Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at lillemor åler med bare en arm og en fot (motsatt). Ene foten virker litt stiv. Hun har ålet i ca 2 uker nå.

Lurer på om dette er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her! Diskuterte dette med pappaen i dag faktisk :) Hun bruker til dels begge armene men kun høyre bein når hun åler. Merker også at hun er svakere i venstre bein. Lurer også på om dette re normalt?! Min er også 9,5 mnd.

Skrevet

Min gutt ålte også kun med ene armen i starten, så kom bena mer med, og etterhvert ble det ordentlig åling med annenhver arm og motsatt ben. Det tok noen uker for ham å utvikle ålingen. Han begynte så smått og åle ved ca 8,5 mndrs alder, så var ikke så veldig tidlig ute heller.

Så hvis hun lærte seg det for to uker siden, så kan det godt være det kommer etterhvert! Hvis du er usikker på om hun virker svak i en siden, at hun heller ikke bruker ene armen/foten til å gripe/leke/stå med osv, kan du jo ta det opp på helsestasjonen? Hvis det er lenge til neste kontroll, så finnes det i alle fall her hos oss åpne dager hvor man kan møte opp for å veie de små, og ellers stille spm.

Men beskrivelsen høres veldig ut som min gutt, og nå åler han perfekt bortover gulvet i en fei! Nå nettopp ved ca 10,5 mndr lærte han seg å sette seg opp og reise seg til stående når han holder i noe. Tror han kommer til å hoppe over krabbingen, for det virker han ikke interessert i...

Skrevet

Vi har akkurat samme greia her! Sønnen min åler som en vind, men legger seg rett ned når jeg setter han i krabbestilling. Han ser ut som han svømmer, da begge beina nesten henger etter han! Bruker for det meste bare en arm når han åler. Men nå reiser han seg etter alt som er, så ser ut som krabbing ikke kommer til å skje. Hørt flere steder at det er viktig at de går igjennom alle trinn, så godt å lese at flere "hopper" over krabbing.

Skrevet

Vi har akkurat samme greia her! Sønnen min åler som en vind, men legger seg rett ned når jeg setter han i krabbestilling. Han ser ut som han svømmer, da begge beina nesten henger etter han! Bruker for det meste bare en arm når han åler. Men nå reiser han seg etter alt som er, så ser ut som krabbing ikke kommer til å skje. Hørt flere steder at det er viktig at de går igjennom alle trinn, så godt å lese at flere "hopper" over krabbing.

Jeg har hørt at så lenge de åler ordentlig (dvs med annenhver arm og motsatt bein, sånn diagonalt på en måte...), så er det likestilt med krabbing som utviklingsstadie. Min mor sa faktisk i går til meg at hun har lest et sted at flere og flere babyer hopper over krabbestadiet fordi det er så mye parkett og så lite vegg-til-vegg-tepper i norske hjem... Vet ikke om det stemmer altså, men det virker på en måte litt logisk, siden det går så raskt å åle på glatt gulv, gidder de ikke å lære seg å krabbe.

Skrevet

Jenta mi kryper også usymmetrisk. Hun bruker begge armer, men bare ett bein, humper framover på en litt klønete måte. Hun begynte å krype da hun var 7,5 mnd og er nå 9,5 mnd, men stilen har ikke forandret seg og jeg tror ikke den kommer til å gjøre det heller.

Storebroren begynte å krype da han var 6 mnd og han krøp symmetrisk fra første stund, brukte annenhver arm og bein akkurat som han krabbet med magen nedi gulvet.

Jeg har ikke tenkt så mye på det, jeg venter til hun begynner å krabbe så får vi se da. Regner med at det er normalt, har ikke sett noe annet som er uvanlig med henne i hvert fall.

Skrevet

Interessant!!! Snuppa her åler nemlig slik som menn i militæret gjør når de åler seg under lave hinder, eller fremover i terrenget. Det er akkurat som krabbing, bare på magen. Og det går raskt! Har lurt på når hun skal begynne å krabbe, men kanskje hun er en av de som dropper krabbing da.. Blir spennende å se :)

Jeg har hørt at så lenge de åler ordentlig (dvs med annenhver arm og motsatt bein, sånn diagonalt på en måte...), så er det likestilt med krabbing som utviklingsstadie. Min mor sa faktisk i går til meg at hun har lest et sted at flere og flere babyer hopper over krabbestadiet fordi det er så mye parkett og så lite vegg-til-vegg-tepper i norske hjem... Vet ikke om det stemmer altså, men det virker på en måte litt logisk, siden det går så raskt å åle på glatt gulv, gidder de ikke å lære seg å krabbe.

Skrevet

skrev litt for tidlig ser jeg. Skulle egentlig svare under her.
Skrevet

Slapp av, jenta mi på 5 år krabbet ikke før hun var 12mnd, hun gikk rett fra åling til å gå da hun var 9mnd og det er ingenting feil med henne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...