Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #1 Skrevet 24. juni 2012 Jeg har planer om å lage kake til sønnen min som jeg skal pynte med sukkerpasta. Jeg har tenkt å kjøpe ferdig, men hvor får man kjøpt det? Jeg har ikke sett det på jernia i nærheten her, så det er ikke noe alternativ. Er det noen som vet om noe sted jeg kan bestille det fra og få det før helgen? Jeg har aldri pyntet med sukkerpasta før, men har forstått at det ikke er en fordel at kaka er alt for bløt. Sjokoladekaka jeg har oppskrift på er veldig bløt, så jeg lurer også på om noen har en oppskrift på en god sjokoladekake det egner seg å pynte med sukkerpasta.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #4 Skrevet 24. juni 2012 Jeg kjøpte på panduro. Takk for svar. Jeg skal egentlig ikke i nærheten av Panduro, men hvis ikke noen andre har noe annet forslag, så må jeg ta turen innom likevel
Flate pupper Skrevet 24. juni 2012 #5 Skrevet 24. juni 2012 Her jeg bor får man Dr. Oetker sukkerpasta på supermarkedet, ellers kan du få det fra Panduro og det kan bestilles i post. Vil tro Cacas også selger dette, men vet ikke hvor lang leveringstid de har. Men det er faktisk lettest å arbeide med sukkerpasta du lager selv, og det er ikke vanskelig. Det er bare å google så finner du en oppskrift. Hvis kaken din er myk så kan det lønne seg å fryse den før du legger på smørkrem og sukkerpasta. Bare husk å beregne nok tid til at den tiner igjen..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #6 Skrevet 24. juni 2012 Sukkerpasta er så søtt at kaka ikke blir god med den pynten. Det kan se fint ut, men smaker ikke godt. Du kan derfor satse på en veldig liten kake.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #7 Skrevet 24. juni 2012 Her jeg bor får man Dr. Oetker sukkerpasta på supermarkedet, ellers kan du få det fra Panduro og det kan bestilles i post. Vil tro Cacas også selger dette, men vet ikke hvor lang leveringstid de har. Men det er faktisk lettest å arbeide med sukkerpasta du lager selv, og det er ikke vanskelig. Det er bare å google så finner du en oppskrift. Hvis kaken din er myk så kan det lønne seg å fryse den før du legger på smørkrem og sukkerpasta. Bare husk å beregne nok tid til at den tiner igjen.. Takk for tips. Jeg er litt skeptisk til å lage det selv når jeg aldri har jobbet med det tidligere. Syns det er vanskelig å vite akkurat når konsistensen er riktig feks, så jeg tenker at jeg kjøper denne gangen og så kan jeg heller lage selv hvis det blir en neste gang Tipset med å fryse kaka var også lurt, da kan jeg jo til og med lage kaka ganske snart å slippe det rett før bursdagen.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #8 Skrevet 24. juni 2012 Sukkerpasta er så søtt at kaka ikke blir god med den pynten. Det kan se fint ut, men smaker ikke godt. Du kan derfor satse på en veldig liten kake. Det er helt lovlig å la sukkerpastaen ligge igjen, man må ikke spise den selvom kaka er pyntet med den.
Flate pupper Skrevet 24. juni 2012 #9 Skrevet 24. juni 2012 Sukkerpasta er så søtt at kaka ikke blir god med den pynten. Det kan se fint ut, men smaker ikke godt. Du kan derfor satse på en veldig liten kake. Det er jo helt avhengig av hvor tykt man kjevler ut pastaen. Bruker man bakeri-standard så er jeg enig at det blir altfor søtt, men det styrer man enkelt selv.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #10 Skrevet 24. juni 2012 Synes det smaker mye bedre med marshmellows fontant jeg da, enklere å jobbe med også, superlett å lage selv... Men ingen av delene blir veldig søtt om du har vanlig tykkelse sjokoladekake, et tynt lag sjokoladekrem og et tynt lag mmf eller sukkerpasta. Det blir faktisk godt om du ikke overdriver.
Flate pupper Skrevet 24. juni 2012 #11 Skrevet 24. juni 2012 Synes det smaker mye bedre med marshmellows fontant jeg da, enklere å jobbe med også, superlett å lage selv... Men ingen av delene blir veldig søtt om du har vanlig tykkelse sjokoladekake, et tynt lag sjokoladekrem og et tynt lag mmf eller sukkerpasta. Det blir faktisk godt om du ikke overdriver. Jeg har faktisk, som ihuga baker, aldri forsøkt meg på mmf igjen etter at den første gangen bare ble noe griseri. Vil du dele oppskriften din og evt. tips til hvordan man gjør det enkelt?
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 24. juni 2012 #12 Skrevet 24. juni 2012 Jeg synes det beste er å bruke marshmallowfondant, det er lett å lage selv, og det blir definitivt billigst. Hvis du skal trekke en kake med sp trenger du ganske mye for at det skal bli pent. Dessuten smaker mmf bedre (synes jeg). Google, så finner du oppskrift. Ellers kan du bl.a. kjøpe sukkerpasta på www.kakeboksen.no eller dr oetker på Meny (de selger små bokser), traktøren har hatt det også. Bor du i Oslo, kan du kjøpe det på Cacas i Kongens gt. Søk etter Annas sjokoladekake på www.kakefesten.no, den er kjempefin sammen med sukkerpasta.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #13 Skrevet 24. juni 2012 Jeg kom på at mannen jobber ikke så langt fra en Pandurobutikk, så han har fått i oppdrag å gå innom der i morgen å kjøpe med sukkerpasta for meg, så prøver jeg det nå og så gjør jeg heller et forsøk på mmf senere. Og når det gjelder kakestørrelse, så skal den holde til ganske mange personer, så en veldig liten kake blir det ikke.
Kakeboksen Skrevet 25. juni 2012 #14 Skrevet 25. juni 2012 (endret) Ungene mine rynket nesa for de fleste ferdige fondant sortene men de elsker Funcakes sin rolfondant. Den finnes med vanilla og marshmallow smak. Når jeg jobber med den må jeg holde mann og barn unna hihi. Hjemmelaget pasta har jeg veldig dårlig erfaring med. Kan aldri stole helt på om det lykkes (sånn var det hos meg). Fant raskt ut at tid også er penger hehe. Har brukt Funcakes sin fondant lenge nå og er kjempe fornøyd. Hvis du blander inn litt cmc/tylose så blir den en kjempe bra blomsterpasta og modelleringspasta. Så bruksområde er stor. Du får kjøpt disse produktene her http://www.kakeboksen.no/index.php?page=shop.browse&category_id=125&option=com_virtuemart&Itemid=61 Endret 25. juni 2012 av Kakeboksen
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 Her jeg bor får man Dr. Oetker sukkerpasta på supermarkedet, ellers kan du få det fra Panduro og det kan bestilles i post. Vil tro Cacas også selger dette, men vet ikke hvor lang leveringstid de har. Men det er faktisk lettest å arbeide med sukkerpasta du lager selv, og det er ikke vanskelig. Det er bare å google så finner du en oppskrift. Hvis kaken din er myk så kan det lønne seg å fryse den før du legger på smørkrem og sukkerpasta. Bare husk å beregne nok tid til at den tiner igjen.. Takk for tips. Jeg er litt skeptisk til å lage det selv når jeg aldri har jobbet med det tidligere. Syns det er vanskelig å vite akkurat når konsistensen er riktig feks, så jeg tenker at jeg kjøper denne gangen og så kan jeg heller lage selv hvis det blir en neste gang Tipset med å fryse kaka var også lurt, da kan jeg jo til og med lage kaka ganske snart å slippe det rett før bursdagen. Jeg bruker denne oppskriften http://www.kakeverde...low_fondant.htm Det blir ikke grisete i det hele tatt synes jeg. Bruker en litt stor plastbolle, har i marshmallow og vann, setter i microen. Tar ut av microen, tilsetter 2 spp smeltet delfiafett og rører rundt, har oppi melis, litt og litt mens jeg rører med en skje. Skal jeg ha samme farge på alt har jeg farge i mens det er flytende. Når det blir så tykt at det ikke går å røre med skjeen lenger heller jeg klumpen på benken og knar inn resten av melisen. Legger den i kjøleskapet så den blir litt kaldere før jeg kjevler den ut. Jo kaldere den er jo hardere blir den da, så om den har ligget lenge i kjøleskapet må du kna den litt myk før du kjevler. Har fått masse skryt for denne, blir veldig godt. Lager gjerne en sjokoladekake i langpanne og skjærer den til så det blir et 2D bilde av hva nå barna måtte ønske, f.eks hodet til Hello Kitty. Har på et tynt lag med sjokoladekrem og så et lag mmf. Er gjerne foreldrene som spiser mest av denne kaken og mange spør etter oppskriften Veldig enkel måte å lage en kake ungene blir hysterisk glad for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå