Reddiken Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Ifjor fikk jeg mitt første barn. Da gutten ble lagt til brystet etter fødselen, syntes jeg det gjorde helt hinsides vondt, og det ble ikke bedre etterhvert. Dessverre så kom melka mi litt seint (tok 6 dager), og med en mild depresjon og mye annet jeg ikke orker å utbrodere, så ble det til at han ble flaskebarn etter cirka 2-3 uker. Jeg venter straks mitt andre barn, og vil så veldig gjerne få til denne ammingen (ikke for enhver pris, da), men jeg har friskt i minne hvor vondt det var, og selv nå kan jeg nesten ikke ta på brystvortene uten at jeg krymper meg. Så det jeg egentlig lurer på er om noen har noen tips eller gode råd om det er noe man kan gjøre på forhånd for å herde eller lignende? Det er 10 dager igjen til termin, så jeg vet ikke hvor mye jeg kan gjøre nå som hjelper. Eller er det meningen at det skal gjøre vondt en stund til de blir herdet? Jeg har alltid hatt litt overfølsomme pupper etter at jeg begynte med p-piller i 20-årene, akkurat som om det har forstyrret systemet mitt litt. Gutten min hadde sugeteknikken klar, men han ble bare lei av å sutte uten at det kom noe. Håper noen har noen tips, hvis ikke skal jeg uansett bite tennene sammen og prøve så lenge det går :-)
frøken K Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Jeg har forsåvidt ikke ammet før, men er 28 uker på vei, og fikk anbefalt å bruke Weleda strekkmerkeolje på nipplene for å forberede til amming. Hadde først ganske såre brystvorter, men nå har jeg brukt oljen i noen uker, og de er kjempemyke og ikke vonde i det hele tatt. Håper det er slik når jeg begynner å amme også! Verdt et forsøk ihvertfall! :) Den skal funke ganske fort!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Nei, man kan ikke gjøre noe for å herde brystvortene. Det som er viktig er at babyen har riktig sugeteknikk, da blir du minst mulig sår. Det at det tar lang tid før melka kommer er det vanskelig å gjøre noe med, annet enn å legge babyen mest mulig til. Og når melka kommer er det viktig at du slapper mest mulig av når du skal amme sånn at melka kommer raskest mulig. Når du først har fått melk, så finns det en nesespray som skal hjelpe til med å sette i gang utdrivingen av melka sånn at utålmodige babyer får hjelp. Så er det også sånn at to babyer ikke er like. Min første hadde ingen interesse av å spise i det hele tatt og først et døgn etter fødselen fikk jeg ordentlig hjelp på sykehuset til å legge han til. I tillegg var han slapp, antagelig pga veldig mild gulsot, så det var vanskelig å få han våken nok til å ville spise. I tillegg var jeg uerfaren og sleit med å legge han til riktig og dessuten var jeg ikke vant til babyer, så jeg var nok litt redd for å "dytte" han for mye rundt. Andremann sugde seg fast med ordentlig tak første gang jeg la han til og der hang han til melka kom 1,5døgn etterpå. Hvertfall føltes det sånn for meg... Sår ble jeg da også, men det var pga pumpa jeg brukte for å få ut det verste presset den første dagen melka virkelig kom i store mengder. Be om hjelp på sykehuset så lenge du ligger der og bli der så lenge du har behov/får lov sånn at de kan hjelpe deg lengst mulig. Hvis du trenger mer hjelp etter at du har kommet hjem, så ringer du barselpoliklinikken (som jeg tror er på alle sykehus) og ber om mer hjelp. Og hvis du ikke får det til denne gangen heller, så er det veldig greit å gi tillegg
Turtelduen Skrevet 25. juni 2012 #5 Skrevet 25. juni 2012 Jeg tror de fleste sliter med førstemann. Jeg slet skikkelig. Hxn kavet og skrek masse. Gav opp etter 3.5 mnd. Idag skjønner jeg at det var pga varmen. Hxn er ordentlig varmblodig Men ang brystvortene så har jeg etter 5 stk ennå ikke kommet på noen måte å herde dem. De skal jo ikke bli myke av olje, men hedret (no av det samme som fingertuppene skal etter mye gitarspilling ) Hvertfall, hos meg foregår det sånn: Første dag: amming helt ok! Ikke mye melk men ok til den lille magesekken Andre dag: amming begynner å bli vondt. Men får bare holde ut. De trenger litt til på å herdes. Jeg får som regel en gul seig krem av sykehuset som jeg smører på etter hver gang. Skal hindre sår. Tredje dag: den værste dagen. Puppene er hovne (pga hovne melkekjerteler) og vortene på det mest vonde. Smører og smører med krem. Resten av dagene: smertefullt men vi holder ut. Kanskje etter 5-7 dager begynner det å bli bra Men det er verdt det! Sammenlign det med å gå med høyhælte sko du så gjerne vil ha på dag etter dag. En biter gjerne tennene sammen Går over. Mindre 4 andre barn har vært lette å amme. Teknikken har kommet for hvert barn, og med 4 mann var jeg helt i fred på Barsel, for "dette kunne jeg" Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå