Gå til innhold

ubehandlet trebord fullt av fettflekker... kan det bli pent uten å pusse det ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså, kan jeg vaske eller skrubbe med noe eller er det bare å glemme det?

Det er masse store fettflekker, som ser ut som har trukket godt ned i bordplaten. Bordet er av røff karakter, og det er også veldig møkkete nedi sprekker osv..

Noen gode husmødre som har tips? ;-)

Skrevet

Det kan vaskes med grønnsåpe :) Husker min far hadde et stort bord i ubehandlet tre, og samme hvor mange ganger jeg vasket det for han, måtte han alltid rope ut "KUN GRøNNSåPE".. heheh

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Skrubb det med salmiakkvann. Det løser opp fett, og ja, treverket tåler det fint.

Skrevet

Men fjerner det fettflekkene altså? Må skrubbe med kost da? Finnes det bare en type grønnsåpe i butikken, eller kan jeg gjøre noe feil i innkjøp?.. he he.. ingen husmor jeg.. har ikke grønnsåpe i hus! :-) Men, har hørt tipset om grønnsåpe før også, og noen mente at bordet etterhvert på en måte blir mettet av alle grønnsåpen slik at det faktisk også beskytter mot fremtidige flekker... Kan det stemme?

Jeg er så glad i bordet, men har måttet innse at det nesten begynner å se litt udelikat ut med alle fettflekkene som har samlet seg gjennom mange tiår..

Skrevet

Naturlig grønnsåpe :) Uten noe lukt, finnes en med furunålslukt, men tror den lukta kan sette seg i treverket.

Har også forstått det som at grønnsåpevannet "metter" treverket etterhvert, så flekkene ikke får så lett tak. Jeg vet ikke om du vil få fjernet flekkene helt, men jeg hadde pøst på med godt med såpevann, og skrubbet med kost, men se an hvor "mykt" treet er, så du ikke skrubber det flisete. Bruk en myk skurekost hvis du finner det. Tør ikke å uttale meg om salmiakk som blir nevnt her, da jeg aldri har brukt det selv. Lykke til :)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Grønnsåpe er jo fullt av fett, det kan du ikke bruke for å fjerne fett. Salmiakk brukes til avfetting.

Skrevet

skrubb det med salmiakk ja. Bruk en vanlig oppvaskbørste og dra lett over etter at vannet har fått virke noen minutter. Så bruker du kun rent vann til å skylle også kan du evt skrubbe med grønsåpe, da med klut. Hvis bordet er full av furer vill jeg pusset det ned, hvertfall slik at det holder hygieniske prinsipper ;-)

Skrevet
Grønnsåpe er jo fullt av fett, det kan du ikke bruke for å fjerne fett. Salmiakk brukes til avfetting.

Salmiakk brukes kun til avfetting av glatte flater da din høne ;-)

Skrevet

Vi har også trebord i ubehandlet furu. Vasker med en trerens fra maxbo, og så gnir jeg innimellom matolje inn i hele bordet. Da jevner flekker seg litt ut og nye flekker trekker ikke så godt inn i bordet.

Skrevet

Jeg har både stuebord og gulv av ubehandlet furu :( For å få det rent må du skure med kost og glovarmt vann. Når bordet er rent kan du behandle det med grønnsåpe. Masse grønnsåpe i vannet og pøs på.

Bordet er ikke ubehandlet lenger,men det blir lettere å holde rent ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...