Blomsterpiken og tullene Skrevet 27. juni 2012 #1 Skrevet 27. juni 2012 Når folk spør når jeg har termin, og jeg svarer august, så sier de fleste- oi, er det Så lenge til? Jeg er ikke Så stor altså... Er det noen som har en super(frekk) kommentar til de som absolutt må påpeke hvor stor eller liten magen er? Jeg svarer som regel, "ja, jeg er nå så stor som jeg er" el.lign, men er drittlei og vil gjerne svare noe mer treffende
anonym91 Skrevet 27. juni 2012 #2 Skrevet 27. juni 2012 hadde en nabo eg ikkje har hils på før på døra i kveld. ho lurte på noe ang en hekk. og så ser ho på magen min og spør om eg venter små og ganske snart. eg svarte ja i september og ho blei litt satt ut trodde sikkert eg skulle ha neste mnd magen er litt stor ja men hallo trenger ikkje slike komentarer. sikkert ikkje for og vere stygg alså. og sikkert ikkje meningen. men går heller ann og spør når det er termin og late som at magen er passe stor har hatt ett par komentarer på magen fra kollegaer og. men bryr meg lite. magen er borte om 12 uker da er det ingen som våger og snakke om den
Fridamor Skrevet 27. juni 2012 #3 Skrevet 27. juni 2012 Jeg er i uke 32 på fredag, og alle kommenterer at jeg har kjempe liten (og søt, vel og merke) mage. Alt jeg tenker på hvis jeg blir litt irritert, er at jeg ganske sikkert er en av de som blir fortest slank igjen etter fødselen, og da gjør det ikke noe :-)
CamillaJ Skrevet 27. juni 2012 #4 Skrevet 27. juni 2012 Av en eller annen merkelig grunn har mange mennesker et ekstremt behov for å påpeke det faktum at magen er liten eller stor. De er tydeligvis fasiter hele gjengen på hvordan en mage skal se ut i den og den uken. Min mage er liten (ifølge ALLE andre! ) Til folk jeg ikke kjenner, eller til de som har en brennende trang til å kommentere vilt og uhemmet har jeg svart: - åja, du kan liksom alt om dette du? - Kanskje det bare var du som var feit når du var gravid? - Ikke alle ser høygravide ut med en gang! eller rett og slett: - åså, hvorfor trenger du å påpeke det? Magen er så stor som den skal være den. Lover deg. Det er så mye frekke folk der ute. Jeg personlig er drittlei av å høre sånne kommentarer. Syns man kan nøye seg me å si gratulerer, du ser godt ut...eller noe.
Noregsgard Skrevet 27. juni 2012 #5 Skrevet 27. juni 2012 Jeg er i uke 37 og har en "normalt" stor mage i følge meg selv. Har ikke fått kommentarer på at jeg er svær. Trodde aldri det skulle støte meg så mye da moren min ringte i dag for å høre hvordan det gikk og kom med en kommentar som "Huff ja, du var blitt fryktelig svær forrige uke jeg så deg". Dette sa hun med stor medlidenhet i stemmen, hehe. Jaja, godt det bare er 3-5 uker igjen
Gjest MMJ Skrevet 27. juni 2012 #6 Skrevet 27. juni 2012 [quote name=Blomsterpiken og tulla ' timestamp='1340826162' post='144352118] Når folk spør når jeg har termin, og jeg svarer august, så sier de fleste- oi, er det Så lenge til? Jeg er ikke Så stor altså... Er det noen som har en super(frekk) kommentar til de som absolutt må påpeke hvor stor eller liten magen er? Jeg svarer som regel, "ja, jeg er nå så stor som jeg er" el.lign, men er drittlei og vil gjerne svare noe mer treffende Vet ikke jeg, føler noen føler de Må si noe liksom, om magen. Jeg bryr meg katta om hva de måtte mene om min størrelse på magen, hehe Den er jo som den er, ikke mye vi kan styre når det kommer til det! Jeg velger å ikke bry meg, det synes jeg alle burde gjøre (som den bedreviteren jeg er, hehe ). Det er mest sannsynlig noe de sier for å holde en samtale i gang, og ikke for å såre deg - heller ikke fordi de mener de er eksperter på magestørrelser
Lykkeliten nov + juli <3 Skrevet 27. juni 2012 #7 Skrevet 27. juni 2012 Fikk for et par dager siden den velkjente "Er du sikker på at det bare er en der inne?? Eller så er det en diiiiger baby, hæ hæ hæ!!" Har termin på søndag, er 1.57 og har lagt på meg 11 kg, og babyen er estimert til 3-3 1/2 kg... Er jo ikke så høy så det er klart magen synes, men hallo?!? Ellers har jeg fått endel "Å, har du bare gått opp 10 kg.. Det var lite (med bekymrede rynkede bryn), da jeg var gravid gikk jeg opp 30 kg". Akkurat som om det er noe å hige etter hvis man kan slippe? Folk har uansett noe å kommentere, er det ikke det ene så er det det andre! Godt det nærmer seg slutten nå!
RookieBlue Skrevet 27. juni 2012 #8 Skrevet 27. juni 2012 Jeg også synes det er frekt å kommentere størrelsen på magen på den måten... Folk skjønner vel ikke at det kan virke sårende, eller at man kan bli bekymret... Synes liksom folk som absolutt vil kommentere, kan holde seg til hyggelige ting, som "så fin mage!" osv....ting som ikke sier noe om at man er for stor eller for liten for tiden....
Gjest MMJ Skrevet 27. juni 2012 #9 Skrevet 27. juni 2012 Jeg er kanskje litt "unormal" eller noe, men jeg er motstander av at alt skal tolkes som frekt Folk vil jo ikke være frekke, det er nok ikke derfor de sier som de sier - tror ikke de tenker "Nå skal jeg såre denne gravide kvinnen" Vi er store, små, brede, smale - so what! Vi er jo gravide!!! <3
mumitrollet Skrevet 27. juni 2012 #10 Skrevet 27. juni 2012 Jeg bryr meg ikke om at folk kommenterer magen. De fleste syns jeg ser sprek ut og d syns jeg er stas. Har litt mindre enn 4 uker til termin og føler meg i veldig god form. X er alt jeg har for at jeg ikke føder før termin. Jenter, ikke la kommentarer irritere. Nyt magen. Snart er den borte.
MammaElisabeth Skrevet 27. juni 2012 #11 Skrevet 27. juni 2012 Jeg er i uke 37 og har en "normalt" stor mage i følge meg selv. Har ikke fått kommentarer på at jeg er svær. Trodde aldri det skulle støte meg så mye da moren min ringte i dag for å høre hvordan det gikk og kom med en kommentar som "Huff ja, du var blitt fryktelig svær forrige uke jeg så deg". Dette sa hun med stor medlidenhet i stemmen, hehe. Jaja, godt det bare er 3-5 uker igjen Akkurat det sa mamma til meg også!! Nå har du veldig stor mage sa hun! Den har blitt så stor siden sist! Hallo - mamma da! I forhold til andre mennesker kunne jeg hatt lyst til å si: ja, legene har antatt at han/hun blir rundt 5 kg ved termin. Da antar jeg mange blir stående med spørsmålstegn i ansiktet og vil bemerke at det er mye eller bli brydd fordi de kommenterte. Da skulle jeg gjerne sagt: Neida, selvfølgelig stemmer ikke det, magen min er akkurat der den skal være den. Da får man påpekt den andre personens uvitenhet og dumme kommentar samtidig som man går "triumferende" ut av samtaleemnet.
Hippomama Skrevet 27. juni 2012 #12 Skrevet 27. juni 2012 Jeg har ei mormor som er raus med kommentarene. Hun mener det godt, men blir fornærma uansett. Hun har b.l.a kommet med disse kommentarene: -Håper du greier å komme deg inn og ut av badekaret nå som du har blitt så stor. -(over tlf) Nå kan jeg tenke meg at du er SVÆR!!! - nå er det sikkert tungt til deg, siden du har blitt så tykk. -Du har blitt ganske stor nå altså, men du har jo vært større(veide 134kg for 1,5år siden, og veide 96 da jeg ble gravid...nå veier jeg 106kg), så du tåler vel dette. -har du gått opp mye i vekt da?? (svarte at jeg til da hadde gått opp ca 9kg) Er jo ikke så gæli det da, trodde du hadde gått opp mer enn det jeg, ja. Herlige mormor...hun eier ikke filter som kan sile ut ting man helst ikke skal si til folk.
TurboJenny87 Skrevet 28. juni 2012 #14 Skrevet 28. juni 2012 Gidder ikke bry meg om hva folk sier om magen. Det er bare small talk uansett... Det er ikke rart kommenterer magen når det faktisk er det første en ser når en kommer inn døra Mange sier jeg ser liten ut, men ligger rett på den røde streken på symfysen så da svarer jeg bare at jeg er helt gjennomsnitt. Jeg kan ikke forandre alle andre så da velger jeg heller å ikke irritere meg heller, det går kun utover meg selv
2skjønnasser Skrevet 28. juni 2012 #15 Skrevet 28. juni 2012 Må bare prøve å ikke bry seg om div.kommentarer............akkuratt som om f.eks naboen er ekspert på hvor stor magen skal være når en har kommet så og så langt. Kommentarene jeg får går ut på " ja nå hadde det vært kjekt om dere fikk en jente" (har 2 gutter og vet ikke kjønn denne gangen heller). Hva skal en svare liksom?
nicki82 Skrevet 28. juni 2012 #16 Skrevet 28. juni 2012 Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot kommentarer eller smalltalk, som noen her har tidligere sagt. Det går mest på dagsformen om hvor nært jeg tar meg av kommentarene der. Men jeg har funnet ut at jeg takler det mindre fra mine familiemedlemmer. Men det er verst med søsteren min, faktisk. Første gang jeg gikk gravid var jeg stor. La på meg mer enn nødvendig og mye vann i kroppen pga. sv.forgiftning. Hver gang søsteren min kom på besøk spurte hun "er du sikker på at det er kun en derinne?" (og det hele startet når jeg var 3 måneder på vei) Og jeg skjønner jo at hun mente det som i "ville ikke det være artig med to bebiser"? Hun bruker også å si "so pretty" med et stort glis, så jeg vet at hun absolutt ikke er en slemming. Antipatien startet når jeg fikk førstemann, og jeg trodde det var ammetåka som har greidd å tåkelegge det gode forholdet vi engang har hatt. Men jeg har tydeligvis klart å bli mer fornærmet enn jeg trodde, for denne gangen prøver jeg å unngå henne. Jeg tar på meg for store klær for at hun ikke skal kommentere magen eller vekten. Vil unngå henne, vil ikke at hun skal ta på magen. Blir gal av hvor vanskelig jeg har blitt, dog vanskelig å snu det.
~HelenMarie+3jenter~ Skrevet 28. juni 2012 #17 Skrevet 28. juni 2012 Eg er 34 uker på vei med nummer 3, er enda sjukemeldt for kvalme og oppkast. Har lagt på meg 3 kilo så langt og magemålet ligg akkurat der det skal være. Og eg HATER kommentarene. Eg var innom jobb for nokre dager sida og blei møtt med; "oi, no er det vel ikkje lenge igjen?" Jo, sa eg. Det er rundt 6 uker att. "wow; då er du jammen svær! Eller kanskje det bare er babyen din som er stor". Javel, tenkte eg og såg teit på han. Då fulgte han opp med "altså, det var ikkje sånn meint, men venninna mi skal ha om 2 uker og du er myyyykje større enn ho". FLOTT!!! DIN TREKUK! Takk; eg føler meg litt som ein kvalross. Eg har gitt opp å frisere dåsa mi, fordi sist gang skar eg meg sida eg ikkje ser noke. Tåneglene klipte eg for siste gang i går kjente eg (var nett så vidt eg fekk det til) og leggane får bare ha pels den her sommeren. Men treng dåke kommentere det?? Kan dei ikkje heller holde seg til "å, så koselig/søt/fin/god mage"? Og når det er sagt, så venter eg mi tredje jente og eg er jævla lei av å høre "men det hadde no vært kjekt med ein prins og.." og "jaja; men det kan jo bli kjekt med ei jente til.....". For ikkje å snakke om klassikeren "det viktigaste er at det er friskt" (sagt med medlidenhet i blikket og hodet på skrått) Eg treng ikkje trøst sjøl om eg bære mi tredje jente. Faen og altså; skulle hatt ei t-skjorte med den teksten!!!
CamillaJ Skrevet 28. juni 2012 #18 Skrevet 28. juni 2012 Jeg er kanskje litt "unormal" eller noe, men jeg er motstander av at alt skal tolkes som frekt Folk vil jo ikke være frekke, det er nok ikke derfor de sier som de sier - tror ikke de tenker "Nå skal jeg såre denne gravide kvinnen" Vi er store, små, brede, smale - so what! Vi er jo gravide!!! <3 For min del handler det mest om hvordan kommentaren sies. Altså. Du har brølerne. De som nærmest sleper haken etter asfalten for at de er så overrasket over hvor kort det er til termin, og så liten som magen er!!!!!! De kan virkelig ikke tro det!!!!!!!! Det må være noe GALT!:O:O Ofte er dette mennesker man knapt kjenner, eller som det er lenge siden man har truffet. Eventuelt en bedrevitende tante eller venninnes mor med mange barn. Det er disse som fortjener en liten dask i trynet, en liten frekk kommentar i retur:p "Et lite hormonelt utbrudd"- som vi gjerne kaller det *angeleyes* Siden gravide ofte er et offentlig samtaleemner og frittgående tafsepådyr så må vi også ha lov å være sensitive kvinner også. Gooooooo pregnancy! <3
***Curious*** Skrevet 28. juni 2012 #19 Skrevet 28. juni 2012 Bryr meg ikke så mye om magekommentarene. Vet jeg har en spiss og diiiiiger mage på lille meg. (Fyrstikk med badeball på som en kompis av samboer kalte meg her en dag.. ) 4 dager over termin i dag. Var hos legen på kontroll for 2 dager siden. Han utbrøt da han så meg: " Oj, ja nå må du føde snart, hvis ikke ser det ut til at babyen kommer ut navlen!" Synes det er litt gøy jeg Er verre med alle som skal komme med så dramatiske historier rundt dette med overtid/stor baby, alt som kan gå galt under fødsel, så travelt de har det på fødeavdelinga nå om dagen osv. Har ei venninne jeg bare ikke snakker med lenger på grunn av dette... herregud for en dramaqueen på mine vegne!! Er ganske avslappet til det hele jeg, så jeg TRENGER ikke å høre hvor galt det kan gå... av ei venninne som ikke en gang har barn selv...
***Curious*** Skrevet 28. juni 2012 #20 Skrevet 28. juni 2012 Her er forresten magebilde fra termindato
Vikingmor Skrevet 28. juni 2012 #21 Skrevet 28. juni 2012 Å jeg kjenner meg sånn igjen. Det hjelper jo ikke med slike kommentarer når jeg begynner å bli sliten og selv gjerne skulle vært ferdig. Da er de ikke så rart synes jeg at vi blir litt følsomme på dette. Jeg har tenkt på hva jeg skal svare, og en svarte jeg til kommentaren om at jeg var blitt så stor: javel, da er jeg vel det! (og det endte med at vedkommende kom inn til meg på kontoret og beklaget seg.. Hun skjønte at det ikke opplevdes så positivt for meg. Andre ting jeg har tenkt å si er: hva mener du med det? Eller, det var rart, jeg ligger jo på gjennomsnittet på skjemaet, eller noe slikt.
Juliii Skrevet 30. juni 2012 #22 Skrevet 30. juni 2012 Merker at jeg tok meg mer nær av magekommentarer sist gang, denne graviditeten svarer jeg bare "synes du"? På en likegyldig måte, mens jeg i hemmelighet fryder meg over at den "lavtsittende" magen min (for den har jo FALT så veeeldig siden sist både x, y og z så meg sist) trekker oppmerksomheten vekk fra det som VIRKELIG har vokst - nemlig rompa og lårene mine ... seriøst - folk synes så mye ulikt om magen at noen av de fremstår som uintelligente, det er som de må si noe bare for å si noe, liksom. Klarer ikke ta de seriøst. Får egentlig veldig lite kommentarer jeg, mulig jeg først og fremst ser mannevond ut, dernest gravid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå