Gå til innhold

Egen tråd: skal bilen stå i fri eller i 1 giret ved parkering med handbrekket på??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

På flatmark setter jeg den i fri

Med snuten i oppoverbakke i 1.gir og med snuten i nedoverbakke i revers

måtte tenke og redigere ;)

Endret av Lykke Fryd ♥

Annonse

Nå er jeg spent:P

Det kåmmer jo helt annn på hvem bilen er parkert. Er den parkert til venstre skal den stå i 1 gir, er den parkert til høyre, skal den stå i 2 gir

Er den parkert i oppåver bakken skal den stå i 1 og neover i revers.

Gjest Lykke Fryd ♥
en ting til, må handbrekket av når jeg setter den i 1 giret?(ja jeg føler meg dum nå)

Nei, handbrekket må ikke av, men det lønner å ta det av før du kjører

Hilsen "Klok av skade" ;)

Annonse

De aller fleste har bilen i gir og brekket på samtidig for å være dobbelt sikret mot at bilen skal trille.

Så ja, 1.gir og håndbrekk er helt greit. Du trenger ikke ta av håndbrekket for å gire, eneste gangen du må ta av håndbrekket er når du faktisk skal kjøre, ellers bremser det sånn ;)

Alltid i 1. Gir og med brekket på. Har aldri hørt om å sette den i revers i nedoverbakke, men det er jo logisk. Men kjørelæreren min sa aldri noe om det og det er bare 5 år siden jeg tok lappen.

Gjest Heartbroken

så for å få det HELT rett: jeg kan ta inn clutch, sette i 1 giret-UTEN å starte bilen eller ha av håndbrekket? :)??

Ja, det kan du :)

Og en bil skal alltid stå i 1 gear eller revers når den er parkert, og håndbrekket skal brukes når det er helling/bakke.

Når bilen står i fri, er det ingenting som låser hjulene og den kan begynne å renne ved kun en bitteliten helling. Farlig!!!

Altså...

Du er nok ikke dum, men himmel så uvitende du er på dette området.. (dersom det var du som også spurte om det med brekket i et annet innlegg)

Man skal aldri parkere bilen (dvs sette den fra seg noe som helst sted!) uten at bilen står i gir. Aller helst første gir, på grunn av utvekslingen på tannhjulene. Dette med bruke revers kontra første gir når man parkerer i bakke har ingen betydning. årsaken til at bilen ikke triller når den står i gir, er at tannhjulene står i inngrep. Disse tannhjulene skal ikke snurre hverken den ene eller andre veien så lenge bilen står i 1. gir.

Håndbrekket og girutvekslingen har ingen kontakt med hverandre, så du kan gire til du blir blå i ansiktet selv om håndbrekket står på.

Du kan også sette bilen inn og ut av gir uten å starte bilen, men du Må tråkke inn clutchen.

setter alltid bilen i 1. gir når jeg parkerer, uansett om det er bakke eller ikke. Er ikke alltid like flink til å bruke håndbrekket, men har skjerpet meg på det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...