Gå til innhold

Ferskforsøk vs. fryseforsøk....

Anbefalte innlegg

Gjest Løvemusene

Hei jenter!

Er det sant at sjansen for å lykkes er litt større ved fryseforsøk hvis egget først overlever tining? Har lest det noen steder at da har kroppen vært mindre utsatt for hormoner på forhånd osv, og at det spiller inn.

Andre ting? Hva er deres erfaringer?

Fortsetter under...

Gjest usababy

Jeg vet ikke, men har lurt på det samme. Først tenkte jeg at ferskforsøk må være det beste, men så hører jeg flere sier det motsatte.

Jeg har tenkt at det kanskje er fordi at dersom eggene er så sterke at de overlever opptining, så har de større sjans for å overleve videre og feste seg. Men det er bare synsing og hva jeg tenker...

Kanskje noen vet sikkert...?

Jeg har alltid hørt at det er større prosent sjanse for å lykkes ved fersk forsøk, og at det begrunnes med at egget er ferskt og de får plukket det beste av de beste. Samtidig fikk jeg høre under mitt forrige forsøk (fryseforsøk i naturlig syklus) at det er en fordel at kroppen får jobbe på egenhånd, at alt foregår naturlig.

Jeg for min del har lykkes på 2 av 3 ferskforsøk og 1 av 3 fryseforsøk.

Hei jenter! Er det sant at sjansen for å lykkes er litt større ved fryseforsøk hvis egget først overlever tining? Har lest det noen steder at da har kroppen vært mindre utsatt for hormoner på forhånd osv, og at det spiller inn. Andre ting? Hva er deres erfaringer?

Føler med deg, verden føles urettferdig ved negative tester etter alt man har vært igjennom.

Det er ikke helt riktig at man har større sjanse ved fryseforsøk. Dette fordi de alltid setter inn det/de beste embryoene i fersk forsøket.Sannsynligheten for gravidtet kan derfor være noe redusert i et fryseforsøk.

I tillegg er det to forskjellige metoder som brukes. En er styrt syklus med Progynova og Crinone som hjelpemidler. Den andre er naturlig syklus uten medisiner.

Jeg vil råde deg til å ikke tenke så mye på dette men heller fokusere på hvor heldig du er som har fått fryseembryoer som gir bonusforsøk. Embryoer på frys vil si du har god eggkvalitet som gir deg mulighet til å oppnå ønskedrømmen deres.

Har selv prøvd styrt og naturlig syklus. Første fryseforsøk var en styrt syklus (ble dårlig av progynovaen (det er ikke normalt) og ble gravid (men mistet men det har mest sannsylig ikke noe med selve forsøket å gjøre)

Andre fryseforsøk var i naturlig syklus da jeg ikke tålte medisinen. Resultat, ikke gravid.

Statistisk sett er det flere som lykkes i en styrt syklus enn i naturlig syklus da timing er veldig viktig i fryseforsøk. Skulle jeg valgt hadde styrt syklus vært mitt første valg.

Det er jakten på gullegget som er viktig i denne IVF-prosessen ikke om det er et fersk eller fryseforsøk.

Lykke til videre

det er mange som blir gravide på fryseforsøk Løvemusen:) jeg forstår fullstendig at du er knust nå, jeg har vært der selv. men du er heldig som har fryseegg, forsøkene flyr fort unna uten og sjansene dine øker uansett fordi du har flere forsøk å ta av:)

håper spiren sitter denne gangen, lykke til :)

Annonse

Gjest Løvemusene

Tusen takk for svar alle sammen!

Godt å vite at det fortsatt er muligheter. Var vondt å tenke at vi setter inn et og et fryseegg med små muligheter for å lykkes, men da er sjansen der!

Ikke lett det her nei. Tusen takk for støtten <3

Fikk høre at vis egget tines opp bra så er de like stor sjanse med frys som fersk. Men selvsagt kan de være en teori at fryse egg er sterkere fordi di klarte opptiningen, men berre de er en påkjenning på egget. Så de e ganske uvisst:) lar de være opp til sykehuset og prøver de eg kan hehe

Gjest Løvemusene

Skal ringe sykehuset nå i formiddag, er jeg heldig får jeg fryseinnsett første uken i august. Er jeg virkelig uheldig blir det oktober. Gruer meg til å ringe nå... :(

Jeg har litt trua på de frosne embryoene mine altså.... håper det ene overlever... helst begge :)

Jeg har blitt gravid etter begge ivf.forsøkene, hadde også en del fryseforsøk mellom de to, 6 egg på frys, men ble ikke noe an de. Så for min del er det ferskforsøk som gjelder.

Men kjenner 2 stykker som har kun hatt 1 og 2 egg på frys og blitt gravid med de ;-)

Endret av dollypopp

Annonse

På sykehuset sa de at det er litt større sjanse for å lykkes på fersk, men selv har jeg alltid hatt tro på fryseforsøk, kroppen min går jo helt bananas på disse hormonene. Men nå har jeg aldri hatt fryseforsøk da, men det blir nok det en gang, har 4 på frys denne gangen! :)

Jeg føler at sjangsene var bedre ved frysforsøk. Har hatt ett ferskt forsøk som var negativtt, og så ble vi gravide på første frysforsøk. For min del var kroppen utslitt og herja etter all medisineringen ved ferskforsøket. Mens med fryseforsøket så hadde medisineringen vært mye snillere mot kroppen, følte meg fin og opplagt. Tror det var godt miljø for embryoet :) Tenker at embryoet som hade vært frosset og herjet fant en varm trygg havn og klorte seg fast. Så personlig holder jeg en knapp på fryseforsøk. Forskjellene på formen min i forkant av de to forsøkene var som natt og dag. Tror det har litt og si at man ikke en helt på felgen når man har innsett.

I følge tallene fra sykehusene er det ca 30% sjanse for å bli gravid på ferskforsøk

og ca 20-25% sjanse på fryseforsøk.

Selv har jeg blitt gravid på en av hver.

Førstemann på ferskforsøk i 2009 og er nå gravid med nr 2 etter fryseforsøk i naturlig syklus.

Har hatt to fryseforsøk i stimulert syklus tidligere uten suksess.

Jeg har hatt et fersk forsøk og 4 frys, blitt gravid på 2 frys, en abort og en velskapt gutt:-) Og ble gravid på ferskforsøket og, enda en perfekt gutt. Skal ha mine siste fryseegg på søskenforsøk til høsten en gang og må si jeg er spent:-) Vet om mange som har blitt gravid med frys.

Hei løvemusen,

Jeg fikk høre at det er 30% sjanse på fersk og 20% på frys. Men det er jo bare statistikk. Jeg ble gravid men mistet på mitt første ferskforsøk. Har deretter hatt 2 negative fryseforsøk og er på gang med mitt siste fryseforsøk på dette uttaket denne uken.

Vi får følge hverandre her på forum. En dag skal det gå!

Klem!

Jeg har hatt to positive på fersk og et neg frys. MEN på St.Olav sa de at behandlingen på fryseforsøk nå er så gode at de nesten er 50/50. Har vært større prosent på fersk tidligere, men holder på å jevne seg ut nå, sa de.

En to og tre, jeg fatter ikke hvor sterk du må være for å takle det du har vært igjennom :o

Hei Løvemusen:-)

Jeg vet ikke om jeg er sterk... Torsdag var jeg helt knust jeg også, og fredag formiddag gråt jeg ved hver anledning det ble meg påmint. Jeg gikk en lang og rask tur med en venninne for å få av meg litt frustrasjon, det hjalp litt. Etterpå var jeg på ul, og følte da noe skjer videre. Får mer utredning og klexane ved neste forsøk siden jeg har hatt flere SA, det hjelper litt å ha en ny plan videre også. Vi er så heldige og har to gull, og det skal selvfølgelig ikke glemme. Vi må bare prøve å fokusere på å få en god ferie og en god opplevelse med dem vi har..:-) Egentlig har det gått overraskende bra, selv om jeg får bølger skyllende over meg innimellom.

Er redd jeg får en knekk senere uansett når det nærmer seg nytt forsøk... Siste 2 vi har på frys og vi har i utgangspuntet blitt enige om å ikke gå videre på nytt ferskforsøk. Kommer nok til å være livredd for at det ikke skal lykkes. Var også veldig dårlig av medisinene i forhold til forsøket nå, ble derfor sykemeldt, og kjenner litt på den, men det er selvsagt en liten pris å betale oppi alt... Gruer meg, så jeg er nok ikke så sterk når alt kommer til alt...

Men jeg håper sommeren gjør oss godt, Løvemusen, og at kroppene våre er superklare til å ruge i vei i 9 mnd når vi kommer fra ferie:-) <3

Jeg har hatt et fersk forsøk og 4 frys, blitt gravid på 2 frys, en abort og en velskapt gutt:-) Og ble gravid på ferskforsøket og, enda en perfekt gutt. Skal ha mine siste fryseegg på søskenforsøk til høsten en gang og må si jeg er spent:-) Vet om mange som har blitt gravid med frys.

Vittig! Ser ut som vår historie er ganske lik "anonym bruker". Fikk også 1. mann i 2009 på fersk forsøk. Nå gravid m Nr 2 etter fryseforsøk i naturlig syklus. D var etter jeg egentlig hadde mistet troen på frys etter 2 mislykkede fryseforsøk i styrt syklus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...