Gå til innhold

Hva skjer hvis man mister førerkortet men fortsetter å kjøre uten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Første gangen får man bot. Går ut ifra at man ender opp med fengselsstraff hvis man blir tatt flere ganger.

Og det tar lenger tid før man får lappen tilbake selvfølgelig.

Skrevet

Har hørt at det tar 6 mnd lengre tid før du får lappen tilbake.

ville ikke tatt sjangsen på det jeg. kansje man ikke får kjøre opp igjenn???? vet ikke hvor strengt det er

Gjest uni kum
Skrevet

6 mnd utsettelse, PS! Snakker ikke av erfaring :)

Skrevet
Og blir tatt?
Da får du straff :(

Annonse

Skrevet

Da blir man heldigvis straffet...

Hva trodde du??

Skrevet

I verste fall blir bilen beslaglagt og tvangssolgt. Dette kan skje ved gjentatte brudd på veitrafikkloven!

Skrevet

Kjenner en som har sittet inne ca 10 ganger for dette, har aldri hatt seritfikat og kommer aldri til å få det heller.

Så ja, man blir straffet. Først bot og advarsel, og så fengsel. Og fengsel. Og fengsel.... Men noen er jo så tjukke i huet at de ikke skjønner at de skal la det være...

Skrevet

Det værste som kan skje er at du blir involvert i en ulykke. Da blir du personlig ansvarlig for alle utgifter. Bilens forsikkringsselskap vil sansynlig vis betale ut i første omgang, men kreve regress fra deg. En ting er om du "bare" vraker bilen, Det er ikke så ille, men om noen blir skadet kan det koste deg millioner.

Skrevet
Da blir man heldigvis straffet... Hva trodde du??

Selvfølgelig vet jeg at man får straff. Jeg lurte på hva slags straff.

Skrevet

Var det ikke en eldre mann som ble tatt, som hadde kjørt uten lappen i 30 år?

Tror nok det går an å holde på sånn ganske lenge, men det er jo alltid en risiko for kontroll.

Ungdom som har mistet lappen har gjerne en mer risikofylt kjørestil, slik at de blir tatt av politiet igjen kjapt for trafikkforseelser.

Skrevet

Uff, nå blir jeg sikkert hengt ut her, men jeg gjorde dette da jeg mistet lappen (noen år siden dette nå da). Men jeg hadde 2 førerkort. Trodde jeg hadde mistet det ene, så fikk jeg bestilt nytt, og senere fant jeg det andre igjen. Så når jeg mistet lappen kjørte jeg bare rundt med det gamle. Ble stoppet flere ganger, og hadde veldig flaks at dem aldri sjekket det videre opp i de kontrollene. Hehe..

Men over til spm ditt. Dette er nok litt individuelt, men når du kjører uten lappen som du allerede har mistet så får du de to sakene lagt sammen på nytt i sak nr 2, og da veldig ofte fengsel, men du kan også "bare" miste lappen for en lengre periode enn du i utgangspunktet hadde. Og selvfølgelig får du en bot til. Politiet er jo så glad i å dobbelt straffe deg med både bøter og beslaglegging.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...