Gina87 Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Dette blir garantert et rotete innlegg, men håper noen gidder å lese det likevel..Og ikke minst komme med erfaringer og tanker! Jeg har idag vært på UL for å skulle sjekke hvor stort barn jeg har i magen og evt om det kunne bli keisersnitt. Jeg har fra før av en gutt på 3 år som ble tatt med hastekeisersnitt 5 dager på overtid, fikk av legen på oppfølgingssamtalen på sykehuset dagen etter beskjed om at jeg "lå der og kjempet for livet" hadde dette vært for 100 år siden ville jeg dødd i barsel. Denne gutten var 4640g stor og hadde et hodemål på 37 el 38 cm. Lå på fødestuen flere timer, det skjedde lite og hodet ville ikke komme helt ned i bekkenet, og derfor ble det til slutt keisersnitt. Har også tatt røntgen av bekken i ettertid, og fått beskjed om at bekken er "i mindre normaområde" eller noe sånt. Nå sitter jeg her, gravid med gutt nr 2. Og redd det skal bli det samme igjen. På rutineUL i uke 19 så hadde jeg en super jordmor som var så veldig forståelig og hyggelig, og jeg fikk en følelse at dette skulle gå bra. Hun sa jeg skulle komme inn igjen til UL så skulle de sjekke str og det virket ikke som at det var noe prpoblem å få et planlagt KS. Så her har jeg forberedt meg på denne dagen, og at idag skulle jeg få beskjed om at det blir KS planlagt en uke før termin. (Hadde et uheldig første KS med smerte, men var likevel inntilt på dette..) Idag så fikk jeg ei som tydeligvis var (som alltid) mer innstilt på vanlig fødsel, er i morgen i uke 36, og hun mente gutten i magen veier nå ca 3000 g. Jeg så når hun tok målene så kom det opp på skjermen 37+4 flere ganger, regner med at det er at babyen min er like stor som en 37+4... Hun sa at han ligger 10 % over gjennomsnittet og at dette ikke var noe problem. Så fikk time til jordmor for stripping og akupunktur om ei uke. Og ny UL på termindato.. Er det godt nok? Jeg må si at jeg er litt stresset her jeg sitter, vet ikke helt hva jeg vil.. skal jeg kjempe for et KS? Eller skal jeg prøve meg på fødsel? Jeg vil virkelig IKKE ende opp som sist gang, med bedøvelse på KS som ikke helt funka, ligge der livredd alene. Hadde håpet jeg skulle ha litt mer "kontroll" denne ganga.. Er også begynt å bli litt bekymret for om det blir vanlig fødsel, tenk om jeg revner fra ende til annen? Ungen er jo ikke liten, det vet jeg jo. Og jeg VET at jeg har et litt smalt bekken... Vil jeg ha den smerten?
Bamsemams74 Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 Hei! Forstår godt at du er stresset. Det er ikke enkelt med store usikkerhetsmomenter før fødsel. Jeg tror ikke jeg ville gitt meg med de svarene du har fått. Det er viktig at du kjenner deg trygg foran en fødsel, uansett om det er keisersnitt eller vaginalt. Det er du ikke nå, og det bør jordmor og lege sørge for at du er! Det er jobben deres. Ta kontakt og be om en ny time. Forklar hva du frykter og be om råd angående valg av et eventuelt keisersnitt. Lykke til! Klem!
Gina87 Skrevet 30. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2012 Tusen takk for det, tror nok også jeg må inn å få pratet med noen.. Er ikke noen god følelse nå når termin nærmer seg..
kaktusen Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Husk, de kan ikke nekte deg ks. På samme måte som de ikke kan tvinge deg til et ks, eller en vaginal fødsel. Så finn ut hva du vil og stå på d. Skjønner godt du er usikker. Jeg tror jeg hadde valgt ks. Da har du ingenting og bekymre deg over de neste ukene..
Lillababy Skrevet 1. juli 2012 #5 Skrevet 1. juli 2012 Hei kjære deg. Skjøner du syns dette er vanskeleg! Det er nokre andre tråder her om keisersnitt no, eg har starta ein av dei. Du kan jo lesa der. Eg har lese på dei linkane som vart vedlagt der at det medfører ekstra risiko ved vaginal fødsel etter eksiersnitt, men har og lese- at dei i motsetning til kva som står over her- kan tvinga oss. Så kan vera aktuelt å velg aeit sjukehus som er meir open for keisersnitt. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå