Gå til innhold

15mnd... Hva kan de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi er en treging :P hun går ikke enda...

Hun står lenge alene og går rundt bort eller med brio trilla si.

Det har hun gjort siden hun var 11 mnd.

Nå lurer jeg på å sette vekk trilla hennes? kanskje det trigger gåingen mer?

Aner ikke hva som kan få hun til å gå selv :(

Så det med språk...

Har hørt hun er sent ute?

det hun sier er:

Se

Der

Mamma

Pappa

Ty? (om hun hører en lyd)

Neeh (nei)

Lurer litt på hva deres 15 mnd gamle barn kan....? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vårres er straks 15 mnd. Han går og løper og klatrer og styrer dagen lang, men noen ord har han ikje :) Bare bestemte lyder for forskjellige dyr ;) Så for meg høres det ut som jenta di kan masse!

Uten at jeg kan skryte på meg noe særlig erfaring, vil jeg påstå at barna går når dem er klare til det :) Noen er vel mer forsiktige enn andre :) Vårres begynte med gåinga før han egentlig hadde balansen til det (samme med løping og klatring) og det resulterer jo i utallige blåmerker og skrubbsår ;)

Skrevet

Ikke ta vekk trilla, det kan gjøre henne mer usikker.

Her gikk han mange mange mnd rundt bord og med trilla osv før han slapp deg en dag. Da var han 17 mnd og 2 dager. La henne få bruke den tiden hun bruker, hun er absolutt ikke treg :)

Skrevet

Storebroren gikk da han var akkurat 1 år.

sikkert derfor jeg synes hun er treg...

å jeg synes "alle" andres unger går da dem er 12 mnd...

Hører folk sier "hææ?? går hun ikke? enda??"

Skrevet

Jenta mi er 14 mnd da. Hun går, gikk da hun var ca. 12,5 men, er fortsatt litt klønete og snubler mye :-) Hun har akkurat nå begynt å klatre opp i møbler og diverse, noe jeg syns hun kunne ventet med, for hun kommer jo ikke ned.

Ellers spiser hun en del selv, men er ikke kjempeflink til det.

Hun er en skikkelig skravlebøtte da, og er tidlig ute med språket. Har mange ord som hun bruker aktivt hver dag, dyrelyder etc. og forstår mye av det som blir sagt. Hun har to eldre søsken som skravler dagen lang da, så er ikke rart om hun er tidlig ute med skravla ;-)

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener, min er 14 mnd og familien har mast om den gåinga siden hun var 10 mnd. Har til og med opplevd baksnakking innad familien om at jenta vår er sent utvikliket siden hun ikke går...

Hun likte å gå når man leide henne i hendene, men barnehagen og familien har brukt å slippe henne uten at hun selv vil det - og da mistet hun tillitten og sluttet med det også. Så nå har jeg gitt streng beskjed om at de IKKE må presse henne, hun går når hun er klar for det... Ikke stress..

Hun klatrer i sofaen og slik, men er veldig forsiktig og viser ikke tegn til at hun vil slippe seg enda.

Bare vær tålmodig, i helsestasjonens foreldreperm står det at det er normalt at de går når de er ca. 18 mnd.

Hun kan si:

mamma kjøttkake

pappa pære

se navnet sitt

takk heia

nei hade

Skrevet

Uff, synes det er så trist dere får høre at ungene dere er sent ute. De er jo så små, allerede er det masse forventninger. De er jo helt normale!

Sønnen min slapp seg da han var 16 måneder, da hadde han gått mellom oss i en måneds tid, og han hadde gått med vogn og gåbil og rundt bordet siden før han var ett. Han kunne gå, men han var ikke trygg før han var det.

Nå er han 17 måneder, og han sier knapt et ord enda. Sier mamma og har begynt å prøve seg på litt forskjellig, som bil, banan, min osv. Men han er verdens best, får til masse, vil masse, smiler, ler, spiser, sover, forstår masse og prater i vei på sitt eget språk. All good. :-)

Skrevet

gå, løpe, klatre opp på kjøkkenbordet, opp og ned av sofaen, vinke, "give me five!" og si : hei, mamma, lys, baba, pus, tiss, ja, nei, bæsj, æsj, pus, der, og drinn-drinn som i brum-brum.. ;)

og jeg skjønner at det ikke er noe ålreit når andre stresser med utviklingen på ungene.. de gjør det når de er klare. min er skummel, for han er ikke redd noe som helst, så han prøvde å gå lenge før han hadde balanse til det.. og gikk passe stødig over gulvet når han var 11 mnd. men som flere sier, det kan gå opp til 18 mnd alder før de går selv :) vet om flere som begynte v 14-15 mnd alder enn de som gikk rundt 12.

og til HI, la henne ha trilla, pluteselig en dag er hun klar til å slippe den og gå på egenhånd :) ha kamera klart :)

Skrevet (endret)

Jeg syns hun høres kjempeflink ut :D

Muffin har svært få ord; han sier "vov-vov", "brmmm" (om alle kjøretøyer,), og "nei-nei". Ellers sier han "mamma", men ikke spesifikt om meg - mamma er like gjerne en pære, en hest eller et glass... :P Og ellers prater han stadig mer på sitt eget språk; nå sier han mye "ding" og "bing" om alt han ser <3 Han har ikke begynt i bhg ennå, men regner med at ordflommen vil ta seg opp da :)

Han begynte forøvrig å gå når han var 10 mnd gammel, han løper stort sett rundt og leker helst sisten, og kommer seg selv opp og ned av sofaer og lignende. Så vi har travle dager her hjemme :D

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Småen går, det har han gjort i ca. 1 mnd, klatrer opp og ned møbler, bygger tårn med klosser, klapper til musikk, vinker hadet, sier mamma, pappa og denne.

Han gikk lenge rundt møblene, han fikk gå mellom oss for å bli tryggere, gjennombruddet kom da vi la teppe i balkongen, da ble han mye tryggere og begynte å gå, har parkett i stuen.

Skrevet

Glemte å skrive at hun klartrer opp i sofaen. opp på stoler og kjøkkenbord *angst!* hehehe!

Hun snur seg og går baklengs ned igjen :)

kan klappe og vinke hade og peke på det hun vil ha.

Elsker å drikke av glass med sugerør :)

Leker borte, bø hele tiden.

men det er bare den gåingen som henger etter...

Skrevet

Min er straks 15 mnd og tidlig ute. Siste nå er å dytte krakken sin bort til ting han vil klatre opp på. Så han kommer seg opp på spisebordet via en stol. Ganske slitsomt om jeg skal være ærlig. Har ca 15 ord og kombinerer litt "mamma se se"

Men treig på det finmotoriske! Sliter med putteboks og å tre ringer på en stang. Så alle er forskjellige.

Skrevet

Min er straks 14,5 mnd, og går/løper rundt i høy fart. Prøver å klatre på ting, men kommer foreløpig ikke opp i sofaen (men sitter til stadighet på toppen av/oppi lekekasse/gåbil osv.).

Flink med kroppspråk - vinke, peke, high-five, viser at det er tomt osv, men har ennå ingen ord. Var en stund ma-ma, men det har jeg ikke hørt på lenge. Utover det er det bapa, og mye lyder som jeg etterhvert klarer å tolke ganske bra. Går mye i diverse varianter av eh!/eeh? :-) Men regner med det kommer når tiden er moden.

Skrevet

Snuppa mi begynte å gå for et par uker siden, nå er hun 15 mnd. Før det klatret hun opp på møbler og stoler og bord osv. Og reist seg opp uten støtte i et par mnd. Hun sier ca 15 ord.

Synes din høres helt vanlig ut jeg :-) Av 10 på barselgruppa mi var det bare to som gikk da de var blitt ett år. Blir overrasket når jeg møter unger som går på ettårsdagen, det er ikke så vanlig som folk innbiller seg.

Skrevet

Vår er 14 mnd. og en uke, men han kan:

-Gå (endelig! Han tok sine første skritt i april, men det var ikke før i helga at han fant at gåing var tøffere en krabbing. Så nå økte tempoet her:P )

- Krabbe (Det begynte han vel med ved tja.. 7-8 mnd. alder?!)

- Klatre (Her snakker vi ikke om litt klatring..)

-Si: Mamma, pappa, Zeta (hund), Missi (hund), Data (ja, her er mannen den skyldige, hihi), Ja, Nei, Æsj, Hadet, Takk, ÆkÆo (vÆrsegod), Nam nam, Brum (bil) og uuuuuÆÆÆÆÆÆ!

...sikkert noen flere ord jeg har glemt å skrive også:)

Noe mer han er god på er:

-Få viljen sin (jaaaa...)

-Dra ut ALT av kjøkkenskuffene

- Få tak i en melpose/melispakke og pynte det utover hele gulvet

- Dra i duken på spisebordet vårt og dermed få ned alt av lysestaker, fruktboller o.l. i samme omgang

- Sette på riktig vaskeprogram når mamman hadde satt klesvaken på "feil", samt slå av og evt. dra ut alt som er inni maskina

- Male kjøkkenbordet med leverpostei, makrell i tomat e.l. (alt etter som hva som var på brødskiva)

- Fjerne løshår fra hunden (som i utgangspunktet ikke var løse)

osv.osv.:)

HERLIGE MAMMAGUTTEN MIN:)

...Tross store utfordringer, mange bekymringer og mye frustrasjon, så er dette virkelig en herlig alder:) Morro å se hvordan de utvikler seg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...