Honningmelon Skrevet 26. juni 2012 #1 Skrevet 26. juni 2012 Hei! Har jenta di begynt i bhg? Hvordan går det med maten der? Og hjemme?
Studentmamma88 Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 Hei Honningmelon! Her går det veldig fint, hun spiser godt og vi kan egentlig bare kalle henne kresen, men det kommer seg det også. Noen få ganger har vi "start-vansker" når hun skal spise, men vi avleder henne med å vise bilder av henne selv eller en liten filmsnutt på telefonen, da glemmer hun å "nekte" og bare gaper. Regner med at det er helt normalt:) Vi deler brød og middag i relativt store biter og hun plukker det hun vil ha. Nå er hun faktisk kjempe utålmodig når vi setter henne til middagsbordet, og nærmest skriker etter å få maten fortere enn fy for å smake og kjenne på middagen. Ny verden:) Hun spiser selvsagt det beste først, som regel paprika, gulrot, kjøttkaker eller pølser, før hun går på det som er "nestbest". Noe vil hun ikke ha som f. eks poteter og en del grønnsaker, men hva så? Mat skal være godt og vi skal ha det trivelig, så vi gidder ikke å mase om det. Hun får d-vitamin og ulike frukter og slik som kan dekke næringsbehovet. I tillegg får hun nutramigen 1-2 ganger om dagen og Sinlac grøt 1-2 ganger om dagen. Hun begynte i bhg. i april, og der spiser hun veldig godt. De hadde litt startvansker i begynnelsen, men det gikk seg fint til. Jeg tror hun hadde veldig godt av å begynne i bhg fordi der sitter hun med de andra barna og ser at de også spiser. Hun spiser faktisk mye mer brød til frokost i bhg (2 skiver) enn det hun gjør hjemme (1/5 skive) til frokost. De gir henne grøt til lunsj fordi hun veier litt lite og trenger kraftig kost, i tillegg så får hun brødskiver litt senere på dagen i barnehagen. Det er ingen tvil om at jenta har stor forbrenning - hun spiser MYE og veier lite. Vi prøvde oss på å innføre melkeprodukter i en veldig liten mengde igjen (ca. 1 te-skje i grøten), men på dag 2 fikk hun spisevegring og hadde mye halsbrann. Hun spiste nesten ingenting på en uke, og da satte vi utprøvingen av melk på hylla og kuttet ut melkeproduktene igjen. Jeg har jo ikke lyst at hun skal være intolerant mot melk resten av livet og vil gjerne venne henne til det, men det var for tidlig denne gangen.. Noen ganger sliter hun fryktelig på natta med halsbrann. Spesielt hvis hun har spist pølser, frukt med mye syre og fet mat. Vi merker det med at hun blir kjempetørst før hun skal legge seg. Hun vil ikke sove og kan drikke en flaske med vann. Det er tydelig at hun prøver å få ned halsbrannen. Da våkner hun flere ganger på natten og har det veldig ubehagelig. Vi prøver enda å forske på matvarene her, og vi har litt styr på natta en del ganger i uka og det er fryktelig vanskelig å skille mellom "trass" og faktiske smerter som gjør at hun ikke får sove. To ganger har jeg latt henne skrike i timesvis (gått inn hvert 2.minutt for å legge henne i sengen) på kvelden fordi jeg trodde det var trass, når det har vist seg at hun faktisk hadde vondt.. Det har jeg skikkelig dårlig samvittighet for:( Hun må da sove sittende, og noen ganger har vi tatt inn bilstolen og lagt henne der den første timen, slik at syren går ned fra spiserøret til magen. Så bare flytter vi henne i sengen etter ca. en time. Det blir bedre og bedre, og jeg vil ikke si at hun har noen tegn på spisevegring mer. Problemet har flyttet seg til natten, men også der begynner vi å lære hvordan vi kan forebygge det gjennom matvarene. Hvordan går det med dere da? Har hun begynt i barnahage nå?
Honningmelon Skrevet 2. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2012 Så bra da, at det går så bra i bhg, og ellers også :-) Jenta vår går ikke i bhg, og planen er at hun skal begynne neste høst. Men, om maten blir veldig vanskelig, så kan det hende vi får henne inn før. Ellers så går det jo ganske bra. Hun er mer interessert i mat, og kan faktisk mase på å få smake på ting, og er utålmodig etter å få middag, når det er noe hun liker vel og merke, for hun er kresen, men det blir bedre Hun får grøt (forsterket) morgen og kveld pga at hun er ganske slank. Men, da må hun avledes med leker. Grøten er nok ikke så pop. Hun bruker fortsatt medisiner, men usikker på om hun trenger dem. Hun spiser mye youghurt og drikker vanlig melk, og sover godt på natt. Ellers er det vel meg dette fortsatt henger litt i. Har ikke klart å helt slippe frykten for at det skal komme matnekt igjen. Spiser jenta di opp porsjonene sine, eller hender det at det blir igjen? Og når hun spiser sånne ting som grøt, spiser hun det selv, eller blir hun matet? Og hvor lang og tung er hun?
Honningmelon Skrevet 2. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2012 Må si at jeg egentlig hadde håpet vi skulle kommet litt lenger nå. Altså, at hun kunne spise helt uten avledning, ikke var så kresen og at jeg hadde kommet meg mer over dette.
Studentmamma88 Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Alle barn må vel avledes av og til og er kresen.. Men hva gjør det? Ungen spiser og er fornøyd, hun er frisk og får den maten hun trenger. Min frykt satt også en stund, men vi avtalte for lenge siden at nå er hun "friskmeldt" og innstilte oss psykisk på det. Vi sluttet å fokusere på det og prate om det, vi sluttet å se på mengden mat hun spiste og vi behandlet henne som en helt normal unge. Hun HADDE spisevegring, Nå er hun frisk - og vi må leve i nået! Livet er altfor kort til å la frykten styre det. Jeg skjønner at småttissene kan bli ordentlig lei av den grøten, hva hadde du gjort om du hadde spist grøt hver eneste dag og flere ganger om dagen i ca. 1 år? Samme konsistens og nesten samme smak uansett type grøt.. Du hadde vært skikkelig grøt-lei!! Ta en fullstendig grøt-pause på en uke, gi brød med litt spennende pålegg (f. eks egg er kraftig kost) i stedet, mest sannsynlig vil hun spise grøten bedre etter en uke med pause. Igjen... det er egentlig fryktelig kjedelig for en liten småttis med hundre i energi å sitte i ro rundt matbrodet, spesielt grøt og brød fordi det smaker det samme hver dag.. Du sier at hun må avledes, hvilken atferd (helt konkret) ønsker du at hun skal ha rundt matbordet, og hva er realistisk? At hun skal sitte pent ved bordet å se i veggen mens hun spiser? Det er kjedelig å spise - når du er alene og skal spise, så kan jeg tenke meg at du enten "snik-titter" litt på tv, eller leser avisen... Middag er mye mer spennede fordi det er mange nye smaker og at hele familien er samlet etter en dag uten hverandre (jobb, barnehage, skole). Men frokost, lunsj og kveld er jo i grunn kjedelig å spise, spesielt for en liten som vil ha underholdning hele tiden. Om hun må ha en leke eller en kjøkkenreskap i hånden.. hva så? Min har alltid noe å fikle med rundt matbordet, en skje, et lokk, ja uansett, så leker vi litt med det. Mange ganger leker vi gjemsel med vaskekluten, hun gjemmer ting under vaskekluten... De kan ikke prate, så hva skal de gjøre rundt matbordet da? Vi har ingen leketøy på matbordet, men vi leker jo med skjeen, vaskekluten, med fingrene eller hva som helst, og det tenker jeg er fullstendig normalt! Prøv å kutt grøt en stund, og ha spennede ting på maten som er synlig og som trigger lysten til å smake. Eksempel kan du være så "gal" eller morsom at du tar appelsin-biter oppå grøten, eller en dæsj ketchup oppå brødskiva.. Hva må til for at du blir fornøyd og kan legge dette bak deg? Og er det realistisk å forvente det av henne? Hvor var dere for et halvt år siden, og hvor er dere nå? Utviklingen er kjempestor i forhold det det var - og DET skal du fokusere på
Honningmelon Skrevet 2. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. juli 2012 Du stiller noen gode spørsmål her :-) Jeg kunne vel ønske at hun (som de to eldste) spiste villig til måltidene uten avledning. Men, jeg forstår samtidig at hun har et annet utgangspunkt enn de to eldste. Så det er kanskje for mye forlangt. Også kunne jeg ønske hun var mindre kresen, spesielt med middagen. Hun liker ikke poteter, og spiser lite grønnsaker, men elsker pølse, spaghetti og ris. Det blir jo ensformig, og vanskelig å variere på. Men, som du sier så bør jeg sikkert "friskemelde" henne som dere har gjort. Jeg har liksom ikke turt det... Hun har jo spist "normalt" i 4 mnd nå, så det er vel på tide å se på henne som en normal, men kresen unge. Så ting er jo tusen ganger bedre enn det var, uten tvil. Men, så blir det liksom til at jeg hever forventningene etterhvert som det blir bedre, og det er det jo ikke alltid hun følger med på. Forventet vel også at hun skulle spise mer selv nå, men det har vel noe med interessen å gjøre. Jeg hadde aldri forestilt meg at dette skulle henge i så lenge. Og jeg vet egentlig ikke hva jeg pr. dags dato er redd for.
Studentmamma88 Skrevet 7. juli 2012 #7 Skrevet 7. juli 2012 Du har svart deg selv:) Lykke til Honningmelon, nyt sommeren med ditt friske barn:)
Tosta <3 Skrevet 8. juli 2012 #8 Skrevet 8. juli 2012 Kan jeg spør hvor store deres jenter er? Vet at jenta mi er liten men lei av å høre det, 8 kg og 1 år. Spiser relativt bra nå, men har nok veldig høy forbrenning!
Honningmelon Skrevet 8. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. juli 2012 Jenta mi er 14 mnd nå, og har ikke veid henne siden 1 års kontrollen. Men, da var hun 10 kg. Så hun er jo tung i forhold til din, men jenta mi er også veldig lang da. Var 82 cm på samme kontroll. Hun er lang og slank.
AnonymeAnine Skrevet 13. juli 2012 #10 Skrevet 13. juli 2012 "Noen ganger sliter hun fryktelig på natta med halsbrann. Spesielt hvis hun har spist pølser, frukt med mye syre og fet mat. Vi merker det med at hun blir kjempetørst før hun skal legge seg. Hun vil ikke sove og kan drikke en flaske med vann. Det er tydelig at hun prøver å få ned halsbrannen." Har du prøvd å gi henne Gaviscon mot halsbrann? Det kan jo hende hun liker smaken så du kan gi henne ved sengetid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå