Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut til at det blir ks på meg og lurer på hvordan dette foregår? noen som har tatt ks og som kan fortelle meg litt hvordan de opplevde dette? er da snakk om planlagt ks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil gjerne også vite:) ...

Hva er årsaken til at du må ha KS da?:)

Skrevet

Jeg hadde planlagt ks på Ullevål med førstemann fordi han satt i sete. Jeg hadde en veldig bra opplevelse med det, man er selvfølgelig spent og nervøs, men jeg synes det gikk veldig fint. Han kom halv elleve på morgenen, og jeg var oppe og sto en kort stund ved siden av sengen samme kveld. Dagen etter var jeg i dusjen og oppe og gikk litt. Har ikke hatt noen komplikasjoner i ettertid, men jeg tror det er veldig viktig at man er forsiktig de seks ukene man ikke skal løfte noe, og ikke blir overmodig selv om man skulle føle seg i god form.

Under selve inngrepet er det mange mennesker til stede, men de var veldig flinke og fortalte oss hele tiden hva som skjedde og hva som kom til å skje. Å forløse barnet tar jo bare noen minutter, så er det ca en halvtime hvor de sitter og småpratet og syr deg sammen igjen :)

Denne gangen ligger småen i hodeleie, så jeg sitter i sofaen og venter på at fødselen skal sette i gang, har termin om tre dager. Så nå blir det en helt annen opplevelse!

Masse lykke til! :)

Skrevet

Oktoberspire, morkaka ligger i veien, så får ikke født vaginalt. Og da ble det ks på meg denne gangen...synes det er litt skummelt.

Skrevet

Lykkeliten, tusen takk for svar. Godt å vite litt mer om hvordan det foregår, håper jeg er like heldig som deg :) synes det er skummelt å bli operert, men glad jeg har alternativet ;)

Skrevet

Jeg hadde planlagt ks for et par uker siden. Første min kom med akutt ks. Begge deler gikk helt fint :-)

Denne gangen, med planlagt ks, fikk jeg ha småtten på brystet med en gang, og også på overvåkningen etterpå.

Litt nervøs før operasjonen, men alt gikk fint! Og da lillegutt var ute, og på brystet, enset jeg ingenting av sying osv, som er det som tar mest tid.

Baby var ute kl 12 på formiddagen, og jeg var oppe og ruslet noen skritt på kvelden. Vondt ja, men ikke uutholdelig. Neste morgen var jeg i dusjen, mye mindre vondt. Første natta hadde jeg litt luftsmerter, det var det verste. Men fikk smertestillende. Bare be om mer ved behov.

Dagen etter var jeg i dusjen, som sagt, og ute og spaserte med baby for å treffe besøkende. Det gikk så fint.

Etter et par dager holdt det med paracet. Litt vondt i såret ved snuing, og opp og ned av senga noen dager, men absolutt til å holde ut. Nå har jeg null smerter og ingen plager, og må minne meg selv på å ikke løfte noe tungt osv...

Også mitt første ks var helt uproblematisk, faktisk enda mindre smerter da selv om det var akutt.

Lykke til! Det kommer sikkert til å gå helt fint, det gjør det som regel. Og be om skikkelig smertestillende om du trenger det de første dagene:-)

Skrevet

Tusen takk for Junihåp - veldig godt å høre at du har to gode erfaringer med ks. Jeg har skjønt at luftsmerter kan være veldig vondt, så får mase etter smertestillende om jeg får det ;) jeg kommer nok til å være ganske nervøs før operasjonen jeg også, men godt å høre fra andre hvordan de opplever det. Var veldig uheldig med dårlig form og mye vondter etter sist fødsel, selv om fødselen var såkalt drømmefødsel, så er forberedt på at det kan bli litt slik denne gangen også.

Skrevet

Jeg har hatt to planlagte ks. Første gang hadde jeg mere vondt etterpå. Man må tørre og la d gjøre vondt i såret etterpå. La d "lugge" litt. Da blir d så mye fortere bedre. Men d turte jeg ikke første gang... En godt tips når du skal reise deg og gå litt er og rett opp ryggen helt, og bøy deg litt bakover, så i rett stilling igjen. Er veldig fort gjort og gå litt bøyd i begynnelsen for man er redd for at såret skal gå opp igjen eller gjøre veldig vondt, men d skjer jo ikke. Er mindre vondt i magen hvis du klarer å gå helt normalt.

Spinalbedøvelsen syns jeg var veldig vond, så den grua jeg meg veldig til andre gangen. Men er fort gjort.

De fester noen elektroder på brystet ditt, du får en luft ting i nesa, en klype på fingeren og de måler blodtrykket ditt ofte. Er en person som sitter rett ved deg hele tiden som tar litt på deg, feks på panna og armen. D er for at du ikke skal fokusere så veldig på hva som skjer i magen. Du kjenner godt at noen roter inni magen din, men d gjør ikke vondt. Hvis du er redd for urinkatetere, hvis du syns d er vondt og sette inn, eller rett og slett bare kjempe ekkelt, så si de må sette d inn etter du har fått spinalbedøvelsen. Kjempe greit for da merker du ingen ting :)

Jeg måtte også drikke noe den siste gangen som smakte ekkelt... Husker ikke hvorfor. Når du er ferdig sydd igjen får du på deg en sexy nettingtruse ;) Og du blir løftet over på en seng. Så må du ligge på oppvåkning til du kan røre på beina igjen, min 2 timer. Når du er klar for d så kommer far og baby til deg.

Der måler de ofte blodtrykket ditt og du får smertestillende. Du blir også vasket nedentil pga mye blod og gris. D kan være litt ekkelt at to fremmede damer driver og skyller deg og vasker deg der. De må løfte deg osv, for du kan ikke røre deg... Så når du er klar blir du kjørt til barsel avdelingen hvor far og baby venter.

Dagen etter blir kateteret tatt ut og du må dusje. Bare en veldig kjapp dusj for du har lett for og svime av. En jordmor er vanligvis med deg inn på badet og d er godt mulig du vil trenge hjelp til og tørke deg og kle deg etterpå. Men man kommer seg veldig fort, så noen timer etterpå så gikk jeg rundt i gangen alene med babyen i armene mine :) Om nettene er d vanskelig og snu seg og løfte opp babyen osv. Men da må du bare dra i snora så får du hjelp til alt :) Er lurt og holde seg unna brus i begynnelsen. Kullsyren kan gi luft i magen og d er ikke noe godt etter et ks.

D er lurt og presse seg selv litt etterpå, for da blir du fortere bra igjen :) Lykke til :)

Skrevet
Oktoberspire, morkaka ligger i veien, så får ikke født vaginalt. Og da ble det ks på meg denne gangen...synes det er litt skummelt.

Jeg er bare i uke 26 men min morkake ligger også foran.. legene ser for seg at det ender med KS men er jo ikke helt avgjort enda selvfølgelig. skjønner at du syns det.. Det er jo et par fordeler, men selvfølgelig kjedelig å miste "fødselsopplevelsen".. :)

Skrevet

Kaktusen, veldig fint å få høre hvordan du opplevde det, selv om jeg kjenner at jeg får mindre og mindre lyst til å ha ks ;p men ikke noe jeg bestemmer, så det får bli som det blir ;) godt å ha fått litt tilbakemelding på hvordan der foregår.

Oktoberspire, det virker som om de fortsatt så en mulighet for at den flyttet seg når jeg var til kontrol rundt samme tiden, så fortsatt håp for deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...