Gå til innhold

Foreldrepenger, må man bruke 12 uker pappa perm?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg lurer på følgende: Vi jobber begge to 100% stilling og jeg lurer på å velge full lønn i 10 mnd, 47 uker. Kommer ferie ukene i tillegg da? Men må mannen min være hjemme alle 12ukene av de 47? Så hvis vi velger "10 mnd" så er det for meg bare 7 mnd hjemme egentlig? Det er jo best om vi kan velge det selv? Irriterende regel å ta av mammapermisjonen da?!

Fortsetter under...

Jeg irriterer meg sammen med deg, men fint lite vi kan gjøre med det dessverre.... Håper på regjeringsskifte etter hvert, så er de iallefall et lite håp om at man selv kan finne ut hva som passet best:-) Ferien kommer forresten i tillegg....

Ja jeg syns også det er utrolig teit å ta fra mammapermisjonen! De tolv ukene til pappa kunne heller vært en forlengelse av mammapermisjonen:)

Ferien kommer i tillegg ja. Mannen må ikke være hjemme i tolv uker, men du får de ikke. Tror han kan ta de ut til ungen er 2år..Ny regel, tror det var 3år før. Så hvis mannen ikke velger tolv uker i starten ender jo med at barnet må i barnehagen mye tidligre, hvis du ikke tar permisjon uten lønn. Jeg valgte 100%lønn, å har nå ulønnet permisjon frem til aug, da begynner vesla i barnehagen 16mnd gammel. Hvis ikke vi hadde hatt mulighet til å tatt ulønnet permisjon, hadde jeg valgt 80%lønn, å fått ti uker til hjemme!:)

Ja jeg syns også det er utrolig teit å ta fra mammapermisjonen! De tolv ukene til pappa kunne heller vært en forlengelse av mammapermisjonen:) Ferien kommer i tillegg ja. Mannen må ikke være hjemme i tolv uker, men du får de ikke. Tror han kan ta de ut til ungen er 2år..Ny regel, tror det var 3år før. Så hvis mannen ikke velger tolv uker i starten ender jo med at barnet må i barnehagen mye tidligre, hvis du ikke tar permisjon uten lønn. Jeg valgte 100%lønn, å har nå ulønnet permisjon frem til aug, da begynner vesla i barnehagen 16mnd gammel. Hvis ikke vi hadde hatt mulighet til å tatt ulønnet permisjon, hadde jeg valgt 80%lønn, å fått ti uker til hjemme! :)

Ingen ting blir tatt fra mammapermisjonen. Hun har fortsatt morskvoten på 3+6 uker.

Det får da måte på griskhet. Vær glad for den utrolig gode permisjonen vi har her i Norge.

"Tatt" var kanskje ett dumt ordvalg, hvis du skal legge deg opp i småting... Men JEG syns de tolv ukene til pappa, (veldig glad for at pappapermisjonen har gått opp) ikke bør være innenfor de 47ukene til mor. å Jeg vet folk har ulik mening, det er helt greit, men det er MIN mening!

Måte på griskhet..... - Man kan vel få lov å øNSKE seg lenger tid hjemme med barnet sitt!? Jeg vet at det ikke blir sånn! Jeg er FULT klar over at vi har den beste ordningen verden over! å det er jeg veldig takknemelig for:)

Blir så irritert, unnskyld. Men jeg har lest en del her inne nå.. å folk er jo så ufine mot hverandre.. Blir for dumt at folk skal vri og vende på ting.. Så - "Så klart er jeg glad for den utrolig gode permisjonen vi har her i Norge" Jeg sa vel ikke i innlegget over at jeg ikke var glad for det.........

Annonse

Ja jeg syns også det er utrolig teit å ta fra mammapermisjonen! De tolv ukene til pappa kunne heller vært en forlengelse av mammapermisjonen:) Ferien kommer i tillegg ja. Mannen må ikke være hjemme i tolv uker, men du får de ikke. Tror han kan ta de ut til ungen er 2år..Ny regel, tror det var 3år før. Så hvis mannen ikke velger tolv uker i starten ender jo med at barnet må i barnehagen mye tidligre, hvis du ikke tar permisjon uten lønn. Jeg valgte 100%lønn, å har nå ulønnet permisjon frem til aug, da begynner vesla i barnehagen 16mnd gammel. Hvis ikke vi hadde hatt mulighet til å tatt ulønnet permisjon, hadde jeg valgt 80%lønn, å fått ti uker til hjemme! :)

Ingen ting blir tatt fra mammapermisjonen. Hun har fortsatt morskvoten på 3+6 uker.

Det får da måte på griskhet. Vær glad for den utrolig gode permisjonen vi har her i Norge.

Grisk er d jo ikke da, 9uker er jo ingenting med tanke på å være hjemme med ett spedbarn. Det er ikke noe galt i å ville det beste for barnet sitt.

Det er jo i grunn litt merkelig at far har krav på lenger permisjon enn mor. Det mener nå JEG :) 47 (57) uker er jo veldig bra, men burde vært opp til hver enkelt familie hvordan de ble fordelt. Dette hadde forøvrig ingenting med det opprinnelige spørsmålet, men det er jo allerede besvart. Og akkurat dette temaet engasjerer meg så jeg bare måtte blande meg.

Synes faktisk at det burde vere opp til hver enkelt familie hvor mange uker mor/far skal ha av permisjonen.. vi er da voksne, og de fleste av oss ansvarlige og oppegående, folk.. i vårt tilfelle ønsker vi å vere hjemme me babyen som kommer lengst mulig, men dette blir vanskelig da 80% av min lønn er noe heeeelt annet enn 80% av min manns lønn.. de mnd han må vere hjemme me babyen kommer til å bli skikkelig tøffe økonomisk.. (dette gjelder om d hadde vert motsatt også. I tilegg er han er suuper pappa som forguder sine barn! - men som liker å ha rutine og å gå på jobb, men jeg ikke har noe i mot å vere hjemme (og igjen så kunnde dette self ha vert motsatt)..

Synes faktisk at det burde vere opp til hver enkelt familie hvor mange uker mor/far skal ha av permisjonen.. vi er da voksne, og de fleste av oss ansvarlige og oppegående, folk.. i vårt tilfelle ønsker vi å vere hjemme me babyen som kommer lengst mulig, men dette blir vanskelig da 80% av min lønn er noe heeeelt annet enn 80% av min manns lønn.. de mnd han må vere hjemme me babyen kommer til å bli skikkelig tøffe økonomisk.. (dette gjelder om d hadde vert motsatt også. I tilegg er han er suuper pappa som forguder sine barn! - men som liker å ha rutine og å gå på jobb, men jeg ikke har noe i mot å vere hjemme (og igjen så kunnde dette self ha vert motsatt)..

Da er det jo bare å velge 100% dekning i permisjonen som man uansett tjener på - man får mer utbetalt med 47 uker + 10 uker ulønnet enn med 57 uker med 80%.... Da må man selvsagt være flink og legge av penger til den ulønnete permisjonen og være obs på at man mister en del rettigheter i ulønnet permisjon som man må opparbeide seg igjen..

At "folk fint kan bestemme selv" stemmer overhodet ikke, ser man på statistikken har uttak av fedrekvote blitt enormt mye høyere etter at man innførte tvungen fedrekvote.. Etter at det ble en rettighet for far har flere fedre tatt ut permisjon og slipper å krangle med arbeidsgivere som helst vil ha de i jobb, og mødre som ser på permisjonen som sin gudegitte rett til å "slappe av" etter svangerskap og fødsel...

Jeg er 110% bak fedrekvoten, akkurat nå er min mann hjemme i sine 10 uker og koser seg med småtten og det var aldri snakk om at han ikke kunne eller ville påtross av at vi taper en god del økonomisk på dette pga han har høy lønn.. Vårt barn, vårt ansvar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...