Iiiiik Skrevet 24. juni 2012 #51 Skrevet 24. juni 2012 Av de som har svart i tråden, ser jeg kun ned på dem som hevder de ikke har fordommer. å ha fordommer, men være dem bevisst, gjør at man ikke handler på første innskytelse. å hevde at man ikke har fordommer, betyr at man ikke kjenner seg selv. De som hevder at de ikke har fordommer, er gjerne dem som aldri tror, men alltid vet...
julibebis12 Skrevet 24. juni 2012 #52 Skrevet 24. juni 2012 Av de som har svart i tråden, ser jeg kun ned på dem som hevder de ikke har fordommer. å ha fordommer, men være dem bevisst, gjør at man ikke handler på første innskytelse. å hevde at man ikke har fordommer, betyr at man ikke kjenner seg selv. De som hevder at de ikke har fordommer, er gjerne dem som aldri tror, men alltid vet... Uenig, hadde jeg hatt en stor flott utdannelse selv hadde jeg kanksje hatt det... men føler ikke jeg har negative fordommer til folk som har mindre utdannelse enn meg selv :/
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #53 Skrevet 24. juni 2012 Da tenker jeg at jeg hadde en fantastisk studietid, og synes man virkelig går glipp av noe om man ikke får ha den. Så er jeg glad at folk gidder å jobbe med ting som jeg ikke hadde orket, og synes det står respekt av det. Hvis det gjelder unge mennesker som i dag dropper ut av skole (altså ingen form for utdannelse) og går arbeidsledig så tenker jeg nok mitt altså... tenker det kan skyldes psykisk helse, sosial arv eller rett og slett manglende ambisjoner.
Iiiiik Skrevet 24. juni 2012 #54 Skrevet 24. juni 2012 Av de som har svart i tråden, ser jeg kun ned på dem som hevder de ikke har fordommer. å ha fordommer, men være dem bevisst, gjør at man ikke handler på første innskytelse. å hevde at man ikke har fordommer, betyr at man ikke kjenner seg selv. De som hevder at de ikke har fordommer, er gjerne dem som aldri tror, men alltid vet... Uenig, hadde jeg hatt en stor flott utdannelse selv hadde jeg kanksje hatt det... men føler ikke jeg har negative fordommer til folk som har mindre utdannelse enn meg selv :/ Nei, men kanskje du har fordommer på andre områder? Helt fordomsfri tror jeg nemlig ingen er.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #55 Skrevet 24. juni 2012 Jeg ser ofte i min vennekrets/familie, at det er dem uten utdannelse som oftest er de med bastante meninger, gjerne om andre menneskers liv og hva som er rett å gjøre i ulike situasjoner. Synes ofte meninger og utsagn kan være uten særlig gode holdepunkter og ulogiske forklaringer. Har snakket litt med mannen om akkurat det der, og vi tenker at det kan ha å gjøre med at man under utdannelse lærer seg å bedre argumentere (og også å vite når man ikke skal være så bastant, eller holde kjeft), og også betydningen av f.eks. bruk av faktakunnskap i diskusjoner osv- at derfor utdanning gjør noe med deg når det gjelder å diskutere, agrumentere, og mene... ikke nødvendigvis noe som har med IQ å gjøre men rett og slett en erfaring man får med seg som også kommer godt ut ellers i livet. Derfor har jeg nok litt den fordommen jeg beskriver her mot folk som er uten utdannelse. Det er ikke en unnskyldning for holdningen, men det er en forklaring.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #56 Skrevet 24. juni 2012 Jeg synest at sånne fordomsfulle som HI, burde ta en HVASKEduk å putte den i munnen, videre surret ett HONKLE rundt hodet og tapet det godt fast
julibebis12 Skrevet 24. juni 2012 #57 Skrevet 24. juni 2012 Av de som har svart i tråden, ser jeg kun ned på dem som hevder de ikke har fordommer. å ha fordommer, men være dem bevisst, gjør at man ikke handler på første innskytelse. å hevde at man ikke har fordommer, betyr at man ikke kjenner seg selv. De som hevder at de ikke har fordommer, er gjerne dem som aldri tror, men alltid vet... Uenig, hadde jeg hatt en stor flott utdannelse selv hadde jeg kanksje hatt det... men føler ikke jeg har negative fordommer til folk som har mindre utdannelse enn meg selv :/ Nei, men kanskje du har fordommer på andre områder? Helt fordomsfri tror jeg nemlig ingen er. Nei det er jeg enig med deg i!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #58 Skrevet 24. juni 2012 Vel, det er ikke noe som tilsier at de med utdannelse er smartere enn andre. Man har en høgskoleutdannelse selv om man har E i alle fag. De aller fleste klarer det! Det handler ofte om vilje til å ta en utdannelse eller at livet ikke har gått den "riktige" veien og gjort det mulig å ta utdannelse. Uforutsette ting skjer, uansett hvor flink man er til å planlegge hver minste ting i livet sitt. Sykdom (fysisk eller psykisk), traumatiske opplevelser som voldtekt, noen nær deg dør og andre ting er eksempler på det. Ikke alle har lyst til å bli noe som krever høyere utdannelse heller, og det må da være helt greit? Det er så lavmål å se ned på store grupper av mennesker man ikke vet noe om, kun basert på én eneste ting. Dårlige mennesker finnes i alle samfunnslag. Det beviser fler og fler i denne tråden (heldigvis ikke alle)... For å være ærlig synes jeg det er like ille den holdnignen du viser ift dem med utdannelse her, som dem en del har for de uten utdannelse. Det du sier er at de aller fleste kan klare å surfe seg igjennom en utdannelse fordi ståkarakter er E og det er så lett å få. Hvor blir da tillitten til yrket? I noen utdannelser har man bestått/ikke bestått som karakter, og i andre utdannelser må man ha minst C i snitt for å kunne ta mastergrad. Noen har krav på C i noen fag for å få godkjent sin utdannelse. Uansett, der karakteren er E så er ikke det synonymt med at man kan skrive svada og få en E. Har man ikke lest så stryker man. E karakter er dårlig ja, men det skal likevel være godt nok til at man ska klare yrket sitt! Er ikke som på ungdomsskolen når bittelittrett var en toer. Får du E i et fag som sykepleier så skal du likevel være god nok i faget til at det ikke er fare for dine pasienters helse. Dessuten går mange utdanninger (ift de med jobb med mennesker) igjennom en skikkethetsvurdering. Der det kan være tvil om skikkethet kan du stryke utdannelsen selv om du har A i alle fag.
Gjest sug lut Skrevet 24. juni 2012 #59 Skrevet 24. juni 2012 Kjedelige mennesker er kjedelige og frastøtende mennesker er frastøtende uansett om de har doktorgrad. Imidlertid er uopplysthet oftere forbundet med manglende utdannelse, selv om det heller ikke er noen absolutt regel. Det man i beste fall får med veldig mange høyere utdannelser - eller, fordi man er skrudd sammen for læring, ønsker og evner å tilegne seg uansett - er et dykk i verdens kulturarv, historisk/litterær/filosofisk/vitenskapelig sådan, samt evnen til å vurdere kilder, formulere et argument, forstå en allusjon, og så videre. Ergo er det først og fremst ønsket om å lære som skaper det interessante mennesket, og i de tilfellene der dette ikke fører til en høyere utdannelse, av en eller annen grunn, kan dette mennesket likevel ha lest, lært, tenkt.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #60 Skrevet 24. juni 2012 Jeg håper de som ikke har utdannelse slipper fordommer og folk som er så høye på pæra fordi de tror dem er bedre.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #61 Skrevet 24. juni 2012 der jeg jobbet før opplevde jeg at det var de damene uten utdannelse som virkelig nådde inn til brukerne og hjalp de rette veien og jeg tror det var fordi de ufaglærte klarte å se forbi diagnosene og se personen for den den var og jobbe ut i fra det. de med utdanning kunne ha en tendens til å se personen for bare en diagnose... og de er så mye mer enn det. men såklart det er utrolig kjekt å ha utdanning, for å ha en høyere forståelse av faget, få høyere lønn og høyere stillinger. men jeg ser ikke ned på de uten utdanning. de kan være vel så gode på det de gjør selv skal jeg videreutdanne meg nå og gjør dette kun for å få høyere lønn og bedre jobb, ikke fordi jeg føler jeg trenger det for å gjøre en bedre jobb. livserfaring og personlige egenskaper har fortsatt mye å si Herlighet, å si at folk uten utdanning gjør en bedre jobb enn de med utdanning blir bare for dumt. Har ingen fordommer mot mennesker uten utdanning, men heller ikke mot de med, som det nesten virker som du har.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #62 Skrevet 24. juni 2012 Nei.... Må si jeg ble overrasket over at dette kom fra deg. Jeg pleier å like dine svar i tråder. Men hvorfor er det synd på oss uten utdannelse? Jeg trives virkelig i jobben min og føler meg heldig som er der jeg er. Da er det kjedelig å høre at andre syns synd på meg.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #63 Skrevet 24. juni 2012 Nei.... Må si jeg ble overrasket over at dette kom fra deg. Jeg pleier å like dine svar i tråder. Men hvorfor er det synd på oss uten utdannelse? Jeg trives virkelig i jobben min og føler meg heldig som er der jeg er. Da er det kjedelig å høre at andre syns synd på meg. Det står synd på de UTEN dannelse...ikke de uten utdannelse...
Pengetreet Skrevet 24. juni 2012 #64 Skrevet 24. juni 2012 Nei.... Må si jeg ble overrasket over at dette kom fra deg. Jeg pleier å like dine svar i tråder. Men hvorfor er det synd på oss uten utdannelse? Jeg trives virkelig i jobben min og føler meg heldig som er der jeg er. Da er det kjedelig å høre at andre syns synd på meg. Hun skriver ikke utdannelse, men dannelse. Det er noe ganske annnet Noen påstår riktignok at dannelse henger sammen med utdannelse, men jeg har sett litt for mange eksempler på det motsatte.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #65 Skrevet 24. juni 2012 Jeg måtte avslutte videregående pga kronisk sykdom. Ble ufør som 17-åring. Mener du jeg er dum som verken har utdannelse eller jobb? Har du fordommer mot meg også?
Gjest Heartbroken Skrevet 24. juni 2012 #66 Skrevet 24. juni 2012 Nei.... Må si jeg ble overrasket over at dette kom fra deg. Jeg pleier å like dine svar i tråder. Men hvorfor er det synd på oss uten utdannelse? Jeg trives virkelig i jobben min og føler meg heldig som er der jeg er. Da er det kjedelig å høre at andre syns synd på meg. Hehe, det kan ofte være en fordel å få med seg det som står FøR man hisser seg opp Jeg skrev at jeg har litt imot de som er uten DANNELSE Jeg har ikke særlig utdannelse selv, så jeg er ikke den rette til å syns så mye om det
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #68 Skrevet 24. juni 2012 eg har fordommer mot folk som ikke forstår at det kan ha skjedd ting i livet til vedkommende som har gjort det vanskelig/umulig å ta utdannelse. Og som ikke forstår at det er mange som ikke VIL ha utdannelse, og som trives utmerket godt i en jobb hvor man ikke behøver utdannelse. Jeg har selv utdannelse, men jeg vet om så mange som ikke har det, som er både smartere, mer kreative, og mer oppegående enn MANGE som har både bachelor- og masterutdanninger. Utdannelse har INGENTING med selve MENNESKET å gjøre. BRASKREVET! Og helt rett. Hvis du er så korka at du måler et menneske etter hvor mange år vedkommende har gått på skole, og hvor høy utdanning personen har så sier det mer om deg! Jeg vet forresten om mange mange høyt utdannede mennesker med gode jobber som er både dumme sosiale og litt smarte på mange måter! Det handler om å forstå at mennesker er forskjellige og alle har ulike behov og forutsetninger her i livet.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #69 Skrevet 24. juni 2012 eg har fordommer mot folk som ikke forstår at det kan ha skjedd ting i livet til vedkommende som har gjort det vanskelig/umulig å ta utdannelse. Og som ikke forstår at det er mange som ikke VIL ha utdannelse, og som trives utmerket godt i en jobb hvor man ikke behøver utdannelse. Jeg har selv utdannelse, men jeg vet om så mange som ikke har det, som er både smartere, mer kreative, og mer oppegående enn MANGE som har både bachelor- og masterutdanninger. Utdannelse har INGENTING med selve MENNESKET å gjøre. BRASKREVET! Og helt rett. Hvis du er så korka at du måler et menneske etter hvor mange år vedkommende har gått på skole, og hvor høy utdanning personen har så sier det mer om deg! Jeg vet forresten om mange mange høyt utdannede mennesker med gode jobber som er både dumme sosiale og litt smarte på mange måter! Det handler om å forstå at mennesker er forskjellige og alle har ulike behov og forutsetninger her i livet. Lite smarte på andre måter enn rent faglig med det de jobber med mente jeg.
Flate pupper Skrevet 24. juni 2012 #70 Skrevet 24. juni 2012 Jeg synes folk uten utdanning er trangsynte og uvitende. Det de sier er uten innhold og de har gjerne ikke gjort seg opp en mening om ulike temaer. Det er rett og slett uinteressant og lite lærerik å snakke med mennesker uten utdanning. Hvilken overraskelse at du er anonym, da gitt! Snakk om å stå for det man sier... Sier litt om ditt eget utdanningsnivå.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #71 Skrevet 24. juni 2012 Tipper #62 ikke har utdannelse;) Tipper at du er ganske dårlig til å lese, siden det er akkurat det h*n sier i innlegget sitt - altså at h*n ikke har utdannelse! Har du for vane å sparke inn åpne dører?
Gjest overlord Skrevet 24. juni 2012 #72 Skrevet 24. juni 2012 Jeg tenker ingenting spes. om folk uten utdannelse. Er ikke alle jobber som krever utdannelse, og disse jobbene er like viktige som andre jobber. Det er et stort problem i samfunnet vårt at vi ikke greier å inkludere alle i arbeidslivet. Vi "overutdanner" oss og importerer folk for å gjøre jobbene mange nordmenn ikke vil gjøre. Men dessverre ser man ofte at mange heller vi gå på passive stønader enn å ta arbeid som ikke er "attraktivt" nok. Slike mennesker tenker jeg et og annet ufint om!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #73 Skrevet 24. juni 2012 Hehe, det kan ofte være en fordel å få med seg det som står FøR man hisser seg opp Jeg skrev at jeg har litt imot de som er uten DANNELSE Haha, ja, der kan du se. Jeg skumleste og gikk bare utfra at det sto utdannelse uten å se mer på det ordet
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #74 Skrevet 24. juni 2012 Tipper #62 ikke har utdannelse;) Som sagt så bare skumleste jeg, fra mobilen dessuten. Tenkte ikke at det kunne stå noe annet ord enn utdannelse, så jeg bare antok det rett og slett, uten å egentlig lese spesielt nøye. Men ja, føler meg litt dum nå gitt
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #75 Skrevet 24. juni 2012 Jeg har kun Helse og miljø. Har aldri likt meg på skulen. Men har jobba i posten skranke. Eletriske butikker. Trygdekontor sakshandsamer. Er ein person med masse skrivefeil og blir for uthengt her inne vedr mine skrivefeil. Per i dag er jeg Opratør med stilling som fagleder. Tener rundt 600 000 kr. Etter min utdannelse skulle jeg vel ikkje hatt 600 000 kr i året og vere dom som ein spade ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå