Gå til innhold

Presskannekopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp oppdaget konseptet presskannekopp. Nærmere bestemt den fra bodum.

Nå er greia det at jeg har lyst på en, uten å ane hvordan det fungerer. Seriøst. Jeg har faktisk aldri vært borti presskannekaffe før, selv om jeg vet det var veldig populært i en periode og sikkert så noen reklamer eller noe, siden jeg minnes opplegget svakt.

Så da lurer jeg på om noen kan fortelle meg om jeg gjetter/husker riktig. Man bruker vanlig kokekaffe til det? Og så er det bare å putte kaffe rett i koppen og helle vann i, også gjør den noe sånn at man ikke får kaffegrut i munnen?

Tror dere en sånn kopp er noe smart for meg som kunne tenke meg ordentlig kaffe, i stedet for pulverkaffe som jeg bruker nå? Jeg drikker aldri mer enn maks en kopp i uka, og mannen tåler ikke kaffe, så noen dyr kaffemaskin har aldri vært aktuelt.

Så hva mener vi? Dumt eller bra konsept?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bruke presskanne kaffe, ellers har du forstått det rett. Blir god kaffe det, og ikke er det dyrt heller -så det er verdt et forsøk ;)

Skrevet

Bra konsept forsåvdt, men noe styr å få kvitta seg med den kaffegruten i bunn.. .. men.. Du bør kjøpe kaffe som er malt til presskanne.. om du bare drikker en kopp i uke kan kaffen bli litt dårlig.. Jeg ville faktisk heller kjøpt den minste kaddemaskinen til dolche gusto, koster 699 og kapsler..Da kan du i tilegg lage kakaoer, iste, iskaffe osv.

Skrevet

den der koppen til bodum har jeg også styrt litt med. Var en venninne som fikk den, og vi prøvde alt mulig... Men hvordan gruten ble filtrert bort er fremdeles et mysterium.

Skrevet

Jeg tror nesten jeg må kjøpe en sånn kopp da. Hvis gruten er litt vrien å skylle ut, gjør ikke det så mye. Det blir jo ikke akkurat flere ganger om dagen. Jeg regner med sånne kaffemaskiner også må vaskes etter bruk? Uansett vil jeg ikke ha noe stort som fyller kjøkkenbenken. Og med mitt kaffedrikkertempo, går vel sånne kapsler ut av produksjon før jeg har drukket 5 jøsses. :)

Skrevet

Jøsses = kopper. Er det mulig!? Hehe

Skrevet

Du kan bruke kokekaffe også. Putt oppi ønsket mengde, vent et-par minutter og press ned. :-)

Skrevet

Et annet alternativ er jo å kjøpe en vanlig presskanne og bruke en vanlig kopp. Det gjør vi og det fungerer veldig bra :) Det er mulig jeg har misforstått presskannekoppen, men jeg har trodd at den er praktisk hvis man vil lage (god) kaffe før man løper ut døra om morgenen og ikke har tid til å vente på at den skal bli ferdig. Sånn at hvis man uansett skal drikke den hjemme, så er det like greit med vanlig presskanne.

Skrevet

Liker koppen også fordi jeg har en liten villmann i hus jeg ikke vil søle på. Men joda jeg kunne sikkert kjøpt kanne og laget for en kopp om gangen i den.

Skrevet

Har den koppen og den er super. Du kan bruke den med presskannelokket eller med vanlig lokk om du skal ha ferdig kaffe eller annen drikke i den. Bruker vanlig kaffe og det går helt fint. Gruten i bunnen er ikke så vanskelig å få ut at det byr på problemer, du må bare skylle godt. Du har bare litt kaffe i bunnen, heller på varmt vann, lar det stå et par minutter, trykker ned den pressdelen som skyver all kaffegruten ned i bunnen og så er den klar. Enkelt og greit. Også er koppen stilig også da.

Skrevet

Takk. Nå har jeg bestemt meg for at jeg skal ha en sånn. :D

Skrevet

Kjempegod kopp! Og så er den på salg nå på jernia :)

Skrevet
den der koppen til bodum har jeg også styrt litt med. Var en venninne som fikk den, og vi prøvde alt mulig... Men hvordan gruten ble filtrert bort er fremdeles et mysterium.

Brukte du rett lokk da?

Det følger med to ett for å presse og ett uten.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Den er knallkjekk. Jeg er kjempeglad i min! Skal jeg på en lengre biltur, f.eks har jeg kaffe i koppen og varmt vann med på termos, så kan jeg lage meg kaffe når det passer seg. Kaffen på jobb er ikke mye å skryte av, så der har jeg også kaffe i koppen og fyller på vann i stede for å drikke skvipet som serveres der.

Kjekk hjemme også, og kaffen holder seg varm lenge. Du kan bruke presskanne-malt kaffe eller kokekaffe. Men ikke bruk filterkaffe eller annen veldig finmalt kaffe, da kan det bli vanskelig å presse ned filteret.

Skrevet

Elsker min Bodum presskanne kopp! :D Den er kjempe kjekk.

Holder varmen lenge og holder kaffegruten i bunn. Ikke noe stress å skylle ut kaffegruten etterpå. :)

Skrevet

Jeg elsker min også! Synes ikke det er noe problem å skylle ut kaffegruten. Hvis en ikke gjør det til et problem selvsagt ;) Jeg bruker kokekaffe som oftest. Hvis jeg vil den skal kjøle seg ned kjapt så tømmer jeg den ferdige kaffe'n over i en vanlig kopp. Genialt! :-) Tar mye mindre plass på benken enn den store presskannen. Den har stått ubrukt i et skap leeeenge nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...