Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan blir dette?

Er 5 dager siden termin i dag. Har ikke fått ny legetime før på fredag med min elendige fastlege.

Er det ikke nye regler nå? Trodde men skulle settes igang etter 1 uke?

Orker ikke og klarer ikke gå 14 dager over termin!! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. Reglene nå sier at en skal på første overtidskontroll på sykehuset en uke over termin. Ring legen og be dem om å bestille time til deg på sykehuset. Jeg er 8 dager over i dag, og skal derfor inn på kontroll. Lykke til.

Skrevet
Heisann. Reglene nå sier at en skal på første overtidskontroll på sykehuset en uke over termin. Ring legen og be dem om å bestille time til deg på sykehuset. Jeg er 8 dager over i dag, og skal derfor inn på kontroll. Lykke til.

Min lege blånekter å bestille overtidtime før jeg er 7 dager over! Da blir det jo sikkert mange ekstra dager å vente!

Har nesten ikke klart å gå siste 4mnd, i går måtte jeg begynne med krykker, så jeg er på randen av sammenbrudd nå!

Skrevet

Legen behøver ikke bestille time for deg, det kan du gjøre selv. Ring til sykehuset på morgenen, så kommer du inn til kontroll i løpet av dagen på den 7. dagen. Jeg er 8 dager over i dag, ringte for en time siden, og skal på kontroll kl 1230.

Grunnen til at de ikke bestiller på forhånd er at 90% vil ha født innen en uke etter termin, og for mange starter fødselen på dag +6 eller +7.

Nye regler sier at fødselen settes i gang senest dag 11.

Skrevet

Ja jeg har fått bekreftet både av jordmor på helsestasjon og på innskrivingen på sykehuset at jeg selv ringer føden direkte søndag (dvs dag 6) for å bestille time til ultralyd på sykehuset mandag (dvs dag 7). Da blir det tidligst igangsetting tirsdag.

Skrevet

Legen behøver ikke bestille time for deg, det kan du gjøre selv. Ring til sykehuset på morgenen, så kommer du inn til kontroll i løpet av dagen på den 7. dagen. Jeg er 8 dager over i dag, ringte for en time siden, og skal på kontroll kl 1230.

Grunnen til at de ikke bestiller på forhånd er at 90% vil ha født innen en uke etter termin, og for mange starter fødselen på dag +6 eller +7.

i mine papirer står det at siden det ikke er funnet noen risiko på å gå over, kan man ved et svangerskap uten spesielle komplikasjoner gå tre uker over ultralydtermin (?)
Skrevet

i mine papirer står det at siden det ikke er funnet noen risiko på å gå over, kan man ved et svangerskap uten spesielle komplikasjoner gå tre uker over ultralydtermin (?)

Tre uker over?!?! Herregud det der overtidsgreiene provoserer meg så utrolig. Hva er vitsen med å utsette barnet for den risikoen det er med så lang overtidighet?? MAX 1 uke skulle vært lov!!

Skrevet

Da har du nok fått gamle papirer. Kom nye retningslinjer fra helsedirktoratet i fjor høst som tilsier at man skal settes i gang senest 11 dager over termin. Nå er de visst ikke så nøye på det her i Trondheim... høres ikke ut som jeg blir satt igang på dag 11 om jeg ikke krever det :(

Skrevet

Er så rart det er så store forskjeller! Hvorfor kan de ikke bruke samme regler overalt?

Var til jordmor for snart en uke siden, da bestilte hun overtidsvurdering til meg nå på fredag.

For som hun sa, om jeg føder før så stryker de jo bare timen.

Er jo latterlig at legen din ikke vil bestille time til deg før du har gått 7 dager over!

Skrevet

Jeg er i uke 38 på onsdag etter UL termin- Etter mens termin er jeg 38+1 i dag.

I morgen skal jeg til turnuslegen som sitter for min lege, og jeg vil kreve å komme inn til til sykehuset for vurdering. Hvordan reglene er her i stavanger er ikke jeg ikke sikker på, men min lege som er på ferie sa i sist uke at dette ikke skal være noe problem så lenge jeg krysser 38 uker. Jeg fikk i forrige svangerskap en gutt på 4.7 kg 13 dager over termin (igangsettelse etter vurdering) og jeg er livredd for at denne gutten er like stor, eller i værste fall blir det om han får ligge og godgjøre seg til etter termin, blir spennende og se utfallet på dette..

Skrevet

Da har du nok fått gamle papirer. Kom nye retningslinjer fra helsedirktoratet i fjor høst som tilsier at man skal settes i gang senest 11 dager over termin. Nå er de visst ikke så nøye på det her i Trondheim... høres ikke ut som jeg blir satt igang på dag 11 om jeg ikke krever det :(

mulig papiret jeg fikk av jordmoren er gammelt ja, står 2008 på det.. Har fått beskjed om å ringe inn en uke på overtid og komme på kontroll da, bor i Trondheim jeg også
Skrevet

Da kommer du inn på kontroll på dagen. Ikke noe problem ;) Men kan som sagt hende du må gå mer enn 11 dager over om du må settes i gang da... :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...