Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #1 Skrevet 1. juli 2012 Da fikk jeg virkelig kjenne på egne fordommer. Utfra navnevalgene hennes tenkte jeg at hun ikke hadde noen utdannelse og kanskje ikke var i jobb. Senere på kvelden fikk jeg vite hvilken utdannelse og stilling hun hadde, og det var imponerende. Så der møtte jeg meg selv i døra, men står fortsatt fast ved at det er de minst ressurssterke som velge håpløse navn til sine barn.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #2 Skrevet 1. juli 2012 Trenger ikke være smart for å ha en god jobb
Puma - sprekker snart! Skrevet 1. juli 2012 #3 Skrevet 1. juli 2012 Hvem kan definere hva som et et "håpløst navn"?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #4 Skrevet 1. juli 2012 Hvem kan definere hva som et et "håpløst navn"? Håpløse navn er navn som er til ulempe for den som heter det. Du er vel glad for at du selv ikke heter Kleopatra Andersen f.eks? Disse navnene var faktisk i den gaten. Hi
Puma - sprekker snart! Skrevet 1. juli 2012 #5 Skrevet 1. juli 2012 Navnene er jo ikke et problem for barnet før vi med fordommer gjør dem til et problem?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #6 Skrevet 1. juli 2012 Navnene er jo ikke et problem for barnet før vi med fordommer gjør dem til et problem? Det er så, men det er lettere å gi barna noenlunde "normale" navn enn å bekjempe fordommer. Hi
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #7 Skrevet 1. juli 2012 Da fikk jeg virkelig kjenne på egne fordommer. Utfra navnevalgene hennes tenkte jeg at hun ikke hadde noen utdannelse og kanskje ikke var i jobb. Senere på kvelden fikk jeg vite hvilken utdannelse og stilling hun hadde, og det var imponerende. Så der møtte jeg meg selv i døra, men står fortsatt fast ved at det er de minst ressurssterke som velge håpløse navn til sine barn. Herlig at du fremdeles står fast ved fordommene dine til tross for beviser for det motsatte da. Typisk for fordommer dette vet du..
Puma - sprekker snart! Skrevet 1. juli 2012 #8 Skrevet 1. juli 2012 Ja, det er lettere. Men det betyr ikke at vi skal slutte og utfordre fordommer heller? Navnemoter endrer seg så fort, det som var harry når jeg var ung er trendy nå. Og med våre nye landsmenn på plass er det knapt noe som kan kalles vanlig navn lenger? Hørte om en frisør som het puppi mentzen en gang. Tøft gjort å beholde det navnet. Kleopatra er jo vanlig i forhold, eller hva?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #9 Skrevet 2. juli 2012 Hvem kan definere hva som et et "håpløst navn"? Nathaniel. Amadeus. Romeo. Matheo. Liam. Salamander. Vårrull. Lucas-Bjarne. Navn i den gaten der.
Lettie Skrevet 2. juli 2012 #10 Skrevet 2. juli 2012 Hvem kan definere hva som et et "håpløst navn"? Nathaniel. Amadeus. Romeo. Matheo. Liam. Salamander. Vårrull. Lucas-Bjarne. Navn i den gaten der. Av de navnene du nevner er det jo bare de 3 siste som kan kategoriseres som "håpløse", og to av de er ikke et navn. Ja, du må virkelig være full av fordommer, HI ... Jeg har jobbet sammen med høyt utdannede mennesker i Bærum i mange år.. Min erfaring er at de velger like spesielle og varierte navn som resten av oss. En overlege som ga datteren sin navnet Kanutte, f.eks. Jeg hadde aldri hørt navnet før. Var også noen som hadde vanlige sen-etternavn og et spesielt utenlandsklingende fornavn. Jeg er glad jeg ikke hadde dine fordommer, HI, de hadde i alle fall fort blitt gjort til skamme...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #11 Skrevet 2. juli 2012 For et flott norsk kvinnfolk du er HI! Vær stolt av deg selv! Er det mulig!?
3 er nok! Skrevet 2. juli 2012 #12 Skrevet 2. juli 2012 Hvem kan definere hva som et et "håpløst navn"? Nathaniel. Amadeus. Romeo. Matheo. Liam. Salamander. Vårrull. Lucas-Bjarne. Navn i den gaten der. Av de navnene du nevner er det jo bare de 3 siste som kan kategoriseres som "håpløse", og to av de er ikke et navn. Ja, du må virkelig være full av fordommer, HI ... Jeg har jobbet sammen med høyt utdannede mennesker i Bærum i mange år.. Min erfaring er at de velger like spesielle og varierte navn som resten av oss. En overlege som ga datteren sin navnet Kanutte, f.eks. Jeg hadde aldri hørt navnet før. Var også noen som hadde vanlige sen-etternavn og et spesielt utenlandsklingende fornavn. Jeg er glad jeg ikke hadde dine fordommer, HI, de hadde i alle fall fort blitt gjort til skamme... Kanutte er et typisk vestkant-navn/overklassenavn. Ganske sjeldent, men de fleste som heter det kommer fra ressurssterke overklasse familier. Selv kjenner jeg tre stk som heter det, alle bosatt i Bærum.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #13 Skrevet 2. juli 2012 Hvem kan definere hva som et et "håpløst navn"? Nathaniel. Amadeus. Romeo. Matheo. Liam. Salamander. Vårrull. Lucas-Bjarne. Navn i den gaten der. Så jeg er ressurssvak Hvem kan definere hva som et et "håpløst navn"? Nathaniel. Amadeus. Romeo. Matheo. Liam. Salamander. Vårrull. Lucas-Bjarne. Navn i den gaten der. Så jeg er da ressurssvak siden min sønn heter Nathaniel? HI skriver at hun møtte seg selv i døra i forhold til sine fordommer, men at hun fortsatt holder fast på sine standpunkt. Vel, jeg er høyskoleutdannet og jobber med ressurssvake mennesker, og som regel er det evnen til å tenke annerledes og innrømme at man har tatt feil som er fraværende hos store deler av denne gruppen. Så jeg vet ikke jeg HI, hvem av oss har rett mon tro..? Ha forøvrig en fin dag :-)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #14 Skrevet 2. juli 2012 Er sønnen din også oppkalt etter kiosklitteraturen til Margit Sandemo (som ikke engang kvalifiserer til opptak i Forfatterforeningen pga manglende litterær kvalitet/verdi)? Nathaniel er et helt forferdelig navn. På nivå med "Harry Potter".
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #15 Skrevet 2. juli 2012 Er sønnen din også oppkalt etter kiosklitteraturen til Margit Sandemo (som ikke engang kvalifiserer til opptak i Forfatterforeningen pga manglende litterær kvalitet/verdi)? Nathaniel er et helt forferdelig navn. På nivå med "Harry Potter". Du må gjerne mene at Nathaniel er et forferdelig navn. Vi synes det er nydelig.Hva man velger å kalle sine barn er opp til hver og en, og skulle man tatt hensyn til hva andre mener i alle sammenhenger, så hadde samfunnet blitt deretter, men det evner nok ikke du til å forstå. Vi har ikke brukt kiosklitteratur for å finne navn, men du har kanskje brukt 10 på topp..?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #16 Skrevet 2. juli 2012 Er sønnen din også oppkalt etter kiosklitteraturen til Margit Sandemo (som ikke engang kvalifiserer til opptak i Forfatterforeningen pga manglende litterær kvalitet/verdi)? Nathaniel er et helt forferdelig navn. På nivå med "Harry Potter". Nathaniel er jo et nydelig navn!
Sol Skippertaksdronning Skrevet 2. juli 2012 #17 Skrevet 2. juli 2012 Bare sånn til opplysning for Nathaniel-hatere..Dere vet at det ikke var Sandemo som oppfant det ja? Og at det er et eldgammelt, hebraisk navn? Forøvrig synes jeg fordommer mot navn er noe av det mest idiotiske som finnes, all den tid man ikke kan lese et menneske ut fra hva det heter..Vi har alle våre grunner til å gi våre barn de navn vi gjør, og det er opp til hver enkelt hva man liker og ikke. Så ..man kan tenke hva man vil, men det er ikke alt man trenger å si høyt gitt!!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #18 Skrevet 2. juli 2012 Er sønnen din også oppkalt etter kiosklitteraturen til Margit Sandemo (som ikke engang kvalifiserer til opptak i Forfatterforeningen pga manglende litterær kvalitet/verdi)? Nathaniel er et helt forferdelig navn. På nivå med "Harry Potter". Margit Sandemo er vel en anerkjent forfatter hun? Frid Ingulstad derimot, hadde noen problemer med forfatterforeningen. Og som noen andre påpeker så er vel nathaniel et bibelsk navn. I alle fall eldre enn en bok skrevet på 1900-tallet.
☆☆☆ Skrevet 2. juli 2012 #19 Skrevet 2. juli 2012 Jeg har jobbet sammen med høyt utdannede mennesker i Bærum i mange år.. Min erfaring er at de velger like spesielle og varierte navn som resten av oss. En overlege som ga datteren sin navnet Kanutte, f.eks. Jeg hadde aldri hørt navnet før. Var også noen som hadde vanlige sen-etternavn og et spesielt utenlandsklingende fornavn. Jeg er glad jeg ikke hadde dine fordommer, HI, de hadde i alle fall fort blitt gjort til skamme... Er Kanutte så spesielt? Jeg veit om tre; En 15-åring, en 29-åring og ei gammel dame..
Lettie Skrevet 2. juli 2012 #20 Skrevet 2. juli 2012 Jeg har jobbet sammen med høyt utdannede mennesker i Bærum i mange år.. Min erfaring er at de velger like spesielle og varierte navn som resten av oss. En overlege som ga datteren sin navnet Kanutte, f.eks. Jeg hadde aldri hørt navnet før. Var også noen som hadde vanlige sen-etternavn og et spesielt utenlandsklingende fornavn. Jeg er glad jeg ikke hadde dine fordommer, HI, de hadde i alle fall fort blitt gjort til skamme... Er Kanutte så spesielt? Jeg veit om tre; En 15-åring, en 29-åring og ei gammel dame.. Jeg hadde ikke hørt det før. Var i alle fall mange spesielle, vanlige ... og trauste navn på de barna. Akkurat som resten av oss har..
Lettie Skrevet 2. juli 2012 #21 Skrevet 2. juli 2012 Det er 47 som heter Kanutte. Altså ikke sååå rart at jeg ikke hadde hørt det før
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #22 Skrevet 2. juli 2012 Bare sånn til opplysning for Nathaniel-hatere..Dere vet at det ikke var Sandemo som oppfant det ja? Og at det er et eldgammelt, hebraisk navn? Forøvrig synes jeg fordommer mot navn er noe av det mest idiotiske som finnes, all den tid man ikke kan lese et menneske ut fra hva det heter..Vi har alle våre grunner til å gi våre barn de navn vi gjør, og det er opp til hver enkelt hva man liker og ikke. Så ..man kan tenke hva man vil, men det er ikke alt man trenger å si høyt gitt!! Nathanael er et gammelt bibelsk navn. Nathaniel er fra Isfolket.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #23 Skrevet 2. juli 2012 Bare sånn til opplysning for Nathaniel-hatere..Dere vet at det ikke var Sandemo som oppfant det ja? Og at det er et eldgammelt, hebraisk navn? Forøvrig synes jeg fordommer mot navn er noe av det mest idiotiske som finnes, all den tid man ikke kan lese et menneske ut fra hva det heter..Vi har alle våre grunner til å gi våre barn de navn vi gjør, og det er opp til hver enkelt hva man liker og ikke. Så ..man kan tenke hva man vil, men det er ikke alt man trenger å si høyt gitt!! Nathanael er et gammelt bibelsk navn. Nathaniel er fra Isfolket. Morfar hadde en venn som het Nathanielsen til etternavn så navnet Nathaniel kan ikke være fra Isfolket, for gamle herr Nathanielsen ble født rundt 1920. Og så har du Nathanielsen Blomster i Harstad som ble startet i 1955. Så Nathaniel, som da Nathanielsen kommer av, kan neppe være oppfunnet av Margit Sandemo
☆☆☆ Skrevet 2. juli 2012 #24 Skrevet 2. juli 2012 (endret) Det er 47 som heter Kanutte. Altså ikke sååå rart at jeg ikke hadde hørt det før Så få? Mange navn har liten geografisk spredning, vil tro jeg bor i kjerneområdet for navnet. Her er en veldig sterk oppkallingstradisjon, inntil for to generasjoner siden var det nesten opplest og vedtatt hvem barnet skulle kalles opp etter alt etter hvilket nummer i søskenflokken. Om barnet som skulle kalles opp etter bestefar Knut var jente, ble jenta hetende Kanutte (og tilsvarende Perdy etter Per og Karoline etter Karl, derfor har Karoline vært et kjerringnavn her siden utrolig mange i aldersgruppen 90+ heter det). Endret 2. juli 2012 av ★
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2012 #25 Skrevet 2. juli 2012 Jeg tenker at når man skal finne et navn til banet sitt, så må en tenke litt fornuftig. Ikke ta hensyn til folk rundt seg, men til selves barnet. Når foreldrer finner et ord og gjør det om til et navn, så syns jeg slike foreldrer er egoistiske. Tenker bare på hvor spesiell navnet skal bli, uten å tenke på barnet som skal leve med navnet. Jeg fikk et veldig spesiell navn av foreldrene mine (vil ikke røpe hva det var). Men spesiell nok til at jeg slet på skolen pga mobbing av navnet. Og da jeg endelig ble 18 år, forandret jeg det til et mer normalt norsk navn som sikkert tusenvis har. Hvorfor skal en ha et spesiell navn egentlig? Jeg skjønner hvis det er navn som har vært i familien over lengre tid, men hjemmespikra navn (som man sier her inne)...det skjønner jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå