperioder på opptll 2 timer på natt igjen.. Frustrerende men, man må vel bare vente å håpe på bedring:)

Har dere alt klart til barnehagestart? Føler ikke jeg har helt kontroll på det ;) Hva har dere på føttene til de som ikke går enda? Jeg har slike skoposer fra reima, men vet ikke om jeg er helt fornøyd med de...

Her er gutten i full fart hele dagen.. Mating, skifting og påkledning er et eneste kaos, han skal gjøre alt annet en hva jeg har tenkt og han skal være overalt.. reiser seg opp i tripp trapp stolen og har helst tenkt å klatre på bordet.. Han vil også helst være i sentrum, så han skal helst bæres på, i allefall om jeg gjør noe.. Han står uten støtte en god del nå, men det blir mange knall og fall av det...

Håper dere har det bra :)

Hei hei her går alt bra. Pappaen har permisjon og jeg er fortsatt arbeidsledig (bah). Greit å være hjemme begge to, men merker at det kunne faktisk vært en fordel om pappaen fikk styre showet alene. Jeg savner å jobbe nå jeg !!

Ellers har vi jo siste ukene hatt kjempe sprang i utviklingen, på ett par dager her skjedde alt på engang. Han begynte å krabbe, fikk tann og reise seg opp etter møbler. Knall og fall hele dagen m.a.o

Ellers har han vært en god del sutrete, enda godt vi er to hjemme til å dele på for det er ekstremt. Ikke vil han være på gulvet, ikke i hendene, ikke i sofaen, når herr-nei slår inn er det ihvertfall slitsomt nok.

Men så slår han jo til med disse smilene og babling osv så er jo alt glemt !

Her har vi to dubber ennå, han er ikke klar til å gå ned til en. Det rare her er at han sover stort sett greit gjennom natten. Men den siste tiden blir han så raskt sur og trøtt til første dubb. Vanligvis har han våkentid på 2-3timer, men nå i den siste tiden har han vært klar til å ta første dubb etter 1-1,5 time ! ! Skjønner det ikke. Ellers øver han vist på ekstremturn i sengen før han legger seg hver kveld, tar litt tid før han finner roen å sovner, får guri så morro det er å stå i senga.

Barnehagestart har vi ikke kontroll på nei. Vi skal sende han avgårde i midten av september, men hva skal man kjøpe da av utedresser, skotøy osv. Hva har dere handlet til barnehagestart ?

Hei!

Lenge siden sist nå, men dagene flyr avgårde.

Her har vi hatt dobbeltsidig ørebetennelse, halsbetennelse og feber over 40. Han var en ynkelig liten gutt da, ja. Han var kjempeflink og tok medisinen sin greit. Litt motvilje var det jo, men ved å blande inn litt banan fikk vi det til.

Han krabber avgårde i full fart, går fort når han holder seg til noe, og har gått et par skritt alene, men setter seg ned så fort han "kommer på" at han ikke older seg fast i noe.

Sovemessig er vi der stort sett der vi har vært veldig lenge. Vi legger han litt senere (etter å ha forstått at spanske barn ALDRI legger seg så tidlig som kl 19.00), så vi prøver å drøye den til 19,30-20,00. Han sover stort sett greit frem til 22,00-23,00 og da er det umulig å få han til å sove igjen så han får komme opp til vi legger oss. Min mamma hilser og sier det er karma, for sånn holdt jeg på frem til jeg var seks år, så jeg får bare leve med det... Takk for den!

Han sover fortsatt med meg i gjestesengen på hans rom, og pappan begynner å bli veldig ensom på vårt soverom. Greia er at gutten sover så veldig bra når jeg ligger ved siden av. Han våkner så og si ikke i løpet av natten, og det er så deilig. Vi har sagt at vi skal la det gå i noen uker til, for nå blir det tre uker med masse familiebesøk og umulig å gjennomføre noe som helst av forandringer.

Han begynner i barnehagen i September, og jeg begynner på jobb i Oktober. Hadde tenkt å søke om redusert stilling- da man har rett til det i følge lov, frem til barnet er 8 år- men det ble skikkelig dårlig stemning så jeg lot være.

Jeg foreslo at om jeg kanskje kunne får flere dagvakter enn kveldsvakter, men da fikk jeg beskjed om at om jeg ønsket en dagjobb kunne jeg begynne å lete etter noe annet. Jeg ble så forbanna. Jeg har virkelig stilt opp og gjort masse ekstra, sier aldri nei til bytte av vakter om noen trenger det, og i det hele tatt. Ble veldig skuffa. Jeg liker jo jobben min, men jeg vil bare jobbe litt færre kvelder... Ja, ja. Vi får se hvordan det går.

Det var en oppdatering herfra.

Hei og hopp!

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...