Gå til innhold

Jeg traff ei dame i en sosial sammenkomst og dro mine slutninger da hun fortalte hva barna hennes heter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at når man skal finne et navn til banet sitt, så må en tenke litt fornuftig. Ikke ta hensyn til folk rundt seg, men til selves barnet. Når foreldrer finner et ord og gjør det om til et navn, så syns jeg slike foreldrer er egoistiske. Tenker bare på hvor spesiell navnet skal bli, uten å tenke på barnet som skal leve med navnet.

Jeg fikk et veldig spesiell navn av foreldrene mine (vil ikke røpe hva det var). Men spesiell nok til at jeg slet på skolen pga mobbing av navnet. Og da jeg endelig ble 18 år, forandret jeg det til et mer normalt norsk navn som sikkert tusenvis har.

Hvorfor skal en ha et spesiell navn egentlig? Jeg skjønner hvis det er navn som har vært i familien over lengre tid, men hjemmespikra navn (som man sier her inne)...det skjønner jeg ikke.

Har også et spesielt navn (godt under 100 med navnet), som til alt overmål ikke har vært i bruk her vi bor og som mange dermed aldri har hørt. Ikke særlig morsomt som barn og er enda ikke særlig begeistra. Men å bytte får jeg meg ikke til, for hva skulle jeg eventuelt hete? Jeg har tross alt levd med navnet hele livet...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tenker at når man skal finne et navn til banet sitt, så må en tenke litt fornuftig. Ikke ta hensyn til folk rundt seg, men til selves barnet....
Har også et spesielt navn (godt under 100 med navnet), som til alt overmål ikke har vært i bruk her vi bor og som mange dermed aldri har hørt. Ikke særlig morsomt som barn og er enda ikke særlig begeistra. Men å bytte får jeg meg ikke til, for hva skulle jeg eventuelt hete? Jeg har tross alt levd med navnet hele livet...

Jeg ser problemstillingen. Jeg brukte langt tid på å venne meg til det nye navnet mitt. Foreldrene mine også. De glemmer seg noen ganger og kaller meg for det gamle navnet mitt.

Skrevet
Hvem kan definere hva som et et "håpløst navn"? :)
Nathaniel. Amadeus. Romeo. Matheo. Liam. Salamander. Vårrull. Lucas-Bjarne. Navn i den gaten der.
Av de navnene du nevner er det jo bare de 3 siste som kan kategoriseres som "håpløse", og to av de er ikke et navn. Ja, du må virkelig være full av fordommer, HI ... Jeg har jobbet sammen med høyt utdannede mennesker i Bærum i mange år.. Min erfaring er at de velger like spesielle og varierte navn som resten av oss. En overlege som ga datteren sin navnet Kanutte, f.eks. Jeg hadde aldri hørt navnet før. Var også noen som hadde vanlige sen-etternavn og et spesielt utenlandsklingende fornavn. Jeg er glad jeg ikke hadde dine fordommer, HI, de hadde i alle fall fort blitt gjort til skamme... ;)
Kanutte er et typisk vestkant-navn/overklassenavn. Ganske sjeldent, men de fleste som heter det kommer fra ressurssterke overklasse familier. Selv kjenner jeg tre stk som heter det, alle bosatt i Bærum.

Kanutte var ukjent for flere av oss. Er bare 47 som heter det, så ikke så rart egentlig.

Kanutte var bare ett eksempel. Jeg kunne like gjerne nevnt Max eller Leon, Romeo eller Konstantin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...