Gjest Jippijajaja Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Hvor varmt har dere vannet når dere blander i mme pulveret? Jeg har kokt vann som jeg fyller på steriliserte flasker. Og som jeg deretter oppbevarer i kjøleskap. Tar ut en flaske og har i pulver. Før jeg varmer ferdig flaske i skål med varmt vann. Men ser anbefalingene fra who er at pulveret skal blandes i ved 70grader. Hva gjør dere andre med flaskebarn?
Glow2011 Skrevet 24. juni 2012 #2 Skrevet 24. juni 2012 Hvor varmt har dere vannet når dere blander i mme pulveret? Jeg har kokt vann som jeg fyller på steriliserte flasker. Og som jeg deretter oppbevarer i kjøleskap. Tar ut en flaske og har i pulver. Før jeg varmer ferdig flaske i skål med varmt vann. Men ser anbefalingene fra who er at pulveret skal blandes i ved 70grader. Hva gjør dere andre med flaskebarn? Jeg koker først vannet i vannkoker, som jeg så har stående. På den har jeg en innstilling på 40 grader. Varmer vannet til det, heller på flasken og så mme pulver i flasken. Da er den helt perfekt på under minuttet. Veldig praktisk da jeg har tvillinger Synes 70 grader hørtes høyt ut. Står 40 grader på NAN pakken....
Gjest Jippijajaja Skrevet 24. juni 2012 #3 Skrevet 24. juni 2012 Det står på who sine sider at det er for å drepe bakterier i mme pulveret. Men jeg syns det virker litt vel hysterisk. Spesielt om man har god håndhygiene.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 Pleier å varme det kokte, avkjølte vannet i mikroen noen sekunder før jeg blandet MME-pulveret i...
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 Da er melken ferdig mye fortere enn om den skal varmes i vannbad:-) Trodde ikke pulveret løste seg så godt opp i kaldt vann?
Gjest Jippijajaja Skrevet 25. juni 2012 #6 Skrevet 25. juni 2012 Det har ikke vært noe problem her. Og er det ikke helt blandet, ser jeg det med en gang.
M+M+baby2012 Skrevet 25. juni 2012 #7 Skrevet 25. juni 2012 jeg har hørt 40 grader ellers kan du drepe andre viktige stoffer i melken, men kaldt vann tror jeg ikke er bra, varm det opp først
OssTre<3 Skrevet 25. juni 2012 #8 Skrevet 25. juni 2012 Har kokt kaldt vann på steril flaske, måler opp ønsket mengde vann i flasken, setter den noen minutter i mikroen til den er ca 37grader, så blander jeg nan. Går superfort:) Mener og ha lest en plass at du ikke skal blande mme ved verken for kaldt eller for varmt..
lillenims Skrevet 25. juni 2012 #9 Skrevet 25. juni 2012 Bakterien det er snakk om kan finnes i mme-pulveret, og har ingenting med håndhygiene å gjøre. Den drepes ved 70 grader, så om man tilbereder pulveret ved under 70 grader (feks 40) er det viktig å bruke blandingen straks, og kaste restene. Derfor skal man ikke blande i kaldt vann og sette i kjøleskap heller - har man pulveret i kaldt vann så må det straks varmes til den temperaturen som står på pakka. Generelt skal man ALLTID tilberede slik det står på den pakken med MME man bruker, fordi det kan variere fra merke til merke hvordan det gjøres. Om den MMEen man brukes skal lages ved 70 grader så er pulveret tilsatt mer feks vitamin c fordi denne vitaminen ødelegges av varme. Lager man den ved 40 C kan det bli for mye av en del næringsstoffer.
bIomstre Skrevet 25. juni 2012 #10 Skrevet 25. juni 2012 Hei! Jeg tok kontakt med mattilsynet for å få svar på dette. De sier man skal følge temperaturanvisningen på pakken. Så lenge man blander ferske måltider hver gang så risikerer man ikke noe bakterievekst (i tilleg til god hygiene og rengjøring av utstyr så klart). Produsentene anbefaler den temperaturen som gjør deres produkt optimalt, så da bør man følge denne (altså varme vannet til rett temp først, deretter tilsette pulver).
Gjest Jippijajaja Skrevet 25. juni 2012 #11 Skrevet 25. juni 2012 Her kastes restene med en gang så det er ingen fare. Står at den må drikkes innen 1 time. Så erstatninga er alltid fersk. Men jeg kan ikke se noen grunn til at den ikke kan blandes kald. Noen barn drikker jo kald / romtemperert mme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå