Gå til innhold

Tjuefire eller fireogtjue?

Anbefalte innlegg

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Hvem av oss er det som teller med ti-tallet først? Altså tjueen, tjueto, tjuetre.

Og hvem teller på "gamlemåten"? Enogtjue, toogtjue, treogtju, eller fireogtyve, for den saks skyld? ;-)

Vet dere når "gamlemåten" egentlig skulle gå ut av bruk?

Hvis ingen vet det, så skal jeg avsløre det i morgen. ;-) Det er nemlig forholdsvis lenge siden... Seiglivet sak, den gamle tellemåten, gitt... ;-)

Jeg bruker begge måter, forøvrig...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg teller på gamlemåten, men jeg tror at nymåten ble innført en gang på begynnelsen av 50-tallet

Skrevet

Jeg sier tjuefire, mannen på gamlemåten. Han er fra Sørlandet, 44 uttaler han fir-og-før.

Skrevet
Vet dere når "gamlemåten" egentlig skulle gå ut av bruk?

Svar: Aldri, fordi det er ingen som har rett til å bestemme dette. Det blir litt som regimet i Burma som insisterer på "Myanmar", noe som ikke er anerkjent.

På min dialekt heter det tyve, fem-og-tyve osv. Kommer til å si det alltid og kommer til å lære mine barn å si det.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Ja, da - det gikk ut av det norske offisielle språket på 50-tallet, 55 om jeg ikke husker feil, men skal ikke insistere på at det er riktig. Og telle på den måten har ikke noe med dialekt å gjøre, det har med å gjøre at veldig mange aldri har sluttet å telle slik.

Det var forresten mange andre forandringer i språket som ble innført den gangen og som veldig mange aldri har fått med seg.

Skrevet

Jeg bruker begge deler, avhengig av hvem jeg snakker med.

Til den eldre generasjonen bruker jeg "gamlemåten" men til småbarn og "den yngre garde" bruker jeg den nye måten.

Visste ikke at "gamlemåten" egentlig skulle gå ut av bruk.

Gjest Miryks
Skrevet

Gjør det samme som PeppaPig. Eller jeg sier kun tjueto osv til barn. Bruker ellers tyve og tredve.

Skrevet

Seier det nok mest på gamlemåten. Eg lærte det på nyemåten på barneskulen på slutten av 70 talet, men då eg oppdaga at alle dei store ungdommane og vaksne sa det annleis, så slo eg og over.

Skrevet

Jeg bruker begge deler om hverandre alt etter som hva jeg prater om :)

Skrevet

så hipp og moderne som jeg er, så bruker jeg selvfølgelig den nye måten:)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Datoen er 1. juni 1951, så over 60 år siden, faktisk.

# 4: Du har rett, og tar også feil. Selvfølgelig er det ingen som kan tvinge deg til å bruke den ene eller andre tellemåten - privat.

Men i offentlige papirer, som offentlig ansatt o.l. så skal man holde seg til tellemåten tjueen, tjueto osv.

Skrevet
Men i offentlige papirer, som offentlig ansatt o.l. så skal man holde seg til tellemåten tjueen, tjueto osv.

Nope, det er det ingen som har rett til å bestemme. Tall skrives med arabertall, f.eks. 25. Fem-og-tyve er uttalen, som ingen har noe med å diktere. I Norge snakker folk de mest absurde dialekter og insisterer på det, så det skulle bare mangle at folk som snakker standardnorsk får gjøre det i fred.

Skrevet
Ja, da - det gikk ut av det norske offisielle språket på 50-tallet, 55 om jeg ikke husker feil, men skal ikke insistere på at det er riktig. Og telle på den måten har ikke noe med dialekt å gjøre, det har med å gjøre at veldig mange aldri har sluttet å telle slik. Det var forresten mange andre forandringer i språket som ble innført den gangen og som veldig mange aldri har fått med seg.

Jada, det har med dialekt. På min dialekt er fem-og-tyve riktig, tjuefem feil. På samme måte som det heter Bygdø, ikke Bygdøy (en skriveform funnet på av folk som IKKE bor på Bygdø).

Skrevet

Har brukt nye og gamlemåten om hverandre helt til jeg fikk barn, skjønte jo fort at gamlemåten ble forvirrende siden de helt konsekvent lærer nymåten på skolen. Husker også hvordan søsteren min slet til langt langt ut i grunnskolen med å skrive og lese tallene feil vei og ville prøve unngå det med mine barn.

Derfor bruker jeg nå bare nymåten.

Skrevet

bruker begge måtene, bruker "gamlemåten" mest når jeg sier datoer.

Skrevet

Bruker begge deler muntlig, men skriver selvsagt på nymåten i formelle papirer, siden det er det som er riktig når det gjelder skriftspråk.

Men dette viser jo bare at folk snakker slik det passer dem, og at språket utvikles, endres- eller i dette tilfellet forblir slik det var-, helt uavhengig av hva myndighetene måtte bestemme seg for.

Skrevet
Nope, det er det ingen som har rett til å bestemme. Tall skrives med arabertall, f.eks. 25. Fem-og-tyve er uttalen, som ingen har noe med å diktere. I Norge snakker folk de mest absurde dialekter og insisterer på det, så det skulle bare mangle at folk som snakker standardnorsk får gjøre det i fred.

Jo, det er det faktisk noen som kan bestemme. Vi har språknormering her i landet, hvilket vil si at Språkrådet dikterer hva som er lov å skrive og ikke - i offentlig sammenheng. Du kan skrive med tall, men tallordene er også tillatt, og da gjelder tjuefire fremfor fireogtjue som gikk ut av språket på femtitallet som noen over påpekte.

Og hva er denne standardnorsken du snakker om? Ingen dialekt er standardisert i Norge. Så vet du det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...