Gå til innhold

Da har jeg låst 3-åringen inne på rommet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at han gikk over til sprinkelseng til vanlig seng kommer han ut av sengen hele tiden. Legger han halv åtte, og han sovner ca 21.30. Da er han ca 5 ganger på do (det syns jeg er vanskelig å nekte han selv om jeg vet at han ikke må). Han er tørst, eller han finner bare på rampestreker. Kommer ned i stuen eller bare løper oppe på loftet. Jeg bærer han i seng og sier han må ligge der, men har ikke før gått ut av rommet før han kommer løpende etter.

Så idag forklarte jeg han at dersom han kom ut av rommet sitt ville jeg lukke døren slik at han ikke kom seg ut, men at jeg var utenfor og passet på han.

Han kom likevel ut og jeg har nå låst døren (han vet jo ikke at den er låst, han tror jeg holder den igjen. Passet på å låse akkurat når han bråkte med noe annet så han ikke skulle høre lyden av nøkkelen).

Jeg går opp hvert femte minutt og sier utenfor døren at han må legge seg (går ikke inn i rommet).

Han har ingen leker på rommet og ingenting som burde forstyrre han. Vi har sluttet med dagsoving, så han trenger søvnen fra kl. halv åtte, men nekter å legge seg til og er derfor kjempetrøtt dagen etter.

Ved å låse han inne et par dager håper jeg å lære han at det ikke nytter å prøve å hale ut tiden, og at han bare kan legge seg til å sove.

Hva syns dere? Er det barnevernet neste? (der har jeg forøvrig selv jobbet, og hadde vel stusset litt dersom jeg hørte om noen som låste inne barna sine, men det var før jeg selv fikk barn).

Skrevet

Stakkars barn

Skrevet

Hadde det gått å legge han tidligere? Jeg syns det blir litt feil å sperre ungen inne,men det er fullt og helt opp til deg.lykke til

Skrevet

Hadde aldri låst min 3 åring inne, uansett. Stygt gjort.

Skrevet

Det er i alle fall ulovlig å låse barn inne. Jeg hadde aldri gjort det.

Skrevet

Ikke gjøre det. Vær så snill. Jeg har ekstemt klaustrofobi og hater låste dører i dag, Moren min låste meg også inne på rommet nemlig, derfor har jeg fullstendig panikk for låste dører i dag. Ikke en lur strategi på sikt..

Skrevet

He,he...mye en tenker en aldri skal gjøre før en får barn. Har selv en treåring, og treåringer kan virkelig pushe grensene :0) Min legger seg heldigvis ganske fort...slitende når de holder på slik...om kvelden trenger en voksentid..og barnet trenger jo søvnen sin. Ikke lett å føreslå hva du skal gjøre, men du står jo rett utenfor, er like ved...det ordner seg nok...tror ikke det er barnevernet next...lykke til :0)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Har ei på 2 år som har holdt på på samme viset, men det har ikke falt meg inn å låse henne inne. Sånn bortsett fra at det faktisk ikke er lov å låse barn inne, så er det en fæl ting å gjøre.

Ta kampen og vær konsekvent istedenfor å velge letteste utvei. For hva tror du skjer når han en dag oppdager at døren ikke er låst? Eller skal dere låse han inne på kveldstid i mange år?

Leit at man å låse ungene sine inne.

Skrevet

Jeg ville gjort som Nanny på tv sier at man skal gjøre. Sitte utenfor, og når han kommer ut så bær han tilbake til sengen uten å snakke noe til han. Tar nok noen timer første kvelden.. Men klarer du og holde deg til d, så er d nok ikke mange dagene før han gir seg. Hva med å legge han kl 19.00? Kanskje han er litt overtrøtt??

Skrevet

Jeg ser din frustrasjon... ser at du gjør dette med mye refleksjon rundt dette, og at du vil det beste for barnet, men jeg vil allikevel anbefale deg å finne andre løsninger.

Prøv å sikre deg at barnet er både mett, utørst og at han går på do før du legger han...

Har du noen legge rutiner?

- lese bok, eller sette på en lydbok, el...

kanskje du kan ligge 5-10 min å stryke han på ryggen, og forberede han på at du må gå.

Lykke til. Det er vanskelig å ha barn... Noen ganger blir man også så sliten at man gjør ting man ikke vil gjøre og man tanker litt uklart.

Skrevet

Det hadde jeg aldri sjanset på...! Sannsynligheten for at det skal skje noe i løpet av de 5 minuttene du ikke er der, er kanskje liten, men jeg tror aldri, aldri, aldri du kunne tilgitt deg selv om det faktisk gjorde det... eks. brann...

Skrevet

Mens jeg leste innlegget så håpet jeg hele tiden å se noe som tyder på at du tuller.... Men du mener det?

Stakkar unge... Om han tror du holder, eller at du faktisk har låst spiller da ingen rolle! Men han må jo få en grusom følelse når mamma holder døra igjen.

Hadde selv veldig trøbbel med legging en periode, å jeg sto på rommet til sønnen min i opptil flere timer hver kveld. Alene 100 %, å kjempesliten. Men jeg gjør heller det en gang til enn å låse/stenge barnet mitt inne på rommet. Det er en periode, det er slitsomt, men finn på noe annet!

Skrevet

Hadde aldri låst barnet mitt inne. Hva hvis noe skjer? Inne eller utenfor rommet? Her kjøpte vi grind til døra. Han sover nede, og vi sover oppe, var redd han skulle gå ut av senga og gjøre noe som kunne vært farlig for ham i løpet av natten uten at vi fikk det med oss. Vi har lytter med kamera på rommet, men han kan være musestille, så ville ikke ta sjansen på at lytteren ville slå ut.

Grinden lukkes når han legges, og dørå står på gløtt. Er det noe han vil går han bort til grinda og venter til vi kommer.

Her sovner han sjelden før en time etter legging, men han ligger bare i senga og synger, eller leker med bamsene.

Poenget er: Han sovner til slutt. Han MÅ være på rommet. Men han er fortsatt trygg, han kan se oss hvis han trenger det!

Skrevet

Jeg skjønner du er sliten HI jeg husker alt for godt den perioden med begge barna mine.

Jeg ville ikke låst dem inne, men om man har prøvd alt annet kan jeg skjønne at man kommer dit hen, regner med at du låser opp døren når han har sovnet slik at han kommer ut om det skjer noe og dere kommer lett til han om det skulle begynne å brenne for eksempel.

Jeg fulgte barna inn i senga igjen, først la jeg de leste sang og sa god natt og første gang de kom ut spurte jeg hva det var, de neste gangene fulgte jeg bare tilbake i senga uten å si snakke med barnet.

Tok 1,5 uke med første barnet mitt og 3-4 dager med andre. Før det ikke var moro å løpe ut for å forstyrre mamma.

Når det sto på det verste så satt jeg meg ikke igjen mellom hver gang jeg la de men sto bare på utsiden av døra til de kom ut slik at de ikke kom lengre før de ble lagt igjen.

Var bare et barn om gangen altså de var ikke gjennom dette på likt.

Nå er det et par år siden jeg hadde dette med største og hvis hun er urolig og masete nå så sier jeg fra etter hun har vært oppe et par ganger eller ropt på meg et par ganger at nå er det kvelden og jeg er ferdig å snakke med henne fram til det er på tide å stå opp igjen.

Da legger ho seg ned å sover.

Mine barn har forsåvidt alltid hatt leker på rommet sitt

Skrevet

Da har vi låst opp igjen. Takk for at dere hjalp meg å se det litt klarere. Føler jeg holder på å rable etter flere uker på denne måten.

Da har vi fulgt rådet til en av de anonyme over, og satt en stol utenfor rommet hans. Der bytter vi på å sitte til han sovner. Skal ikke snakke til han om han kommer ut.

Men hva når han begynner med at han må på do? Vet jo at det ikke er reelt.

Takk jenter! Idag trengte jeg dere:)

Hi

Skrevet

Er midt oppi det samme selv, og det er fristende å låse døren.. :P

Er allikavel noe som stopper meg, for hva om han da blir utrygg eller redd? I tillegg så vet jeg at om min hadde opplevd låst dør, for å så våkne til en åpen dør, så hadde det vært fantastisk morsomt.. Og jeg hadde endt opp med et endevent hus. Nå er det ikke så spennende å gå ut.. Han går ut og kommer inn til oss om morgnen. Evt leker på rommet sitt.

Jeg er mer for det å bare følge han inn igjen, si så lite som mulig og vise at det er natt. ja, det tar tid, men tror det er verdt det i det lange løp.

Skrevet

Jeg har også strevd med at ungene skal ligge i sengen og ikke stå opp hele tiden for alt mulig, men aldri låst døren. Har du prøvd lydbok? Det funker veldig bra på egge ungene her. Om de ikke sovner ligger de i allefall i sengen, det roer dem ned og tilslutt sovner de:-)

Skrevet

Vi har forresten følgende rutine på kvelden:

Vi spiser kvelds og tar kveldsstellet. Deretter følger vi han i seng. Der ligger en av oss med han 10-15 min. Da stryker vi han på ryggen og han får velge om han vil vi skal lese, synge eller fortelle noe. Han er ikke overtrøtt når han legger seg. Han er i godt humør og sier fint god natt når vi går. Men så tar det ett minutt før han er ute av rommet igjen.

Hi

Gjest Morn du
Skrevet

Ikke lås, men gi han beskjed om at han ikke vil få noen respons dersom han står opp og begynner vandringen sin. Da må du la være å gi respons, ikke si til han at han må legge seg osv. Er han tørst, la han ha en drikkeflaske med vann i på rommet. Ikke se på han, men hold på med det du gjør. Ros han morningen etter for at han la seg i sengen og sovnet.

Lykke til :)

Skrevet

Tulleinnlegg.....det må det være. Er vel ingen i 2012 som låser ungen sin inne

Skrevet
Det hadde jeg aldri sjanset på...! Sannsynligheten for at det skal skje noe i løpet av de 5 minuttene du ikke er der, er kanskje liten, men jeg tror aldri, aldri, aldri du kunne tilgitt deg selv om det faktisk gjorde det... eks. brann...

Jeg er jo rett utenfor.........

Hi

Skrevet

Syntes det er forkastelig at du låser 3 åringen inne. Har selv et barn som er ørten ganger inn i stuen etter at hun har lagt seg. Det er en periode, og det går over. Jeg følger henne inn i sengen sikkert hvertfall 10 ganger for kvelden, og sier at nå har du lagt deg.

Kunne aldri falt meg inn å låse døren,

Godt å lese at du har låst opp igjenn. Dette er bare en periode det går over, og det er utrolig slitsomt når det står på.

Skrevet
Hadde aldri låst barnet mitt inne. Hva hvis noe skjer? Inne eller utenfor rommet? Her kjøpte vi grind til døra. Han sover nede, og vi sover oppe, var redd han skulle gå ut av senga og gjøre noe som kunne vært farlig for ham i løpet av natten uten at vi fikk det med oss. Vi har lytter med kamera på rommet, men han kan være musestille, så ville ikke ta sjansen på at lytteren ville slå ut. Grinden lukkes når han legges, og dørå står på gløtt. Er det noe han vil går han bort til grinda og venter til vi kommer. Her sovner han sjelden før en time etter legging, men han ligger bare i senga og synger, eller leker med bamsene. Poenget er: Han sovner til slutt. Han Må være på rommet. Men han er fortsatt trygg, han kan se oss hvis han trenger det!

Hadde ikke hjulpet med grind her, da han lett hadde klatret over.

Inne på rommet sitt har han bare en seng, og vi har babycall. Ikke mye som kan skje da.

Hi

Skrevet

Angående dobesøk: før du legger ham spør om han må på do, gjør det klart at etter han er i seng er det lov å gå på do EN gang, etter det er det ikke gyldig unnskyldning.

Men han må vite reglene på forhånd!

Støtter ellers sitte utenfor og bære i seng-metoden. Antall ganger man må bære i seng går veldig fort mot null:-)

Skrevet

Forstår din frustrasjon, her bytter vi også på å sitte utenfor. Noen ganger hjelper det om de hører oss også, hvis vi prater sammen. Viktig å være konsekvent tror jeg. Vi sier "nå er det natt, du må legge deg til å sove" og følger dem inn. Klart at det er kvelder der det er unntak, enten sovner de uten tull og tøys. Eller så kan det være en grunn til at de ikke sovner. Må på do, overtrøtt, sykdom, men en lærer seg å skille dette også etterhvert! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...