Gå til innhold

Hva tenker dere om folk uten utdannelse?

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen fordommer mot folk uten utdannelse, selvfølgelig ikke. Mange rundt meg, uten fullført vgs., har bedre jobber enn det jeg har. Man kom langt med personlige egenskaper og jobberfarin, men det har endret seg de siste tiår, ikke like enkelt å klatre, så jeg håper virkelig mine barn tar en utdannelse!

Fortsetter under...

• 3 måneder senere...

Jeg er 30 år, har ingen utdannelse, men har mange års arbeidserfaring i helsesektoren og trives med det!

Kan ikkje si at eg føler meg noe særlig usmart eller "dum" for det.

Skal i en annen retning om ikkje så lenge, da og uten noen form for utdannelse. Noen steder fungerer kurs ganske bra også.

Her tenker eg at selve mennesket (personlighet/væremåte har mye å si, ikkje bare fokus på ka en har på papiret.

Vel er det sikkert bra med mange år på skolebenken, men personlighet og livserfaring har utrolig mye å si også.

Hilsen en som liker å jobbe og nyter livet!

Kjedelige mennesker er kjedelige og frastøtende mennesker er frastøtende uansett om de har doktorgrad. Imidlertid er uopplysthet oftere forbundet med manglende utdannelse, selv om det heller ikke er noen absolutt regel. Det man i beste fall får med veldig mange høyere utdannelser - eller, fordi man er skrudd sammen for læring, ønsker og evner å tilegne seg uansett - er et dykk i verdens kulturarv, historisk/litterær/filosofisk/vitenskapelig sådan, samt evnen til å vurdere kilder, formulere et argument, forstå en allusjon, og så videre. Ergo er det først og fremst ønsket om å lære som skaper det interessante mennesket, og i de tilfellene der dette ikke fører til en høyere utdannelse, av en eller annen grunn, kan dette mennesket likevel ha lest, lært, tenkt.

Vet du, denne gang er jeg enig med deg. Veldig klokt sagt! Du gav meg faktisk lyst til å studere videre selv om jeg allerede har høyere utdannelse. :D

Gjest sug lut

Kjedelige mennesker er kjedelige og frastøtende mennesker er frastøtende uansett om de har doktorgrad. Imidlertid er uopplysthet oftere forbundet med manglende utdannelse, selv om det heller ikke er noen absolutt regel. Det man i beste fall får med veldig mange høyere utdannelser - eller, fordi man er skrudd sammen for læring, ønsker og evner å tilegne seg uansett - er et dykk i verdens kulturarv, historisk/litterær/filosofisk/vitenskapelig sådan, samt evnen til å vurdere kilder, formulere et argument, forstå en allusjon, og så videre. Ergo er det først og fremst ønsket om å lære som skaper det interessante mennesket, og i de tilfellene der dette ikke fører til en høyere utdannelse, av en eller annen grunn, kan dette mennesket likevel ha lest, lært, tenkt.

Vet du, denne gang er jeg enig med deg. Veldig klokt sagt! Du gav meg faktisk lyst til å studere videre selv om jeg allerede har høyere utdannelse. :D

Jøss, her kommer fortiden krabbende. Jeg er forsåvidt enig med meg selv ennå, selv om jeg må si at gudhjelpemeg så langt det er mellom "ønsket om å lære" blant en del grupper.

Jeg har ingen utdannelse,men jobben jeg har krever 3 årig høyskole. Jeg var heldig og kom inn når det var bemanningskrise og de måtte fire på kravene.

Den største forskjellen jeg merker på meg og de med utdannelse er at mange av de utdannede overtenker ting. Prosjekter til ditt og arbeidsgrupper for datt. De klarer ikke å se den enkle løsningen.

Det er også mange som ser ned på uutdannede, dessverre. Det er ikke hyggelig å ha kolleger som bedømmer deg etter bachelorgraden fremfor personligheten

Annonse

Vi har ikke kommet oss langt her i verden uten personer som ikke velger høgskole og universitetsutdannelse. De fleste som jobber ute på oljeplattform har ikke annet enn fagbrev. Rørleggere, elektrikere, maskinførere, prosessopperatører etc.

Jeg kommer fra en by som er bygd opp av industrien, å det er dette mange her lever av enda i dag. Har det ikke vært for disse som ikke reiste bort for å ta universitetsutdannelse har ikke vi fått tatt ut malm fra fjellet, vi har ikke fått støpt jern. og sendt ut i verden. Store deler av verden trenger dette.

Vi trenger ALT av folk for at verden skal gå rundt. Både høyt utdannede og de som ikke har noe høy utdannelse.

Så fremst mennesker har en ærlig jobb så har jeg ingen fordommer, det er noe annet med "byens glade gutter" som ikke gjør annet enn å få penger fra NAV, driter i livet og ikke har noen planer om å forbedre livet heller.

Jeg må innrømme at jeg har mine fordommer.....

Jeg har ikke fordommer i det hele tatt.

Min mann har faktisk ingen utdannelse. Hvorfor er jeg ikke intr i å legge ut her.

Jeg selv blr mobbet på barneskolen, og med en lærer som satte seg rett ned og erklærte at hun ikke orket mer, så fikk jeg en røff og negativ start på skolen.

Siden 3 klasse har skole for meg vært symbol på negativitet, redsel og tvang.

Jeg har i senere tid tatt meg en utdannelse, ikke høy, men dog, en utdannelse. Men det har ikke vært lett, fristelsen for å gi f*** i all skolegang og bare låse meg inne har vært stor..

Skjønner godt at de som har opplevd verre enn meg (og det er det mange av) som velger letteste utveien..

Kjenner og de som har gått ut av ungdomsskolen som har følt seg som en taper, etter åR hvor de har følt seg dumme og har hatt vansker med fag, lese og skrive, men ikke blitt fanget opp av lærere og blitt gitt hjelp..De har heller gått og trodd de var dumme, uintelligente og har også blitt fortalt at de er det..

De vet ikke at de har lærevansker..de tror bare de er dumme og ikke kan noe.. De blir kvalme ved tanken på skolebøker og skolegang...

Kjenner og de som bare har tatt valget om å ikke gå mer på skole, at de heller søker seg inn på jobb og vil tjene penger og bli mer selvstendig slik at de kan flytte hjemmefra..

årsakene er mange til hvorfor folk ikke tar seg en utdannelse, og det er ikke opp til meg iallefall å dømme de pga det..

Utdannelse er ikke et mål på intelligens. Tvert imot møter jeg utrolig mange kvasi-intellektuelle som ser på seg selv om eliten i Norge FORDI de har en utdannelse (blææææææ). Selv har jeg en forskerutdannlese, og flere av mine nærmeste venner har ikke utdannelse eller korte (3-årig) utdannelser.

Det jeg synes er litt kjipt er at mennesker som ikke er utdannet kan tjene så syyykt mye mer penger enn jeg (som har 10 år utover videregående skole). Leste i en annen tråd at en mann som hadde lastebil sertifikat og sikkerhetskurs tjente 700.000 NOK. Det er 200.000 tusen mer enn meg det, og han har ikke engang videregående skole. DET synes jeg er rart.....

men, men, er superfornøyd med at jeg har en jobb jeg trives masse med :-)

Har faktisk ingen fordommer mot det :) Jeg har utdannelse men gubben har ikke... Og han er en av de smarteste personene jeg kjenner. Bedre betalt enn meg har han og. I tillegg så kjenner jeg alt i fra biokjemikere og antropologer til frisører og butikkansatte, det de gjør er ikke det eneste som gjør de til mennesker jeg trives med. :) De er allsidige og gode mennesker med mye mellom øra alle sammen.

Har faktisk mer fordommer i mot overutdannede/akademiske mennesker som nærmest ser på seg selv som elite mennesker... Utrolig gammeldags ;)

Har faktisk ingen fordommer mot det :) Jeg har utdannelse men gubben har ikke... Og han er en av de smarteste personene jeg kjenner. Bedre betalt enn meg har han og. I tillegg så kjenner jeg alt i fra biokjemikere og antropologer til frisører og butikkansatte, det de gjør er ikke det eneste som gjør de til mennesker jeg trives med. :) De er allsidige og gode mennesker med mye mellom øra alle sammen.

Har faktisk mer fordommer i mot overutdannede/akademiske mennesker som nærmest ser på seg selv som elite mennesker... Utrolig gammeldags ;)

hva er et overutdannet menneske?

hva er et overutdannet menneske?

Rettelse: Evighetsstudenter... Tar den ene graden etter den andre, aldri vært i en reel jobb, og kommer seg ikke ut i arbeidslivet før de fyller 35-40... Møtte en del av dem på universitetet. Jobb erfaring er i mine øyne utrolig viktig og innbiller meg at begynnelsen på arbeidslivet blir tøft for dem.

Eller de typene som bare siterer teoretikere, filosofer og ikke eier sosial intelligens.. Møtte en god del av dem også gitt. De flyter på en måte på graden sin og er opptatt av å hovere med sin egen viten.. For meg blir det tåpelig og gammeldags tenkemåte... Akkurat som om de vil forsterke det gamle klasse systemet.

Annonse

Utdannelse er ikke et mål på intelligens. Tvert imot møter jeg utrolig mange kvasi-intellektuelle som ser på seg selv om eliten i Norge FORDI de har en utdannelse (blææææææ). Selv har jeg en forskerutdannlese, og flere av mine nærmeste venner har ikke utdannelse eller korte (3-årig) utdannelser.

Det jeg synes er litt kjipt er at mennesker som ikke er utdannet kan tjene så syyykt mye mer penger enn jeg (som har 10 år utover videregående skole). Leste i en annen tråd at en mann som hadde lastebil sertifikat og sikkerhetskurs tjente 700.000 NOK. Det er 200.000 tusen mer enn meg det, og han har ikke engang videregående skole. DET synes jeg er rart.....

Hihi, da syns du jeg er kjip da, jeg som bare vasker å tjener 250.000 MER en deg...Riktig nok har jeg fagbrev da:)

Hihi, da syns du jeg er kjip da, jeg som bare vasker å tjener 250.000 MER en deg...Riktig nok har jeg fagbrev da:)

Ja, jeg synes det er rart at man kan tjene 750.000 på å vaske gulv. Jobber du i nordsjøen? og rettelse, jeg synes ikke menneskene er kjipe, men jeg synes det er et kjipt system!

Ja, jeg synes det er rart at man kan tjene 750.000 på å vaske gulv. Jobber du i nordsjøen? og rettelse, jeg synes ikke menneskene er kjipe, men jeg synes det er et kjipt system!

Vasker jo ikke bare gulv da:) Men jobber i nordsjøen ja:)

jeg har ingen utdannelse, har 2 fag fra vgs og det er det. om folk ser ned på meg og synes jeg er lat eller hva d måtte være er opp til dem. slike mennesker ønsker ikke jeg og ha i livet mitt uansett så bryr meg fint lite om det. hvorfor noen ikke har en utdannelse er det heller ingen andre som har noe med. og hos mange er det ikke noe man legger merke til en gang.

kos dere på deres høye hest dere med fordommer. det er høyt og falle.

Jeg synes folk uten utdanning er trangsynte og uvitende. Det de sier er uten innhold og de har gjerne ikke gjort seg opp en mening om ulike temaer. Det er rett og slett uinteressant og lite lærerik å snakke med mennesker uten utdanning.

Q

Haha, du bør snakke om å være trangsynt igrunn...

Jeg har foresten ikke fordommer mot folk som av en eller annen grunn ikke har utdannelse selvom jeg har det selv.

Og må legge til at man blir ikke automatisk en interessant og klok person bare fordi man har klart å få seg en utdannelse. Mange i vår omgangskrets er dørgende kjedelige selvom de har både bachelor og master grad innenfor ulike fagfelt.

Min samboer har ikke utdannelse, men har skapt sin egen arbeidsplass og har ca 2 mil i året, og 8 ansatte. Han er en veldig god samtalepartner, smart, trygg, reflektert.. Jeg har en mastergrad, og tjener vesentlig mindre en samboeren min. Ser ikke ned på samboeren min, synes han har vært veldig flink.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...