Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ble for noen mnd. siden rådet av tannlegen om å gi fluortabletter til ønnen min på to år. Valgte å stole å henne siden hun er tannlege. Men er det ikke slik at helsestasjonene mener barna får den fluoren de trenger gjennom tannkrem? Det kan jo bli for mye fluor både for tennene og magen. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143948379-gir-dere-fluortabletter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde ikke begynt med eldste når han var 2 år og fikk grei beskjed av lege på 2 årskontrollen om at fluor skulle vi begynne med samme dag. Vi burde begynt for lenge siden mente han. Han hadde visst satt seg spesielt inn i dette med fluor og mente da var viktig for tennene og ikke skadelig for kroppen. Vi gjorde nå som han sa vi da.

Så flyttet vi og ble tilknyttet ny helsestasjon(annet fylke), hadde da fått et barn til. Tannpleier i tilknytning til den nye helsestasjonen sa at det ikke var nødvendig med fluortilskudd.

Jeg fortalte da hvilket råd jeg hadde fått tidligere. Hun ble da litt svar skyldig, men hun kunne bare viderebringe det fylkeskommunen anbefalte.

Og sånn har det vært med flere ting. Jeg har derfor konkludert med at man gjør det man føler best for selv.

Vi gir eldste(3 1/2) fluor fortsatt da vi har slitt litt med tannpussen hans i perioder, men har ikke begynt å gi det til yngste(14 mnd) enda.

Jeg synes også det er litt varierende informasjon, så jeg har valgt en mellomløsning. Vi gir fluortabletter innimellom. Ikke hver dag, men kanskje et par ganger i uken. Etterhvert får vi bli mer konsekvent, men det får holde inntil videre.

Startet med eldste nå ved 4,5 år. Ville gjerne ha startet før men det har vært mye medisiner og piller mm så det har stått litt på vent. Startet samtidig med lillebror på 2,5 år. Storesøsters tenner har det aldrig vært problemer med å pusse og holde rene men jeg ser at lillebrors sitter tettere og tenker at det er greit å forebygge problemer om vi ikke altid greier å få pusset dem skikkelig.

Annonse

Det skal masse fluor til før det blir skadelig for kroppen. Men ta og sjekk med kommunen om hvor mye fluor det er i vannet deres.

Og bruk tannkrem mengde på størrelse med barnets lillefinger negl. VI bruker fluor, for barnet tygger det bare(de skal jo suges) så det er ikke mye opptak av fluor i munnen.

Hilsen apotektekniker.

Er fra 6 måneder faktisk. Eller egentlig 3 tror jeg(husker ikke helt), men da må de knuses og oppløses i vann eller noe. Ikke sikker. Dumt egentlig. Men ihvertfall kan de tas fra spedbarns alder.

Står på Flux tablettene.

Gir fluor her (gutt på 2,5 år) etter råd fra tannlegen min (som også har små barn). Hun anbefaler å bruke dem med lavest dosering (0,25 mg, tror jeg) lenger enn det står på pakka, ihvertfall til fylte fire år. Overdosering kan føre til hvite flekker på tennene under. Hun anbefaler også å dele tabletten i to, og ta en halv om morgenen og en halv om kvelden for optimal effekt.

Endret av ostepop123
  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...