Gå til innhold

Bekymret for hjertet mitt under fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er til tider veldig plaget av ekstraslag på hjertet, og ekle hjertebankanfall som varer alt fra noen sekunder og opptil 1 time. Det eneste jeg kan gjøre under disse anfallene, er å legge meg ned, og ligge helt i ro, puste rolig, til det går over.

Nå har jeg vært utredet på privat hjerteklinikk, og de kunne påvise masse ekstraslag, men fikk ikke undersøkt hjertebankanfallene da jeg rett og slett ikke hadde noen den perioden jeg ble undersøkt. Hjertespesialisten konkluderte dermed med at de ikke helt visste hva det var, men at det mest sannsynlig ikke var noe farlig. Altså ingenting uvanlig funnet. Dro en gang på akutten, men da stoppet anfallet idet de klistret på meg alle lappene før ekg-en. Typisk...

Har prøvd å berolige meg med at det sikkert ikke er noe farlig, siden det alltid går over av seg selv. Men nå er jeg høygravid, og nå har ekstraslagene tatt seg opp igjen. Sikkert fordi babyen presser alt oppover, at jeg er mer sliten, og fordi jeg føler mer uro.

Nå uroer jeg meg mer og mer for fødselen. Hva hvis jeg får anfall da? Prøvde å snakke med jordmor på sykehuset, men så lenge det står i journalen min at de ikkke har funnet noe feil på¨hjertet, så er jeg heller ikke risikopasient. I tillegg så stenger sykehuset her i 4 uker like før terminen, og jordmor tror babyen kommer i denne perioden. Altså må jeg i tillegg kjøre alene i lag med samboer på en 2 timers kjøretur i tillegg til å komme på et mindre sykehus der jeg ikke er skrevet inn engang.

Er det noen flere der ute som plages med hjertet? Hvordan gjør dere det med fødselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har jeg det også. Noen ganger så kjennes det ut som om hjertet dobbler slagene på kort tid. Har nevnt dette for jordmor, og det er helt vanlig. Hadde sånn forrige svangerskap også, og det var ingen problemer under fødselen.

Før jeg blei gravid så hadde jeg perioder hvor det kjentes ut som om hjertet hoppet over ett slag, før det slo dobbel så hardt på neste. Har flere kjente som også har hatt det sånn, og som har gått med 24-timers ekg. Men ingenting har vært galt. De har begge fått beskjed om at dette er helt vanlig.

Men det er klart vi blir gjerne bekymret når det er noe med hjertet....

Men du har jo vært og sjekket også, og fått beskjed om at det er ok, så da er det nok det beste å slå seg til ro med det. Fødselen kommer nok helt sikkert til å gå helt fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...