Gå til innhold

Herregud.... øke husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huseieren sier han vil øke leien med 10 000 kr i månden ila. de neste 2 årene. Er det lov? Vi har tenkt å flytte uansett, men syns det var helt ekstremt :( Håper det dukker opp noe nytt til oss fort!!

Fortsetter under...

Gjest Miryks
Skrevet

Øke TIL 10 000,- i mnd, eller Øke MED 10 000,- i mnd?

Han har IKKE lov å Øke med 10 000,- i mnd, mener jeg.

HØrtes ut som en spesiell utleier, og jeg ville flyttet så fort som mulig.

Skrevet

Tror han har lov til det etter at dere har hatt samme leie i minst ett år.

Skrevet

I den avtalte leieperioden kan leien bare økes i henhold til prisstigningen ellers. Altså ganske lite. Hørt snakk om ca. 3 %.

Husleien kan reguleres en gang pr. år.

Kanskje han vil bli kvitt dere.

Skrevet

Nei, tror han må øke i takt med indeksregulering.

Annonse

Skrevet

Det kommer an på leieavtalen dere har. Hvis det er en langtidsavtale så har huseier kun lov til å øke ift generell prisøkning i samfunnet, mener jeg. Hvis det har vært gjort mye som oppgraderer leiligheten mye, så kan det hende de kan øke noe mer, usikker på det.

Hvis dere har en tidsbegrenset kontrakt så kan huseier sette ny leie fra neste leietaker slik han vil eller fra dere skriver ny kontrakt.

Var i hvert fall slik før, tror ikke det har endret seg...

Skrevet

Husleier kan øke husleien når det er gått ett år siden kontrakt ble inngått eller ett år siden forrige økning. Da kan husleien økes iht. konsumprisindeksen. Denne er for tiden lav. Du kan finne denne inne på ssb.no. Eks: Om du inngikk en leiavtale i mai 2011 var konsumprisindeksen frem til mai 2012 0,7 prosent - og husleien kunne dermed økes med 0,7 prosent. Er det lenger enn ett år siden dere inngikk avtalen/forrige økning så skal konsumprisindeksen regnes fra fra det tidspunktet.

I tillegg kan husleien økes til såkalt "gjengs leie" hvert tredje år. Leietaker skal da ha varsel minst 6 md i forveien. Gjengs leie skal tilsvare det tilsvarende leiligheter i området leies ut for.

Dette er reglene for løpende leieavtaler. Dersom dere har en tidsbestemt leieavtale som utløper, så kan utleier naturligvis fastsette en ny leiepris ved inngåelse av ny leieavtale.

Skrevet
Nei, tror han må øke i takt med indeksregulering.

Om de har leid i 3 år eller lengre kan han øke til gjengs leie. Det vil si han kan øke til hva som er normalen for tilsvarende bolig i området.

Dette kommer jo da bare inn om personen som leier har hatt veldig lav leie i forhold til det som er vanlig rundt der.

Min husleie gikk opp med 2000kr her og det var lovlig fordi den da fortsatt lå under det som er vanlig for bolig i samme størrelse og standard her jeg bor.

Kjedelig men sånn er det.

Men Hi, undersøk om dette er lovlig eller ikke et sted hvor de sitter med alle fakta om evnet :)

Skrevet

Forrige leiligheten jeg leide var stygg som fy og fullstendig falleferdig. Men før jeg hadde rukket og bo der i et år økte husleia med en tusenlapp. Dette er ikke lov det altså?

Skrevet

Til deg over, nei det er faktisk ikke lov og du kan kreve tilbake betalt alt du har betalt over det du skulle betalt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...