Magia Skrevet 25. juni 2012 #1 Skrevet 25. juni 2012 Jeg studerer til å bli lærer. Er bare ferdig med første året, så er tre år (kanskje fire hvis det kommer et barn i løpet av studiene) til jeg skal søke jobb. Jeg har spart til langt hår leeenge, fordi jeg tenkte å ta dreads. Det jeg lurer på er om det er vanskeligere å få jobb om man kjører litt utradisjonell stil? Jeg tenker at det kan svinge begge veier. Man blir lagt merke til, og det kan enten være positivt eller negativt. Hva tror du? Hadde du tenkt noe spesielt om læreren til barnet ditt hadde dreads? Om du er i en posisjon der du ansetter folk, ser du på det som negativt om noen kjører den stilen?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #2 Skrevet 25. juni 2012 Om læreren til sønnen min er tykk eller tynn, har hanekam eller dreads, har tatoveringer eller andre "rariteter" spiller overhodet ingen rolle for meg ihvertfall. Det er ikke utseende som lager en god lærer, men min erfaring (har to gutter på skolen) er at lærere elevene ser opp til ofte får en helt egen respekt. Ene gutten min har en lærer som kjører skateboard og sagger med buksa, alt denne læreren sier er omtrent hellig altså, og han har ingen problemer med å holde klassen i ro Så at du er litt ung til sinns, og ikke ser ut som en gammel tante på håret kan du fort bruke på positivt vis. Om du klarer sette deg i respekt og er flink til å lære fra deg og er omsorgsfull blir du sikkert en topp lærer. Jeg hadde ikke reagert negativt på håret ditt ihvertfall.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 25. juni 2012 #3 Skrevet 25. juni 2012 Jeg trodde du nå var skeptisk til en lærer med dreads, og jeg hadde tenkt til å da svare deg, at det spiller da ingen rolle hvordan håret til læreren ser ut, så lenge han/hun er god i sitt yrke! Men jeg prøver som regel å ikke legge meg borti utseende til folk da, og er ikke den mest konservative. Tipper en med dreads på ungdomsskolen får mer blikk fra elevene og kanksje synes læreren er mer kul som førsteinntrykk? Aner ikke hva de andre lærerne eller arbeidsgiver ville tenkt.
Magia Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2012 Takk for svar Jeg tenker også at det kan brukes til min fordel at jeg ikke ser ut som en gammel tante, i hvert fall i forhold til elevene. Jeg har gode karakterer (hittil, og har tenkt å fortsette med det ) og har i hvert fall ambisjoner om å bli en god lærer, så hadde vært kjipt å ikke bli ansatt over en filleting som utseende. Opplever at det er mange fordommer mot mennesker med dreads, men kanskje det er på vei til å forsvinne? Individualitet blir jo ofte verdsatt også. Kommer sikkert helt an på hvem som skal vurdere meg i en ansettelsesprosess når den tid kommer. Men er nysgjerrig på å høre om mange har "negative" svar til meg også. Så keep 'em coming!
Gjest sug lut Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Vær deg, om det innebærer dreads, og sørg for å ha en solid faglig fundering. Det er det eneste som teller i sluttsummen - at du ER lærer, ikke bare har vitnemål som påstår det - at du har noe å lære bort og evnen til å gjøre det, samt evner å balansere omsorg og fasthet.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Tror folk med dreads blir oppfattet som kreativ og litt uredd og nytenkende, og det er jo ikke dumt når man skal ansette en ungdomsskolelærer Uansett er lærermangelen så stor (de ansetter jo t.o.m ufaglærte mange steder) at en jobb blir du nok å få samme hvordan du ser ut.
Magia Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 25. juni 2012 Takk for flere oppløftende svar Jeg vet at det som skrives her inne ikke er representativt for resten av samfunnet, men det er en liten indikator på holdninger der ute. Folk her inne nøler i hvert fall ikke med å skrive negative ting, så da kan det være greit å måle temperaturen her inne før man tar et drastisk valg. Hehe, jada, jeg vet at det bare er hår...
*Yuna* Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Jeg hadde ikke tenkt noe negativt eller mislikt at læreren til mine barn hadde dreads
*Yuna* Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Jeg hadde ikke tenkt noe negativt eller mislikt at læreren til mine barn hadde dreads
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Faren min ansetter lærere. Jeg vet at han er kjent for å stille strenge krav, men at hårfrisyre, tatoveringer og liknende ville hatt null å si (med mindre tatoveringen var et hakekors, da!).
Magia Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 25. juni 2012 Så bra Kanskje det blir dreads på meg i løpet av sommeren. Må bare finne noen som er villig til å tupere håret mitt i 10 timer i strekk eller så først. Hehe
mrsrogaland. Skrevet 25. juni 2012 #12 Skrevet 25. juni 2012 Tenker at det er flott at man er forskjellige. Er du en god lærer, så vil det skinne igjennom, uansett hår
Blabb00 Skrevet 25. juni 2012 #13 Skrevet 25. juni 2012 Det er da vell revnende likegyldig hvordan du ser ut, bare du gjør jobben din godt nok
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #14 Skrevet 25. juni 2012 Ville vært mer bekymret for hvordan i alle dager du skulle blitt kvitt lus enn hvordan du lærte bort matte når jeg så dreads'ene I klassen til den ene sønnen min har det vært lus absolutt hele denne vinteren, ungene smitter hverandre frem og læreren ble også smittet... Godt det er sommerferie nå, håper virkelig alle ungene møter lusefri til høsten.
I scream for icecream! Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 Jeg jobbet i barnehage i min verste "punke"periode, hadde sort hår, masse sminke og gikk bare i sorte klær. Jeg mistenker at noen av foreldrene synes jeg var litt skummel, men jeg opplevde egentlig bare positive holdninger, og fikk ofte høre hvor flink jeg var med barna. Det er jo det som teller! Dessuten er jeg selv veldig for at barna våre skal kunne forholde seg til alle typer mennesker og ikke dømme på bakgrunn av utseendet. Jeg hadde derfor ikke reagert i det hele tatt. Synes forøvrig dreads kan være kjempekult!
Magia Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #17 Skrevet 25. juni 2012 Wow! Virkelig ingen negative svar? Er jeg helt sikkert på DIB? Men så flott da Da bekymrer jeg meg kanskje unødig! Rart hvordan stemmen til mammaen din kan følge deg lenge etter du har blitt selvstendig. Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå