Gå til innhold

Trenger å bruke opp en del melk, så tenker å lage hvit saus til ett eller annet idag. TIPS?? ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så matlei. Tenker kanskje bare en brokkoliblanding og makaroni med saus gratinert, men hvordan kjøtt? Er så lei pølser.

Eller har dere noen andre gode forslag så jeg får brukt opp melka? ;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med grøt?

Jeg pleier ellers å fryse ned melk som evt går ut på dato, og så tar jeg opp når jeg skal bake eller lage risengrynsgrøt (barna elsker det!)

Skrevet

Jeg pleier å lage skinkegrateng:)

Bruker en boks picnik skinke som jeg kutter i små biter, makaroni, blomkål, broccoli (kan godt bruke bare enten blomkål eller broccoli også) Så lager jeg ganske mye tykk hvit saus som jeg tilsetter to egg for å få den litt luftig. Alt blandes i ildfastform, strø ost på toppen. Gratineres i ovnen ca 20 minutter på 200 grader.

Nam, nam. Ungene er veldig glad i denne retten:)

Skrevet

Lag hvis saus til lasagne - hvit saus med ost i.

Hvis saus er kjempegodt til lettrøkt kolje.

Blomkål med hvit ostesaus og bacon til.

Frys ned slik # 2 skriver også.

Risengrynsgrøt som du kan lage riskrem av i morgen med hjemmelaget jordbærsaus til :)

Skrevet
Jeg pleier å lage skinkegrateng:) Bruker en boks picnik skinke som jeg kutter i små biter, makaroni, blomkål, broccoli (kan godt bruke bare enten blomkål eller broccoli også) Så lager jeg ganske mye tykk hvit saus som jeg tilsetter to egg for å få den litt luftig. Alt blandes i ildfastform, strø ost på toppen. Gratineres i ovnen ca 20 minutter på 200 grader. Nam, nam. Ungene er veldig glad i denne retten:)

Kom på en god en til:)

Kok blomkålhoder, stek bacon i små biter. Lag hvit saus og tilsett en god del ost. Kjempedeilig! Eventuelt med nypoteter til.

Skrevet

Grøt liker jeg ikke:( Spiser det bare til lunsj på julaften for tradisjonens skyld:P

Men dem skinkegratengen er nesten som jeg pleier bare med pølser. Skinke var lurt;) Men gubben liker egentlig ikke hvit saus, men gjør de eggene noe med smaken også? Kanskje han liker det bedre da. Bare pisker du dem inn mens du koker opp eller når den er nesten ferdig?

Takk for tips;)

Skrevet
Jeg pleier å lage skinkegrateng:) Bruker en boks picnik skinke som jeg kutter i små biter, makaroni, blomkål, broccoli (kan godt bruke bare enten blomkål eller broccoli også) Så lager jeg ganske mye tykk hvit saus som jeg tilsetter to egg for å få den litt luftig. Alt blandes i ildfastform, strø ost på toppen. Gratineres i ovnen ca 20 minutter på 200 grader. Nam, nam. Ungene er veldig glad i denne retten:)
Kom på en god en til:) Kok blomkålhoder, stek bacon i små biter. Lag hvit saus og tilsett en god del ost. Kjempedeilig! Eventuelt med nypoteter til.
Denne frista;) Det kan gubben like også. Det blir vel det samme om jeg bruker bare blomkål eller en sånn brokkoliblanding? Har så dilla på gulrøtter dette svangerskapet:P

Da blir det denna eller skinkegrateng idag! Takk for gode tips;)

Skrevet
Grøt liker jeg ikke:( Spiser det bare til lunsj på julaften for tradisjonens skyld:P Men dem skinkegratengen er nesten som jeg pleier bare med pølser. Skinke var lurt;) Men gubben liker egentlig ikke hvit saus, men gjør de eggene noe med smaken også? Kanskje han liker det bedre da. Bare pisker du dem inn mens du koker opp eller når den er nesten ferdig? Takk for tips;)

Lager sausen ferdig også bare tilsetter jeg eggene rett i sausen og visper ut med håndvisp. Gjør ikke så mye med smaken, men blir litt mer porøs/luftig. Jo mere egg, jo mere luftig.

Jeg har begynt å ha ganske mye muskattnøtt i den hvite sausen min, veldig godt synes jeg. Også bruker jeg sitronpepper, som gir en liten frisk piff;)

Lykke til!

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Kok knekk. 2 liter melk, 2-3 dl sukker. Litt smør. Kok til massen er tykk og brun. Fordel på bakepapir i tynt lag. Avkjøl.

Barna kommer til å elske det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...