Mandalas Skrevet 24. juni 2012 #26 Skrevet 24. juni 2012 Dessuten er det lagt opp til at de fleste skal kunne komme seg gjennom videregående, så har du ikke klart det.... ja da er det mistenkelig.. De aller fleste uten utdannelse har vel vgs? Jeg vet hvertfall ikke om mange uten vgs, men jeg vet om endel uten utdannelse. Da har de gjerne tatt allmennfag feks, men ikke studert videre.
Iiiiik Skrevet 24. juni 2012 #27 Skrevet 24. juni 2012 Det å ha utdanning er i nokså stor grad korrelert med å være intelligent. Det er også i stor grad korrelert med å ha foreldre som har utdanning. Min første forventning til en uten utdanning er dermed at han/hun ikke er superintelligent og at han/hun kommer fra et hjem med foreldre uten utdanning og kanskje også mangler en del på det sosiale. Men så er det jo sånn da at statistikk og sannsylighet ikke sier noe om enkeltmennesket, så jeg har lært meg å bruke litt tid før jeg bestemmer meg for om min forventning stemmer eller ikke. Ofte gjør den det, men ofte tar jeg feil.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 24. juni 2012 #28 Skrevet 24. juni 2012 Jeg synes folk uten utdanning er trangsynte og uvitende. Det de sier er uten innhold og de har gjerne ikke gjort seg opp en mening om ulike temaer. Det er rett og slett uinteressant og lite lærerik å snakke med mennesker uten utdanning. Forskjell på utdanning og livserfaring, kjære deg.
Gjest SnabelA og Kitty Skrevet 24. juni 2012 #29 Skrevet 24. juni 2012 Har ikke noe tanker og meninger om det emnet i det hele tatt. Og har ikke noe fordommer eller ser ned på de som av en eller annen grunn ikke har en utdannelse. Er mange ting som kan være årsaken til at en person har lite eller ingen utdannelse så en bør ikke være for kvikk til å dra konklusjoner om en person..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #30 Skrevet 24. juni 2012 Det å ha utdanning er i nokså stor grad korrelert med å være intelligent. Det er også i stor grad korrelert med å ha foreldre som har utdanning. Min første forventning til en uten utdanning er dermed at han/hun ikke er superintelligent og at han/hun kommer fra et hjem med foreldre uten utdanning og kanskje også mangler en del på det sosiale. Men så er det jo sånn da at statistikk og sannsylighet ikke sier noe om enkeltmennesket, så jeg har lært meg å bruke litt tid før jeg bestemmer meg for om min forventning stemmer eller ikke. Ofte gjør den det, men ofte tar jeg feil. Selv med to utdannelser, så gidder jeg ikke svare på denne.. Er det sånn at en person er dum frem til den har tatt utdannelsen sin, da er man plutselig godtatt intelliges og sosialt sett? Makan til tøvetet innlegg..De det er mest "i veien" med, må være de med fordommer som overstyrer all fornuft..
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #31 Skrevet 24. juni 2012 Det å ha utdanning er i nokså stor grad korrelert med å være intelligent. Det er også i stor grad korrelert med å ha foreldre som har utdanning. Min første forventning til en uten utdanning er dermed at han/hun ikke er superintelligent og at han/hun kommer fra et hjem med foreldre uten utdanning og kanskje også mangler en del på det sosiale. Men så er det jo sånn da at statistikk og sannsylighet ikke sier noe om enkeltmennesket, så jeg har lært meg å bruke litt tid før jeg bestemmer meg for om min forventning stemmer eller ikke. Ofte gjør den det, men ofte tar jeg feil. Selv med to utdannelser, så gidder jeg ikke svare på denne.. Er det sånn at en person er dum frem til den har tatt utdannelsen sin, da er man plutselig godtatt intelliges og sosialt sett? Makan til tøvetet innlegg..De det er mest "i veien" med, må være de med fordommer som overstyrer all fornuft.. Det å ha utdanning er i nokså stor grad korrelert med å være intelligent. Det er også i stor grad korrelert med å ha foreldre som har utdanning. Min første forventning til en uten utdanning er dermed at han/hun ikke er superintelligent og at han/hun kommer fra et hjem med foreldre uten utdanning og kanskje også mangler en del på det sosiale. Men så er det jo sånn da at statistikk og sannsylighet ikke sier noe om enkeltmennesket, så jeg har lært meg å bruke litt tid før jeg bestemmer meg for om min forventning stemmer eller ikke. Ofte gjør den det, men ofte tar jeg feil. Selv med to utdannelser, så gidder jeg ikke svare på denne.. Er det sånn at en person er dum frem til den har tatt utdannelsen sin, da er man plutselig godtatt intelliges og sosialt sett? Makan til tøvetet innlegg..De det er mest "i veien" med, må være de med fordommer som overstyrer all fornuft.. Måtte svare på den likevel, irriterer meg over alle de uintelligente innelggene her inne.. # 30
Iiiiik Skrevet 24. juni 2012 #32 Skrevet 24. juni 2012 Det å ha utdanning er i nokså stor grad korrelert med å være intelligent. Det er også i stor grad korrelert med å ha foreldre som har utdanning. Min første forventning til en uten utdanning er dermed at han/hun ikke er superintelligent og at han/hun kommer fra et hjem med foreldre uten utdanning og kanskje også mangler en del på det sosiale. Men så er det jo sånn da at statistikk og sannsylighet ikke sier noe om enkeltmennesket, så jeg har lært meg å bruke litt tid før jeg bestemmer meg for om min forventning stemmer eller ikke. Ofte gjør den det, men ofte tar jeg feil. Selv med to utdannelser, så gidder jeg ikke svare på denne.. Er det sånn at en person er dum frem til den har tatt utdannelsen sin, da er man plutselig godtatt intelliges og sosialt sett? Makan til tøvetet innlegg..De det er mest "i veien" med, må være de med fordommer som overstyrer all fornuft.. Med to utdanninger har du kanskje lært noe om korrelasjon? At korrelasjon ikke er det samme som årsakssammenheng? Let frem metode eller statistikkboka di hvis du hadde noen sånn da du fikk dine to utdanninger. Klart man ikke er dum til man har påbegynt utdanningen og så blir smart av å fullføre den. Det er bare mer sannsynlig at man påbegynner en utdanning hvis man er smart enn hvis man ikke er det og det er mer sannsynlig at utdanningen fullføres hvis man er smart enn hvis man ikke er det.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. juni 2012 #33 Skrevet 24. juni 2012 (endret) Dessuten er det lagt opp til at de fleste skal kunne komme seg gjennom videregående, så har du ikke klart det.... ja da er det mistenkelig.. Vel, jeg har ikke fullført vgs, grunn: Har slitt sterkt psykisk siden jeg var 12 år, da jeg ble voldtatt, både før og etter dette ble jeg mobbet pga min dysleksi, men fikk null hjelp av skole med det. Når jeg var 15 år først, fortalte jeg min familie om voldtekten, den meste av slekten min avviste meg, kalte meg for løyner, og stengte meg ute. Når jeg var 18 år slet jeg såpass med sosial angst og depresjoner, at jeg ikke turte å gå ut av min egen dør, prøvde derfor å ta mitt eget liv, men feilet. Jeg fikk ståkarakterer i alle fag foruten gym, i de fleste fagene som hadde med yrket mitt å gjøre, så gikk jeg ut med 5 og 6 i fagene, strøk i gym og engelsk. Har slitt såpass mye, at jeg valgte å få hjelp med meg selv før jeg tenkte noe mer på skolegang. Når jeg enderlig føte meg fungerende i hverdagen igjen, så ble jeg gravis (til tross for at jeg ble bekreftet steril som 17 åring og 20 åring) Nå sitter jeg her 24 år, har en sønn på 16 mnd og ei datter på 3,5 mnd, og gleder meg for første gang i mitt liv, jeg har en fremtid, jeg har en familie som elsker meg for meg. Jeg ser frem til å komme meg ut i jobb, vet det vil være vanskerlig, siden jeg har minimalt med jobberfaring siden jeg gikk ut av skola som 19 åring, men jeg håper virkerlig jeg kan klare å få meg en jobb, og jobbe meg oppover, kanskje jeg en dag har økonomi til å ta utdanningen jeg drømmer om også Endret 24. juni 2012 av <3Barn&Engler<3
Magia Skrevet 24. juni 2012 #34 Skrevet 24. juni 2012 Vel, det er ikke noe som tilsier at de med utdannelse er smartere enn andre. Man har en høgskoleutdannelse selv om man har E i alle fag. De aller fleste klarer det! Det handler ofte om vilje til å ta en utdannelse eller at livet ikke har gått den "riktige" veien og gjort det mulig å ta utdannelse. Uforutsette ting skjer, uansett hvor flink man er til å planlegge hver minste ting i livet sitt. Sykdom (fysisk eller psykisk), traumatiske opplevelser som voldtekt, noen nær deg dør og andre ting er eksempler på det. Ikke alle har lyst til å bli noe som krever høyere utdannelse heller, og det må da være helt greit? Det er så lavmål å se ned på store grupper av mennesker man ikke vet noe om, kun basert på én eneste ting. Dårlige mennesker finnes i alle samfunnslag. Det beviser fler og fler i denne tråden (heldigvis ikke alle)...
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #35 Skrevet 24. juni 2012 Det å ha utdanning er i nokså stor grad korrelert med å være intelligent. Det er også i stor grad korrelert med å ha foreldre som har utdanning. Min første forventning til en uten utdanning er dermed at han/hun ikke er superintelligent og at han/hun kommer fra et hjem med foreldre uten utdanning og kanskje også mangler en del på det sosiale. Men så er det jo sånn da at statistikk og sannsylighet ikke sier noe om enkeltmennesket, så jeg har lært meg å bruke litt tid før jeg bestemmer meg for om min forventning stemmer eller ikke. Ofte gjør den det, men ofte tar jeg feil. Selv med to utdannelser, så gidder jeg ikke svare på denne.. Er det sånn at en person er dum frem til den har tatt utdannelsen sin, da er man plutselig godtatt intelliges og sosialt sett? Makan til tøvetet innlegg..De det er mest "i veien" med, må være de med fordommer som overstyrer all fornuft.. Med to utdanninger har du kanskje lært noe om korrelasjon? At korrelasjon ikke er det samme som årsakssammenheng? Let frem metode eller statistikkboka di hvis du hadde noen sånn da du fikk dine to utdanninger. Klart man ikke er dum til man har påbegynt utdanningen og så blir smart av å fullføre den. Det er bare mer sannsynlig at man påbegynner en utdanning hvis man er smart enn hvis man ikke er det og det er mer sannsynlig at utdanningen fullføres hvis man er smart enn hvis man ikke er det. Mye jeg vet og har lært, og en av de, er at dumme innlegg får dumme svar:)
me_87 Skrevet 24. juni 2012 #36 Skrevet 24. juni 2012 Jeg tenker at de gjerne ikke er så skoleflink eller at de har lærevansker. Har ikke noen fordommer mot dem.
VE-G Skrevet 24. juni 2012 #37 Skrevet 24. juni 2012 Det som er viktig å huske på er at folk velger forskjellig i livet også. Jeg har ingen utdannelse. Jeg ble sammen med en kar da jeg gikk på videregående, og siden vi bodde et stykke unna hverandre valgte jeg å flytte til han etter videregående istedenfor å flytte lengre unna for å begynne på høyskole. Da hadde vi vært sammen i nesten ett og et halvt år. Jeg begynte å jobbe fullt, noe jeg fortsatt gjør. Så klart hadde det vært fint å hatt høyere utdanning, men du verden hvor glad jeg er for at jeg tok det valget! Nå sitter jeg her, over sju år etter, og vi er gift, eier et småbruk, har flere biler på gården, båt og en liten gutt på vei Mannen min er utdannet tømrer, mens jeg jobber i butikk, så har ikke den beste inntekten. Men vi greier oss med det vi har. For meg var det det riktige valget! Men jeg kommer nok til å ta en form for utdannelse fremover, i kombinasjon med jobb og familieliv. Har allerede begynt med noen fag på høyskole. Men det er ikke fordi jeg føler jeg må ha en utdannelse, eller for å bli en mer "interessant" samtalepartner, men for å ha et sterkere kort i jobbsammenheng.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #38 Skrevet 24. juni 2012 Det å ha utdanning er i nokså stor grad korrelert med å være intelligent. Det er også i stor grad korrelert med å ha foreldre som har utdanning. Min første forventning til en uten utdanning er dermed at han/hun ikke er superintelligent og at han/hun kommer fra et hjem med foreldre uten utdanning og kanskje også mangler en del på det sosiale. Men så er det jo sånn da at statistikk og sannsylighet ikke sier noe om enkeltmennesket, så jeg har lært meg å bruke litt tid før jeg bestemmer meg for om min forventning stemmer eller ikke. Ofte gjør den det, men ofte tar jeg feil. Selv med to utdannelser, så gidder jeg ikke svare på denne.. Er det sånn at en person er dum frem til den har tatt utdannelsen sin, da er man plutselig godtatt intelliges og sosialt sett? Makan til tøvetet innlegg..De det er mest "i veien" med, må være de med fordommer som overstyrer all fornuft.. Med to utdanninger har du kanskje lært noe om korrelasjon? At korrelasjon ikke er det samme som årsakssammenheng? Let frem metode eller statistikkboka di hvis du hadde noen sånn da du fikk dine to utdanninger. Klart man ikke er dum til man har påbegynt utdanningen og så blir smart av å fullføre den. Det er bare mer sannsynlig at man påbegynner en utdanning hvis man er smart enn hvis man ikke er det og det er mer sannsynlig at utdanningen fullføres hvis man er smart enn hvis man ikke er det. Hørt om komma, lærte du noe om det # 32? Har en venninne som ble stevnet som evneveik da hun gikk på barne/ungdomskolen, men selv med "diagnosen" dum, så har hun fullført vgs og høyskole. Tror du kan gi den sannsynlighetsregnigen din karakteren STRYK;-)
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #39 Skrevet 24. juni 2012 Jeg er skoleflink og ganske intelligent, men har ikke fullført vgs pga sykdom. Jeg har gjort det kjempebra karrieremessig og tror egentlig ingen mistenker meg for å ikke ha utdannelse ... Skulle veldig gjerne hatt utdannelse da, men nå er jeg ikke frisk nok til å jobbe engang, langt mindre å gå på skole
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #40 Skrevet 24. juni 2012 Jeg må innrømme at jeg har mine fordommer..... Hvorfor gå rundt å synse og tenke så mye om alle og en hver rundt seg hele tiden. Høres slitsomt ut å skulle gå rundt å bruke masse energi på hva andre gjør og sier i sitt liv. Så lenge deres handlinger ikke har en innvirkninger på deg og ditt liv så la det være. Jeg har en utdannelse, hva naboen har spiller ingen rolle for min del han får styre sitt eget liv.
gutt11spire12 Skrevet 24. juni 2012 #41 Skrevet 24. juni 2012 Har ikke fordommer mot de som er uten utdannelse, så lenge de har en jobb. Men med høyere utdannelse regner jeg ikke de med utdannelse fra vgs eller kurs nei, høyere utdannelse er høyskoler/universitet. Selv har jeg studert både på Blindern og HiO, men har ikke noe høy lønn fordet, men trives i jobben min De jeg derimot har fordommer mot er de som går arbeidsledige år etter år, da lurer jeg litt på hva som er galt med dem, for å være ærlig. Og jeg mener år etter år. Vet godt at man kan være arbeidsjern og likevel bli arbeidsløs i kortere perioder.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. juni 2012 #42 Skrevet 24. juni 2012 Har ikke fordommer mot de som er uten utdannelse, så lenge de har en jobb. Men med høyere utdannelse regner jeg ikke de med utdannelse fra vgs eller kurs nei, høyere utdannelse er høyskoler/universitet. Selv har jeg studert både på Blindern og HiO, men har ikke noe høy lønn fordet, men trives i jobben min De jeg derimot har fordommer mot er de som går arbeidsledige år etter år, da lurer jeg litt på hva som er galt med dem, for å være ærlig. Og jeg mener år etter år. Vet godt at man kan være arbeidsjern og likevel bli arbeidsløs i kortere perioder. Les innlegget mitt, så får du et mulig innsyn i hvordan mange av oss som ikke jobber i flere år har det. Selv var jeg ferdig i skole når jeg var 19 år, nå er jeg 24 år, og har minimalt med arb.erfaringer. Klør i hendene etter å komme meg ut i jobb nå, men slik vat det ikke for 3 år siden, da fikk jeg psykisk reaksjon når jeg måtte ut blandt mennesker. Ungene mine har nermest fjernet min sosiale angst.
Snuppelupp1988 Skrevet 24. juni 2012 #43 Skrevet 24. juni 2012 Skjønner ikke at noen skal ha fordommer mot de uten utdanning. Jeg har selv kun to år på vgs, ikke noe fagbrev fordi jeg ikke viste hva jeg skulle bli. Så jeg begynte å jobbe innen for noe av det jeg ville bli. Fra jeg var 18 til 20 hadde jeg nok kunnskap og erfaring til å bli ferskvaresjef ( skal som regel ha fagbrev som butikkslakter, kokk eller annet innen for den sjangeren). Hadde ansvar for 15 mennesker til jeg byttet jobb til bakerisjef der ansvaret var litt mindre. Fra 15 til 7. Men siden dette ikke var noe for meg så byttet jeg til en spesialist på sjømat og vært der nå i to år og har en lederstilling med fult ansvar. Jeg er den personen som ledelsen hører på og har stor påvirkning for mine ansatte og de som sitter høyest. Jeg har kanskje ikke en "god" utdanning i de fleste øyne som har "bedre" utdanning enn meg. Men jeg tjener mer penger enn jeg trenger og har en stilling som gir meg utfordringer og gleder Utdanning har ingen ting å si på livserfaring eller hva man har oppi i hodet. Alt spiller inn som faktor. Men de med fordommer er jo de som absolutt burde gå i seg selv og tenke hva de egentlig har å komme med her i livet. Alle mennesker må begynne et sted. Og jeg er glad jeg hadde sjefer som jeg har hatt som har vist meg den rette veien og gitt meg den kunnskapen de kunne gi meg for å komme meg videre her livet
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #44 Skrevet 24. juni 2012 Jo mer jeg tenker over det, jo mer merkelig finner jeg det at man kan ha fordommer mot de uten utdannelse. Samfunnet hadde overhodet ikke fungert uten alle de menneskene som vil jobbe på lager, som renovatør, i butikk, kjøre buss etc. Hvorfor i alle dager skal man gå rundt med fordommer mot alle de menneskene som er med på å bygge opp samfunnet? Det er ganske ufattelig.
Gjest MMJ Skrevet 24. juni 2012 #45 Skrevet 24. juni 2012 Helt villt å ha fordommer mot folk som ikke har utdannelse synes jeg... Noen må gjøre de jobbene også, eks Rema 1000 osv. Så lenge de som har de jobbene ikke lengter etter noe annet, så er det jo perfekt! Jeg ønsker selvfølgelig mine barn skal få seg en utdannelse, kommer til å oppfordre sterkt til det, MEN om de ikke gjør det - nei, så håper jeg de får det greit i de jobbene dine får. Trivsel er det viktigste
Gjest Heartbroken Skrevet 24. juni 2012 #46 Skrevet 24. juni 2012 Jeg tenker dårligere om de uten dannelse! De er det virkelig synd på...
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #47 Skrevet 24. juni 2012 Jeg tenker dårligere om de uten dannelse! De er det virkelig synd på... Var det ironisk ment?
Gjest Heartbroken Skrevet 24. juni 2012 #48 Skrevet 24. juni 2012 Jeg tenker dårligere om de uten dannelse! De er det virkelig synd på... Var det ironisk ment? Nei....
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 24. juni 2012 #49 Skrevet 24. juni 2012 Du handler vell i matbutikken? Legger sølpa di i søppeldunkene? Og forventer at det skal være mat i hyllene og at sølpa di skal tømmes? Du handler klær i butikkene? Tar kanskje taxi eller buss innimellom også? Du forventer at det skal være en personale i klesbutikken som skal vite hvilke klær som passer med hva, og at det skal være fine klær? Og at taxisjåføren eller bussjåføren vet hvor de skal kjøre? Bare en liten tanke.. Er du avhengig av matbutikken og søppelmannen? Tar du de forgitt i den viktige jobben de gjør? Sett deg ned og tenk deg litt om.. Vi trenger folk med utdannelse, men vi er like avhengige av de som jobber uten utdannelse også! Hva har barnehagene vært uten pedagogiske ledere, men også uten de gode assistentene? Slutt med de fordommene! Vi er alle mennesker, og er like mye verdt
julibebis12 Skrevet 24. juni 2012 #50 Skrevet 24. juni 2012 Jeg har ingenfordommer ang utdannelser osv. Jeg syntes det er trist å se hvordan verden blir, at man skal se ned på andre grunnet di har valgt eller måtte ta andre valg enn oss selv. Jeg har KUN vgs utdanning og veldig fornøyd med det. å jeg ser ikke ned på medarbeiderne på min jobb som er ufaglærte. Eneste jeg ser er at noen steder kan det være vanskelig å få fast jobb uten noen form for utdanning, selv om di kanksje egner seg bedre enn mange andre til stillingen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå