Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

peacock så herlig at dere har kost dere! Det søvnmønsteret der hørtes jo bare helt supert ut på ferietur :D Morsomt når de små blir mer og mer aktive, her krabbet hun ikke før hun ble 9 mnd ca, men da hun først satte i gang begynte alt samtidig (reiste seg, satte seg selv, går ved bord osv). akkurat som noe løsnet :) Godt å høre at dere hadde en fin tur, vi skal jo også reise til høsten og gleder meg så masse!

God ide med ny tråd beccis`en ;)

Her har vi hatt en fin natt og nå sover hun duppen sin..holder oss fortsatt til bare en selv om noen dager blir lite søvn, håper det har gått seg til innen en uke, men hun holder seg fint våken så lenge egentlig, helt sprøtt egentlig at hun før var våken maks tre timer, mens nå kan hun være oppe 6-7.

Håper alle har det fint, bare avslapning her i dag :)

Peacock: Så godt at ferien gikk bra :) Bra at søvnen ble godt tilpasset og at babyen klarte ut med varmen :)

Her har prinsen hatt sin første overnatting uten oss.. Kanskje på tide siden han er 10 mnd? Vi hadde egentlig ikke så lyst til å la noen passe han pga søvnproblemene, men den natten sov han hele natten :) Så han hadde det nok veldig fint :) Idag sto prinsen uten støtte i 10 sekunder, og mammaen er sååå stolt :D

Pappaen har nå tatt ferie og vi har 1 mnd sammen, og det blir herlig, godt for de to å være mye sammen igjen, og godt for alle oss 3 :)

Hva skal dere gjøre i ferien? skal dere på tur? vi skal besøke familiene våre, og vi skal på en campingferie til Sverige :

Håper dere har det bra :)

Hei alle sammen lenge siden jeg har skrevet inn her nå.

Flott at dere har hatt en fin ferie, høres ut som dere kosa dere masse.

Godt å høre at det er flere som gruer/er spent på barnehagestart. Her skal han starte i slutten av september. Pappa går ut i perm om 14dager. Jeg er fortsatt arbeidsledig så vi får nok litt tid sammen.

Ellers har vi ikke sett snurten av tenner ennå her. Bare for noen dager siden begynte han å sette seg opp selv og sitter stødig :D Kjempe morsomt å se, liksom som verden åpner seg på nytt for han. Ellers klapper han, babler og hyler :)

Ser vi er flere som er i overgangen fra to til en dubb. Her har han liksom ordna seg selv, men er liksom varierende fra dag til dag om det blir en eller to. Ellers koser vi oss masse. Er så masse nytt nå synes jeg, utviklingen skyter fart. Han krabber ikke, men blir vel ikke lenge til her heller. Veldig interessert i å få stå og kommer seg rundt og fikler på det som frister :D

Flott med ny tråd :D

Hei;

Zazzy: Tror halv skive er lite, men mulig det er normalt? Før spiste hun 2 skiver så derfor jeg synes det er lite.

Prinsen og mamma'n: Vi var 10 dager i Provence i juni, så det var herlig. Mer det blir ikke mer ferie i år, kun til jul. Starter i august på jobb med null feriedager igjen:( Resten av ferien blir å flytte:)

Hei hei! Vi har nettopp vært på ferie i Danmark i to uker. Herlig å bare kunne kose oss sammen uten å tenke på jobb i det hele tatt, og uten å være konstant sliten og trøtt! Vi reiste nemlig sammen med mine foreldre og broren og søsteren min, og alle var med og byttet på å stå opp med lillegutt, sånn at jeg fikk sove ut. :) I tillegg begynte han etterhvert å sove bedre om natten. Leggetiden ble endret fra 19 til 20, og han begynte å sove til 6 i stedet for 4. Og det var minst 4 netter hvor han sov hele natten sammenhengende! Så utrolig herlig!

Så nå prøver jeg å analysere hva som var annerledes der enn hjemme slik at vi kan prøve å beholde det sånn... Tenker det må være en av disse tingene, eller kanskje en kombinasjon:

- Aktivitetsnivået var noe høyere, alltid noen som hadde tid til å leke og tulle med han, det var folk rundt oss hele tiden, noe han trives veldig godt med. Kanskje han blir understimulert hjemme?

- Han var mye mindre plaget med luft og hard mage. Lurer på om det er noe han ikke tåler, f.eks. grøten? Kan ikke finne noen andre endringer i kosten enn grøtmerket, bruker stort sett Nestlé hjemme, og kjøpte Semper i Danmark.

- Endret leggetid, kanskje 20 er mer riktig for han?

Han har også begynt å sove mer på dagen, sover fortsatt to dupper, og de har gått opp fra 70-90 min hver til 90-120 min hver.

Var veldig spent på hvordan det kom til å gå når vi kom hjem, vi har vært hjemme 2 netter nå. Første natten var han såvidt våken en gang, sovnet igjen da jeg strakk hånden bort til han mellom sprinklene. Andre natten sov han hele natten og frem til 6.40! Håper dette fortsetter og at det ikke bare er en kort periode... passer uansett på å nyte det mens det varer. :P

Ellers har vi kost oss masse, med turer, lekt ute i gresset, spist jordbær til vi ble røde fra topp til tå (eller i allefall en av oss...), og badet. Han klamret seg godt fast til oss de første gangene i bassenget, men på slutten bare koste han seg og var ikke redd i det hele tatt. :)

Han begynte også å klatre opp i sofaen i ferien (lav sofa), noe som selvfølgelig er litt skummelt hvis man ikke følger med hele tiden. Men uttrykket hans når han klarer å komme opp er ubetalelig. Han kan streve lenge, og blir så glad når han klarer det til slutt. Også har han begynt å si lys og peke. Alt han vil ha eller synes er fint er lys virker det som. Men blir ekstra ivrig når det virkelig er en lampe han peker på, enten det er lys i den eller ikke. ;)

Han går også som bare det nå rundt stuebordet og langs alt man kan holde fast i. Har også akkurat begynt å krabbe "ordentlig", uten å ha albuene nedi gulvet, som han har gjort en god stund. Skuffer og skap skal åpnes og utforskes ved enhver anledning, så vi har måttet tape dem igjen frem til vi får kjøpt barnesikring. Er litt treige av oss. ;) Men sånn som vi har gjort det nå så er det i allefall sikkert for han, bare litt tungvindt for oss. :P Dvd'ene til pappa får han fortsatt lov til å rote utover, for det er så deilig når han kan holde på litt for seg selv med noe ufarlig. :) (Leker er dessverre ikke spennende like lenge som mamma og pappa sine ting.)

Annonse

Hannah! oi mye som har skjedd med gutten din da :) flink som sover så godt også, leser endringene dine og ser om jeg kan overføre noe hit ;) her er nettene temmelig urolige enda...

Flink som kommer seg oppi sofaen og som sier lys da!

Neen: vel det kommer vel an på hva man er vant til, hvis hun har pleid å spise to skiver skjønner jeg at en halv blir lite, men her har hun nesten aldri spist en hel engang, så en halv er liksom ikke såå lite her, er med skorpa også da. Men merker at hun spiser mer/mindre i perioder også, nå har hun strevet en del med tenner i det siste og da spist mindre rett og slett.

Her ble det to dupper igjen...og smørblid unge :) hun er vel rett og slett ikke klar? vet ikke, lei av å streve så mye med all denne sovinga... men ellers er alt bra :)

Zazzy: Er ikke sikkert hun er helt klar for 1 dupp.. Vanskelig dette.. Skulle ønske det snart kunne ordne seg med denne sovinga for oss alle.. Syns vi har strevd lenge nok nå.. De er jo snart 1 år, tenk det da :)

Hannah-: å så godt at dere har fått ladet batteriene godt, det fortjente dere :) Flinke gutten din som virkelig har tatt et utviklingssprang :) Deilig at han har begynt å sove så mye :) Håper det fortsetter :)

Nimas: Morsomt når de klarer å lære seg noe nytt :) Blir godt med pappaperm og tid sammen da:)

Da har vi prøvd Nestlé grøt igjen i går, og natten var akkurat som før ferien. Flere oppvåkninger, mye luft, og morgen klokken 4.

Men kom til å tenke på at det kan jo like gjerne være at han reagerer på for mye havre som at det er noe galt med merket. For vi har pleid å bruke mest havregrøt, men i ferien ble det fullkornsgrøt med bare litt havre i.

Jaja, det finner vi vel ut av, virker veldig sannsynlig at det er ett eller annet med grøten i allefall. Håper det, så ting kanskje kan bli litt enklere fremover... Men samtidig får jeg fryktelig dårlig samvittighet for å ikke ha funnet ut av det før hvis det er så enkelt... og at jeg har drevet og gitt han mat han får vondt i magen av stakkar...

Har inntrykk av at alle barn rundt meg er så perfekte og glade døgnet rundt. Noe som gjør meg usikker angående snuppa mi, om noe plager henne eller lignende. Hun er ofte blid, smiler og ler. Men hun er også MYE trassig og sur. Skal ikke ligge på stellebordet, skal ikke bli tørket etter bad, skal ikke ha ny bleie på, skal ikke spise mat uten en leke å holde i.. osv. Flere som har det slik? Vil tørre påstå at snuppe er 50 % blid, og 50 % sur i våken tilstand.

Hannah ååååh snuppa her er også mye plaget med luft og særlig på natta, hadde ikke tenkt på at det kan være grøten! Hva har du tenkt å prøve å gi istedet da? Her koker jeg av og til grøt, men mest kjøpings og når jeg lager blir det havregrøt her også..

lille+desembergull hehe før sa jeg alltid at jeg hadde fått en sint baby :P Som du sier, hun er kjempemye blid også, men har jammen MYE vilje ja! Hun er ikke slik som mange barn som smiler bare du ser på dem liksom, smiler mest til oss som kjenner henne og er litt skeptisk når andre står å skal få henne til å smile, men hun vet å si fra både når det gjelder måltider, bleieskift, legging osv..men tenker det er godt å ha et barn som vet å si fra? det er slik de kommer seg fram her i verden :D hehe.

I natt sov hun HELE natta i egen seng! superframskritt..jeg la meg på hennes rom ved siden av da i gjestesenga, hver gang hun våknet på natta (kanskje 6 ganger?) så la jeg henne bare ned igjen og holdt på henne til hun sovnet, det fungerte veldig bra! Fant ut at jeg heller må prøve å gjøre henne trygg og like å sove i egen seng før jeg sakte men sikkert fjerner meg helt derfra..føles som tilbake til start, men samtidig ikke med tanke på at hun har samsovet deler av natta så lenge. Men hun våkner ofte da :/ men ammer ikke mellom 19 og 07 så det er bra :) Sovnet ikke før 21.30 i går og sto opp 07 i dag, morgenen er helt fin, men å legge seg så sent er..sent! Men hun har så urolig søvn, våkner maaange ganger på kveld også, tror ikke hun sover sammenhengende noe særlig lenge altså.

Har inntrykk av at alle barn rundt meg er så perfekte og glade døgnet rundt. Noe som gjør meg usikker angående snuppa mi, om noe plager henne eller lignende. Hun er ofte blid, smiler og ler. Men hun er også MYE trassig og sur. Skal ikke ligge på stellebordet, skal ikke bli tørket etter bad, skal ikke ha ny bleie på, skal ikke spise mat uten en leke å holde i.. osv. Flere som har det slik? Vil tørre påstå at snuppe er 50 % blid, og 50 % sur i våken tilstand.

Ha ha, skulle tro det var min jente du skrev om ;) Akkurat likt her, MYE sutring syns jeg! Veien er veldig kort mellom latter og gråt, for å si det sånn. Er ingen ting som feiler henne, så velger å tro at det er en kombinasjon av separasjonsangst, hjørnetenner på vei, og utviklingssprang (har skjedd utrolig mye med henne siste tiden; vinke, klappe, peke, reise seg, gå langs bordet osv). Hvor gammel er jenta di? Min er akkurat fylt 10 mnd. Tror både hun og jeg har godt av at pappaen tar over og jeg begynner å jobbe nå ;)

"Bra" å høre at vi er flere! Mi er 10 mnd om noen dager. Har lært seg å krabbe, reise seg, sette seg ned, gå langs bordet.. så kanskje en forklaring her også. Så er hun vell sikkert like sta som meg også x) Jeg begynte å jobbe 70 % når hun var 7 mnd, så her er pappaen ferdig med permen idag faktisk. Så nå må vi jobbe litt hver, og ellers ha snuppa når vi ikke er på jobb. Blir vell noen tøffe tak, men sikkert greit også :) Hun har forresten bare 2 tenner nede som hun fikk for 3 mnd siden, så er vell ikke utelukket at noen tenner presser på!

Annonse

Ja helt sikkert noen tenner som presser da ja! Her kom 4 stk oppe samtidig, det var IKKE gøy skal jeg si deg...... Et tips ved tannfrembrudd - putt kald frukt (gjerne fryst) i babyfeederen og la henne sutte/gnage på denne, det lindrer såre gommer ;)

Her syns jeg hun er mye mer sutrete når hun er med meg, enn når hun er med faren. Om hun er hos han kan hun leke og være blid og fornøyd, og så ser hun meg og helvete bryter løs....!

haha huff, her er det å dra bort eller ut som hjelper når humøret tar helt overstyring. Gjerne trille trille trille :D

Vi hadde en uke med lite søvn, våkentid 2-3 timer sammenhengende hver natt.. så var sikker på at Nå kommer de tennene. Men det ga seg heldigvis, og ingen tenner i syne. Søte rare små altså <3

zazzy: Jo, sant som du sier! Er jo godt å vite at hun har viljen på plass, og vet hva hun vil. Men små irriterende når jeg vet at det jeg vil er litt smartere. Kan ikke snurre rundt på magen på stellebordet når det er bæsj helt opp i ryggen... ;p Så bra med natten da, synes det hørtes fornuftig ut å gjøre det på den måten. Satser på at nå går det bare fremover (Y)

Gutten min er stort sett alltid blid når vi er sammen med andre, for det liker han veldig godt. Så folk rundt oss tror sikkert at han er blid hele tiden, men hjemme er han akkurat slik som du beskriver. Han er nok blid mer enn 50% (hvis vi ikke regner med oppvåkninger om natten), men ofte krever det litt ekstra innsats fra vår side da. ;) Men han vet hva han vil, eller i allefall hva han IKKE vil!

Som regel vet vi hva som er galt når han er sur, det kan være at han er trøtt, ikke får til noe han prøver på, ikke får tak i noe han vil ha, eller at vi må gjøre noe han ikke vil. Men han har også blitt ganske klengete den siste tiden, hvis en av oss går på kjøkkenet f.eks. så følger han etter og henger i beina på oss og sutrer, selv om han lekte helt fint sekundet før, og den andre er igjen på stua. Pappan mener han er bortskjemt, men jeg tror nå heller det har noe med at det har skjedd mye nytt i det siste, og at han trenger oss litt ekstra for tiden.

Hannah ååååh snuppa her er også mye plaget med luft og særlig på natta, hadde ikke tenkt på at det kan være grøten! Hva har du tenkt å prøve å gi istedet da? Her koker jeg av og til grøt, men mest kjøpings og når jeg lager blir det havregrøt her også..

Tenkte i første omgang å fortsette med Småfolk Mild fullkornsgrøt med pære, eple og bringebær, som er den vi brukte mest i ferien. Må vel prøve å variere litt også, men ser om ting blir bra igjen med denne før vi begynner å prøve oss frem.

Endret av Hannah-
Hannah- : Signerer det med henging i føtter på kjøkkenet... kan heller ikke stelle meg på badet uten at noen klatrer med bittesmåene hender i lår-fettet mitt :P Eller spise frokost på bordet. Så mye enklere for 4 mnd siden altså ;)
Gjest peacock

Hihi, høres ut som det som alle perfekte mødre skriver på bloggen sin og på facebook, men tror det er ganske langt fra virkeligheten... Her er han blid for det meste, og spesielt om vi er ute blant folk. MEN han har fått mer og mer egen vilje og vet veldig godt å si ifra når noe ikke passer han. Dette er veldig bra siden det er et viktig utvikligstrinn mot å bli et selvstendig individ! Ellers er det også hyling her når vi går fra han og han ser det, og så klart hvis han er sulten/tørst/trøtt osv.

Jeg synes så klart ikke det er morsomt når han skriker under tannpuss eller når han ikke vil sove, men på den andre siden synes jeg det er morsomt å se alle de fasetter som dukker opp i min lille gutts personlighet :-)

Haha glansbildet er forkastet her i hjemmet ihvertfall. Ja det føles slik, alle fikser det så mye bedre. Men nei da, vi har hatt/har det som du beskriver lille+desembergull.

Han sutrer mye, har alltid hatt evnen til å si fra, noe som er kjempe bra. Vi hadde kolikk osv så vi var hos psykomotorisk fysio, hun kommenterte også det at barn som er tydelige og "sier fra" er ett skikkelig sunnhetstegn. Værre med de som er passive.

Min er ihvertfall skikkelig frisk :P

Så har vi det også slik at ute blant folk der ting skjer og han kan følge med litt er han eksemplarisk rolig og fornøyd :) Ikke rart egentlig, slik er vi vel vi voksne også. Jeg er vel også litt lei av denne leiligheten og lekematta skal jeg være ærlig.

Ellers synes jeg han er litt flinkere å pusle for seg selv nå når han sitter selv. Det er skikkelig deilig. Men nå i trådens ånd, må jeg ta opp en som skriker på gulvet her, samtidig som han klapper i hendene. :P Hva må til for å få oppmerksomhet her da idag liksom?

Tror det er en hjørnetann på tur, ser slik ut ihvertfall, og jeg HåPER det er grunnen til oppførselen hennes. Man blir jo helt tappet for energi når det er slik... I natt holdt hun det gående fra halv 2 til 5. Deretter opp klokken kvart på 7... Hvordan blir deres unger under tannfrembrudd?

Jeg vet ikke lenger om hun bare ER sånn eller om det er pga tennene, hehe, men har fått to den siste tiden og to til er nesten gjennom ser det ut som, har to fra før også (kommer visst i par tennene hennes). Men har vært veldig styrete på nettene i det siste, men ellers blid og glad på dag, spist litt mindre til tider og sikler mye og har suttebehov, men føler disse tannfrembruddene pågår i en evighet?? Kan ikke huske at hun IKKE er i en sånn periode liksom :P

Begynt å tenke litt på bhgstart her og hva som må forberedes og kjøpes inn, får prøve å lage en liste, og også hva som trengs å ha med til syden, får liste opp noe der også..ja jeg er en listeperson ;)

Ellers er jo ettårsdagen ikke langt unna heller! :o Blir litt stressa kjenner jeg, men har tenkt å gjøre det ganske enkelt tror jeg..håper på finvær så man bare kan samles ute familie og evt venner, eller ha hver sin dag kanskje.. har dere tenkt noe på ettårsfeiringen??

Gjest peacock

Hei dere, her er det også tann på gang. Denne gang er det den andre øverste fortann, og mønsteret er akkurat det samme som tidligere. Han sover litt urolig, har våkenperioder i nettene akkurat før tannen kommer igjennom, sutter på tommelfingeren konstant, bæsjer litt tynnt til tider og er utilpass noen dager (er det ille hjelper det med en paracet). Denne gangen har han ikke spydd (enda i hvert fall). Heldigvis er han som regel i godt humør på dagtid.

Jaja, er jo mange tenner som skal frem, blir fint når de lærer å snakke og fortelle hva som er galt! :-)

Nå stikker vi til Danmark en ukes tid, håper dere koser dere så lenge :-)

Er bare innom for å vise livstegn ;) Vet egentlig ikke om dere vil se det fra meg, men det får dere nå ;)

Vi er på ferie og har det kjempefint :) Vi har til nå vært hos min søster med familie og skal nå dra på campingferie til Sverige :) Prinsen har det fint og leker seg godt sammen med søskenbarna sine :) Nettene er så som så enda, havner veldig ofte i vår seng, da det er så enkelt.. Han sovner da med en gang og sover til det er morgen.. Men om det er så lurt det vet jeg vel ikke..

Han har begynt å stå mye alene nå, uten støtte :) Så det blir ganske mange knall og fall, men man kan vel ikke pakke de inn i puter heller..

Håper dere har det bra :) Fortsatt god sommer damer :)

[quote name=Prinsen og mamma`n :)' timestamp='1342038053' post='144384861] Nettene er så som så enda, havner veldig ofte i vår seng, da det er så enkelt.. Han sovner da med en gang og sover til det er morgen.. Men om det er så lurt det vet jeg vel ikke..

åh, det høres så godt ut å ha den løsningen, jeg ville IKKE gitt slipp på den hvis dere får sove godt på den måten! Her har jeg ingen nødløsning lenger. Jeg var nødt til å nattavvenne og legge han i egen seng fordi han skulle ha pupp absolutt hele natta hvis han sov med meg. Når han styrer fælt på natta nå, så hender det jeg i desperasjon prøver den gamle løsningen med samsoving og amming, men han forbinder tydeligvis ikke det med å sove lenger. Skal bare herje og klatre på oss og har det kjempemorsomt, i motsetning til foreldrene... og blir rasende hvis jeg legger han ned og prøver å holde han nede. *sukk* Så da er eneste mulighet å stå bøyd over senga hans med verkende rygg og så trøtt at jeg holder på å svime av. :P

Vi jobber fortsatt med å knekke koden til å sove hele natten... han gjorde det igjen i natt, men i kveld har han vært våken maaange ganger. Vet jo at han kan nå, skulle så inderlig ønske jeg klarte å finne ut av hva som utgjør forskjellen...

Hei hei damer :) her er ett livstegn fra meg og prinsen :) Alt bare bra her, jeg jobber endel og har ikke så mye tid til pc lengre... :/ her er det full fart med prinsen og stor utvikling hele tiden.. :) nå har han 6tenner også... Nettene er brae :) sover stort sett hele natten :)

Håper alle har det bra og har en fin sommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...