Gå til innhold

Kan ikke stole på de jeg har oppført som jobbreferanser, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun ene som har sagt ja og som jeg trodde jeg hadde et godt forhold til har videresendt referansejobben til sjefen som selvsagt kommer med en hel masse bugg om meg som person og ansatt, jeg tok dette opp med sjefen da hun ikke klarer være objektiv, men når jeg søker på andre jobber så er jeg ikke god nok for disse.

Referanse nr 2 hadde sagt at jeg var distre og kom ofte for sen på jobb noe som overhodet ikke stemmer, på nesten alle mine arbeidsattester står det at jeg er pålitelig og pliktoppfyllende og at jeg utfører jobben min med stor dyktighet.

Nå stoler jeg dessverre ikke på hverken den ene eller andre, og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg bør gjøre da jeg ikke lenger vil jobbe der jeg er og prøver og komme meg vekk, men det virker som det er mot sin hensikt.

Kanskje jeg bare bør sykemelde meg og fortelle legen at det er en arbeidskonflikt og i mellomtiden søke aktuelle jobber og fortelle de plassene de evnt tar meg inn på intervju at jeg av diverse årsaker ikke kan stole på mine referanser og at jeg heller tilbyr meg og jobbe gratis i f.eks 14 dager så de kan se at jeg både er pliktoppfyllende og lojal?

Fortsetter under...

Skrevet

Litt rart at begge referansene er negative, dersom det stemmer at du er så flink. Er du sikker på at det ikke er noe i det de sier da? Hvilke motiver skulle de evt hatt for å gi deg en dårlig referanse? Spørs om ikke du bør gå litt inn i deg selv gitt.

Forøvrig hadde jeg nok ikke sagt på et jobbintervju at du ikke kan stole på referansene dine. Høres IKKE bra ut.

Skrevet

Du får ikke sykemelding pga konflikter på arbeidsplassen, man må være syk for å få sykemelding og sykepenger... Ta nå heller og grip fatt i situasjonen, snakk med referansene dine - hvorfor sier de slike ting om det ikke er sant? Eller er det kanskje slik at det faktisk ER noe i det og at du trenger å gå litt i deg selv? Om du har referanser fra andre jobber kan du jo bruke dem? Ville vært forsiktig med å si i et intervju at referansene ikke er til å stole på, da ville jeg heller forsøkt å finne andre referanser på arbeidsplassen, f.eks en kollega....

Gjest Miryks
Skrevet

Hm, lærte på skolen at referanser har ikke lov å si slike negative ting, og sette arbeidssøker i et dårlig lys på den måten...?

Skrevet
Hm, lærte på skolen at referanser har ikke lov å si slike negative ting, og sette arbeidssøker i et dårlig lys på den måten...?

Referanser skal jo fortelle sin opplevelse av den ansatte, selvsagt vil det måtte være delvis subjektivt ang hvordan den ansatte utfører jobben sin.. Og om den ansatte ikke gjør en bra jobb har de selvsagt all rett til å fortelle det.. De har ikke lov til å lyge og fortelle usanne ting selvsagt, men om sannheten er at man ikke fungerer i jobben kan de jo fortelle det og begrunne det...

Skrevet

Referansen har selvsagt lov til å si negative ting. Hva er ellers vitsen med å ringe referanser? Noe som imidlertid ikke er lov, er å gi negativ sluttattest (skriftlig).

Annonse

Skrevet

Nå har ikke sjefen heller vært annet enn innom jobben på 9 måneder fordi hun har vært sykemeldt, men jeg har ikke bedt henne om og være referanse. Jeg ønsker meg bare en ny jobb og jeg vet jeg gjør en god jobb for sjefen har sagt jeg var feglig meget dyktig. Hvorfor sender hun meg på kurs for både utvikling etc om jeg er helt udugelig? Jeg trenger nye utfordringer og ikke en arbeidsplass der man føler seg til bry.

å joda man kan være sykemeldt pga mobbing på arbeidsplassen, har en kollega som er utstøtt av sjefen og hun har vært sykemeldt i 7 måneder og de forsøker og få henne omplassert, hun er uglesett av en eller annen grunn hos sjefen. Hvor har du hørt at man ikke kan være sykemeldt pga arbeidskonflikter? Så du mener man skal gå på jobb når man blir syk av det?

HI

Gjest Miryks
Skrevet
Referansen har selvsagt lov til å si negative ting. Hva er ellers vitsen med å ringe referanser? Noe som imidlertid ikke er lov, er å gi negativ sluttattest (skriftlig).

Aha, så klart, jeg som har blandet (o:

Gjest sandyBay1
Skrevet

Ei jeg kjenner - søkte jobb på flere steder m.m og var et skikkelig r..høl å jobbe med. Hu skrev ned noen ref og når de ringte ref - så svarte de at de ikke kunne stille som referanse da de ikke kunne si noe pent om henne!!!

Skrevet
Nå har ikke sjefen heller vært annet enn innom jobben på 9 måneder fordi hun har vært sykemeldt, men jeg har ikke bedt henne om og være referanse. Jeg ønsker meg bare en ny jobb og jeg vet jeg gjør en god jobb for sjefen har sagt jeg var feglig meget dyktig. Hvorfor sender hun meg på kurs for både utvikling etc om jeg er helt udugelig? Jeg trenger nye utfordringer og ikke en arbeidsplass der man føler seg til bry. å joda man kan være sykemeldt pga mobbing på arbeidsplassen, har en kollega som er utstøtt av sjefen og hun har vært sykemeldt i 7 måneder og de forsøker og få henne omplassert, hun er uglesett av en eller annen grunn hos sjefen. Hvor har du hørt at man ikke kan være sykemeldt pga arbeidskonflikter? Så du mener man skal gå på jobb når man blir syk av det? HI

Det er nav og lovverket som bestemmer dette... I folketrygdloven kapittel 8 som omhandler sykepenger står dette:

Konflikter på arbeidsplassen

[Endret 7/98, 3/00]

Fravær som i realiteten har sin årsak i konflikter på arbeidsplassen gir ikke rett til sykepenger. Men også her kan særlige belastninger, eller særlige disposisjoner hos den enkelte, gi tilstander som bør kunne kalles sykdom.

Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden har i kjennelsene nr. 15/92 og 30/91 uttalt følgende:

“I tilfeller der sykmelding kommer som en følge av en arbeidskonflikt, finner nemnda at vurderingen av hvorvidt arbeidsuførheten skyldes sosiale problemer eller arbeidsuførhet på grunn av sykdom må vurderes strengere enn ellers. Lovens krav er at man på grunn av sykdom skal være ute av stand til å utføre arbeid. Når det foreligger en konflikt på arbeidsplassen, er det vanligvis forbundet med sterkt ubehag å møte de personer som er motparter i konflikten. Det vil da være mye som taler for at et fravær i en slik situasjon skyldes dette ubehaget. Vedkommende kan i så fall være fullt ut i stand til å utføre et arbeid, og er således ikke “arbeidsufør på grunn av sykdom.” For at det skal kunne utbetales sykepenger, må det dokumenteres både at det omtalte ubehag har gått over i en tilstand som kan betegnes som sykdom, og at denne sykdommen setter vedkommende ut av stand til å utføre sitt arbeid. Allmenne problemer i forbindelse med konflikter på arbeidsplassen er ikke arbeidsuførhet i folketrygdlovens forstand.”

Man må altså ha blitt syk pga arbeidsplassen, det er ikke nok at man synes det er ubehagelig å være der pga konflikt... Hvorvidt du fyller vilkårene kan bare din egen lege svare på, om du er f.eks deprimert eller har angst pga arbeidsplassen kan det være du kan få sykemelding...

Skrevet

Viss jeg da gjør en så elendig jobb er det jo faktisk veldig merkelig at jeg er en av de som jobber masse overtid, i forrige måned tok jeg 7 ekstra vakter som følge av sykdom bl.personalet.

Jeg vet flere som kunne tenke seg flere overtidsvakter og de kunne også tenke seg og jobbe litt mer overtid, men flere av de blir syke når de har jobbet overtid så det har vel litt og si??

Jeg er sjelden sykemeldt og har lavt fravær i forhold til mange jeg jobber sammens med. Men da er jeg vel et rasshøl som ikke fortjener og få noe ny jobb, men jeg har faktisk tenkt og sykemelde meg snart og da kommer jeg ikke tilbake på flere måneder bare for og ha det sagt! Trenger pause fra plassen!

Skrevet

Da har du et problem. Jeg ville aldri i verden ha ansatt en som hadde to referanser som snakket negativt om henne. Da ville jeg tenkt - når de to hun selv har oppgitt sier dette, hva sier alle andre da? Problemet med referanser er jo gjerne det; man oppgir dem som sier noe positivt.

Tror din beste sjanse er å snakke med sjefen din. Si at du ønsker deg vekk, at du har hørt at hun ikke er fornøyd og at du ønsker å forbedre deg. Be om hjelp til å skriftliggjøre det du bør endre. Da vil du kanskje få gode referanser om en stund, hvis ikke kan du i hvert fall vise frem at du selv har tatt initiativ til å skriftliggjøre en forbedringsplan.

Skrevet

Det er merkelig at to referanser uavhengig av hverandre gir deg dårlige referanser hvis du virkelig er så dyktig.

Så noe må det være, det kan jo hende du er flink i jobben men at du ikke er noe særlig å samarbeide med - ikke vet jeg...

Jeg har selv hatt personalansvar i mange år og har derfor også rett som det er blitt bedt om å være referanse.

Når noen ringer meg da så er jeg dønn ærlig, jeg prøver naturligvis å si så mye positivt jeg kan, men samtidig vil ikke jeg være den som har anbefalt noen til en jobb dersom jeg innerst inne vet at denne personen ikke er en jeg selv ville ansatt igjen.

Annonse

Skrevet

Hvis det er noe som helst sjanse for at du greier å fortsette der du er inntil videre så anbefaler jeg deg ikke å slutte i jobben eller sykemelde deg - da risikerer du at det blir enda vanskeligere for deg å få en ny jobb! Enda verre enn om du "bare" har dumme referanser. Hvis du i tillegg er sykemeldt så forverrer du faktisk din egen jobbsøkesituasjon ganske dramatisk, så ikke gjør det om du ikke absolutt ikke må!

Og til de som ber HI om å gå i seg selv fordi det kan være noe i det negative som referansene har sagt om henne..... vel, det finnes faktisk folk som er så j...lige at de gir dårlige referanser uten spesiell grunn! Jeg har vært borti det samme en gang. Ingen hadde noe annet å si om den jobben jeg hadde gjort der enn positive ting. Likevel har personen valgt å gi meg så dårlig referanse når fremtidige arb.givere har tatt kontakt at jeg ikke har fått jobb, ikke når jeg har vært eneste søker og ikke når jeg har vært best kvalifiserte søker. Motivet til ref. kan jeg bare spekulere i - trolig så ønsket denne personen å forsøke å fortsatt kontrollere meg (jeg hadde stilt opp kjempemye gratis og alltid stilt opp på alle måter, fordi jeg trodde det kom meg til nytte også, og jeg tror denne personen på en syk måte vil tvinge meg tilbake fordi det gagner denne personen).

Det er greit å spørre om det kan være en grunn til det - av og til kan det jo være det. Men her har HI forklart at det er det motsatte hun alltid har fått høre fra referansene. Av og til er det dessverre folk som føler glede ved å utnytte enhver liten "maktposisjon" de måtte ha over andre. Da må man bare prøve å heve seg over det og gjøre det beste ut av situasjonen. Og det er mye enklere å søke en jobb når man er i jobb enn når man har gått sykemeldt eller arbeidsledig en stund - da har man så mye mer man må "bevise" for en evt fremtidig arb.giver.

Lykke til, HI!

Skrevet

Joda du over her du har helt rett, men nå har jeg jobbet her i snart 5 år og jeg holder på og bli gal! Jeg vil ha nye utfordringer og dersom veien er og jobbe gratis en måned et sted så gjør jeg gjerne det! De må da selvsagt forsikre meg slik at dersom det skjer en ulykke på jobb så har jeg diverse rettigheter. Jeg forsøker jo tross alt gjøre noe for og komme meg ut av denne situasjonen, det som har slått meg også er at jeg burde forsøke og bli gravid for da kan jeg jo bli sykemeldt pga graviditeten og etterpå går jeg jo ut i permisjon og da kan jeg risikere og bli borte i nærmere 2 år! Er medlem i fagforening og de gjør lite og ingenting:(

Har forsøkt og snakke med enhetsleder, men vedkommende er bare intressert i og støtte min leder.

Vi har fremdeles høyt sykefravær og det hjelper jo ikke på at sjefen kun er sporadisk innom for og sjekke klimaet! I fjor hadde vi 36% sykefravær og da kom nav inn i bildet. Nå er det vel nede på 21%, men fremdeles altfor høyt:(

HI

Skrevet

Jeg har vært referanse for flere annsatte. De færreste har vært perfekte selv om de har gjort en ok jobb. Da forteller jeg selvfølgelig både det positive og det negative. I den situasjonen er min lojalitet til den som ringer og ber om referanser. Vedkommende skal få vite hvordan jeg oppfatter personen på godt og vondt.

Når jeg annsetter folk ser jeg det heller ikke som udelt positivt om en refferanse er for god og ikke har noe negativt å si. Da blir jeg mistenksom.

Skrevet

Og du, som skriver at du vurderer å bli gravid, for da kan du sykmelde deg (når ble graviditet en sykdom??), stusser over at dere har høyt sykefravær? Du gjør vel ditt for å bidra der tenker jeg...

Gjest overlord
Skrevet

Du har to negative referanser. Du tar ikke konstruktiv kritikk (som her hvor du får gode råd om å ta opp med leder hva du bør/kan forandre på).

Du vurderer å lyve for legen for å få en sykemelding du ikke har rett på. Du skriver selv du vil jobbe gratis 14 dager/en mnd for å vise at du er lojal, men du viser ingen lojalitet ovenfor nåværende arb.giver. Ergo fremstår du ikke som en lojal arb.taker.

Nå vet jeg ikke mer om situasjonen enn det du skriver og det jeg leser mellom linjene, men utfra det jeg leser vil jeg råde deg til å ta deg selv i nakken og gjøre en riktig god jobb fremover. Utsett jobbsøkingen til du vet du får gode referanser.

Referanser betyr svært mye for dine fremtidige jobbmuligheter.

Skrevet

Kan du ikke bare oppgi noen andre referanser da, du som er så dyktig har helt sikkert mange å velge blant?

Skrevet

Joda jeg tar konstruktiv kritikk, men jeg er oppgitt og da kan vel hvem som helst bli rådløse når ikke noe fungerer?

Dersom jeg gjør en så elendig jobb hvorfor blir jeg ikke sagt opp? Er vel ikke oppsigelsesvern dersom jeg ikke kan utføre jobben min? Flere brukere sier de gruer seg til jeg tar ferie fordi da kommer det flere ukjente vikarer inn, hadde jeg kunne bruke brukerne jeg er hos til referanse hadde jeg glatt gjort det. Noen har privat hjemmeomsorg og jeg lurer faktisk på og begynne og jobbe der, har blitt innkalt til intervju 2 ganger, men siden jeg ikke fikk noen konkrete lovnader om f.eks 75% stilling så fant jeg det vanskelig og si opp min jobb.

Hadde en fantastisk referanse, men hun døde i fjor av kreft og hun sa både det som var positivt og negativt, dette vet jeg fordi jeg var på et intervju der de ringte henne mens jeg var på intervju og fikk høre samtalen over telefon.

Dessverre nådde jeg ikke opp til denne stillingen da vedkommende som fikk den hadde 7 års mer ansienitet enn meg.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...