Gå til innhold

Hvis et av barna dine har ADHD, hvor stor sjanse er det for at andre søsken også får det?også

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sannsyligheten er jo tilstedet,da adhd stort sett kommer av arv.Kun ca 8% har fått det pga rus hos mor og ca 2% får av ikke-åpenbare grunner. (Arrester meg om tallene er feil :-) ) Om en av foreldrene har adhd,så varierer tallene fra 25-75% sjanse til at barna får det.

At du er sliten forstår jeg veldig godt,men hvorfor er du mislykket?

Jeg har selv adhd og har en datter som mest sannsylig her det. Og det er slitsomt å leve med det,og jeg skulle mange ganger ønske jeg var "normal",men vet du hva?Når man godtar at man har diagnosen og lærer seg hva som er rett for akkurat deg og din familie,så er det egentlig helt greit å ha diagnosen :-)

Det gjelder å finne rette løsninger som passer for dere,og (nå snakker jeg om min egen erfaring som voksen med adhd) og det er å kjenne sine egne begrensninger,være ærlig om diagnosen til de som har behov for å kjenne til den.Som arb.plass evt skole.

Jeg vet at jeg ikke kan fordøye for mye info på en gang,jeg vet at jeg glemmer endel,jeg mister konsentrasjonen lett,jeg blir også fort utålmodig osv.

Dette vet de rundt meg som trenger å vite det,og min hverdag er blitt mye lettere :-)

Jeg vet ikke om dette ga så mye mening (da jeg lett forsvinner vekk fra det jeg egentlig skulle fram til),men jeg prøver å si at man ikke er mislykket bare pga en adhd-diagnose :-)

• 10 måneder senere...

ADHD er den mest arvelig lidelsen vi kjenner til. For å sette det i perspektiv; hvor høy du blir har en arvelighet på 0.9 (av 1.0). ADHD har en arvelighet på 0.8. Dette er ca. 3 ganger så arvelig sammenlignet med de andre, vanligste psykiske lidelsene.

Det skulle nesten vært standard rutine å sjekke nærmeste familie om f.eks barnet får diagnosen. - Og det har jo blitt vanligere nå at behandlere tipser foreldre om å få seg sjekket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...