Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg er i mammaperm, pleier jeg å hente lille relativt tidlig i bhg. I dag så jeg noe jeg reagerte på. Barna satt ute og spise knekkebrød da jeg kom, og det stod kake (rester fra foreldrekaffe i går) på bordet, godt synlig for barna, og det ble snakket om at kake skulle de få etterpå. Lille jenta mi er straks to år, og mektig sta (som sin mor) Hun hadde antakelig spist så mye knekkebrød hun hadde lyst på, for da jeg hentet henne lå den en liten bit med små rester av smøreost forran henne. Hun fikk beskjed om å spise opp denne biten, så skulle hun få kake. Janta mi hadde ikke lyst på mer knekkebrød, og sa fra om det. Og ble nektet kake. De tre andre barna som var tilstede gjorde alle som de ble bedt om, og fikk flere kakestykker som "belønning"

Jenta mi nektet fremdeles, og det hele ble etterhvert en ganske tårevåt affære. Jeg satt taus ved siden av henne og strøk henne på ryggen, og syntes i grunnen at dette ble helt feil. Hun er ekstremt glad i mat, ennå mer glad i kake, og hun greide rett og slett ikke å gå tilbake på det hun hadde bestemt seg for, altså å ikke spise opp knekkebrødet. Hun valgte å gå ned fra bordet, oppløst i tårer, og jeg kunne se på henne at dette var ydmkende. Vi sa god helg, og gikk fra barnehagen.

Da vi kom inn i bilen sa jeg at jeg sntes dette var dårlig gjort fra den ansatte, og at jeg så at dette var vanskelig for henne. Jeg fortalte at jeg ikke likte denne måten å gjøre det på, og at vi derfor skulle kjøpe kake når vi kom til butikken. Der kjøpte vi en muffins som vi delte.

Hva synes dere? Om barnehagedama? Om min måte å håndtere det på?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143948623-hva-synes-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

glemte å skrive at en stor del av problemet mitt med denne situasjonen var at kake ble brukt som belønning for å spise opp maten sin. I min verden spiser man mat fordi man er sulten, ikke for å få ros eller belønning. Selv jeg som straks er 30 har en egen dessertmage, med plass til søtmat selv om jeg er mett. Hjemme hos oss er dessert tilgjengelig for alle uansett om man har spist opp eller ikke. De få gangene vi har

Gjest Lykke Fryd ♥

Slikt syns jeg svært lite om og jeg hadde sagt ifra om det også.

å bruke mat, også dessert, som belønning eller straff er en uting. Man er ikke flink når man spiser og man trenger heller ikke belønnes for det.

Har man et barn som utelukkende vil ha dessert og som ikke vil ha middag eller annen mat så kutter man heller ut desserten. Man lokker ikke for så å straffe, og når ditt barn faktisk spiser så oppleves det nok for barnet som en straff å bli nektet kake selv om hun har spist.

Flisespikkerti av den ansatte. Alle ungene burde fått kake uansett antall knekkebrød eller smuler igjen på fatet.

Jeg ville absolutt tatt det opp.

• 2 måneder senere...

er man mett så er man mett, dette gjelder jo både voksene og barn. men som voksne vet vi at man alltid har plass til kake/dessert. =P syns du taklet det på en fin måte. ville kanskje tatt det opp i barnehagen, men ikke foran alle. bedt om å få snakke med henne mandag morgen.

Det synes jeg var dårlig gjort av de i barnehagen! Men kanskje ikke sånn superlurt av deg å si at de gjør feil i bhg og at hun skulle få kake av deg...? Da undergraver du på en måte autoriteten til barnehage tantene... Men skjønner også at du synes synd i lille jenta di og ville gjøre det godt igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...