valkyrien Skrevet 29. juni 2012 #1 Del Skrevet 29. juni 2012 Vi skal skrive viljeserklæring i forhold til hvem vi vil skal få omsorgen for guttungen hvis vi begge dør... Er det noen som vet hvordan den bør formuleres på best mulig måte? I tillegg til hvem vi ønsker at skal få omsorgen så vil vi også ha med at min familie ikke under noen omstendighet skal få lov til å få han... Hvordan får man frem det på en saklig og forståelig måte? På forhånd takk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #2 Del Skrevet 29. juni 2012 Hvis det er svært viktig for dere at han ikke skal havne hos familie syntes jeg dere skal snakke med advokat om hvordan det skal skrives og hvor mye som skal tas med i forhold til hvorfor disse ikke skal få omsorgsrett for barnet. Jeg ville heller tatt meg råd til å legge ut litt penger for noe så viktig en å risikere at hele skrivet blir lagt til side fordi det ikke var skrevet etter rett mal, eller ikke hadde med hva som blir regnet som relevant opplysninger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 29. juni 2012 #3 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg har skrevet slik: Det er min, Lykke Fryd, 070485, utrykkelige vilje at min fetter, Max Fryd, født 131086, skal få foreldreansvar, sammen med sin samboer, Iren Fryd født 270889, for min datter, Mini Fryd født 170310, i det tilfellet jeg jeg dør eller kommer i en situasjon der jeg ikke lengre er i stand til å ta vare på henne selv. Begrunnelsen for dette er...... (så en lengre begrunnelse for valget) Lillevika 14052011, sign. så har vi alle signert med navn og dato. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
valkyrien Skrevet 29. juni 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg har skrevet slik: Det er min, Lykke Fryd, 070485, utrykkelige vilje at min fetter, Max Fryd, født 131086, skal få foreldreansvar, sammen med sin samboer, Iren Fryd født 270889, for min datter, Mini Fryd født 170310, i det tilfellet jeg jeg dør eller kommer i en situasjon der jeg ikke lengre er i stand til å ta vare på henne selv. Begrunnelsen for dette er...... (så en lengre begrunnelse for valget) Lillevika 14052011, sign. så har vi alle signert med navn og dato. Tusen takk! Hvor mye må man begrunne egentlig, er det noe som blir sett på som "god" grunn mer enn noe annet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #5 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg har skrevet slik: Det er min, Lykke Fryd, 070485, utrykkelige vilje at min fetter, Max Fryd, født 131086, skal få foreldreansvar, sammen med sin samboer, Iren Fryd født 270889, for min datter, Mini Fryd født 170310, i det tilfellet jeg jeg dør eller kommer i en situasjon der jeg ikke lengre er i stand til å ta vare på henne selv. Begrunnelsen for dette er...... (så en lengre begrunnelse for valget) Lillevika 14052011, sign. så har vi alle signert med navn og dato. Tusen takk! Hvor mye må man begrunne egentlig, er det noe som blir sett på som "god" grunn mer enn noe annet? Du trenger egentlig ikke å begrunne noe særlig, for hvis barnet kommer i denne situasjonen er det BV som bestemmer hvor det skal bo. BV vil ta en gjennomgang av den aktuelle familien, samt evnt andre aktuelle, og så gjøre seg opp en mening ut fra dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 29. juni 2012 #6 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg har skrevet slik: Det er min, Lykke Fryd, 070485, utrykkelige vilje at min fetter, Max Fryd, født 131086, skal få foreldreansvar, sammen med sin samboer, Iren Fryd født 270889, for min datter, Mini Fryd født 170310, i det tilfellet jeg jeg dør eller kommer i en situasjon der jeg ikke lengre er i stand til å ta vare på henne selv. Begrunnelsen for dette er...... (så en lengre begrunnelse for valget) Lillevika 14052011, sign. så har vi alle signert med navn og dato. Tusen takk! Hvor mye må man begrunne egentlig, er det noe som blir sett på som "god" grunn mer enn noe annet? Jeg vet ikke hvordan de tenker om begrunnelse og det er uansett fylkesmannen som avgjør, slik jeg har forstått det, og man må bare begrunne det med sannheten og slik man tenker og føler ang. barnet og bosted. Jeg har begrunnet det med at de er gode mennesker, de var der da jeg var gravid, de er aktiv i barnets liv, de kjenner barnet godt, hun kjenner dem, de har barn på samme alder, de er stabile, gode og rause mennesker. De bor slik til at barnet får en god og fin oppvekst, de bor på mitt hjemsted slik at hun kommer nær familie og slike ting. Har også lagt til at jeg ønsker at datteren min skal ha god kontakt med min bror, min pappa (som blir på andre siden av familien og derfor ikke i familie med fetteren min) og min farmor. Selv om jeg ikke ønsker at de skal ha barnet så skal kontakten ivaretas. Alt dette har jeg snakket med dem om og alle er klar over hvordan ståa er. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #7 Del Skrevet 29. juni 2012 Det er vel barnevernet som "plasserer" barnet hos de som er best egnet av dem som evt ønsker barnet om dere dør? Så jeg ville lagt vekt på hvorfor din familie ikke skal få det. Om dere dør og noen i din familie ønsker barnet og fremstår som best egnet vil de få det selv om dere ønsket noe annet før dere døde. Derfor må dere begrunne hvorfor det er viktig at de ikke får det. Sånn jeg har forstått det vil en viljeserklærling leses og legges vekt på, men den er ikke avgjørende om barnevernet mener noe annet er det beste for barnet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
valkyrien Skrevet 29. juni 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 29. juni 2012 Takk for svar! Det finnes forhåpentligvis ingen person som vil mene at min mor er bedre skikket enn de vi ønsker, både pga psykisk og fysisk sykdom, og alder. Jeg vet at det er andre som bestemmer om viljeserklæringen skal følges eller ikke, men vil ihvertfall gjøre det lettest mulig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 29. juni 2012 #9 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg har skrevet slik: Det er min, Lykke Fryd, 070485, utrykkelige vilje at min fetter, Max Fryd, født 131086, skal få foreldreansvar, sammen med sin samboer, Iren Fryd født 270889, for min datter, Mini Fryd født 170310, i det tilfellet jeg jeg dør eller kommer i en situasjon der jeg ikke lengre er i stand til å ta vare på henne selv. Begrunnelsen for dette er...... (så en lengre begrunnelse for valget) Lillevika 14052011, sign. så har vi alle signert med navn og dato. Tusen takk! Hvor mye må man begrunne egentlig, er det noe som blir sett på som "god" grunn mer enn noe annet? Du trenger egentlig ikke å begrunne noe særlig, for hvis barnet kommer i denne situasjonen er det BV som bestemmer hvor det skal bo. BV vil ta en gjennomgang av den aktuelle familien, samt evnt andre aktuelle, og så gjøre seg opp en mening ut fra dette. Dette trodde jeg også. Men viser seg at det ved enighet (altså viljeserklæring og enighet i familien rundt det) så regnes dette som en familieplassering, og barnevernet blir ikke involvert. Det blir derimot involvert overformynderi tror jeg, også må foreldreansvaret tildeles dem som barnet plasseres hos. Men er klart, blir det mye oppstyr så vil det vel være naturlig at barnevernet koples inn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #10 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg har skrevet slik: Det er min, Lykke Fryd, 070485, utrykkelige vilje at min fetter, Max Fryd, født 131086, skal få foreldreansvar, sammen med sin samboer, Iren Fryd født 270889, for min datter, Mini Fryd født 170310, i det tilfellet jeg jeg dør eller kommer i en situasjon der jeg ikke lengre er i stand til å ta vare på henne selv. Begrunnelsen for dette er...... (så en lengre begrunnelse for valget) Lillevika 14052011, sign. så har vi alle signert med navn og dato. Tusen takk! Hvor mye må man begrunne egentlig, er det noe som blir sett på som "god" grunn mer enn noe annet? Du trenger egentlig ikke å begrunne noe særlig, for hvis barnet kommer i denne situasjonen er det BV som bestemmer hvor det skal bo. BV vil ta en gjennomgang av den aktuelle familien, samt evnt andre aktuelle, og så gjøre seg opp en mening ut fra dette. Dette trodde jeg også. Men viser seg at det ved enighet (altså viljeserklæring og enighet i familien rundt det) så regnes dette som en familieplassering, og barnevernet blir ikke involvert. Det blir derimot involvert overformynderi tror jeg, også må foreldreansvaret tildeles dem som barnet plasseres hos. Men er klart, blir det mye oppstyr så vil det vel være naturlig at barnevernet koples inn. Uansett om det er enighet om plasseringen må den gjennom rettsystemet for å avgjøre foreldreansvaret, og da vil BV i de aller fleste tilfellene komme inn i saken. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 29. juni 2012 #11 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg har skrevet slik: Det er min, Lykke Fryd, 070485, utrykkelige vilje at min fetter, Max Fryd, født 131086, skal få foreldreansvar, sammen med sin samboer, Iren Fryd født 270889, for min datter, Mini Fryd født 170310, i det tilfellet jeg jeg dør eller kommer i en situasjon der jeg ikke lengre er i stand til å ta vare på henne selv. Begrunnelsen for dette er...... (så en lengre begrunnelse for valget) Lillevika 14052011, sign. så har vi alle signert med navn og dato. Tusen takk! Hvor mye må man begrunne egentlig, er det noe som blir sett på som "god" grunn mer enn noe annet? Du trenger egentlig ikke å begrunne noe særlig, for hvis barnet kommer i denne situasjonen er det BV som bestemmer hvor det skal bo. BV vil ta en gjennomgang av den aktuelle familien, samt evnt andre aktuelle, og så gjøre seg opp en mening ut fra dette. Dette trodde jeg også. Men viser seg at det ved enighet (altså viljeserklæring og enighet i familien rundt det) så regnes dette som en familieplassering, og barnevernet blir ikke involvert. Det blir derimot involvert overformynderi tror jeg, også må foreldreansvaret tildeles dem som barnet plasseres hos. Men er klart, blir det mye oppstyr så vil det vel være naturlig at barnevernet koples inn. Uansett om det er enighet om plasseringen må den gjennom rettsystemet for å avgjøre foreldreansvaret, og da vil BV i de aller fleste tilfellene komme inn i saken. I saken jeg kjenner til, så ble bv kontaktet fordi det var dette man antok. Fikk beskjed om at dette ikke hadde noe med dem å gjøre ved familieplassering, og dem ble derfor ikke involvert. Overformynderiet ble derimot involvert, og advokater. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143950585-viljeserkl%C3%A6ring/#findComment-144356674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå