Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det stemmer at de ukene du skulle hatt før termin blir borte. Det samme hadde skjedd om du hadde født to uker etter termin. Du hadde ikke fått seks uker etter fødselen da, for da hadde du bare sittet igjen med fire uker som er lovpålagt deg som mor.. Det er slik jeg har forstått det i allefall. (arrester meg gjerne om jeg tar riv ruskandes gale :))

De tre ukene før termin er "avslapningsuker" hvor man skal forberede seg på fødselen... Om man føder før termin mister man disse ja for da har man jo ikke lengre behov for noe forberedelse og avslapning før fødsel.. Det føles nok urettferdig for de som føder tidlig, men om du snur det andre veien og ser på de som går over termin så får de riktignok max mengde permisjon MEN de får mindre tid sammen med babyen.. Jeg fødte 12 dager over termin med nr 1 og fikk da 12 dager mindre sammen med babyen enn en som fødte før eller på termin gjorde... Sånn er reglene.. Men ettersom babyen din var nokså tidlig født kan det være dere kan ha krav på pleiepenger mens dere er på sykehuset og så starter på foreldrepermisjonen først når dere kommer hjem...

De tre ukene før termin er "avslapningsuker" hvor man skal forberede seg på fødselen... Om man føder før termin mister man disse ja for da har man jo ikke lengre behov for noe forberedelse og avslapning før fødsel.. Det føles nok urettferdig for de som føder tidlig, men om du snur det andre veien og ser på de som går over termin så får de riktignok max mengde permisjon MEN de får mindre tid sammen med babyen.. Jeg fødte 12 dager over termin med nr 1 og fikk da 12 dager mindre sammen med babyen enn en som fødte før eller på termin gjorde... Sånn er reglene.. Men ettersom babyen din var nokså tidlig født kan det være dere kan ha krav på pleiepenger mens dere er på sykehuset og så starter på foreldrepermisjonen først når dere kommer hjem...

Tre uker før termin regnes som "på" termin, og barnet ikke som prematurt.

Jeg fødte fire uker før termin sist, og mistet følgelig de tre ukene, sånn som deg. Ikle noe å gjøre med det. Men de tar ikke tre uker til, altså, da har enten du eller de som sitter med vedtaket misforstått noe. Du skal jo ikke straffes for å føde før termindatoen.

Tre uker før termin regnes som "på" termin, og barnet ikke som prematurt. Jeg fødte fire uker før termin sist, og mistet følgelig de tre ukene, sånn som deg. Ikle noe å gjøre med det. Men de tar ikke tre uker til, altså, da har enten du eller de som sitter med vedtaket misforstått noe. Du skal jo ikke straffes for å føde før termindatoen.

Sorry, ble litt forvirra av HI som skrev om å miste 6 uker så jeg tolket det som at hun fødte 3 uker før permisjonen startet.. Ser jo nå hun har skrevet 3 uker før termin - skjønner ikke hva hun snakker med om 6 uker da?... Anyway, du har selvsagt rett, 3 uker før termin er ikke prematurt og man får ikke pleiepenger...

Annonse

Jeg skrev seks uker fordi jeg for det første mista de tre avslapningsukene(trodde det var "straff" nok), og så trekker de i tillegg fra tre ukers permisjon slik at jeg må begynne tre uker tidligere på jobb neste år. For meg blir dette seks uker mindre permisjon enn om jeg hadde født på termindagen. Og siden jeg ikke visste om dette blir det trøbbel med å strekke permisjonen til 1.8. Hadde regnet ut at jeg kunne ha perm+ ferie x 2 til 19/7. Noen dager uten lønn kunne jeg leve med, men ikke tre uker ekstra. Litt seint å gjøre om til 80% nå også vil jeg tro. Jaja, vi får se, det ordner seg vel på et vis:-)

Jeg skrev seks uker fordi jeg for det første mista de tre avslapningsukene(trodde det var "straff" nok), og så trekker de i tillegg fra tre ukers permisjon slik at jeg må begynne tre uker tidligere på jobb neste år. For meg blir dette seks uker mindre permisjon enn om jeg hadde født på termindagen. Og siden jeg ikke visste om dette blir det trøbbel med å strekke permisjonen til 1.8. Hadde regnet ut at jeg kunne ha perm+ ferie x 2 til 19/7. Noen dager uten lønn kunne jeg leve med, men ikke tre uker ekstra. Litt seint å gjøre om til 80% nå også vil jeg tro. Jaja, vi får se, det ordner seg vel på et vis:-)

Eh.. Nei, det blir ikke 6 uker mindre permisjon, permisjonen forskyves jo bare. Istedet for 3 uker avslapning begynner du ved fødsel rett på hoveddelen av permisjonen ved fødsel - din permisjon er m.a.o akkurat like lang som andres permisjon minus de 3 ukene.... Skjønner at det er problematisk, men når du sender søknad på foreldrepenger skriver du under på at du har satt deg inn i vilkårene for å få foreldrepenger og dette står også i vedtaket ditt om du fikk vedtak før fødsel at maxdato (siste dag med foreldrepenger) kan bli annerledes om du føder før termin...

He he Du tuller vel nå eller strøk du i matte?
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...