MK73 Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 I fjor fikk vi endelig barn, etter 11 forsøk og tre aborter. Vi har i vår søkt om søskenforsøk både ved Ullevål og Riksen. Igår fikk vi avslag fra Ullevål og jeg regner med at Riksen kommer til samme konklusjon. Grunnen til dette er i følge sykehusene nytt regelverk eller ny praksis hos Helfo fra og med 2012 som tilsier at de av oss som har hatt offentlig finansierte forsøk uten at det førte til barn, men har fått barn etterpå (hjemmelaget eller ved privat klinikk) dessverre ikke får søskenforsøk. Uten at jeg skal utbrodere det her, så er jo dette ganske trasig.... Det føles som enda en "straff" for de av oss som må slite ekstra. Jeg tenkte uansett at det var greit å informere dere om dette.
all i want is u Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 håpløst!! helt utrolig at man kan finne på å la en slik regel. umulig å se logikken i dette. helt enig med deg. hvorfor straffe de som allerede sliter. ønsker dere masse lykke til videre!! håper virkelig at dere får det til på annen måte!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 håpløst!! helt utrolig at man kan finne på å la en slik regel. umulig å se logikken i dette. helt enig med deg. hvorfor straffe de som allerede sliter. ønsker dere masse lykke til videre!! håper virkelig at dere får det til på annen måte! Jeg synes nå dere er utrolig heldige jeg som i det hele tatt får dekket forsøk av staten, og ikke trenger å blakke dere i forsøket på å få barn
Ele Skrevet 29. juni 2012 #4 Skrevet 29. juni 2012 Hehe, jeg synes det er så søtt at folk som er litt uenige ikke tørr å skrive under navn, men bruker Anonym! Det er lov til å være uenig, du har en helt legitim mening, trenger ikke gjemme deg! Selv synes jeg at hele praksisen med forsøk og søskenforsøk er litt merkelig. Nå er jeg en logisk anlagt person, og logikken har for meg vært at man heller får en kvote på 6 forsøk, ikke noe som heter søskenforsøk eller ikke, men at det er det man får, så får man bruke de som man vil... Menmen, det er jo som sagt mange forskjellige meninger på dette, og det finnes jo ingen fasit sånn sett... :/
all i want is u Skrevet 29. juni 2012 #5 Skrevet 29. juni 2012 Jeg må vel ærlig innrømme at jeg egentlig ikke er godt nok informert til å kunne uttale meg (siden vi ikke har begynt ivf karusellen enda), så min uttalelse i går var in the heat of the moment (mens feberen herjet her) og er kun basert på det lille jeg vet om offentlig støtte... hva man faktisk har rett på fra det offentlige trodde jeg at var å få dekket 3 forsøk per barn? slik jeg forstår problemstillingen her er at man ikke får offentlig støtte til barn nr.2 dersom man har klart å få barn ved privat klinikk i mellomtiden, mens andre som har fått barn nr.1 vha offentlig støtte får dekket 3 forsøk på barn nr.2...? Det er nok maange forskjellige meninger om dette også Ele Som alltid. Om det skal hete søskenforsøk eller om man skal ha en kvote på 6 forsøk er vel hipp som happ, så lenge alle får det samme. Men personlig er jeg enig med deg om at en fast kvote til bruk som man selv ønsker virker som den beste løsningen. Angående uttalelsen til anonym her så er vel alle enige i at man er heldige som i det hele tatt får støtte fra staten. Alle er vel takknemlige for det! Men slik jeg har forstått denne nye regelen så mener i allefall jeg at det her foreligger en ulogisk forskjellsbehandling av folk.
mamma_til_en_prins Skrevet 29. juni 2012 #6 Skrevet 29. juni 2012 Men dere har mulighet til søskenforsøk med egenbetaling? Det holder vi på med, og da er det ingen begrensning på antall forsøk. Vi må betale selv, siden vi har to felles barn fra før. Et ivf barn og et "vanlig". Jeg for min del synes det er ganske logisk. At staten prioriterer de som ikke har barn fra før går foran oss med barn fra før.
Ele Skrevet 29. juni 2012 #7 Skrevet 29. juni 2012 Men dere har mulighet til søskenforsøk med egenbetaling? Det holder vi på med, og da er det ingen begrensning på antall forsøk. Vi må betale selv, siden vi har to felles barn fra før. Et ivf barn og et "vanlig". Jeg for min del synes det er ganske logisk. At staten prioriterer de som ikke har barn fra før går foran oss med barn fra før. Det er jeg absolutt enig i, men at det skal skilles på om den første kom på et av de tre første prøverørsforsøkene eller et egenfinansiert fjerde synes jeg fortsatt er litt dårlig gjort... :/
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. juni 2012 #8 Skrevet 29. juni 2012 Spesielt.. En ting er om man har fått det til "av seg selv", men jeg mener det blir litt annerledes når det uansett har vært vha IVF eller annen assistert befruktning, privat eller ikke. Da har man jo ikke "fått det til", men åpenbart trengt hjelp, og da er nå sannsynligheten like liten for å få til et søsken på naturmetoden som om man fikk barn på et av de offentlige forsøkene?
fisken2015 Skrevet 29. juni 2012 #9 Skrevet 29. juni 2012 Ingen har jo egentlig rett på noen ting. Jeg ble jo gitt opp etter et forsøk. De mende det var så liten sjangs for at vi skulle få det til at de ikke ville gi oss flere forsøk :-(
mamma_til_en_prins Skrevet 29. juni 2012 #10 Skrevet 29. juni 2012 Men du kan vel også gjøre det privat og betale selv loven1976? enig i at det er urettferdig at det ikke er likt for alle!
fisken2015 Skrevet 30. juni 2012 #11 Skrevet 30. juni 2012 Men du kan vel også gjøre det privat og betale selv loven1976? enig i at det er urettferdig at det ikke er likt for alle! Absolutt det kan jeg. Er i gang privat nå .-)
Mamman til Loffen ♥ Skrevet 30. juni 2012 #12 Skrevet 30. juni 2012 Anonym: Vi er selvfølgelig kjempetakknemlige for at det går an å få hjelp. Ikke fullt så takknemlig for anonymknappen på BIM Men bare så det er sagt: assistert befrukting er langt fra gratis, uansett om man går privat eller offentlig. Hva vi har rett på eller ikke er vel neppe saken her. Dette handler om forskjellsbehandling. Denne nye "regelen" vil jo utelukkende ramme dem som sliter mest, de som fortsetter privat etter offentlige forsøk fordi de ikke lykkes på de tre første forsøkene. Ved sekundær infertilitet, altså når man først har fått ett barn uten hjelp, får man hjelp dersom det trengs assistert befrukting for å få til nr 2. Da har man også et barn som er laget uten hjelp fra det offentlige. Hva er forskjellen på det og på foreldre som har fått barn etter behandling på privat klinikk? Vi har også fått (1) barn etter flere forsøk både gjennom det offentlige og på privat klinikk. Men heldigvis (for oss da...) så prøvde vi privat først og offentlig etterpå. Det vil vel si at vi vil få søskenforsøk, men jeg synes ikke det er rettferdig av den grunn. Jeg synes dette var en merkelig regel, mildt sagt. Jeg er redd dette er et kreativt utspill fra det offentlige for å slippe å tilby behandling til foreldre som de mener har mindre sjanse for å lykkes. Fordi de har trengt flere enn tre forsøk før. Bare en tanke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå