Gå til innhold

Oppblåsbart sete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har setet Bubblebum? http://lykkeland.no/ (står på venstre side nesten midt på om noen vil se). Det så jo kjekt ut!

Lurer på å bestille dette, reiser til syden om noen uker. For de har vel ikke seter til barna på disse bussene som frakter oss til hotellet? Er så lenge siden jeg har reist at jeg husker ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjelden pute/sete på bussene. Men det er jo ikke alltid det er sele heller, og da er du jo like langt.

Men helt klart greit å ha med i sekken ja, også når ungene er så store at pute er helt greit, og de skal sitte på med hverandre til bursdager og aktiviteter.

Her har vi kjøpt en sånn pute på Clas Ohlson som vi har i bilen i tilfelle kompisbesøk, men den er ikke så enkel å ha med på tur da.

Skrevet

Ja da er jeg jo like langt... De har kanskje ikke sele engang nei..

Men kjekt at det kan legges sammen, så kanskje greit å bare ha det. Har en slik pute også, men den er jo så stor å ta med seg.

Takk for svar :)

HI

Gjest uni kum
Skrevet

Tenker du for sikkerhet eller for at barnet skal komme høyere opp?

Skrevet
Tenker du for sikkerhet eller for at barnet skal komme høyere opp?

Det er sikkerhet på lik linje med en vanlig bilpute, for at belteføringen skal bli mer riktig.

Et pluss at barnet kommer høyere opp og får utsikt.

(ja jeg vet at pute ikke er anbefalt, og at beltestol er mye bedre, mne det er så utrolig upraktisk å ha i håndvesken)

Ikke HI

Skrevet
Poff så går det hull på den... Ser ingen sikkerhet i den greia der. Tviler på at den betyr noe som helst i en evt ulykke. Da er det like greit å dra på torshov eller biltema e.l og kjøpe en reim som holder selene nede. Tar enda mindre plass. http://www.barnashus...fe-beltfix.html

Tja den er verdens første godkjente oppblåsbare bilsikringsprodukt til barn, så helt uten sikring kan den ikke være.

Skrevet

Poff så går det hull på den... Ser ingen sikkerhet i den greia der. Tviler på at den betyr noe som helst i en evt ulykke. Da er det like greit å dra på torshov eller biltema e.l og kjøpe en reim som holder selene nede. Tar enda mindre plass.

http://www.barnashus...fe-beltfix.html

Verdens første oppblåsbare reise-bilsete som gjør det utmerket på tester. Dette er et ypperlig produkt å ta med på sydentur, i taxi-turer, til besteforeldre osv. Setet kommer i en liten pose og til sammen veier det rett i overkant av 600 gram. Superenkelt for barn å ta med i sekken på skolen når de skal være med venner hjem. Barna kan også bruke "boblerompa" for å komme høyere opp i setet på kino, teater, restaurant osv. Tar maks 20 sekunder å blåse det opp. Setet oppfyller ECE R44/04 standarden. Setet er godkjent for bruk i gruppe 2, noe som vil si fra 15-36 kg. Festes enkelt ved å tre sikkerhetsselen gjennom to holdere på siden av setet. Posisjonen på disse gjør at selen sitter på plass akkurat der den skal og ikke klemmer på barnets mage noe mange andre seter på markedet kan gjøre. Selens posisjon er en av tingene som gjør at Bublebum-setet scorer meget høyt på tester. I oktober i år kom det ut blant de beste "booster-setene" på det strenge amerikanske markedet.

Gjest uni kum
Skrevet

Nå hender det vel at en del oppfinnelser ser dagens lys og blir en bløff. Kanskje det holder med å ta med en badering da, å sette ungen oppå? Tror du det er mer hold i den oppblåsbare puta enn en badering?

Gi meg dokumentasjon på at den gir god nok barnesikring:) så kan jeg vurdere å tro at produktet har noe som helst nytterverdi.

Eneste bruksområdet jeg ser for den greia der er at ungen kommer litt høyere på stolen på en restaurant. Dersom barnet er for stort til barnestolene der, men likevel gjerne kunne sittet litt høyere :)

Gjest uni kum
Skrevet
Poff så går det hull på den... Ser ingen sikkerhet i den greia der. Tviler på at den betyr noe som helst i en evt ulykke. Da er det like greit å dra på torshov eller biltema e.l og kjøpe en reim som holder selene nede. Tar enda mindre plass. http://www.barnashus...fe-beltfix.html
Verdens første oppblåsbare reise-bilsete som gjør det utmerket på tester. Dette er et ypperlig produkt å ta med på sydentur, i taxi-turer, til besteforeldre osv. Setet kommer i en liten pose og til sammen veier det rett i overkant av 600 gram. Superenkelt for barn å ta med i sekken på skolen når de skal være med venner hjem. Barna kan også bruke "boblerompa" for å komme høyere opp i setet på kino, teater, restaurant osv. Tar maks 20 sekunder å blåse det opp. Setet oppfyller ECE R44/04 standarden. Setet er godkjent for bruk i gruppe 2, noe som vil si fra 15-36 kg. Festes enkelt ved å tre sikkerhetsselen gjennom to holdere på siden av setet. Posisjonen på disse gjør at selen sitter på plass akkurat der den skal og ikke klemmer på barnets mage noe mange andre seter på markedet kan gjøre. Selens posisjon er en av tingene som gjør at Bublebum-setet scorer meget høyt på tester. I oktober i år kom det ut blant de beste "booster-setene" på det strenge amerikanske markedet.

Vis meg testen da! Tror fortsatt ikke på det, føles som et produkt man kjøper i select-kataloger.

Skrevet

Tror ideen var god, men stolen er dårlig....Tar med beltestolen til snuppa til syden jeg. Ingenting er viktigere enn å komme hjem med verdens vakreste i god behold.

Skrevet
Tror ideen var god, men stolen er dårlig....Tar med beltestolen til snuppa til syden jeg. Ingenting er viktigere enn å komme hjem med verdens vakreste i god behold.

Du vet at bilstoler som utsttes for slag og støt må byttes ut etterpå, fordi de kan ha skjulte skader og svakheter ?

Bagasje behandles IKKE særlig pent av flyplaspersonalet, så jeg ville aldri sendt bilstol med fly.

Alternativet er jo å ta den med inn på flyet da, om dere får lov til det.

Skrevet
Vis meg testen da! Tror fortsatt ikke på det, føles som et produkt man kjøper i select-kataloger.

Den kan du google enkelt frem selv - jeg har sett den. Det er jo bare å la være å kjøpe denne puten, om du er så inni hampen forutinntatt.

Gjest uni kum
Skrevet

Forutinntatt faktisk. Jeg velger å være på den sikre siden når det gjelder mine barn, og har liten tro på at den puta er god nok i en kræsj!

Da hadde jeg heller bært med meg en av de hardputene man kjøper til 79 kr på diverse butikker, fremfor noe oppblåsbart...

Skrevet
Forutinntatt faktisk. Jeg velger å være på den sikre siden når det gjelder mine barn, og har liten tro på at den puta er god nok i en kræsj! Da hadde jeg heller bært med meg en av de hardputene man kjøper til 79 kr på diverse butikker, fremfor noe oppblåsbart...

Men hva får deg på den sikre siden da ?

Om du leser om pruduktet og ser testen, så ser du at dette setet med den belteføringsløsningen gjør det langt sikrere enn andre booster seats og også enkelte beltestoler (men her kommer sidekollisjon inn, så det kan ikke sammenlignes)

Jeg vet ikke, men vil tippe at biltema eller Clas ohlsson sine puter ikke akkurat scorer på topp når det kommer til skkerhet.

Gjest uni kum
Skrevet

Kanskje hadde de ikke vært aktuelle de heller. For å være ærlig har jeg ikke tenkt over akkurat det. Vi har ikke vært på reiser hvor det er har vært et behov. Men jeg har drasset med meg bilstol både på båt og tog for å ha god nok sikring i bil.

Uansett, god tur og jeg skjønner at HI ønsker å ha med noe for å øke sikkerheten til barnet sitt på bussturen!

Skrevet

Oj her var det plutselig mange svar.. Takk for tilbakemeldinger :)

Har selvfølgelig vanlig bilsete til vanlig bruk, å det tar jeg farta med meg i 1 år på toget nå for å få best mulig sikring i bil. Men ser for meg at det blir veldig mye dra med seg på flyet.

Jeg vil selvfølgelig sikre 5 åringen min best mulig, å tenkte at dette var et praktisk sete, samtidig som det har fått bra resultater. Ut i fra testen er det nok vel så bra som en annen slik stolpute i hardplast.

Men hva gjør andre som reiser til syden? Tar dere med bilstol til de store barna også?

Skrevet

Svarer like mye til dere andre her enn HI, siden flere tydeligvis er veldig nøye på sikkerhet...

Vi reiser med barn på 1,5 år til syden. Vi satser på å ta mest mulig "sikker" kollektivtransport. Ellers tenker vi at vi bare tilpasser oss lokale forhold. Tenker at det ikke går an å reise på en slik ferie hvis man ikke vil tilpasse seg. Passer dårlig å ta med en stol som veier 10 kg, og bakovervendt, for å feste i en skranglete taxi og gå å drasse med seg dette rundt på utflukter og i byen... skal man dra så må man tilpasse seg tenker jeg.

Hørtes smart ut med sånn lite oppblåsbart sete. Det hadde jeg kjøpt om smårollingen vår var større, tror jeg, bare synd det var så dyrt. Det er jo trossalt godkjent av statens vegvesen, så hvis man ikke stoler på det, hva skal man stole på da? Men som du sier, ikke sikkert du får mulighet til å feste dette på buss osv.

Og å ta med seg bilstoler i flybagasje hadde jeg aldri gjort. Stort sett så er det i Norge vi kjører bil og langt, så da vil jeg ha et sikkert og trygt sete jeg vet ikke har vært utsatt for usynlige skader og svekkelser. Man kan ikke forvente at de behandler bilseter pent. Da må man i så fall ha de med inn på flyet så man vet at de er behandlet med varsomhet.

Skrevet
Hørtes smart ut med sånn lite oppblåsbart sete. Det hadde jeg kjøpt om smårollingen vår var større, tror jeg, bare synd det var så dyrt. Det er jo trossalt godkjent av statens vegvesen, så hvis man ikke stoler på det, hva skal man stole på da? Men som du sier, ikke sikkert du får mulighet til å feste dette på buss osv. Og å ta med seg bilstoler i flybagasje hadde jeg aldri gjort. Stort sett så er det i Norge vi kjører bil og langt, så da vil jeg ha et sikkert og trygt sete jeg vet ikke har vært utsatt for usynlige skader og svekkelser. Man kan ikke forvente at de behandler bilseter pent. Da må man i så fall ha de med inn på flyet så man vet at de er behandlet med varsomhet.

Og jeg må også si, at det at det er oppblåsbart (det er helt sikkert tenkt på at det må være litt solid så det ikke ryker med en gang, ettersom det er godkjent), så har det vel ikke noe å si om det skulle gå hull på det i en kollisjon. For det er jo i selve krasjet, det har å si mest om hvordan man sitter, hvordan beltene sitter, hvordan stolen er osv osv. Etter krasjen så vil ting gå tilbake. Man spretter tilbake i setet. Airbag er kun utløst et bittelite sekund for å beskytte når kroppen spretter frem, men vender fort tilbake til en tom pose (for voksne, barn sitter jo ikke med airbag). Om setet er intakt ved krasjen, altså ikke gått hull på i forkant, så sitter jo alt som det skal når det teller. Om lufta går ut etterpå har jo lite å si, med mindre man kræsjer i en stor ulykke der nye biler kommer i krasj etterpå. Er som regel bare ett stort støt, eller en sammenhengende ulykke i løpet av millisekunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...