Gå til innhold

Hvoran skape og gi barnet mer trygghet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

`Jeg har en sønn på snart 4 måneder. Han har hatt en litt tøff start på livet med endel operasjoner og har ligget på intensiv og kirurgisk barnepost i 3 måneder.

Dette setter jo selvfølgelig spor på en så liten en. Vi har nå fått sønnen vår hjem fra sykehuset, selv om vi ligger inne noen dager her og der pga ernæringsfysiologene på sykehuset sliter med å finne ut mat/næring som magen hans tåler da han har hatt 5 tarm operasjoner.

Dvs at han er usikker av seg, han skvetter til i søvne hele tiden og åpner forskrekket øynene (han er vant til å bli tatt blodprøve av og plukket på i søvne av leger og pleiere) Han tror det skal skje noe vondt hele tiden så han sover utrolig dårlig og er urolig store deler av natten.

Vi har leggerutiner ganske godt etablert, noe som er en veldig hyggelig rutine. Men han kjemper i mot hver gang han holder på å falle i søvn.

Vi gjør det vi kan for at han skal føle seg trygg og vise han at nå er den vonde tiden forbi...

Vi er godt fulgt opp av helsestasjonen og sykehuset, men skulle kanskje vi fikk litt mer veiledning når man får hjem et barn som har hatt en ganske dramatisk start på livet og bærer litt preg av dette..

Noen råd på veien?

Mulig det her ble rotete skrevet, men håper jeg fikk frem mitt poeng? Hvordan gi mest mulig trygghet til en liten baby som tror at verden er bare vond...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjærlighet. Ingen brå bevegelser gir trygghet. Vær rolig og kos mye med babyen. Ha rutiner. Om han ligger i sprinkelseng, så omhyll han. Ha mye rundt han. Vi har himmelseng og en god dyne og lammeskinn. Om verden blir for stor, så blir de fort redde. Det er ingen fasitsvar på det du skriver, annet enn at dette vil gå seg til med tiden. Han må bli vant til huslydene, rommene, sengen, osv. Vær der når han våkner, så raskt du kan. Om han/jin ikke bruker det fra før av, så vil jeg annbefale smokk. Det er en stor tryghet for mange barn. Ikke ha så mye besøk og fart så mye den første tiden. La babyen bli kjent med hjemmet først.

Skrevet

Ååå nå skrev jeg akkurat et superlangt innlegg som ble borte Moralen i det var i allefall:

Jeg heier på dere, konstruktivt i en vanskelig situasjon!

Bruk bæretøy, hopp over barnevogn (lavere kortisolnivå hos baby, praktisk, og baby får ta del av nye opplevelser med tryggheten tett inntil)

Folk oppdrar fremdeles barn uten å eie en klokke her i verden, følg hans signaler og tilby nærhet og hudkontakt i alle situasjoner, også i søvnen. (jeg lover deg- har enda ikke møtt på en fjortis som sover med mamma;)

Og lykke til, dere har en stor jobb foran dere, men den viktigste og hyggeligste i verden:)

Skrevet

Glemte å legge til "dersom bæring lar seg gjøre med mageproblematikken" (finnes dog mange måter å bære på)

Skrevet

Jenta vår hadde også en vanskelig start. Hun ble født med gastroschise, så hun ble operert rett etter å ha blitt tatt med keisersnitt. Hun lå også på intensiv og kirurgisk en stund. Følte akkurat det samme som deg, hun ble plukka og pirka på, med disse hersens blodprøvene osv. Den første tida hjemme var litt ekkel, hun hadde en del mareritt og var ikke helt trygg. Men det ga seg etterhvert, vi var flinke med å gi masse kos, og den første tida sov hun nesten bare i senga vår. Etterhvert ble hun tryggere- og ettersom tida gikk sov hun bedre og bedre i egen seng.

Jeg var så bekymra og trodde at vi kom til å få en bekymra og stressa baby, men med masse kjærlighet så gikk det over litt etter litt. Sender varme tanker til dere, det ordner seg med tiden=) Også er det fint å tenke på at det blir nok glemt etterhvert=)

Skrevet

Har du testet å ha han i bæresjal for å "fylle på" med nærhet på dagen? Har ikke testet det selv, men det finnes jo varianter som er laget for at man skal få den der naturlige symbiosen med sitt spedbarn.

Lykke til!

Skrevet

Ja, heia dere sier jeg også! Signerer de som nevner bæresjal. Gutten vår er båret og båret, og vi har hans seng inntil vår (har tatt av den ene langsida) så vi får en form for samsoving. Mulig det bare er tilfeldig, men jeg har tro på at nærhet og bæring er noe av det som har gjort gutten vår trygg og god. Han skriker lite, sover godt om natta og er blid og fornøyd. Kan anbefale elastisk bæresjal de første 4 mnd og feks AngelPack etter det, men vet det finnes et uttall løsninger som alle har fått gode anmeldelser. Med foreldre som dere som er så opptatt av at han skal få det bra, vil dette gå helt fint :-) Lykke til!

Skrevet

Glemt si at jeg vet ikke hvor du bor, men om det er i nærheten av Oslo så ville jeg tatt turen til Bæreglede om du er ute etter bæresjal. Jeg fikk god hjelp og fikk testet flere løsninger med sønnen vår oppi, og dro hjem med noe annet enn jeg trodde jeg skulle kjøpe - det er noe helt annet å få prøvd med babyen i :-)

Skrevet

men...etter dagens første kaffekopp ser jeg jo at du har fått det tipset av Balder9111...

Kanonbra tips, lykke til!

Skrevet

Slenger meg på bæresjal-tipsene her, det er utrolig bra for å gi babyen den ekstra tryggheten og nærheten den kanskje vil trenge etter en slik vanskelig start i livet. Selv brukte jeg Caboo ringsjal de første fem månedene (kjempelett, ferdigknyttet, så det krever ikke knyting), og fra ca 5-6 mnd brukte jeg Manduca bæreselen mye, også kjempebra og enkelt med klips som en vanlig ryggsekk omtrent, men mye bedre for både baby og bærer enn f.eks babybjørn.

Caboo;

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=545_332

Manduca:

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=258

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...