Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan noen være snill å gi meg noen konkrete råd om hva som kan virke her.

Har desverre blitt en maktkamå å få med 4-åringen på felles måltider.

Obs det er ikke snakk om at han ikke vil spise, han er glad i mat. MEN, når vi sier at det er frokost/middag/kvelds begynner han gjerne å sutre, hyle eller rope stygge ting. Har plutselig vondt et eller annet sted, klarer ikke gå, skal bare leke ferdig osv. Vi prøver alltid å si ifra noen minutter før, men her hjelper ikke forberedelser.

Har prøvd å bære han til bordet, da skriker han å lager dårlig stemning lenge før han plutselig begynner å spise normalt. Dersom vi bare overser han kan han utsette måltid til han er så sulten han bare gråter, han kommer ikke å ber om mat. Har hatt noen episoder med at det f.eks har kommet besøk da, og det har endt med at han spiser seg mett på is eller andre ting, og det ønsker vi ikke.

En ting jeg vet vi kan bli bedre på er å få han med på å lage maten... andre innspill???

Fortsetter under...

Vi har en gutt på snart 3,5 år, og har hatt litt av det samme, men ikke like ekstremt som deg tror jeg. Stort sett har vi bare satt oss for å spise, og etter hvert blir det kjedelig å leke alene. Han får ikke noen annen mat om han ikke kommer, så han har etter hvert skjønt at det lønner seg å spise. Vi har egentlig større problemer med å få han til å spise middag. Han elsker brød, korn, knekkebrød og alle sånne produkter, men middagsmat er ingen høydare. Vi spiser ofte middag i 6- halv sju tiden, og forklarer han at han får ikke noe annen mat før han legger seg. En stund spurte han om brødskive før han la seg til å sove om han ikke hadde spist mer enn 3-4 biter til middag. Men ser ut som han skjønner at det ikke funker nå.

Jeg husker min jente var slik da hun var 3-4 år ville ikke spise mat sammen med oss, hun skulle bare eller likte ikke et el annet var det heletiden, tilslutt så sa pappa ved en tilfeldighet at vi skulle ha slikk mat som piratene spiste ( hun var inne i en pirat fase etter vi hadde vært på barnas båt) hun kom løpende til bordet, og etter det så har vi laget spennende navn på maten slike som hun kan assosiere med noe gøy og spennende,, det hjalp, nå er hun 5 og måltidene er ikke ett problem lenger og vi slipper og lage navn,, bare unngår og si hele sannheten om hva som er i :)

her innførte vi middagslyset. har to jenter ei på 3,5 og ei på 7. de har hvert sitt høye stearinlys som de har valgt farge på selv. jeg har tegnet en strek med tusj litt over midten på lyset. når måltidet starter tenner jeg lyset. hvis det blir tull og tøys under måltidet hvor de begynner å tulle og vil gå fra og evt annet tull og tøys så blåser JEG ut lyset etter en advarsel. det er ikke morsomt, sitter de fint gjennom måltidet får de blåse ut lyset selv når jeg sier de kan gå fra. og det er stas å få blåse ut selv. når lyset har brent ned til streken kommer det en premie. enten en liten gave, kino tur, badeland tur, venn på overnatting eller lignende. alltid en overaskelse og varier på om det er gave eller noe sosialt. her har det blitt en liten konkuranse mellom de to jentene om å komme først til streken. og det blir en hyggelig atmosfære rundt middagsbordet hvor vi kan prate rolig sammen uten masse mas. tar ett par uker før det vanker premie. vi bruker det kun til middag. da det er det måltidet jeg syns det mest viktig med ro til å høre hva alle har gjort den dagen og syns det er slitsomt hvis det bir mye mas, egling og to irritable foreldre. nå sitter begge jentene å spiser opp maten sin. går jo an å sette streken litt høyere opp i begynnelsen så de skjønner greia med at det vanker en premie når streken brenner opp :-)

har hvertfall fungert på to snupper her som begge tidligere har hatt maur i rompa under middagen :-)

Oi, vi har tidvis det samme problemet med vår fireåring, ja! Det som funker best her er å si: "enten kommer du frivillig som en stor gutt, eller så må jeg bære deg (som en baby)". Og så begynner jeg å telle til tre. Da kommer han som oftest løpende. Får masse skryt når han setter seg til bordet. Det er litt kjedelig å måtte styre med dette, men jeg antar at det bare er en fase..

Hmm - Vi har gjort det helt klart at alle skal sette seg til bords når det er mat og jeg gir et lite varsel litt før. Så er det slik at alle som sitter ved bordet og spiser maten sin også får dessert så lenge de sitter til alle er ferdige (det er ikke så lenge). Dessert kan være bær, to twist, en liten sjokoladebit, litt is e.l.

Funker for oss ihvertfall, men det er jo av og til ikke knirkefritt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...