Gå til innhold

Trenger gode tips! Å feriere med en 2 åring.

Anbefalte innlegg

Gjest JuniGull10
Skrevet

I sommer blir det biltur til Danmark og noen weekendturer i Norge. Vi skal altså ikke reise med båt eller fly. Hva er det jeg ikke bør glemme på slike reiser? Hvor mye leker er det nødvendig å ha med tro..? På 2 av de 3 turene vi skal på så får han selskap i baksetet, så selve bilturene skal gå bra. Vi har aldri kjørt lengre enn 4 timer med han, men han liker å kjøre bil. Jeg tenker mer på selve oppholdet. Så dere med erfaring, hvor mange ekstra klesskift beregner dere og sengetøy? Bør vi ta med bleier til Danmark tro? Tar dere med fullt regnutstyr og slikt på slike turer også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Bleier bruker å koste mer i DK enn her - men det er ikke vanskelig å få tak i. De har stort sett de samme merkene.

I min erfaring er det lurt å ha litt uteleker med - bøtte, spade, ball, kritt f. eks. samt et parfavorittbøker og noen av de lekene som du vet, han liker å holde på med lenge. Basis ting som papir og fargekritt kan være lurt for det kan man bruke til så mange ting. Vi bruker ikke å ta så mye leker med men så skjer det, at vi kjøper en liten ny leke underveis. Jeg bruker også ofte å gjemme bort de lekene vi skal pakke en stund i forveien. Da er de så god som ny når vi drar.

Antall klesskift avhenger jo av vaskemuligheter. Om vi ikke har tilgang til vaskemaskin bruker jeg å regne ett skift pr dag + et/to ekstra og så å ta med noen poser Biotex. Så klarer vi diverse kriser. Skal vi spise "grismat" som f eks spaghetti og kjøttsaus spiser lillebror enten med bar mage eller jeg drar opp ermene hans og bruker smekke eller en stoffbleie/klut/håndkle rundt ham. Jeg bruker å ta med en liten bunke med stoffbleier (har aldrig brukt dem som bleier men de er geniale!) og en pakke våtservietter.

Vi har altid med fullt regntøy til ungene. De vil gjerne være ute og det kan virkelig ødelegge en ferie om man er tvunget til å være inne nesten hele tiden på f eks en liten hytte hvor det ikke er så mye å finne på. Våre to er nå 4 og 2 år og nesten intet er jo bedre enn å kunne plaske rundt i sølepytter og lage båter av blader og bruskorker mm.

Erfaringsmessig synes jeg det er enklere å få til en god ferie for oss alle om vi satser på å være mye ute. Da trives ungene bedre. De får rørt seg og man trenger ikke så store mengder leker med seg heller når man satser på å bruke naturen rundt seg. Skog og strand er det mye av i DK og med bøtte og spade koser ungene seg skikkelig.

Ellers har jeg et par ganger gått i den fellen å tenke at vi skulle ha sommerferie og det blir varmt og deilig - og så pakket nesten bare tynne klær/kortermete ting/shorts osv. Det kan være 10 grader og regn i DK også, så man er bare nødt til å være pessimist og pakke litt varme klær i tillegg.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...