Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #1 Skrevet 30. juni 2012 http://www.kk.no/898052/er-aspartam-farlig Jeg drikker vanlig cola i helgene, begrenser drikkingen. Samt cola light som er eneste lettbrus uten kunstig søtningsstoffer i ukedager om jeg får skikkelig søtsug. Har et søskenebarn som sa dette til meg for mange år siden, han har doktorgrad inne farmalogi.....
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #2 Skrevet 30. juni 2012 Enig med deg. Jeg stiller meg også skeptisk til kunstig søtning i stedet for sukker av typen sukrin, stevia, osv. Det kan ikke være så naturlig som det blir fremstilt. Er litt godt for å være sant at noe med så få kalorier skal være sunt? Hadde ikke turt å være på lavkarbo, da tror jeg det er sunnere å få i seg litt vanlig sukker i små mengder.
LulaMed5 Skrevet 30. juni 2012 #3 Skrevet 30. juni 2012 Enig med deg. Jeg stiller meg også skeptisk til kunstig søtning i stedet for sukker av typen sukrin, stevia, osv. Det kan ikke være så naturlig som det blir fremstilt. Er litt godt for å være sant at noe med så få kalorier skal være sunt? Hadde ikke turt å være på lavkarbo, da tror jeg det er sunnere å få i seg litt vanlig sukker i små mengder. Aspartam er kunstig, og det holder jeg meg langt unna, kjemisk framstilt. MEN stevia er en plante og er helt naturlig, på lik linje som sukker, men har ingen påvirkning på blodsukkeret, så er derfor et bedre alternativ.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Hmmm... jeg drikker bare lettbrus når jeg skal ha brus, og går her 6 dager på overtid Skulle vel tyllet i meg litt mer
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #5 Skrevet 30. juni 2012 Splenda er merkenavnet til sukralose og finnes i over 4500 produkter, blant annet i Atkinsprodukter. Ettersom aspartam har blitt mer og mer omdiskutert, har Splenda utnyttet dette, og overtar nå som det mest populære kunstige søtningsmiddelet på markedet. Sukralose inneholder ingen kalorier eller karbohydrater, men selges kun til publikum i kombinasjon med andre søtningsmidler med kalorier. Sukralose er ikke naturlig, selv om navnet og opphavet lurer folk til å tro det. Sukralose heter egentlig: «1,6-dichloro-1,6-dideoxy-beta-D-fructofuranosyl-4-chloro-4-deoxy-alpha-D-galactopyranoside». Link: http://www.nyhetsspe...lightproduktene Er ikke så naturlig som du tror:)
Virginia. Skrevet 30. juni 2012 #6 Skrevet 30. juni 2012 Enig med deg. Jeg stiller meg også skeptisk til kunstig søtning i stedet for sukker av typen sukrin, stevia, osv. Det kan ikke være så naturlig som det blir fremstilt. Er litt godt for å være sant at noe med så få kalorier skal være sunt? Hadde ikke turt å være på lavkarbo, da tror jeg det er sunnere å få i seg litt vanlig sukker i små mengder. Aspartam er kunstig, og det holder jeg meg langt unna, kjemisk framstilt. MEN stevia er en plante og er helt naturlig, på lik linje som sukker, men har ingen påvirkning på blodsukkeret, så er derfor et bedre alternativ. Aspartam i Cola Light er kunstig søtning ja. Men har heller ingen innvirkning på blodsukkeret! Det har kun sorbitol og et par andre søtningsstoffer som finnes i tyggegummi.
Virginia. Skrevet 30. juni 2012 #7 Skrevet 30. juni 2012 Skrevet av ernæringsfysiolog. http://www.klikk.no/helse/article261873.ece "Kunstige søtstoffer Kunstige søtstoffer er gjerne oppdaget ved en tilfeldighet, men har fått stor betydning i matproduksjonen. De gir søt smak uten å påvirke blodsukkeret eller kaloriinntaket i det hele tatt." Sorbitol regnes visst forresten ikke som kunstig søtning, men en annen sukkervariant som ikke er skadelig for tennene.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #8 Skrevet 30. juni 2012 "Sukkerindustrien" har jobbet hardt for at stevia ikke skal bli godkjent i de forskjellige landene, men nå ser det heldigvis ut som de må gi tapt Stevia er en plante og ikke mer kunstig eller farlig enn andre planter og krydder. Et mye bedre alternativ enn kunstige søtningsstoffer. Regner med at det blir mer og mer stevia etterhvert, den egner seg ikke til å strø på vaffelen, men er super i mat. http://www.stevia.no/
Mamma med 2 små Skrevet 30. juni 2012 #9 Skrevet 30. juni 2012 Det står jo faktisk også i forskningsrapporten at man kan drikke opp til fire liter om dagen. Alt er farlig her i verden, men det farligste er å leve. Det er 100 % dødelig. Drikker pepsi maxen min uten å være redd gitt. å jeg drikker mye pr dag.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #10 Skrevet 30. juni 2012 Haha, enig villabeige. Sitter her med min Pepsi Max, og tenker at hvis man skal være redd for alt er ikke livet levelig. Ofte er det de som har levd sunnest som dør av kreft. Personlig tror jeg forurensning fra biler er farligere enn litt søtstoff..
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. juni 2012 #11 Skrevet 30. juni 2012 Jaja, et glass pr dag (kanskje 2-3 i helgene), gir meg ikke akkurat dårlig samvittighet. For mye og for lite skjemmer alt.
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. juni 2012 #12 Skrevet 30. juni 2012 Jeg drikker masse pepsi max hver dag og nyter det!! Jeg elsker pepsi max
Lettie Skrevet 30. juni 2012 #13 Skrevet 30. juni 2012 Æsj, holder meg langt unna både aspartam, Splenda og diverste andre kunstig søting.. Kan til nød bruke litt sukker, ellers går det i naturlige erstatninger. Stevia er jo genialt..
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 30. juni 2012 #14 Skrevet 30. juni 2012 Her drikker jeg den Pepsi Maxen jeg har lyst på! Kunne ikke falle meg inn å drikke flytende sukker! Og gjorde det samme i forrige svangerskap, og gikk over termin... Står jo i artikkelen at det er over 4 liter om dagen for en kropp på 60 kilo som skal til før det er kreftfremkallende... Ikke drikker jeg 4 liter, og kan nok se langt etter å veie 60 kilo med det første og... Nei, noen laster skal man ha, og Pepsi Maxer ikke av de verste! Ikke sunt, men garantert sunnere enn å røyke og spise masse drittmat! Eneste som er dumt er at man får syreskader på tennene av det... Kos dere med Pepsi Max, jenter, vi dauer ikke av det!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #15 Skrevet 30. juni 2012 http://tjomlid.com/2012/04/10/livsfarlig-aspartam/
LulaMed5 Skrevet 30. juni 2012 #16 Skrevet 30. juni 2012 Enig med deg. Jeg stiller meg også skeptisk til kunstig søtning i stedet for sukker av typen sukrin, stevia, osv. Det kan ikke være så naturlig som det blir fremstilt. Er litt godt for å være sant at noe med så få kalorier skal være sunt? Hadde ikke turt å være på lavkarbo, da tror jeg det er sunnere å få i seg litt vanlig sukker i små mengder. Aspartam er kunstig, og det holder jeg meg langt unna, kjemisk framstilt. MEN stevia er en plante og er helt naturlig, på lik linje som sukker, men har ingen påvirkning på blodsukkeret, så er derfor et bedre alternativ. Aspartam i Cola Light er kunstig søtning ja. Men har heller ingen innvirkning på blodsukkeret! Det har kun sorbitol og et par andre søtningsstoffer som finnes i tyggegummi. Nå sammenlignet jeg ikke aspartam og stevia.siden den ene er kunstig og den andre naturlig. Så at aspartam ikke gir blodsukkerstigning betyr lite når det er direkte helsefarlig og så lite naturlig som det kan få blitt. Jeg sammenlignet sukker og stevia, begge fra en "plante", dermed naturlig.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #17 Skrevet 30. juni 2012 Stevia er en plante og dermed naturlig, akkurat som sukker fra sukkerrør og heroin fra opiumsvalmuer er naturlige stoffer. Jeg kan ikke utale meg om hvorvidt stevia er farlig eller ikke, men det at det er et naturlig stoff betyr ikke at det er ufarlig.
LulaMed5 Skrevet 30. juni 2012 #18 Skrevet 30. juni 2012 Enig med deg. Jeg stiller meg også skeptisk til kunstig søtning i stedet for sukker av typen sukrin, stevia, osv. Det kan ikke være så naturlig som det blir fremstilt. Er litt godt for å være sant at noe med så få kalorier skal være sunt? Hadde ikke turt å være på lavkarbo, da tror jeg det er sunnere å få i seg litt vanlig sukker i små mengder. Aspartam er kunstig, og det holder jeg meg langt unna, kjemisk framstilt. MEN stevia er en plante og er helt naturlig, på lik linje som sukker, men har ingen påvirkning på blodsukkeret, så er derfor et bedre alternativ. Aspartam i Cola Light er kunstig søtning ja. Men har heller ingen innvirkning på blodsukkeret! Det har kun sorbitol og et par andre søtningsstoffer som finnes i tyggegummi. Nå sammenlignet jeg ikke aspartam og stevia.siden den ene er kunstig og den andre naturlig. Så at aspartam ikke gir blodsukkerstigning betyr lite når det er direkte helsefarlig og så lite naturlig som det kan få blitt. Jeg sammenlignet sukker og stevia, begge fra en "plante", dermed naturlig. og det er aspartam i MYE,lettbrus, lettsaft, i de fleste sukkerfrie tyggegummier og pastiller, det er tilogmed i laken reker ligger i og i type ingefær man spiser til sushi, selvfølgelig lurt under et Enr.
Gjest Shanti ♥ Skrevet 30. juni 2012 #19 Skrevet 30. juni 2012 http://www.kk.no/898052/er-aspartam-farlig Jeg drikker vanlig cola i helgene, begrenser drikkingen. Samt cola light som er eneste lettbrus uten kunstig søtningsstoffer i ukedager om jeg får skikkelig søtsug. Har et søskenebarn som sa dette til meg for mange år siden, han har doktorgrad inne farmalogi..... Cola light inneholder også aspartam, siden ca 2008 tror jeg http://no.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Light Inntil viderer forholder jeg meg til reglene fra norske helsemyndigheter heller enn skremselspropaganda fra KK. Etter mitt syn er fedme, diabetes og hjerte-karsykdom som følge av stort sukker(og fett-)inntak et mye større og mer nærliggende (og bedre vitenskapelig dokumentert) problem enn at det har kommet enkeltstående forskningsresultater som kan tyde på at aspartam kanskje er farlig. Slik vil det alltid være innenfor forskningen, resultatene vil være motstridende, og media elsker å lage sensasjonelle oppslag. Skål med zeroen!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2012 #20 Skrevet 30. juni 2012 Pepsi max er digg men kjenner av og til såpesmak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå