Gå til innhold

Da har jeg låst 3-åringen inne på rommet.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vet du hva, HI, jeg synes faktisk det er helt greit å låse jeg, når han har tøyd strikken så langt. Men ikke gjør det uten at han vet det. Fortell han at han får en sjanse til til å legge seg, hvis ikke låser du døra til rommet. Og forklar han at du kommer til å sitte utenfor, men ikke kommer inn før han ligger stille i senga si... Han er stor nok til å forstå det! Og mer fair å være ærlig mot han synes jeg.... Jeg låser selv fireåringen inne når han ikke greier oppføre seg, og det funker! Og vi snakker om det både før og etter, så han vet at det er sånn... Og jeg er sikker på at han ikke tar skade av det! Lykke til!

Dette kan du umulig mene?

Ethvert menneske, barn eller eldre, vil ta skade av å låses inne mot sin vilje.

Det kan jeg faktisk mene.... Ble låst inne selv som barn jeg, har ikke tatt skade av det....

Ganske mye pedagogisk lite korrekt vi gikk gjennom som barn, men har blitt folk av de fleste likevel.

Hadde ungen vært to, hadde jeg selvfølgelig ikke låst, men en treåring med vondt i viljen som ingen pedagogisk korrekte metoder funker på, har ikke vondt av at mamma sitter utenfor en låst dør!

Tipper at det ikke er mange dagene som skal til før han har skjønt sitt eget beste!

Skrevet

Jeg synes ikke det er så ille å låse døra, men det er nok en bedre metode å faktisk sitte utenfor døra helt til han sovner. Hver gang han kommer til døra løfter dere ham opp i senga igjen.

La ham ha en drikkeflaske med vann om han blir tørst og en potte om han "må" på do.

Skrevet (endret)
Hadde aldri låst barnet mitt inne. Hva hvis noe skjer? Inne eller utenfor rommet? Her kjøpte vi grind til døra. Han sover nede, og vi sover oppe, var redd han skulle gå ut av senga og gjøre noe som kunne vært farlig for ham i løpet av natten uten at vi fikk det med oss. Vi har lytter med kamera på rommet, men han kan være musestille, så ville ikke ta sjansen på at lytteren ville slå ut. Grinden lukkes når han legges, og dørå står på gløtt. Er det noe han vil går han bort til grinda og venter til vi kommer. Her sovner han sjelden før en time etter legging, men han ligger bare i senga og synger, eller leker med bamsene. Poenget er: Han sovner til slutt. Han Må være på rommet. Men han er fortsatt trygg, han kan se oss hvis han trenger det!
Hadde ikke hjulpet med grind her, da han lett hadde klatret over. Inne på rommet sitt har han bare en seng, og vi har babycall. Ikke mye som kan skje da. Hi
Den grinda vi har går over halvparten av døras høyde, og spilene i grinda er såpass små at han ikke kan få føttene mellom til å klatre over. Han er heller ikke høy nok til å kunne "slenge" beina over grinda, og komme over på det viset

Hva er forskellen på en låst grind og en låst dør? Hvis ungen forstår at han/hun ikke kommer ut blir vel det det samme?

Forskjellen er stor fordi han kan se oss, han er ikke alene, og en grind med spiker spiler ikke klaustrofobisk tilstand.

Endret av solstråle- g09 og ?12
Skrevet

Man skal være forsiktig med hva man sier til en desperat mamma, man kan miste hodet innimellom, men det må da ringe en klokke hos deg som sier at dette er feil, i det minste siden du skriver et innlegg om det her?

Du trenger en god dose tålmodighet når et barn skal vennes til på denne måten, altså, så stor dose som skal til for å si det slik. For noen tar det dager, for andre uker, mnd... men å låse et lite barn inne kan skape store traumer!

Forsiktig sier jeg bare... jeg kan ikke se hvordan dette kan bidra positivt til å få han i sengs til rett tid om kvelden..

Men man har alle sine svake øyeblikk, og man kan alle miste hodet som sagt, så ikke døm så veldig hardt.

Dette ordner seg, slapp av og ikke tenk på tiden du "går glipp av" om kvelden! Dette med å rolig og bestemt føre han inn igjen på rommet til han faktisk sover må bare ta den tiden det tar. Du er tydeligvis sliten og desperat, og dette er jo en treårings aller sterkeste kort å spille på.....

Skrevet

Der vekket han søsteren ved å hoppe i sengen hennes og ødelegge legoen hun bygget før hun la seg (de sover ikke på samme rom, han har gått inn til henne). Hun er 7 år og har aldri vært i nærheten av å oppføre seg sånn som dette. Problemet eskalerte da han sluttet med smokk på natten for tre uker siden.

Hi

Skrevet

Lås døra, sier nå jeg.... Eller sett deg i døråpningen sånn at han ikke kommer ut... Jeg hadde forklart han at jeg kom til å låse, og hvorfor:-)

Skrevet
Der vekket han søsteren ved å hoppe i sengen hennes og ødelegge legoen hun bygget før hun la seg (de sover ikke på samme rom, han har gått inn til henne). Hun er 7 år og har aldri vært i nærheten av å oppføre seg sånn som dette. Problemet eskalerte da han sluttet med smokk på natten for tre uker siden. Hi

Men da sitter dere ikke ret utenfor døren slik at dere får tak i ham med en gang han går ur av rommet sitt. Sett frem en god stol, pc eller noe å lese og belag dere på å sitte der hele kvelden i en uke eller så. Sansynlig vis forstår han tegninga etter to til tre dager, men det kan ta lengre tid. La ham aldri gå ut av rommet når han skal sove. Legg eventuelt en madrass utenfor døra om han fortsetter etter deres leggetid.

Skrevet
Hadde aldri låst barnet mitt inne. Hva hvis noe skjer? Inne eller utenfor rommet? Her kjøpte vi grind til døra. Han sover nede, og vi sover oppe, var redd han skulle gå ut av senga og gjøre noe som kunne vært farlig for ham i løpet av natten uten at vi fikk det med oss. Vi har lytter med kamera på rommet, men han kan være musestille, så ville ikke ta sjansen på at lytteren ville slå ut. Grinden lukkes når han legges, og dørå står på gløtt. Er det noe han vil går han bort til grinda og venter til vi kommer. Her sovner han sjelden før en time etter legging, men han ligger bare i senga og synger, eller leker med bamsene. Poenget er: Han sovner til slutt. Han Må være på rommet. Men han er fortsatt trygg, han kan se oss hvis han trenger det!
Hadde ikke hjulpet med grind her, da han lett hadde klatret over. Inne på rommet sitt har han bare en seng, og vi har babycall. Ikke mye som kan skje da. Hi
Den grinda vi har går over halvparten av døras høyde, og spilene i grinda er såpass små at han ikke kan få føttene mellom til å klatre over. Han er heller ikke høy nok til å kunne "slenge" beina over grinda, og komme over på det viset
Hva er forskellen på en låst grind og en låst dør? Hvis ungen forstår at han/hun ikke kommer ut blir vel det det samme?
Forskjellen er stor fordi han kan se oss, han er ikke alene, og en grind med spiker spiler ikke klaustrofobisk tilstand.
Det forutsetter jo at han faktik kan se dere fra døra til rommet. Det kan ikke våre barn. De sover opp mens TV of kjøkken er nede.
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet
Der vekket han søsteren ved å hoppe i sengen hennes og ødelegge legoen hun bygget før hun la seg (de sover ikke på samme rom, han har gått inn til henne). Hun er 7 år og har aldri vært i nærheten av å oppføre seg sånn som dette. Problemet eskalerte da han sluttet med smokk på natten for tre uker siden. Hi

Jeg begynner å lure på om du tuller nå. Barnet hopper i senga til søsteren og du sitter på nett og klager over dårlige leggerutiner.

Om dette er sant, som jeg først trodde, men ikke er så sikker på nå lengre, så må du sitte "vakt" utenfor soverommet. Du må ikke la ham vandre rundt og styre på. Du må stoppe ham i døra, HVER gang.

Skrevet

Gud hjelpe meg.... (og jeg er ikke personlig kristen...)

Her må noe gjøres,det er noe som er helt klart.

Etter gjentatte innlegg fra deg så skinner det igjennom for meg at noen må få hjulpet dere på rett kjøl.

Både når det kommer til veiledning av sønnen din og situasjonen generelt.

Hadde du klart å være konsekvent nå så hadde han ikke vært på søsterens rom. Greia er at om dere hadde sittet vakt oppe på rommet (utenfor) så hadde han ikke kommet inn til søsteren.

Her mener jeg faktisk at Barnevernet bør inn i bildet, kun for å veilede dere, gi tips og råd, det de er ment for å gjøre i jobben sin. Veilede foreldre som trenger det. de er der for å hjelpe, ikke for at du er en "dårlig" forelder.

Jeg føler at ting har gått LANGT over stokk og stein når du tyr til å låse inne din egen sønn,om så bare for 5 minutter.

Ta imot den hjelpen du kan få,og vær ikke redd for å spørre rette instanser om veiledning. de er der for å gi deg og sønnen din en bedre hverdag,slik at du ikke velger lette løsninger nå som kan skade på sikt.

Skrevet

Barnevernet!!!

Skrevet
Gud hjelpe meg.... (og jeg er ikke personlig kristen...) Her må noe gjøres,det er noe som er helt klart. Etter gjentatte innlegg fra deg så skinner det igjennom for meg at noen må få hjulpet dere på rett kjøl. Både når det kommer til veiledning av sønnen din og situasjonen generelt. Hadde du klart å være konsekvent nå så hadde han ikke vært på søsterens rom. Greia er at om dere hadde sittet vakt oppe på rommet (utenfor) så hadde han ikke kommet inn til søsteren. Her mener jeg faktisk at Barnevernet bør inn i bildet, kun for å veilede dere, gi tips og råd, det de er ment for å gjøre i jobben sin. Veilede foreldre som trenger det. de er der for å hjelpe, ikke for at du er en "dårlig" forelder. Jeg føler at ting har gått LANGT over stokk og stein når du tyr til å låse inne din egen sønn,om så bare for 5 minutter. Ta imot den hjelpen du kan få,og vær ikke redd for å spørre rette instanser om veiledning. de er der for å gi deg og sønnen din en bedre hverdag,slik at du ikke velger lette løsninger nå som kan skade på sikt.

Jeg var nede for å finne meg noe å drikke. Jeg har aldri skrevet et innlegg om oppdragelse av min sønn her inne tidligere.

Som sagt har jeg selv jobbet i barnevernet og jeg kan det meste i teorien. Etter tre uker på denne måten rablet det litt for meg tidligere i kveld. Jeg holdt igjen døren/låste den igjen i 5 min i ren desperasjon. Men skjønner nå at at det var galt.

Hi

Skrevet

Så du mener med full seriøsitet at du har jobbet i Barnevernet?

Da bør du vite hva som står i Norsk lov om å låse barn inne, og du BøR vite konsekvensene av en slik atferd mot et barn i denne alderen.

Du BøR vite hva barnevernet er til og for, og du BøR vite dine rettigheter og muligheter rundt og få hjelp og veiledning i den situasjonen du nå er i.

Når du ikke er konsekvent nok til å følge opp sønnen din og heller låser han inne på et rom, som en billig og psykisk traumatiserende handling, DA ringer det i alle røde varsellamper!!

Her må definitivt noe gjøres,og det mest skremmende er at du ikke ser det selv,tiltross for din påståtte bakgrunn innenfor Pedagogisk utdannelse!

At dette var galt er du utdannet til å vite!!

Skrevet

Jeg ville aldri låst ungen min inne på den måten! Uansett om han ikke vet døren er låst men tror du holder den igjen så mener jeg det er feil! Hadde vært like ille om du holdt igjen døren!

Jeg vet det kan være utrolig slitsomt. Når min var 3 år ville ikke han legge seg heller. Jeg kunne gå ut å inn av rommet i flere timer. Sa ingenting bare fulgte han tilbake til sengen, eventuelt bare god natt.

Han hylte, skrek, gråt, var sint, tullet osv og det var ikke sjelden at det ikke var mer leker på rommet, men jeg sperret han ALDRI inne! Det var dager hvor vi kunne holde på i opp til 4-5 timer så ble det stille i noen timer før det var påan igjen. Innimellom måtte faren overta for jeg hatet at barnet mitt var så oppgitt, men vi følte ikke at vi kunne gi etter heller. Det var dager hvor jeg gråt like mye som barnet fordi jeg var sliten. Dette gikk utover min nattesøvn også.

Men alikevel så varte det bare en periode. Når den var over så var det nok å følge han i seng, synge litt og klemme å si god natt. Det kunne aldri falt meg inn å stenge min 3 åring inne på noen som helst måte!

Skrevet
Da har vi låst opp igjen. Takk for at dere hjalp meg å se det litt klarere. Føler jeg holder på å rable etter flere uker på denne måten. Da har vi fulgt rådet til en av de anonyme over, og satt en stol utenfor rommet hans. Der bytter vi på å sitte til han sovner. Skal ikke snakke til han om han kommer ut. Men hva når han begynner med at han må på do? Vet jo at det ikke er reelt. Takk jenter! Idag trengte jeg dere:) Hi

Har samme problemet med min 3 åring, men har begynt med klistremerker. 10 klistremerker gir belønning. Og jeg har satt en potte på rommet. Brukte at han måtte på do som unnskyldning for å komme ned i stuen. Etter at potten kom påå på rommet hans, så måtte han plutselig ikke på do lenger. ;) Ikke steng han inne. Finn andre løsninger. Lykke til!

Skrevet
Etter at han gikk over til sprinkelseng til vanlig seng kommer han ut av sengen hele tiden. Legger han halv åtte, og han sovner ca 21.30. Da er han ca 5 ganger på do (det syns jeg er vanskelig å nekte han selv om jeg vet at han ikke må). Han er tørst, eller han finner bare på rampestreker. Kommer ned i stuen eller bare løper oppe på loftet. Jeg bærer han i seng og sier han må ligge der, men har ikke før gått ut av rommet før han kommer løpende etter. Så idag forklarte jeg han at dersom han kom ut av rommet sitt ville jeg lukke døren slik at han ikke kom seg ut, men at jeg var utenfor og passet på han. Han kom likevel ut og jeg har nå låst døren (han vet jo ikke at den er låst, han tror jeg holder den igjen. Passet på å låse akkurat når han bråkte med noe annet så han ikke skulle høre lyden av nøkkelen). Jeg går opp hvert femte minutt og sier utenfor døren at han må legge seg (går ikke inn i rommet). Han har ingen leker på rommet og ingenting som burde forstyrre han. Vi har sluttet med dagsoving, så han trenger søvnen fra kl. halv åtte, men nekter å legge seg til og er derfor kjempetrøtt dagen etter. Ved å låse han inne et par dager håper jeg å lære han at det ikke nytter å prøve å hale ut tiden, og at han bare kan legge seg til å sove. Hva syns dere? Er det barnevernet neste? (der har jeg forøvrig selv jobbet, og hadde vel stusset litt dersom jeg hørte om noen som låste inne barna sine, men det var før jeg selv fikk barn).

Kan du ikke prøve et belløninssystem? Når han har vært flink å legge seg får han klistremerke. Så så mange klistremerker gir en stoor og kjempe spennende gave/aktivitet som han blir og sette stor pris på :) Har mere tro på det enn og sperre ungen inne.

Skrevet

Hjelpe meg da, jenter! Hører dere ikke hun sier at hun låste døra i fortvilelse 5 minutte og at hun selv skjønner at dette ble feil. JEG jobber i barnevernet, og jeg leser om en engasjert mor som virkelig prøver, selv om det går på nervene løs. Hun innrømmer at hun kommer til kort fordi hun er sliten, og hun ber om råd. For dere som har vanlige barn som vanlige metoder fungerer på, så ligg unna kritikk og bedreviteri. Noen barn krever spesialmetoder, og da er det viktigste av alt at foreldrene er trygge på "metoden" og har krefter til å gjennomføre. Til deg som startet tråden: lytt til rådet om å sitte utenfor døra, og bær han inn hver gang, uten samtale. Informer han ved sengetid, så det er forutsigbart. Vær rolig og trygg ovenfor han, vit at du vinner tilslutt. Ergo trenger du ikke bli sint og fortvilet. Mulig han blir det, men desto større grunn til å være rolig, det skaper den tryggheten han trenger når han opplever å miste kontrollen. Prøv å få søvn en tid på døgnet du kan, jo mer uthvilt du er jo lengre holder du. Jeg har sett fantastiske foreldre slite som dette. Alt gikk bra m de første tre barna, og så kom 4.mann, en liten husterrorist. ;) Slitne foreldre mister kontroll og oversikt, og da overtar mini. En er ikke en dårlig forelderen pga dette, og det krever innsikt, mot og engasjement for å våge å be om hjelp her. Det hadde vært lettere og sovnet sammen barnet, og dermed hadde barnet beholdt kontrollen over foreldrene.Det er vel bare å utsette problemet. Men jeg ser du har fått mange gode råd, så det var egentlig ikke derfor jeg svarte deg. Det var for å si at som barnevernsarbeider, så reagerer jeg mer negativt på dere kvinner som hyler og skriker, truer og skjeller ut trådstarter, og nedverdiger henne med kritikk og hån. Tror dere det hjelper noen som er utslitt og som har det vanskelig?? Hvis det er sånn dere møter andre mennesker som er i situasjoner dere selv ikke identifiserer med, så er jeg mere bekymret for deres evne til omsorg, medmenneskelighet og innlevelse i andre. Og dere vet, det er det vi i barnevernet ser etter.. :) Skjerp dere, og støtt hverandre i stedet for å rive hverandre i stykker. Plutselig er det deg.

Skrevet
Hjelpe meg da, jenter! Hører dere ikke hun sier at hun låste døra i fortvilelse 5 minutte og at hun selv skjønner at dette ble feil. JEG jobber i barnevernet, og jeg leser om en engasjert mor som virkelig prøver, selv om det går på nervene løs. Hun innrømmer at hun kommer til kort fordi hun er sliten, og hun ber om råd. For dere som har vanlige barn som vanlige metoder fungerer på, så ligg unna kritikk og bedreviteri. Noen barn krever spesialmetoder, og da er det viktigste av alt at foreldrene er trygge på "metoden" og har krefter til å gjennomføre. Til deg som startet tråden: lytt til rådet om å sitte utenfor døra, og bær han inn hver gang, uten samtale. Informer han ved sengetid, så det er forutsigbart. Vær rolig og trygg ovenfor han, vit at du vinner tilslutt. Ergo trenger du ikke bli sint og fortvilet. Mulig han blir det, men desto større grunn til å være rolig, det skaper den tryggheten han trenger når han opplever å miste kontrollen. Prøv å få søvn en tid på døgnet du kan, jo mer uthvilt du er jo lengre holder du. Jeg har sett fantastiske foreldre slite som dette. Alt gikk bra m de første tre barna, og så kom 4.mann, en liten husterrorist. ;) Slitne foreldre mister kontroll og oversikt, og da overtar mini. En er ikke en dårlig forelderen pga dette, og det krever innsikt, mot og engasjement for å våge å be om hjelp her. Det hadde vært lettere og sovnet sammen barnet, og dermed hadde barnet beholdt kontrollen over foreldrene.Det er vel bare å utsette problemet. Men jeg ser du har fått mange gode råd, så det var egentlig ikke derfor jeg svarte deg. Det var for å si at som barnevernsarbeider, så reagerer jeg mer negativt på dere kvinner som hyler og skriker, truer og skjeller ut trådstarter, og nedverdiger henne med kritikk og hån. Tror dere det hjelper noen som er utslitt og som har det vanskelig?? Hvis det er sånn dere møter andre mennesker som er i situasjoner dere selv ikke identifiserer med, så er jeg mere bekymret for deres evne til omsorg, medmenneskelighet og innlevelse i andre. Og dere vet, det er det vi i barnevernet ser etter.. :) Skjerp dere, og støtt hverandre i stedet for å rive hverandre i stykker. Plutselig er det deg.

Takk for støttende svar! Jeg tar meg heldigvis ikke nær av hva anonyme her inne mener om meg. Tar til meg gode råd og dropper å lese resten. Jeg har vært mor i 7 år og aldri tidligere drømt om å låse et barn inne på rommet. Men dette barnet gir meg virkelig gråe hår!

For dem som mener at et barn ikke kan være stengt inne på rommet i 5 min pga fare for brann osv (med foreldre i umiddelbar nærhet); hva gjør dere med sovende babyer? Sitter konstant på rommet der de sover?

Hi

Skrevet

Hvorfor slutte med sprinkelseng når ungen tydeligvis ikke er klar for det? nei sett sprinkelsenga tilbake å forklar at når ungen kan ligge i still så kommer storesenga tilbake:)

Skrevet
Hvorfor slutte med sprinkelseng når ungen tydeligvis ikke er klar for det? nei sett sprinkelsenga tilbake å forklar at når ungen kan ligge i still så kommer storesenga tilbake:)

Han klatrer ut av den uten problem.

Hi

Skrevet

bygg større sprinkler på senga:)

Skrevet
bygg større sprinkler på senga:)

Eller sette piggtråd på toppen? Nei, bygging av senger er ikke et alternativ. Den lille husterroristen min skal lære seg å legge seg i sengen sin og sove! Holder på å innrede kosekrok utenfor døren hans, slik at jeg føler jeg får litt kveldsfred selv om han holder på sånn. Lenestol, PC og Spotify på telefonen (med øreklokker så jeg ikke hører han så godt) står på menyen i morgen, så da kan han bare prøve seg.

Hi

Skrevet

herregud.. kosekrok for deg? skriker ongen eller?

Skrevet

Ja, argumentet mot å låse han inne når du sitter utenfor er klaustrofobi og utrygghet. Det kan unger like gjerne få om de er fanget i en sprinkelseng, eller hva? Du gjør nok det rette nå. Trekk pusten dypt, innstille deg på at det vil ta tid, men at du vinner. ;) Lykke til.

Skrevet
herregud.. kosekrok for deg? skriker ongen eller?

Syns du det er ufint om mor skulle finne på å prøve å ha det ok mens ungen lærer seg å legge seg til uten å terrorisere resten av familien i timesvis?

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...