Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært litt dum og latt jenta mi sovne ved puppen hver kveld, hun er 6 mnd alt og jeg har ikke fått vendt henne av med dette enda, men det er jo virkelig på tide å få gjort det. Dessuten begynner hu å bli så stor at nå skal far være aleine med henne og om 3 uker gifter vi oss og så skal også besteforeldrene hennes ta hun med seg hjem den natten... Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre det på best mulig måte for henne? Jeg vet om "gråtemetoden" men er ikke så veldig for den egentlig, er det noen som har noen andre tips enn det? Vil helst ikke bruke den=)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143949552-sovner-ved-puppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt måtte sovne ved puppen eller vugges i søvn helt til han var ca 9-10 mnd. Var heller ikke noen fan av gråtemetoden. Vi valgte etter en stund å alikevel prøve gråtemetoden..på en litt annen måte. Jeg satt inne på rommet hans helt til han sovnet, men var helt stille og vekslet ikke et blikk. Følte at det var tryggere for ham når han så at jeg var der.. barn har jo ikke tidsbegrep, så synes det virker litt traumatisk for barnet å skulle gråte seg i søvn alene.

Vi gjorde dette bare på kvelden, fast klokkeslett hver gang (nesten på minuttet) og faste rutiner.. mat, pusse tenner, ny bleie, pysj, nattasang + en kos.

Første kvelden gråt han tre kvarter før han sovnet. Andre og tredje kvelden gråt han i ca 20 min.. og etter fjerde daagen var det bare litt sutring mens han fikla med bamsen før han sovnet (sovnet etter ca tre kvarter hver kveld, så krever en del tålmodighet + en android telefon med spill:). Etter et par uker trengte jeg ikke være på rommet når han sovnet.

Vi valgte å gjennomføre dette før han begynner i barnehage. Vet at de fleste barnehager lar barna gårte seg i søvn, og da er det tryggere for barnet å ta dette hjemme.

Jeg må legge til at nå som vi bare kan legge han, så sovner han har vi foreldrene mer overskudd til han også + at han slipper å bli overtrøtt. Det har vært en helt annen verden etter vi gjorde dette.

Du kan jo også ringe hesestasjonen å høre om de har noen tips om du ønsker å unngå gråting, for skjønner deg veldig godt på det.

Synes det er helt fantastisk at hun har fått sovne til puppen hver kveld! Det er jo akkurat det hun vil, og den tryggeste plassen i verden der hun kjenner lukten av deg, din varme og hjertebank osv...

Din lille jente er bare 6 måneder og hun behøver masse med nærhet for å trygt kunne ta neste steg i utviklingen. Snart skal hun inn i en ganske stor og skremmende utviklingsfase (7-9 mnd) der hun kommer til å ville ha deg enda nærmere en stund. Mitt tips til deg er at du følger mammahjertet og tilgodeser hennes behov, det blir fort nok tid for pappa å ta over. Akkurat nå behøver hun deg, og det er jo bare for en kort periode at man blir litt låst med den lille.

Rister på hodet av skrikemetoder hit og dit, det absolutt mest hjerteskjærende du kan gjøre med en så liten baby er å ignorere henne. Ny forskning viser at skrikmetoder oppleves ekstremt traumatisk for et lite barn (finner gjerne fakta på det om du vil).

Visst, man kan få barnet til å forså at ingen kommer likevel om jeg skriker så det er bare å la være, men heldigvis er det ikke mange som holder på med dette lenge.

Mitt tips altså: kos deg med den lille jenta når hun skal sove, pappa har mange år å ta igjen leggetiden på. Nå er det du som er viktig, ikke ta fra henne denne kosestunden som faktisk er veldig viktig for henne. Og ignorer aldri en baby som gråter, det kan få konsekvenser senere i livet for henne.

Lykke til!

Begge mine har sovna ved puppen, og så har eg lagt dei ned i senga etterpå. Dei har ikkje trengt nokon avvenningskur mot dette. Etter kvart var dei ikkje heilt sovna før eg la dei ned, men klarte å sovne likevel. Med eldste måtte eg vere i rommet (utan å gje noko kontakt) til han sovna etter ca 15 min, medan minste berre syng eg til og seier god natt og går ut. I periodar då dei hadde vanskeleg for å sovne strauk eg gjerne på ryggen eller over bakhovudet, noko som roa veldig.

Var litt spennt når pappaen skulle legge i pappapermen. Det tok nok litt lengre tid før dei sovna, men det har gått fint, og me har aldri praktisert gråtekurar :)

Her måtte det også ammes i søvn. Etterhvert som hun ble større så tok det lengre tid før hun sovna ved puppen. La henne derfor ned i senga våken bare for å se hva som skjedde. Hun lå der bare å pludret og sovna etter 10 min! Tidligere kunne hun begynne å gråte med engang jeg la henne ned i sengen, så tok henne alltid opp og ammet henne i søvn. Jeg tror barnet ditt sovner av seg selv den dagen det er klar for det. Gi det trygghet og prøv deg fram:)

Annonse

Min sønn på 11,5mnd sovner også ved puppen... Og jeg føler meg fryktelig bundet opp her hjemme...

Så skjønner deg godt at du vil slutte, men jeg er så enig med det en skriver over her - det er så trygghet for barnet!!! :) prøv å venn barnet til å sovne med flaske slik at pappaen og besteforeldre bruker det.

Jeg tenker at min "lille" her er stor nok nå til at vi tar den kampen med han for å få han til å sovne alene. Jeg er heller ingen fan av gråte kurer, så jeg tenker jeg må se litt på hva det er jeg gjør i vogna jeg, for der kan han sovne før jeg har rukket å begynne gå...

Hvis de skal begynne i barnehage mener jeg at det uansett er best for barnet om det klarer å finne sin egen søvn før det kommer dit. Vet at de fleste barnehager gjerne lar barna gråte litt, og tenker at det kan være veldig utrygt å oppleve dette der.. med mennesker som det ikke kjenner så godt som foreldrene.

Jeg ble tvunget til å ta en pause i ammingen da baby var 8,5 mnd, da jeg fikk brystbetennelse. Etter kun få dager var puppen helt glemt, så da startet vi ikke opp igjen. Det at han ikke fikk nattamma lenger gjorde at han sov hele natta gjennom for første gang. (men pga imunforsvart kunne jeg ønsker å amme litt lenger)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...