Lillababy Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Hei! Var på ultralyd i går og fekk vite at prinsen ligg i sete. Han kan enno snu seg seier dei, men eg har lese i Nylander si bok at 90 prosent ligg med hovudet ned i veke 32. På KK trumfer dei gjennom setefødsel uansett. Og kanskje er det det beste. Keisersnitt er jo veldig omfattande. Men eg har iallefall blitt både, skuffa, lei og redd no. Nokon som har erfaring, eller evt. oppmuntrande ord. Råd?
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 Her ble det også oppdaget seteleie, i uke 31 første gang. Og jordmor var ikke bekymret, men kontrollene kom og gikk, og i dag i uke 37+5 sitter hun fortsatt i sete. Mine to forrige lå i hodeleie helt fra de begynte sjekke i uke 30. Så her blir det nok KS, jeg NEKTER setefødsel, skjønner ikke de kan trumfe det gjennom du ikke vil?? Bytt sykehus, de kan vel ikke påtvinge den økte risikoen det er for et barn å bli født seteveien, det valget må vel mor få ta selv? Jeg har grått mine bitre tårer jeg og, og det har i grunnen ødelagt de siste seks ukene av svangerskapet. Nå prøver jeg innstille meg på at sånn må det bare bli. Lykke til.
Celcius73 Skrevet 29. juni 2012 #4 Skrevet 29. juni 2012 Babyen kan jo fremdeles snu seg Det er mange babyer som ikke snur seg før like før termin. Det finnes en yogastilling som skal hjelpe på å snu babyen rett vei. Den heter skulderstilling To-tre venner av meg har prøvd det med hell. De mener at babyen snudde seg like etter at de utførte stillingen. http://www.yogakurs.no/yogaforgravide.html Sjekk ut denne linken. Det kan ikke skade å forsøke iallfall
Aliniane Skrevet 29. juni 2012 #5 Skrevet 29. juni 2012 Fortvil ikke, det er fremdeles håp! Lillejenta mi har sittet med rompa ned hele tiden, men plutselig ble det noe voldsomt til aktivitet der inne og hun snudde seg. Og det var på 36+6
Lillababy Skrevet 29. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. juni 2012 Tusen tusen takk for gode svar!! Eg ønsker ikkej keisersnitt, men eg vil mykje heller ha eit planlagt keisersnitt, enn å gå å kvi meg til ein setefødsel eg ikkje veit når byrjer- mens babyen veks- og så kanksej endå opp i hastesnitt. Var det altså 40 prosent som endte i hastesnitt? Kva sjukehus er det det er lov å bestemma keisersnitt på? Du som har valgt det- har du ikkje møtt noko motstand?
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 30. juni 2012 #7 Skrevet 30. juni 2012 Tusen tusen takk for gode svar!! Eg ønsker ikkej keisersnitt, men eg vil mykje heller ha eit planlagt keisersnitt, enn å gå å kvi meg til ein setefødsel eg ikkje veit når byrjer- mens babyen veks- og så kanksej endå opp i hastesnitt. Var det altså 40 prosent som endte i hastesnitt? Kva sjukehus er det det er lov å bestemma keisersnitt på? Du som har valgt det- har du ikkje møtt noko motstand? Det er jo fritt sykehusvalg, det er jo ikke snakk om overprøving, men forskjellig praksis. Noen er jo helt rigide og mener de er verdensmestere på setefødsler, men alle studier viser jo at det er større risiko for dødelighet hos barn bed setefødsel enn ved KS ( naturlig nok). Og så mye som 40-45 % ja av setefødsler ender i hastesnitt. Og faren er stor for oksygenmangel, da det må handles raskt når hodet er igjen inne i mor, da ligger nemlig navlestrengen i klem. Samt at barnet kan få muskelrupturer, kravebeinsbrudd og skader i bein/ bekken.
Pulverheksa Skrevet 30. juni 2012 #8 Skrevet 30. juni 2012 Hei! Var på ultralyd i går og fekk vite at prinsen ligg i sete. Han kan enno snu seg seier dei, men eg har lese i Nylander si bok at 90 prosent ligg med hovudet ned i veke 32. På KK trumfer dei gjennom setefødsel uansett. Og kanskje er det det beste. Keisersnitt er jo veldig omfattande. Men eg har iallefall blitt både, skuffa, lei og redd no. Nokon som har erfaring, eller evt. oppmuntrande ord. Råd? Prinsen min har ligget i seteleie på alle sjekker fra uke 31 til 39. Han snudde seg den dagen jeg ble lagt inn for keisersnitt, slik at det ble avlyst. Er fortsatt bekymret for at han snur seg til seteleie igjen men.. Han er estimert til å veie 3,5kg nå og jeg merket ikke at han snudde seg!... Det har vært et veldig tungt svangerskap, jeg har bekymret meg utrolig mye. Vært på flere samtaler på sykehuset, og det var ikke lett å få innvilget keisersnitt, da forholdene lå til rette for setefødsel. Stå på og ikke gi deg om du ønsker keisersnitt. Samtidlig blir de neste ukene slitsomme om du ikke prøver å tenke positivt...! Det er ennå mulig at han kan snu seg!! På mitt sykehus sa de at 50% oppfylte krava for setefødsel (under 4,5 kg og stort nok bekken, pluss at fødselen ikke drøyde ut i tid) og kun 10% endte opp i hastekeisersnitt. Jeg hadde også lest 40%..
♫røverdøtreog♪røver Skrevet 30. juni 2012 #9 Skrevet 30. juni 2012 "Ingen kan tvinge deg til setefødsel", fikk jeg høre da minstemann satt i magen... Min snudde seg på vei til sykehuset da vi dro for å ha ks-samtale. Jeg var da i uke 36+6. Kan gjerne stå mye på alle 4 i sofaen eller på en matte på gulvet eller lignende - dette skal også være til hjelp, gjerne når du kjenner at baby romsterer litt, har store bevegelser. Masse lykke til! Jeg håper jeg slipper bekymringene denne gangen, og krysser fingrene for hodeleie
Lillababy Skrevet 30. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 30. juni 2012 Tusen tusen takk snille jenter. Etter å ha lese masse i går om kva legar, forskrning seier, så tenker eg keisersnitt på Voss. Men håpar han snur seg. Eg trur aldri eg har krefter nok til å ta opp kampen på Haukeland. Det blir berre destruktivt. Eg er under 165, men babyen kjem til å vera ikkje så masse meir enn 3,5. Takk for råd og tilbakemeldingar Ha ein fin dag jenter!
tre håpefulle Skrevet 30. juni 2012 #11 Skrevet 30. juni 2012 Uff. Føler med deg. Sitter i samme bås selv. På mitt sykehus forsøker de også å trumfe igjennom keisersnitt. Jeg har jo saumfart nettet, og funnet ut at babyene har det bedre etter ett planlagt keisersnitt enn en vaginal setefødsel. Det sa også fastlegen min til meg at "Uten tvil har babyene det bedre etter planlagt KS". Samtidig er Norge det landet som har mest setefødsler og mest erfaring på området, så blir det setefødsel så skal en være glad for erfaringen de har. Jeg på min side har flust av argumenter når jeg nå snart skal møte den tverre overlegen på sykehuset. (Har hørt hun er en hard nøtt å knekke, så har forberedt meg godt) Du kan jo lese disse artiklene: Her er en som mener setefødsel er trygt, men hans argumenter er ikke bra nok for meg. http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/trygt-med-vaginale-setefodsler-i-norge-35774.html Her er en som mener det er tryggest med keisersnitt: http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/anbefaler-keisersnitt-ved-seteleie-35703.html Norge er vel et av de eneste landene som fortsatt anbefaler setefødsel som trygt, men når opp mot 40% av planlagde setefødsler ender med akutt KS, som igjen dobler faren for mor og barn kontra planlagt KS, så ser jeg ikke noen grunn til at de skal få trumfe igjennom en setefødsel på meg. Når det kommer så tydelig frem i artiklene at noe av grunnen til at de anbefaler setefødsler, er at de ønsker å opprettholde kompetansen sin i å forløse slike barn, da det er mange som kommer inn med uopppdagede setefødsler som ikke rekker KS. I andre land klarer de kanskje ikke forløse disse barna, da de ikke har erfaring. I denne sammenhengen er jeg litt egoistisk. De skal ikke få "øve" seg på meg og den lille, slik at de får opprettholde noe erfaring til andre fødende. Jeg tenker nå mest på den lille jeg selv har i magen!! Men jeg forstår at de i helsevesenet må tenke litt "nasjonalt" og ikke bare hvert enkelt tilfelle. De hadde nok mistet mange barn i uoppdagede setefødsler om de ikke hadde kompetansen, flere enn de som det går galt med av planlagde setefødsler. Så samlet sett dør færre barn og færre blir skadet av at de fortsetter å anbefale setefødsler til utvalgte kvinner i Norge, selv om det for akkurat det barnet hadde vært tryggest og best å bli født med KS. Slike ting som dette vet jeg også om fordi jeg jobber i helsevesenet selv. Det er brutalt å si det, men en risikerer mer for enkelte, for å redde enda flere. En brutal sannhet som gjør at jeg ikke stoler på alt helsevesenet anbefaler, og alltid dobbeltsjekker om det de sier faktisk er til det beste for meg og mitt barn og familie generelt. Om du ser på side 26 i denne artikkelen jeg linker til under her, så ser du at uten unntak så er det mindre skader på barn født med planlagt keisersnitt (elektiv) kontra vaginal setefødsel. Dette er tall og prosenter fra Medisisinsk fødselsregister: (MFR) http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/3734/thesis.pdf?sequence=2 Lykke til med valget og samtalen med sykehuset. Stå på for det du ønsker og det du føler er riktig. =) En setefødsel kan gå helt "smertefritt" og fint. Stort sett gjør det det. Så om du velger det og føler deg trygg på det, så tror jeg nok det går bra med den kompetansen de har. Jeg er ikke trygg og ville vært redd i den situasjonen, og da hadde nok ikke fødselen gått så bra heller når jeg og kroppen stritter i mot, og det hadde nok kunne ført til akutt KS på meg. Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en akupunktør for moxa behandling. Jeg startet med dette i uke 35, skulle ønske jeg visste om litt tidligere da det var romsligere i magen. Jeg behandler meg hjemme selv, og etter hver behandling så merker jeg at hun forsøker å snu seg rundt. Hun kommer seg halvveis, men ikke lenger.
tre håpefulle Skrevet 30. juni 2012 #12 Skrevet 30. juni 2012 Ser du nettopp har skrevet at du er under 165. Jeg er selv 158 høy, og kommer til å nekte å la de ta rtg av bekkenet mitt. Jeg kommer til å si at jeg er 158 høy, har små føtter, og tipper bekkenet mitt er for smalt.. Bare et tips! =)
Lillababy Skrevet 2. juli 2012 Forfatter #13 Skrevet 2. juli 2012 Milliona takk torill for veldig veldig flott svar!! Eg har hatt tugne dagar, er livredd for at noko skal skje emd babyen. Er ikkje tenkt å ta opp kampen med sjukehuset- virkar ikkje som nokon vinn ein slik kamp på haukeland. så dumt å bruka energi på det- iallefall når det fører til at andre dører blir lukka. E gkjem til å gå for ei henvisning til eit anna sjukehus. Gynekologen som ahr hatt heile oppfølginga på meg har ferie i heile juli. Jordmora kan ta ultralyd, og så snakkar eg emd fastlegen min. Men mannen min er ikkje positiv til dette- han har tru på Haukeland. Eg har entsen ikkje lyst til å føda der uansett no, sjølv om barnet snur seg, eg er så rasande for at dei er så arrogante og vil tvinga kvinner til å gjera ting som kjennes feil og farlig for barent. Ingen setefødsel på meg!!! Takk for tips om denne behandlinga, eg skal snakka med jordmor neste veke når eg er 34, og sjå kva eg gjer. Hold meg oppdatert. Stor klem.
tre håpefulle Skrevet 2. juli 2012 #14 Skrevet 2. juli 2012 Milliona takk torill for veldig veldig flott svar!! Eg har hatt tugne dagar, er livredd for at noko skal skje emd babyen. Er ikkje tenkt å ta opp kampen med sjukehuset- virkar ikkje som nokon vinn ein slik kamp på haukeland. så dumt å bruka energi på det- iallefall når det fører til at andre dører blir lukka. E gkjem til å gå for ei henvisning til eit anna sjukehus. Gynekologen som ahr hatt heile oppfølginga på meg har ferie i heile juli. Jordmora kan ta ultralyd, og så snakkar eg emd fastlegen min. Men mannen min er ikkje positiv til dette- han har tru på Haukeland. Eg har entsen ikkje lyst til å føda der uansett no, sjølv om barnet snur seg, eg er så rasande for at dei er så arrogante og vil tvinga kvinner til å gjera ting som kjennes feil og farlig for barent. Ingen setefødsel på meg!!! Takk for tips om denne behandlinga, eg skal snakka med jordmor neste veke når eg er 34, og sjå kva eg gjer. Hold meg oppdatert. Stor klem. Bare hyggelig! =) Jeg har nesten begynt å glede meg til å ta opp kampen med overlegen på sykehuset her. Føler jeg har så klare argumenter nå etter alt jeg har lest, at jeg kan ikke forstå hva hun kan komme opp med som skal få meg til å tro at en setefødsel er til det beste for barnet. Jeg gleder meg til å høre argumentene hennes, for så å kunne slå de i hel med fakta jeg har lest. Tror jeg skal kopiere ut en bunke papir og fakta.. hehe Nå lurer jeg faktisk på om vesla i magen kanskje har snudd seg. Hun romstrerte mye etter hver moxa behandling jeg utførte, og nå er bevegelsane litt annerledes. Men tørr ikke en gang håpe. Får vente til ultralyden mandag! Har du akupunktør i nærområdet, så anbefaler jeg å ta kontakt å høre om hun har moxa- pinner du kan behandle deg med hjemme. Spør da om hun har de uten lukt, for enkelte lukter det hasj av.. hehe ;p De jeg bruker heter "smokeless moxa sticks", om du googler de så finner du hvordan de ser ut. Lykke til! Håper inderlig du lykkes bedre med et annet sykehus.
Hippiopp Skrevet 2. juli 2012 #15 Skrevet 2. juli 2012 Ikke ta sorgene på forskudd! Jeg hadde frøkna mi i seteleie til uke 36 som jeg er i nå. Hun er over gjsnittet i størrelse og jeg merket ikke at hun hadde snudd seg:)
Lillababy Skrevet 2. juli 2012 Forfatter #17 Skrevet 2. juli 2012 Kjære Torill, eg håpar verkeleg du lukkast! Men sjekk ut kva erfaring andre har, for på Haukeland er det iallefall slik har eg forstått at dei overhode ikkje hrører på deg om du er aldri så god å argumetnera. Og då er det jo veldig leit viss dei seier nei til ks, og samtidig kan bestemma at andre ikkje kan gje deg ks også. MAsse masse lykke til. Eg pøvde printa ut den lange linken, men den sat seg typisk fast i maskina, så får prøva på ny på jobb i morgon Ps- håpar di vesle har snudd seg ja!
tre håpefulle Skrevet 3. juli 2012 #18 Skrevet 3. juli 2012 Kjære Torill, eg håpar verkeleg du lukkast! Men sjekk ut kva erfaring andre har, for på Haukeland er det iallefall slik har eg forstått at dei overhode ikkje hrører på deg om du er aldri så god å argumetnera. Og då er det jo veldig leit viss dei seier nei til ks, og samtidig kan bestemma at andre ikkje kan gje deg ks også. MAsse masse lykke til. Eg pøvde printa ut den lange linken, men den sat seg typisk fast i maskina, så får prøva på ny på jobb i morgon Ps- håpar di vesle har snudd seg ja! Jeg har et annet sykehus som er 1 1/2 time unna, og bare 1/2 time unna der foreldrene mine bor. Så om sykehuset mitt her setter seg på bakbeina, så tar jeg bilen fatt og reiser til de andre sykehuset og prøver lykken der. Skulle ikke det gå, så får vi sette oss i en bil og reise til Sverige... Der anbefaler de alle KS, og kun de som absolutt ønsker det, får føde vaginalt.
Lillababy Skrevet 3. juli 2012 Forfatter #19 Skrevet 3. juli 2012 Torill! Babyen min har snudd seg! Har skrive om det inne på den tråden om samtale. eg kryssar fingrane for deg! Fortel koss det går! klem!
tre håpefulle Skrevet 3. juli 2012 #20 Skrevet 3. juli 2012 Torill! Babyen min har snudd seg! Har skrive om det inne på den tråden om samtale. eg kryssar fingrane for deg! Fortel koss det går! klem! Weeeeheeeeee!!!! Så bra!!!! Kjempeglad på dine vegne!! =D Jeg er selv veldig usikker om dagen. Føler sparkene er annerledes, og kanskje mer oppe på magen. Enten har hun snudd seg med baken opp, eller så har hun gått fra å sitte på huk til å strekke bena oppover.. Vanskelig å dømme. Skal til lege torsdag, så får høre hva han tror da!! =) Håpe du klarer å slappe av nå fremover og nyte siste tiden. Er ikke noe gøy når ting plutselig ikke blir helt slik som en har tenkt det for seg. Og i alle fall ikke når en føler en må krangle/kjempe med sykehuset for det en føler er rett. =)
Lillababy Skrevet 3. juli 2012 Forfatter #21 Skrevet 3. juli 2012 Tusen takk!! Når skal du ha praten med legen? Veldig spanande med us torsdag. Eg skal kryssa fingrane for deg. Eg sa til jordmora i dag før ultralyden at eg trudde han låg i sete enno fordi eg aldri har kjent spark i ribbeina- som alle skriv om, eg har mest aktivitet rundt navlen og på sidene der. Ho sa det var fordi at babyen ikkje er stor nok enno, - ca 2,2 kilo. At eg vil kjenna meir i ribbeina når eg er lengre på vei.- Presis 32 v i dag. I går romsterte han veldig- då tenkte eg at han kanskej låg i tverrleie- fordi magen blei heilt "firkanta" ut til sidene. Kanskej det var då han snudde seg? Håpar så inderleg det ordnar seg for deg. Kor langt er du akkurat? klem!
nina har ei lita jente Skrevet 4. juli 2012 #22 Skrevet 4. juli 2012 Tusen tusen takk for gode svar!! Eg ønsker ikkej keisersnitt, men eg vil mykje heller ha eit planlagt keisersnitt, enn å gå å kvi meg til ein setefødsel eg ikkje veit når byrjer- mens babyen veks- og så kanksej endå opp i hastesnitt. Var det altså 40 prosent som endte i hastesnitt? Kva sjukehus er det det er lov å bestemma keisersnitt på? Du som har valgt det- har du ikkje møtt noko motstand? Det er vel skjelden man selv får bestemme om man vill ha keisersnitt, men på st.olav ble bekkenet mitt målt først slik at de så om det ble setefødsel eller keisersnitt. bekkenet mitt var for smalt så jeg fikk ks. mange sier at setefødsel er liksågrettj som vanlig fødsel, er jo mange dær som følger deg opp å hjelper deg:) jeg slet fryktelig etter ks ialefall, har forsatt ikke følelse i magen, å det er 3 år siden... håper bare lillemann i magen snur seg snart nå slik at jeg kan ha vanlig fødsel;)
Miitii Skrevet 4. juli 2012 #23 Skrevet 4. juli 2012 Hei alle dere Sitter selv her og er spent nå, har hatt en som har sittet i sete siden før uke 32..er nå 36+4 og var til legen i dag. Legen hadde ingen ide omhvilken vei babyen vender, så nå skal jeg inn på St. Olavs på fredag for å sjekke. Sitter han enda, så blir det vendingsforsøk med en gang. Håper inderlig at han har snudd seg, eller at vendingen blir vellykka... som flere av dere skriver, så synes jeg setefødsel virker risikabelt for barnet, er redd for at hode skal sitte fast etc og barnet få oksygenmangel...men jeg er også livredd for ks. Hører om så mange som ikke har følelse i magen både 6 og 7 mnd etter, og hard tid etter fødsel med vondt og infeksjoner etc. Men jeg trodde ikke de "trumfet" gjennom setefødselpå St.Olavs? Kansje jeg tar feil? Men forstod det sånn at om barnet er i sete, så kunne jeg sånn sett velge det ene eller andre. Men at legene anbefaler setefødsel....
tre håpefulle Skrevet 4. juli 2012 #24 Skrevet 4. juli 2012 Tusen takk!! Når skal du ha praten med legen? Veldig spanande med us torsdag. Eg skal kryssa fingrane for deg. Eg sa til jordmora i dag før ultralyden at eg trudde han låg i sete enno fordi eg aldri har kjent spark i ribbeina- som alle skriv om, eg har mest aktivitet rundt navlen og på sidene der. Ho sa det var fordi at babyen ikkje er stor nok enno, - ca 2,2 kilo. At eg vil kjenna meir i ribbeina når eg er lengre på vei.- Presis 32 v i dag. I går romsterte han veldig- då tenkte eg at han kanskej låg i tverrleie- fordi magen blei heilt "firkanta" ut til sidene. Kanskej det var då han snudde seg? Håpar så inderleg det ordnar seg for deg. Kor langt er du akkurat? klem! Jeg skal til legen i morgen ettermiddag. Jeg skal ikke si noe om hvordan jeg tror babyen ligger før han har undersøkt. Er spent på om han kjenner det.. Jeg er nå 36-4. Jeg føler nå bevegelsene er mer oppe enn nede.. Nede kjenner jeg bare litt kiling nå, tidligere sparket det slik nedover at jeg tenkte at fosterposen ville sprekke og vannet ville gå... ;p Så jeg tror i grunnen hun har snudd seg. Har følt det slik de siste dagene. Samtidig har jeg fått mye mer og harde kynnere, så mulig det er fordi hodet nå stanger nedover mot mormunnen.. Har en liten følelse på at jeg ikke kommer til å gå ut tiden denne gangen.. ;p Men satser på hun holder seg der i to uker til i alle fall. =)
Namnam:D Skrevet 4. juli 2012 #25 Skrevet 4. juli 2012 Har nå lest denne tråden og lurer på noe... Da dere fikk greie på at babyen lå i seteleie, fikk dere tilbud om flere UL for å videre sjekke om babyen fortsatt lå slik? Eller ble dere kun undersøkt av lege/jordmor og eventuelt sendt videre hvis de trodde babyen ennå lå slik? Var nemlig på UL nr 2 idag, straks uke 31. Fikk tidligere UL enn uke 32 (som jo er vanlig, ihvertfall her jeg bor), grunnet ferieavviklig hos gynekologen som utfører UL... Babyen lå i sete, men legen var ikke nevneverdig bekymret, og sa vi bare fikk se det an. Ingen ny avtale satt opp, sendte jo beskjed til legen min da... Er min nr 3 dette her, aldri født i sete før, og kan ikke si det frister...! Mest fordi min mor gjorde akkurat dette, og revna fra a til å fordi legen feilbregnet vekta på babyen...var mye større enn de trodde! Men satser på at lillemann snur seg, er jo ennå mange uker til termin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå