Anonym bruker Skrevet 1. juli 2012 #1 Skrevet 1. juli 2012 Min 2 åring bruker str 22 i joggesko. Jeg kjøper sko som har ca 0,5 cm fra storetå opp til kanten. Vil ikke kjøpe altfor store sko da dette umulig kan være hverken behagelig eller heldig når barna løper rundt. Kjøper heller sko oftere hvis det skulle være behov. Venninna mi gjør vel det motsatte, kjøper altfor store sko til sin 20 mnd gamle gutt, han går rundt i sko som er hvertfall 2-3 str for store, ca 1,5-2 cm fra storetå opp til kanten, da kan man jo bare forestille seg hvor langt det er opp til kanten for resten av foten...
Willy Wonka Skrevet 1. juli 2012 #2 Skrevet 1. juli 2012 Kjøper ikke så store sko til mine gutter, 2 år og 4,5 år. Tenker som deg, ikke veldig praktisk med sko som ikke sitter godt fordi skoene er kjøpt "så de har noe å vokse i". Må kjøpe to par joggesko i sesongen pga slitasje uansett, så da kjøper jeg heller sko som er under cm for store.
2010 Mammaen Skrevet 1. juli 2012 #3 Skrevet 1. juli 2012 Det er anbefalt med 13 mm "å gå på" når man kjøper sko. Man tar ut sålen og måler mot foten - da er det litt enklere å se. Støvler skal ikke ha så mye å gå på som i andre sko.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 1. juli 2012 #4 Skrevet 1. juli 2012 Hvor mye større enn barnets fot bør skoen være? Det kommer an på hvilken type sko det er. Nedenfor finner du omtrentlige anbefalinger: Sandal med lukket tå: 1,5 cm Sandal med åpen tå: 1 cm Spasersko: 1-1,5 cm Støvler: 1,5-2 cm Vinterstøvler: Gummistøvler: 1,5-2 cm (filtsåle anbefales i begynnelsen) Pensko: 1-1,5 cm Sportssko: 1-1,5 cm Mokkasiner: 1-1,5 cm Gå-sko: 1,5 cm Dersom du følger anbefalingene ovenfor, pleier det å bli riktig. Om skoene virker litt store, så behøver ikke det bety at det er feil størrelse, spesielt ikke dersom barnet har smal fot. Vårt tips er at du alltid har såler i barnets sko i begynnelsen og at du fjerner dem når barnets føtter har vokst litt. Sjekk både barnets fotlengde og skostørrelse regelmessig. Når barnet går og løper beveger foten seg ca. 5 mm fremover for hvert skritt, og dette bør det være plass for i skoene. Når det er mindre enn 5 mm ekstra rom i de gamle skoene er det på tide å kjøpe nye. http://www.footway.no/storlek.html
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 1. juli 2012 #5 Skrevet 1. juli 2012 http://www.steinkjer.kommune.no/barnas-fotter-vokser-fort-hvordan-velge-riktig-skostorrelse.4841047-160128.html Her er også en link som fører til et dokument man må laste ned. 12mm større en barnets fot, sier linken.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 1. juli 2012 #6 Skrevet 1. juli 2012 Det skal være ca 1-1,5 cm mellom tå og enden på såla (altså ikke utvendig, men den du tar ut inni skoen). Litt av grunnen er at føttene hovner litt opp om de må bli varme, og litt er av voksegrunner. Man vil jo unngå at man må kjøpe nye sko hele tiden. Når den nærmer seg såleslutt (noen få mm) skal man bytte til større par sko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå