Gå til innhold

Noe helvetes innigranskauen jævlig kløe i underlivet... hjelp, hva annet kan det være enn sopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd med soppkur: canesten-kur (startet på søndag, er 1dags kur med vaginal stikkpille + salve i noen ekstra dager), men det blir jævligere for hver dag og jeg vet omtrent ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Det klør som et svært og hissig myggestikk i området rundt og innover i åpningen der nede.

Har vært plaget med dette tidligere også, i lengre perioder av/på og spesielt når varmen kom, og litt uavhengig om soppkur hjalp eller ikke, men flere år siden sist nå. Legen har også undersøkt meg en gang der nede uten at de fant noe galt, når det sto på sist.

Hvis det er sopp så skulle man tro at kuren iallfall hadde hjulpet littegran...

Noen forslag til hva annet det kan være? Skal uansett bestille meg legetime, men har ikke helt tillitt til at allmennlegene klarer å finne ut av hva det er sånn med det første, og nå i ferietid (både for meg og leger) så er det ikke slik at jeg på kort tid får komme inn hos gynogeolog heller selv om fastlegen henviser... hjelper ikke å få time i oktober når det er Nå jeg klør! Så tar gjerne imot forslag til tips om hva det kan være, og om hva jeg kan gjøre eller be om hos legen for å få det bedre...

Hjelp!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bakteriell vaginose kan det være. Prøv en ny soppkur. Prøv Pevaryl denne gang. :)

Skrevet

Hei!

Det kan være sopp. Ingen reseptfri kurer hjelper for meg, så jeg må få en pille som jeg svelger på resept fra lege.

Ellers kan jeg anbefale deg noe som jeg leste her inne. Dynk en tampong i yoghurt naturell og putt den inn. La den virke en stund og gjenta i morgen tidlig. Smør også litt rundt. Dette hjalp med en gang! :)

Skrevet

Bakteriell vaginose

Skrevet

Hei

Jeg har tidligere hatt samme problemer. Begynte å klø og startet med canesten. Fortsatte å klø og svi..

Gikk til lege, lege trodde det var bakteriell vaginose. Hun tok prøve og det viste seg at det var det hvertfall ikke. Jeg tåler ikke canesten. og med en gang jeg sluttet med den sluttet det å klø..

Skrevet
Bakteriell vaginose

Virker som at hovedessensen ved bakteriell vaginose er lukt, noe jeg ikke har merket noe til... HI

Skrevet

veit ikkje om du er gravid men de er eg.. og for mange mange veker siden hadde eg en ubeskrivelig klør i underlivet.. klødde heilt tida og var rød og hoven både utenpå og inni skjeden :( hadde ingen utflod og loktet ingenting.. de gjikk gradvis over av seg sjøl etter en stund heldigvis :) men de var heilt forferdelig når de sto på...

Skrevet
veit ikkje om du er gravid men de er eg.. og for mange mange veker siden hadde eg en ubeskrivelig klør i underlivet.. klødde heilt tida og var rød og hoven både utenpå og inni skjeden :( hadde ingen utflod og loktet ingenting.. de gjikk gradvis over av seg sjøl etter en stund heldigvis :) men de var heilt forferdelig når de sto på...

Huff, er grusomt :( Jeg er ikke gravid...

Skrevet

Huff, er grusomt :( Jeg er ikke gravid...

Jeg er HI

Skrevet

Bruker du truseinnlegg?

Jeg får kløe av enkelte typer, Alldays feks. kan jeg ikke bruke.

Truseinnlegg kombinert med varme/ svette = kløe her i gården ;)

Skrevet

Takk, jenter!

Nå har jeg vært på apotek igjen og kjøpt den andre typen som ble nevnt her, pevatyl eller hva det nå het...

Har også kjøpt naturell yougert og smurt på + satt inn i en yougertdynka tampong. Det svei noe jævlig. Har nok klødd på meg mange åpne sår, nå klarer jeg ikke flytte på bakenden i sofaen uten at hver bevegelse fører til et sammensurium av kløe og svie.

Ja jeg bruker truseinnlegg... når jeg var plaga med dette før så brukte jeg en annen type enn nå, og den andre typen har jeg også brukt lenge mens det har gått bra. Da tror jeg heller det skyldes truseinnlegg generelt, det kan jo være. Har prøvd meg litt uten, men har så mye utflod at jeg ikke "tør". En gang, ca 2 timer etter skifte av truseinnlegg, så hadde det vært så mye og så fort at det rente ut av innlegget og etterlot en koselig bløt flekk på buksa. Har også opplevd at det har gått igjennom truseinnlegget. Ser med gru hva som kan skje om jeg drar ut av huset uten innlegg i det hele tatt... er det noen som har tips ang det så tar jeg gjerne i mot det og!

Tror uansett jeg ringer lege i morgen hvis det ikke endrer seg drastisk... til tross for at jeg nå prøver en ny soppkur... en dag til som denne er nesten uutholdelig!

Skrevet

Vet du hva, så plaget som du er så hadde jeg bestilt time hos gynekolog asap. Det skal ikke være sånn, og selv om jeg er tilhenger av diverse kjerringråd så hadde jeg helt klart sjekket opp dette.

Skrevet

Pillen til å svelge som #3 nevner er sannsynligvis Diflucan eller synonympreperatet. Den har veldig god effekt.

Skrevet

Det klør og svir fortsatt, men er en antydning bedre, iallfal bedre enn i går kveld. Faren er jo at jeg ikke vet hvordan det utivkler seg utover kvelden, slik som i går... men i går kveld tok jeg ny vaginal stikkpille, og har smurt med ny krem i dag. Yogert ble smurt på når jeg vokna av plager i natt. Kjennes litt bedre selv om det fortsatt klør. Det som føltes som åpne sår i går virker som har "grodd" litt selv om det fortsatt svir ved å tisse/være borti, jeg klarer iallfall å bevege meg og gå normalt. Klør også litt rundt analåpnignen nå også, så har smurt der og... slikt kan vel kanskje "spre" seg...

Ringte fastlegens kontor (legesenter) nettopp, ville vente litt utover morgenen for å se an "formen" før jeg ringte. Da fikk jeg beskjed om at jeg ringte alt for sent i dag (kl 13)... jeg fortalte selvsagt hva det gjalt, og ba om enten resept på sterkere soppreparat eller legetime torsdag eller fredag. Fikk først spørsmål om jeg hadde brukt kuren lenge nok, og jeg sa som det sto i pakningsvedlegget at man skal ringe lege etter tre dager om det ikke er bedring, og forklarte at det har vært kun forværring men at jeg fremdeles var litt usikker på om den nye soppkuren jeg tok i går har hatt effekt eller ikke fordi det er såpass tidlig på dagen enda. Som jeg sa så tør jeg ikke vente lenger med å ringe, fordi det var så grusomt i går. Men nei, legen var ikke der i dag, så jeg fikk se an formen til i morgen og heller ringe da eller fredag... takk for den ja... mulig dette er vanlig praksis, men følte meg avvist etter å ha blottlagt mine intimproblemer! Endte opp med ingen hjelp, bare beskjed om å ringe på nytt, eller sende en sms. Hadde ikke forventet å få hjelp i dag, men hadde i grunn håpet de i det minste kunne legge igjen besjed til fastlegen min kom tilbake på jobb i morgen, så kunne jeg heller ha ringt om det ble bedre, og jeg ville avbestille. Men nei.

Skrevet (endret)

Det høres jo heller ut til at du må sjekkes skikkelig generelt. Det skal ikke være så mye utflod at det renner over truseunnlegg.

Truseinlegget er mest sannsynlig med på å gjøre det værre i tillegg.

Jeg ville fått sjekket det med utfloden først, det vil nok ta knekken på kløen også. Nytter ikke å behandle symptomene hvis du ikke tar knekken på grunnen til symptomene. Start på begynnelsen tenker jeg.

Dropp truseinnleggene og bruk ikke noe annet enn bomullstruser, skift heller ofte, ingen stramme bukser og få deg en time hos gyn så fort som mulig!

Lykke til så masse! Håper du blir kvitt problemene fort!

Endret av FinesteGutt08+Julijente12
Skrevet
Det høres jo heller ut til at du må sjekkes skikkelig generelt. Det skal ikke være så mye utflod at det renner over truseunnlegg. Truseinlegget er mest sannsynlig med på å gjøre det værre i tillegg. Jeg ville fått sjekket det med utfloden først, det vil nok ta knekken på kløen også. Nytter ikke å behandle symptomene hvis du ikke tar knekken på grunnen til symptomene. Start på begynnelsen tenker jeg. Dropp truseinnleggene og bruk ikke noe annet enn bomullstruser, skift heller ofte, ingen stramme bukser og få deg en time hos gyn så fort som mulig! Lykke til så masse! Håper du blir kvitt problemene fort!

Akkurat nå er det ikke så mye utflod. Det kommer og går egentlig... og det kommer plutselig! En dag nesten ikke noe men en annen dag så kan det dryppe herlige utfloddråper på gulvet før jeg rekker å få på trusa :P Eller det var litt å overdrive, så ille har det ikke vært siden graviditeten, men da måtte jeg ha trusa klar i avstand fra dusjen, jeg ville jo ikke ha utflod over alt, det er jo dritekkelt. Men det var som sagt det at det har rent over eller gått litt igjennom nå i det siste også. Men det jeg har gjort i dag er å ha truseinnlegg kun når jeg er ute av huset, og dropper det ellers, også på natta. Skjer det "utflod-uhell" da, så er ikke det noen krise. Har forresten i hele mitt voksne liv hatt mye utflod i varierende perioder, uavhengig av de sopputbruddene.

Jeg har tenkt på å få dette undersøkt tidligere når jeg har vært plaget slik for noen år siden. Hvis det blir nå som det var da, så må jeg regne med noen utbrudd på rad neste året/årene, nå som det først har startet igjen. Nå jeg tenker tilbake så mener jeg at jeg var til lege pga dette, og hun undersøkte selv, og kunne konstantere at alt var normalt. Senere vet et utbrudd så var jeg så heldig å få komme raskt til en annen lege, mens jeg hadde utbruddet (det fikk jeg ikke første gangen, da hadde det allerede gått over, når hun sa alt var normalt). Hun så jo også at det var rødt og hissig, og var blitt sår pga kløen, men hun så heller ikke noe galt. Mulg det var en litt annen PH verdi enn det ideelle når jeg tenker meg om, men det var visst ikke så mye avvik og ikke noe å gjøre med. Det ble tatt div prøver men ingen viste noe galt. Snakket litt om det psykiske- "det kan klø mye hvis man går å tenker på det og bekymrer seg, så det psykiske kan jo også ha litt å si"... ja in my ass, prøv selv hadde jeg lyst til å si, men hun nevnte det ikke igjen etter hun hadde sett der nede (dette var altså før jeg tok av meg klærne). Har vel egentlig ikke vært til gynogeolog da, kun lege. Men de henviser vel heller ikke om de ikke mistenker noe de ikke finner ut av. Jeg må innrømme at jeg har dårlig erfaring med legebesøk. Og har skrekken for GU. Har forresten en annen lege nå enn da. Nå er det ferietid og jeg håper virkelig jeg slipper å dra med meg disse problemene når jeg reiser bort slik at jeg ikke har mulighet til legetimer, og skal kose meg istedefor å løpe på do for å klø hele tiden, når trangen blir for stor. Når vi reiser utelands blir det varmere og jeg vet at det har en sammenheng med hvordan utbrudd og kløe er, for det har jeg sett før, utbruddene har nesten alltid vært forbundet med varme perioder. Og legen har sikkert ferie snart. Så når jeg kanske endelig får henvisning til GU så har jeg antakeligvis og forhåpentligvis ikke utbrudd lengre. Og da er det så vanskelig å forklare og få dem til å forstå hvor stort problemet er når det dukker opp. Og det med utfloden- dersom de foreslår at det er normalt så godtar jeg sikkert den. Jeg er ikke typen til å overdrive eller fremheve hos legene altså. Dessuten har jeg lite forutsetninger for å kunne vite hva som er normal mengde eller ikke, og endrer seg gjør den hele tiden, det er jo bare da man skal være på vakt visstnok, men når det er normalen at det endrer seg så er det vel ikke grunn til å tro det er noe "unormalt"?

æSJ for en kjedelig situasjon... setter pris på flere innspill her. Underlivsproblemer er liksom ikke noe man kan diskutere med noen andre enn helsepersonell... det er litt tabu... mannen vet det da, jeg hadde ikke hatt sjans til å skjule det når jeg til og med gråt på do i går. Jeg gråt ikke under fødselen en gang :P

Skrevet

Ville droppet Truseinlegget altså, og alle truser som ikke er bomull. Riktig såpe, lactasyd er det eneste som brukes nær intimsonen her i huset. Har selv vært plaget med utflod og sopp.

Håper du får slippe snart.

Skrevet
Ville droppet Truseinlegget altså, og alle truser som ikke er bomull. Riktig såpe, lactasyd er det eneste som brukes nær intimsonen her i huset. Har selv vært plaget med utflod og sopp. Håper du får slippe snart.

Takk :) HI

• 5 år senere...
Skrevet

Måtte nesten lage meg en konto og svare her...

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg, HI, ifht mengde utflod. Aldri lukt eller kløe, bare alltid mye utflod.

Dette er normalt.

Som alt annet vi kvinner har, er alt så forskjellig fra kvinne til kvinne.

Jeg har tatt gyn undersøkelser, prøver, og ingenting er annerledes hos meg enn andre kvinner. Derimot må du droppe truseinnlegg av plast. Jeg kjøpte babyvaskekluter og bretter dem og legger dem inn i trusen etter dobesøk. Herregud, så deilig det er med bomull mot huden!

Bruker også KUN bomullstruser.

Gjør du dette, vil du merke stoooor forskjell.

Jeg har fortsatt mye utflod, men atskillig mye mindre enn før.

Ta heller med deg en liten tøypose du kan oppbevare skitne kluter i når du er i farta.

Du kan undersøke om du har helt heidundrandes feil pH-verdi hos legen. Dette gir kløe, kan ikke tas med soppmidler, og kan øke utflod pga kroppen prøver å normalisere.

Og damer? Man bør ikke vaske underlivet for ofte med såpe. Egentlig skal vi ikke vaske UNDERLIVET i det hele tatt da vagina er selvrensende, kun huden rundt. Og bruk riktig såpe (pH 3 eller 4).

Ei heller skyll vann inni. Det også tørker ut og kan skape problemer.

Håper du får løst dette, det er ett helvete når det står på.

Kan anbefale Vivag stikkpiller, får en pakke med 8 stk som skal taes over minst 6 dager. Ta dem på kvelden før leggetid.

Lykke til!

Anonymkode: 44698...ae7

Skrevet

Jeg har sånn kløe som deg, HI, og har hatt det i over 20 år! De finner ikke ut hva det er, men har fått locoid krem som jeg bruker når det står på som verst. Blir litt mindre sår da. Det er et STORT problem, og det er vanskelig å ha det sånn. Veldig vondt når man klør så man blir sår; vondt å gå og vondt å tisse.  Har tenkt på om det kan være noe som heter lichen sclerosis(?) men stemmer ikke helt det heller. 

Så jeg er også veldig interessert i svar her! 

Anonymkode: 6c7fc...93b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...