Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Baby 7 mnd., spiser 3 måltider med fast føde om dagen + mellommåltider, sover stort sett 3 (nokså korte) dupper på dagtid, den seneste aldri senere enn kl. 16-17, i seng ca. kl 19 hver kveld. Våkner første gang mellom kl 2 og 4, får da flaske og sovner stort sett rimelig fort. Problemet er at uansett når nattflasken er, uansett om den er kvart over fire våkner hun alltid igjen mellom 5 og 6!! DET ER ALTFOR TIDLIG!! Og da virker hun ikke utpreget sulten, bare våken og smørblid. Har prøvd å gi henne flaske igjen for å se om hun raskt blir trett men det tar minimun halvannen time å legge henne igjen da, hun har nok rett og slett dag. Hvordan kan jeg utsette dagen hennes?? Jeg har spurt før og prøvd det meste, har lagt henne på eget rom nå uten bedring. Føler også at kveldslegging skjer på riktig tidspunkt, idet hun er trett da og enkel å legge. Takknemlig for alle former for råd!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143949640-hva-gj%C3%B8r-jeg-feil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er helt vanlig og en periode de aller fleste går igjennom.

Har litt inntrykk av at det ofte skjer om sommeren og det er min erfaring også.

Min eldste begynte å våkne på den tiden når han var rundt 5 mnd, det var i juni.

Min yngste, begynte nå når hun var ca 13 mnd, det også i juni.

Haha, kjenner igjen det der! Smørblid baby når man selv kunne sovet minst tre timer til...

Hun sover fra sju til fem-seks, det er jo lenge synes jeg. Så hun er jo rett og slett utvilt ved den tiden på morgenen. Kanskje lyse sommerkvelder og spennende sommergjester kan gjøre at hun vil holde seg våken en time til på kvelden?

Min erfaring er at rundt sju åtte måneders alderen endrer søvnen seg en del hos barnet; hun/han er mer aktiv på dagen, de drømmer mer, spiser mer osv. som gjør at de plutselig sover mindre/mer på dagen og tilsvarende mindre/mer på natten. Tror man bare må følge den rytmen, med viten om at plutselig en dag så endrer det seg!

Hold ut og kok sterk kaffe er mitt råd :)

Har tenkt på å legge henne senere ja, men så er det så mange som sier at det virker mot sin mening, at de ofte bare våkner enda tidligere da. Dessuten er hun så trett i 7-tiden at da er jeg redd hun hadde blitt overtrett.

Mulig dere har rett med at det er bare perioden hun er inne i med alderen, men hun har egentlig vært sånn siden hun begynte å få rutiner, håper perioden snart er over nå i såfall! ;)

Gjest yrild

Du må rett og slett prøve deg frem.

I Norge legger jo "alle " barna sine før 19 og halvparten klager over at de har morgenfugler. Her jeg bor legges barna heller ca 20 og jeg kjenner knapt noen som klager over morgenfugler, men det kan være tilfeldig.

Alle barn er forskjellige, så du må finne ut hva som passer familien deres og baby sitt behov. Mellom 10 og 18 timer er normal søvn for en 7 mnd gammel baby. (Fy så glad jeg er for at min lille snupp sover mer enn 10 timer!)

Vi legger også snupp på 6 1/2 mnd kl.19 og hun sover stort sett til 8 om morgenen avbrutt av tre amminger. Hadde hun begynt å våkne 5 over en lenger periode hadde jeg vurdert å legge henne senere (jeg tro hun trenger den dagsøvnen hun har).

Min erfaring er at når det blir tull med nattesøvnen bør man justere dagsøvnen. Vi gikk ned til 2 dupper ved 7 mnds alder. Litt krøll i starten, men etter noen dager begynte hun å sove lenger på de 2 duppene. Hun begynte også å sove lenger om morgenen. "Lenger" som i kl 6 i stedet for kl 5 altså ;)

Annonse

Vi opplevde lignende for ikke lenge siden da vår lille var rundt 7 mnd; våknet halv fem / fem hver morgen!! Skjedde samtidig som hun gikk fra 3 til 2 dupper på dagtid, men gikk altså over etter en partre trøøtte uker... Zzzz zzzz ;)

Nå er vi visst inne i en annen endringsfase (9mnd): er ikke mulig å få henne til å sove dupp nr 2 (norm fra ca 14:30-15:30), selv om dupp nr en kun har vart time / halvannen 10-11 tiden på formiddagen).

Ikkenoe problem det forsåvidt annet enn at hun er litt overtrøtt og grinete når vi spiser middag. Hvis det vedvarer håper jeg hun sover ennå litt senere på morgenen, nå om dagen er hun oppe ca 6 / 6:30 (legger seg senest 19:00 og sover natten igjennom). 7-7:30 hadde vært deilig altså :)

Jeg tror ikke du gjør noe feil, og tenker det er helt normalt og forhåpentligvis en fase. Det er i alle fall det jeg prøver å si til meg selv når junior synes 0500 er en fin tid å starte dagen (gjeeeesp).

Har selv prøvd å legge senere enn kl 19, uten annet resultat enn at baby våkner til samme tid og kanskje bare er litt ekstra knirkete før første dupp. Så jeg tror ikke det har noe for seg. Så jeg tenker at det sikkert går over og at han sover lenger etter hvert. I mellomtiden lager jeg meg litt ekstra sterk kaffe på morgenkvisten, og er det helt krise så prøver jeg å få meg en liten blund mens mini sover. Det går helt fint :)

Og ja - om han våkner og blir ammet i 12-1-tiden, noe som er sjeldent, så påvirker heller ikke det tidspunkt for morgenfuglens første kvitring ;)

Baby 7 mnd., spiser 3 måltider med fast føde om dagen + mellommåltider, sover stort sett 3 (nokså korte) dupper på dagtid, den seneste aldri senere enn kl. 16-17, i seng ca. kl 19 hver kveld. Våkner første gang mellom kl 2 og 4, får da flaske og sovner stort sett rimelig fort. Problemet er at uansett når nattflasken er, uansett om den er kvart over fire våkner hun alltid igjen mellom 5 og 6!! DET ER ALTFOR TIDLIG!! Og da virker hun ikke utpreget sulten, bare våken og smørblid. Har prøvd å gi henne flaske igjen for å se om hun raskt blir trett men det tar minimun halvannen time å legge henne igjen da, hun har nok rett og slett dag. Hvordan kan jeg utsette dagen hennes?? Jeg har spurt før og prøvd det meste, har lagt henne på eget rom nå uten bedring. Føler også at kveldslegging skjer på riktig tidspunkt, idet hun er trett da og enkel å legge. Takknemlig for alle former for råd!!

Kutt ut den siste luren. Det er alt for sent å sove til 16-17 for en syv måneder gammel baby. Prøv å få til to lurer på ca 1-2 timer hver. Den første et par timer etter at hun våkner. Den andre en gang i tidsrommet 12-1430. Ikke noe mer sovings etter 1430. Seng 19.

Vi hadde/har samme problem. Vår gutt er nå 8 mnd. Han våknet 0430-0500 hver morgen. Etter at jeg kuttet ned til 2 dupper, ca kl 09 og neste ca kl 1330-1400 så har han begynt å sove til rundt 0530-0600. I går sov han nesten til kl 1530 på andre dupp. Lurer på om det er derfor han i morges våknet 0445.

Men det har altså blitt mye bedre etter at han nå ikke sover etter kl 15.

Gutten vår sover nå på eget rom og det anbefales! Han sover nå natta gjennom. Jeg pleier å gå inn til han og være sammen med han fra han våkner og frem til kl 06. Da står mannen min opp og overtar slik at jeg kan sove frem til han drar i halv åttetiden. :)

Lykke til! Jeg vet akkurat hvordan du har det, dersom det er en trøst. ;)

Vekker dere dem da hvis de sover "for sent" på andre duppen? Her blir hun så grinete hvis hun blir vekket..lurer på å korte ned til bare en dupp snart eller gjøre andre endringer for det er tidlig morgen her og..å hun er jo såpass stor nå også, men tar ofte første duppen så tidlig at det bir vanskelig å holde ut helt til kvelden :/

Annonse

Vekker dere dem da hvis de sover "for sent" på andre duppen? Her blir hun så grinete hvis hun blir vekket..lurer på å korte ned til bare en dupp snart eller gjøre andre endringer for det er tidlig morgen her og..å hun er jo såpass stor nå også, men tar ofte første duppen så tidlig at det bir vanskelig å holde ut helt til kvelden :/

Jeg startet med å vente med første dupp. Ca 20 min hver dag. På den måten så sov han lengre på første dupp og våknet da senere. Da ble andre dupp senere. Jeg har ikke vekket lillegutt. Passer på at han ikke legger seg etter kl 14.

Hei, tenkte å gi litt tilbakemelding på hvordan de små endringene har gått! Nå har vi hatt 3 dager med bare to dagsdupper. Det syns jeg har vært en utfordring å få til på dagtid, føler at jeg må dra ut våkentiden hele tiden og at hun har vært overtrøtt store deler av tiden. Men har nå gått og nettene er faktisk blitt bedre! Det tidligste hun har våknet om morgenen er halv syv, det seneste åtte! Hun er fremdeles oppe en gang på natta og spiser mellom 3 og 5, men morran er forskyvet, noe som er veldig bra!

Dere som har hatt det likt, når er det tidligste dere tar dupp nr. 1? Når baby våkner halv syk er det veldig fristende å legge rundt kl. ni men jeg prøver stort sett å drøye han til nærmere ti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...