Gå til innhold

Farlig for baby med betent tannkjøtt rundt visdomstann?

Anbefalte innlegg

Har hatt det 3-4 dager,og har håpet at nettene skulle få det hele til å roe seg, men den gang ei :(

Nå klarer jeg nesten ikke gape, spise eller drikke. Det gjør vondt i øret og nedover halsen. Det er tannkjøttet rundt visdomstannen nede på v side som er problemet, det har brettet seg over på en måte.

Bare lurer på om det er farlig for baby på noen måte? Prøver alt jeg kan å holde ut til i morgen da jeg har ekstrem tannlegeskrekk, og det bare er 1 tannlege i hele verden jeg stoler på.

Måtte ty til en ibux før jeg la meg i går, ellers prøver jeg å unngå det også, men smertene blir bare verre og verre. :-/

Kan man i det hele tatt gå på antibiotika når man er gravid? Røntgen vet jeg han ikke vil ta, da jeg skulle ha vært hos tannlegen for noe annet, men ble fort gravid igjen. Og kan man trekke jævelskapen med en gang, eller må jeg evt gå på en kur først?

Får man dekket noe når man er gravid? Ser at noen kun betaler egenandel hos sykehustannleger/kjeveortoped..? Koster jo skjorta å kvitte seg med tanna :(

Har også lest at kanel kan hjelpe mot smertene? Legger man det på tannkjøttet da eller? Andre råd mottas med takk :)

Fortsetter under...

Har ikke peil på dette. Men, jeg har akkurat vært hos tannlegen med samme problem, men MYE mindre. Har bare fått betennelse i tannkjøttet rundt tanna. Var hos tannlegen, hun ga meg et tips til noe jeg kunne kjøpe reseptfritt på apoteket. Nå husker jeg ikke hva det heter. men, det er noe "antibakterielt" med tanke på om det skulle være noen matresterer etc sittende fast.

Bilde kan man ta hos tannlegen om d er nødvendig. Bare informer tannlegen din om d, så dekker hun til magen din godt. Ei vennine hadde veldig tannverk, og da sa tannlegen at d er jo ikke noe godt for babyen når mor skal gå rundt og ha d så vondt heller. Så d ville æ ikke vært noe redd for :)

Fins et munnskyllevann som du kan kjøpe på apoteket som er bra for tannkjøttbetennelse. Er og et munnskyllevann (en annen type) som man bør ta hver dag under svangerskapet pga økt risiko for tannkjøttbetennelse under graviditeten.

Ibux skal man IKKE ta under graviditet, men det finnes antibiotika som er ok. Betennelsen maa bli helt borte foer tannen evnt kan trekkes. Det antibakterielle munnskyllevannet folk nevner her hjelper, men jeg mener aa huske at det ikke skal brukes under graviditet, men mulig det finnes flere typer.

Var igjennom det samme selv for noen mnd siden (men jeg er ikke gravid enda da), haaper det order seg raskt for deg, er ikke noe godt aa gaa slik!

Jeg hadde en stygg betennelse i tannkjøttet rundt den ene visdomstanna da jeg var ca 15 uker på vei. Hadde da så vondt at jeg ikke kunne tygge på den siden i munnen, slet med å sove og generelt mye ubehag. Det begynte da jeg var rundt 10 uker på vei og jeg prøvde Corsydyll (antibakteriellt munnskyllevann) i en uke før jeg ringte tannlegen, for det bare økte på. Brukte litt paracet, men holdt meg langt borte fra Ibuxen.

Da jeg kom til tannlegen sa jeg at jeg var gravid, hun sa da at så lenge jeg var over 12 uker var hun ikke redd for å ta røntgen. Men hun dekket magen min litt ekstra. Noe hun sa, som jeg ikke var klar over, var at du får mer stråling av å stå på Galhøgpiggen eller fly enn du får av røntgen hos tannlegen. Etter røntgen så hun inn i munne min. Da utbrøt hun: "Denne tanna må ut, før jeg må gi deg 3 uker antibiotika i forkant." Så jeg fikk trukket tanna, men uten den spesialbedøvelsen jeg trenger, kunne kun få den vanlige (den vanlige virker litt dårlig på meg). Det gikk veldig bra. Jeg gikk ut derifra med litt verk, litt blod i munnen (gikk faktisk 2 timer før jeg sluttet å blø ordentlig) og en visdomstann mindre. På kontrolltimen jeg fikk en uke etterpå var betennelsen så og si borte og tannlegen mente at dette så mye bedre ut. Faktisk sa hun det at en kraftig betennelse i tannkjøttet, kan gå i røttene og da er det mye verre. Så jeg er glad jeg fikk trukket. Nå 8 uker etterpå er det helt godt og jeg er sjeleglad for at jeg fikk gjort noe med smertene!

Takk for svar!

Jeg har holdt ut dagen, ha vært litt bedre til tider også, men kommer nok ikke unna tannlegen i morgen :(

Da er jeg forberedt på at det ikke blir trekking i morgen, bare start på kur ;)

Og så er det bare å grue seg til den er ferdig ;)

Jeg har hørt at paracet skal man ikke ta pga man kan skade guttefostre, men at ibux er ok. Ahhh, det er så mye forskjellig?!

Da får jeg håper jeg kommer fort inn til tannlegen i morgen 8-)

Annonse

Jeg spurte både tannlegen, jordmor og legen min hva jeg kan ta i svangerskapet.

Alle er enige om at paracet er så og si risikofritt, men at det har begynt å snakkes om sammenhenger mellom paracetbruk i svangerskapet og fare for ADHD, Tourettes og lignende. Men da var det snakk om mer enn to-tre paracet, heller to-tre paracet hver dag i lenger tid.

Når det gjelder Ibux, Naproxen og lignede produkter med ibuprofen som virkemiddel så var de litt ueninge. Jordmoren sier jeg ikke skal ta det i det hele tatt. Legen mener at det i 2.trim ikke er så skadelig, mens en skal passe seg veldig i 3.trim pga fare for fortidlig fødsel +++ Tannlegen mente at en kunne bruke Ibux i små mengder, f.eks. etter tanntrekking i 1. og 2. trim - men hun ville aldri gitt den anbefalingen til noen i 3.trim. Så her er de nok ikke helt enige. Men forsiktighet må utvises ved bruk av Ibux er de to siste i alle fall enige om. (For min del er Ibux totalt uaktuelt pga magetrøbbel, men jeg spurte de bare for gøy)

Vet at en på føden i Stavanger i alle fall bli anbefalt å ta Paracet om riene ikke er så sterke, eller kommer jevnlig, at en tur til føden er nødvendig.

Men jeg er skeptisk til alle legemiddler alltid. Men må man så må man...... Lykke til hos tannlegen!

Gjest Kira med en av hver

Jeg har hatt mye tannverk under begge mine graviditeter.

Nå siste gangen måtte jeg på tannlegevakten (på 1.juledag av alle ting!), og der tok de røtgen av meg uten blyforkle. De hadde det rett og slett ikke, men måtte finne ut hvor jeg hadde vondt. Og babyen klarte seg helt fint gjennom dette.

Ble i tillegg satt på antibiotikakur.

Når det kommer til smertestillende, så skal man selvsagt forsøke å begrense det i svangerskapet. Paracet er stort sett det eneste man burde ta. Når det kommer til Ibux, så skal det unngås de siste 3 mnd av svangerskapet.

Lykke til hos tannlegen i morgen. Tannverk er noe herk!

Takk for svar!

Tok en paracet i går for sikkerhetsskyld, måtte bare for å få sove :-/ må holde ut enda en dag, for tannlegen var bortreist!! :( begynner å bli rimelig sulten nå, så får kjøpe meg noe suppe i dag .

Det er heldigvis ikke sånn vanlig tannverk, men i kjøttet rundt. Og opp i øret og ned i halsen. Paracetbruken blir det foråpentligvis bare til i morgen, då får jeg sikkert kur. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...